Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir

Size: px
Start display at page:

Download "Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir"

Transcription

1 Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir Alamat website nota on-line: earn_s2s1011/www/tutor 1. DEFINISI PANDANGAN SEMESTA (WORLD VIEW/WELTANSCHAUUNG) Secara umumnya, ia merupakan satu konsep mengenai alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dopengaruhi oleh satu sistem nilai yang tertentu. Menurut pendapat seorang sarjana Barat, Albert Schweitzer, pandangan semesta bolehlah ditafsirkan sebagai the some total of thought which a community or individual think about the nature and purposed of the universe and about the place and destiny of mankind within the world.

2 Pandangan Semesta Melayu Praagama Hindu dan Buddha Animisme: setiap objek mempunyai roh, jiwa dan semangat yang mempunyai perwatakan sendiri dan kepercayaan ini melahirkan peraturan dan pantang larang tertentu. Dinamisme: Percaya tenaga yang ada dalam roh, jiwa dan semangat dalam manusia, haiwan, tumbuhan dan benda boleh memberi kesan kepada manusia. Ini melahirkan magis. Magis ialah penguasaan penguasaan tenaga ghaib melalui upacara tertentu oleh pawang dan tenaga itu dapat menguntungkan diri, seseorang atau kemudharatan kepada orang lain.

3 Pandangan Semesta Melayu Praagama Hindu dan Buddha Kepercayaan kepada roh nenek moyang hyang (sinonimnya poyang atau moyang) Mempunyai tenaga kuat yang boleh pengaruhi kehidupan. Perlu ditenangkan melalui pemujaan atau penyajian Hyang-jelmaan Tuhan perlu dipuja dan disembah lalu jadilah istilah sembahyang. Penghubung: Dalang, Pawang, Bomoh, Dukun,Tabib, Guru, dll. Upacara: jampi, mentera, serapah, penyajian, penyembelihan, penyumbangan, pewayangan, penurunan (menurun), perdukunan, mujarrabat, penyembuhan, perbomohan dan lainlain.

4 Pandangan Semesta Melayu Praagama Hindu dan Buddha Ada pendapat: Sistem kepercayaan Tuhan yang satu. Istilah Tuhan: Tuhaan. Tuha: Tua dan akhiran an. Tuha bermakna yang paling tua dan yang tiada permulaan.

5 DEFINISI PANDANGAN SEMESTA (WORLD VIEW/WELTANSCHAUUNG) Manakala menurut pandangan salah seorang sarjana Islam, Syed Naquibb al-attas, pandangan semesta Islam merangkumi dunia dan akhirat yang mana aspek dunia merupakan persediaan bagi aspek akhirat. Oleh itu pandangan semesta dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.

6 EVOLUSI PANDANGAN SEMESTA MASYARAKAT MELAYU Evolusi pandangan semesta masyarakat Melayu secara umumnya boleh dilihat melalui dua dimensi yang utama iaitu zaman pra-islam dan juga setelah kedatangan Islam. Namun semasa zaman pra-islam pula terbahagi kepada dua peringkat yang utama iaitu; i) sebelum kedatangan agama Hindu dan Buddha ii) kedatang an agama Hindu dan Buddha

7 SEBELUM KEDATANGAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA Pada ketika ini dikatakan masyarakat Melayu mempunyai sistem kepercayaan primitif iaitu animisme dan dinamisme: yang mempercayai bahawa setiap benda ada jiwa, roh atau semangat yang mempunyai perwatakan sendiri, sama ada dapat membawa kesan baik atau buruk. Roh nenek moyang yang dinamakan hyang (seerti poyang / moyang ) dipercayai masih berada di kalangan mereka dan mempunyai tenaga yang kuat yang boleh mempengaruhi mereka. Oleh itu ia perlu ditenangkan melalui upacara pemujaan dan penyembahan.

8 SEBELUM KEDATANGAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA Pawang, Bomoh dan Dalang merupakan peribadi perantara yang boleh menghubungi hyang melalui pembacaan jampi, serapah, penyajian dan sebagainya.

9 KEDATANGAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA Dengan kedatangan agama Hindu dan Buddha ke alam Melayu, upacara agama menjadi lebih formal dan tersusun. Namun pengaruh itu tidak benar-benar melibatkan keseluruhan ajaran yang terdapat dalam falsafah Hindu-Buddha asli, yang dipentingkan hanya perkara-perkara yang berkaitan dengan selokbelok upacara agama. Di samping itu, ajaran Hindu-Buddha ini juga membesar-besarkan keagongan dewadewa dan ini telah mempengaruhi kepercayaan masyarakat Melayu.

10 KEDATANGAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA Pandangan semesta yang dipengaruhi oleh agama baru ini juga dapat dikesan melalui karya-karya Melayu tradisional yang bercorak mitos dan lagenda. Ini dipengaruhi daripada ajaran kitab-kitab suci agama Hindu seperti Mahabrata, Bhagavad Sita dan Baratayudha. mempengaruhi pemikiran masyarakat Melayu khususnya golongan bangsawan. Oleh itu aspek-aspek yang dipentingkan ialah kesenian, keindahan, keromantisan, kesedihan, keagongan dan ketakjuban. Aspek-aspek falsafah dan penghujahan yang rasional tidak ditekankan. Ini telahmempengaruhi pemikiran masyarakat Melayu khususnya golongan bangsawan.

11 KEDATANGAN AGAMA HINDU DAN BUDDHA Menurut pendapat Syed Naquibb, kedatangan agama Hindu tidak merubah pandangan semesta masyarakat Melayu secara mutlak. Apa yang jelas terlihat ialah kesan pengaruh Hindu-Buddha hanya pada lapisan di atas sahaja (golongan bangsawan), tidak menyerap ke segenap lapisan masyarakat Namun kesan daripada aspek-aspek ajaran Hindu seperti sistem kasta (lapisan masyarakat) yang memisahkan antara golongan raja, bangsawan dan rakyat jelata menular masuk ke dalam sistem sosial masyarakat Melayu. Dari sinilah wujudnya sistem feudal yang telah diamalkan dalam sistem pantadbiran mana-mana kerajaan Tamadun

12 Pandangan Semesta Melayu: Pengaruh Hindu-Budhha Upacara kegamaan lebih tersusun dan rasmi Hindu-Buddha mengalami sinkritisme iaitu penyerapan kepercayaan tempatan membentuk kepercayaan baru yang saling melengkapi. Hindu-Buddha mempengaruhi layer atas tetapi bukan rakyat jelata. Dikatakan rakyat masih amal animismedinamisme. Membesarkan dewadewa seperti dalam konsep dewaraja. Raja sebagai penjelmaan dewa. Raja dianggap sebagai luhur, suci dan kudus justeru kedudukannya semakin kukuh dari aspek spiritual dan peranan fizikal, kuasa dll.

13 Pandangan Semesta Melayu: Pengaruh Hindu-Budhha Dalam kesusasteraan dan estetika aspek rasional dan intelek, falsafah dan metafizik, tidak ditekankan. Penekanan adalah dalam soal ketakjuban, keagungan, kesenian, keindahan, keromantisan dan keharuan. Ini adalah kerana pengajaran kita suci Hindu seperti Mahabrata, Bhagavad-Gita dab Baratayudha tidak mementingkan per se falsafah dan penghujahan metafizik dan rasionaliti. Epik, roman, mitos, dan sastera keperwiraan Hindu mempangaruhi bangsawan istana dan kraton Alam Melayu. Muncul Hikayat Sri Rama (Ramayana), Hikayat Maharaja Rawana (Ramayana), Hikayat Pendawa (Mahabrata) dan lain-lain. Sistem penglapisan masyarakat (kasta) menular ke dalam sistem sosial Melayu.

14

15 KEDATANGAN ISLAM Selewatnya-lewatnya pada awal abad ke-15, masyarakat Melayu boleh disifatkan sebagai menempuh era baru dengan kedatangan Islam. Islam telah mengubah bentuk kepercayaan dan corak hidup mereka juga pandangan semesta mereka. Kepercayaan kepada dewa dan animisme bertukar kepada kepercayaan kepada Allah dan Rasul-Nya. Antara elemen-elemen asas pandangan semesta Tamadun Melayu-Islam ialah i. Keperca yaan kepada Yang Maha Esa, Pencipta, Pentadbir dan Pemelihara Alam Semest a. ii. Konsep penghitungan dan pembalasan yang muktamad di akhirat.

16 KEDATANGAN ISLAM iii. Keyakinan kepada pembalasan yang baik bagi amalan yang baik dan sebaliknya. iv. Menghormati maruah dan martabat manusia. v. Keadilan, kebebasan dan kesaksamaan i. Kehidupan yang pertengahan dan seimbang antara jasmani, rohani dan akal. Lantaran itu, masyarakat Melayu menyedari bahawa seluruh hidup mereka terfokus kepada Tuhan (God-centered). Oleh itu masyarakat Melayu menyedari dan meyakini bahawa Allah S.W.T. Maha Berkuasa. Sebagai kesannya, pandangan semesta Melayu telah dibentuk berasaskan habluminallah (berbuat baik kepada Allah) dan habluminannas (berbuat baik kepada manusia).

17 KEDATANGAN ISLAM Namun satu perkara penting yang perlu diambil kira ialah walaupun Islam telah bertapak kuat, ini tidak bermaknakepercayaan animisme dan Hindu-Buddha berjaya dikikis habis dalam kehidupan masyarakat Melayu. Masih banyak tandatanda yang menunjukkan masyarakat Melayu terpengaruh dengan unsurunsur sebelum kedatangan Islam tanpa merosakkan aqidah mereka. Di atas keadaan itulah, maka pengaruh Islam kepada pemikiran serta pandangan semesta Tamadun Melayu boleh disifatkan sebagai; a) arus perdana iaitu ajaran Islam yang sebenarnya (main stream) b) arus pinggiran seperti khurafat dan sebagainya (marginal stream)

18 KONSEP KETUHANAN Allahlah yang mencipta apa yang ada di langit dan di bumi. Dialah yang Maha Berkuasa, Pencipta Alam Semesta ini.

19 KONSEP IBADAH Allah sahaja yang berhak disembah (Al- Baqarah:21) dan tujuan penciptaan manusia adalah untuk beribadah kepada Allah s.w.t. (Al- Zariyat:56). Beribadah kepada Allah s.w.t. bermaksud mematuhi segala sifat perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya dan mati tauhid kerana Allah. Orang yang menyembah Allah dan tunduk patuh kepada Allah s.w.t. menerima balasan baik daripada Allah s.w.t. [Al- Baqarah:112].

20 PERANAN RASULALLAH 1. Ajaran Allah s.w.t. dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk disampaikan kepada umat manusia. Apa yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. mestilah diterima dan apa yang dilarang hendaklah dijauhi dan ditinggalkan

21 KONSEP KEIKHLASAN Rasa cinta kepada Allah dizahirkan dengan ketundukan dan kepatuhan kepada Allah s.w.t. dan disertai dengan harapan kepadanya (raja ). Ibadah diterima Allah dengan keikhlasan dan tidak disertai unsur-unsur kesyirikan.

22 NAMA DAN SIFAT ALLAH 1. Allah mempunyai nama-nama dan sifatnya yang tersendiri. Sesungguhnya tiada ada sesuatu pun yang berada di langit atau di bumi yang menyerupai nama-nama dan sifat-sifat Allah dan Allah jauh sekali menyerupai makhluk dari segi nama-nama dan sifat-sifatnya.

23 KONSEP BERIMAN DENGAN ALLAH 1. Beriman dengan Allah s.w.t. mendapat pembalasan Allah dari segala perancangan dan tipudaya musuh (Al- Haj:38), kebahagiaan di dunia dan akhirat (surah Al-Nahl:97), membebaskan minda daripada kebekuan akal, keselamatan, keharmonian dan ketenangan, petunjuk Allah (Al-Baqarah:15) dan keredhaan serta balasan yang abadi dengan syurga Allah s.w.t.

24 BERIMAN DENGAN MALAIKAT 1. Konsep iman juga mencakupi beriman dengan para malaikat iaitu yakin dan percaya tentang kewujudan mereka, nama dan tugas mereka, sifat-sifat mereka, dan yang tidak ketahui nama mereka. (Al-Baqarah: 285)

25 BERIMAN DENGAN KITAB- KITAB ALLAH 1. Konsep iman juga berkaitan dengan keimanan kepada kitab-kitab Allah, iaitu beriman bahawa Al-Quran, Taurat, Zabur dan Injil diturunkan kepada Allah s.w.t. termasuklah beriman dengan namanama kitab tersebut dan kepada nabi yang dikhususkan baginya, mempercayai kebenaran kandungan kitab-kitab itu dan perkhabarannya. (Al- Nisa:136).

26 BERIMAN DENGAN PARA RASUL Beriman kepada Rasul termasuk dalam keimanan kepada Allah s.w.t. dan rukun iman. Manusia perlukan kepada kerasulan dan pembawakannya agar manusia dapat hidup dengan baik dan sempurna. (Al- Syura:52). Tidak boleh dibezakan keimanan kepada semua 25 Rasul yang wajib dipercayai.

27 PERANAN PARA RASUL Para Rasul diutuskan untuk membawa manusia kepada sistem ibadah yang haq yang tidak menyimpang daripada kehendak Allah s.w.t., tidak menyengutukannya, menegakkan ajaranajaran Allah dan larangan bertelingkah dalam soal agama itu (Al-Syura:13), pembawa basyir (khabar gembira) dan inzar (khabar peringatan) [Al-Kahf:56] dan memberi ingatan kepada manusia tentang balasan buruk dan siksaan terhadap mereka yang melanggar titah Tuhan (surah Fussilat:13), habar gembira tentang syurga bagi mereka yang soleh [Al-Nisa :13].

28 BERIMAN DENGAN AKHIRAT Beriman kepada hari akhirat juga terangkum dalam erti keimanan kepada Allah dan beriman dengan rukun-rukun iman. Maksud beriman dengan hari akhirat ialah percaya dan yakin akan kedatangannya, tanda-tanda hampir kiamat, kematian manusia dan fitrah kubur, siksa kubur dan kenikmatan dalam kubur, tiupan sengkala, buku catatan amal, titian sirat dan timbangan mizan, siksan neraka dan nikmat syurga bagi mereka yang diizinkan Allah.

29

30 2.4 Asas Tamadun Islam 2.10 Kesimpulan Minggu Ketiga Bab 2.4

31 2.4.1 Akidah akhlak Asas tamadun Islam syariah Ketiga-tiganya tidak boleh diabaikan sama sekali. akidah

32 Maksud Akidah Akidah ialah hal-hal ang berhubung dengan kepercayaan dan keyakinan di dalam hati sehingga hati dan jiwa itu menjadi tenteram, tidak ragu-ragu dan bimbang, bersih dan murni daripada segala syak wasangka.

33 Akidah Dalam Islam Ia merupakan: i. kepercayaan atau keimanan kepada hakikat dan nilai-nilai mutlak. ii. Tetap dan kukuh dlaam jiwa. iii. Perjanjian yang diikat antara makhluk dengan Allah (Maha Pencipta)

34 Implikasi Pegangan Akidah Yang Kuat i. Membebaskan diri manusia daripada tunduk dan patuh kepada sesuatu yang bersifat makhluk. ii. Pematuhan total kepada Allah. iii. Taat kepada pemimpin yang adil juga bermakna patuh kepada Allah.

35 Kegagalan Ideologi dan Isme-isme Ciptaan Manusia Ideologi ciptaan manusia: sekularisme, kapitalisme, marxisme, liberalisme, fasisme, komunisme dan yang berkaitan dengannya. 1. gagal membawa ketenteraman dan menyelesaikan krisis kehidupan manusia. 2. bersandarkan falsafah material yang hanya mempercayai benda dan menolak sesuatu yang di luar pancaindera. 3. menafikan kewujudan Allah 4. memesongkan hakikat iman yang sebenar. 5. merelatifkan nilai-nilai moral/akhlak.

36 Kegagalan Ideologi dan Isme-isme Ciptaan Manusia (2) 6. manusia adalah pusat pemujaan. 7. meletakkan kepatuhan kepada fahaman-fahaman sempit seperti bangsa, kaum, kelas, negeri dan warna kulit. 8. mengasingkan agama daripada hakikat ilmu dan akal fikiran.

37 Impak Akidah Terhadap Tamadun Islam 1. Melahirkan tamadun yang mantap dan bebas daripada sebarang penyelewengan. 2. Akidah membentuk personaliti yang unggul dalam diri manusia yang menjadi penggerak kepada pembinaan tamadun Islam.

38 Aspek 6 Kepercayaan (Rukun Iman) i. Beriman kepada Allah: A. asas atau intipati kepercayaan B. Allah adalah Tuhan yang selayaknya disembah dan Maha Esa. C. Allah sebagai Pencipta, Pemilik dan Pentadbir seluruh alam. D. Allah itu bukan makhluk, E. Maha Sempurna, Maha Hebat dan Maha Menentukan segalanya.

39 ii. Beriman Kepada Malaikat A. Percaya wujudnya ciptaan Allah yang tidak menyalahi sesuatu perintah Allah dan melaksanakan segala perintah. B. Tugas Malaikat: Melaksanakan perintah Allah ke atas manusia dan alam. C. Ada antara mereka tidak pernah berpisah daripada manusia kerana memberikan kesaksian atas segala gerakgeri manusia.

40 iii. Beriman Kepada Rasul A. Mempercayai wujudnya manusia yang diangkat oleh Allah sebagai utusannya. B. Mereka menyampaikan dan menjelaskan kepada manusia apa yang diperintah dan dilarang oleh Allah bagi mendapatkan kebaikan di dunia dan Akhirat.

41 iv. Beriman Kepada Kitab-kitab Allah A. Mempercayai bahawa Al-Quran adalah kitab yang diturunkan untuk panduan hidup manusia. B. Al-Quran mengandungi peraturan, ilmu pengetahuan dan sebagainya yang lengkap lagi sempurna serta sesuai sepanjang zaman.

42 v. Beriman Kepada Hari Akhirat A. Meyakini kehidupan di dunia bersifat sementara. B. Meyakini dunia akan musnah bila berlakunya kiamat. C. Manusia tidak boleh lalai daripada melaksanakan tanggungjawab mereka di dunia kerana mereka akan dipersoalkan kelak.

43 vi. Beriman Kepada Qadak dan Qadar (Pre-destination) A. Mempercayai bahawa apa yang berlaku ke atas diri makhluk sama ada baik atau buruk adalah ketentuan Allah. B. Walau bagaimanapun, manusia diberi keupayaan untuk membuat pilihan ke atas tindak tanduknya ketika hidup di dunia.

44 Aspek Kaedah Apakah kaedah pelaksanaan akidah secara operasional? Terdapat 3 kriteria asas akidah iaitu aspek kesatuan, rasional dan toleransi.

45 i. Kesatuan i. Kepelbagaian manusia dapat disatukan tanpa sebarang halangan. ii. Akidah meletakkan kepercayaan hanya kepada Allah dan bersumberkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah. iii. Kesatuan pemikiran dapat dibentuk kerana mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk mencari keredaan Allah.

46 ii. Rasional 1. Akidah tidak didasarkan kepada kepercayaan yang dogmatik sahaja. 2. Akidah didasarkan juga kepada akal fikiran dan logik yang rasional. 3. Tujuannya adalah untuk membuktikan kebenaran dan kesahihan akidah Islam itu sendiri.

47 iii. Toleransi 1. Sifat toleransi dituntut oleh Islam. 2. Sifat toleransi mestilah berlandaskan prinsipprinsip akidah dan syariah.

48 2.4.2 Syariah Syariah ialah Undang-undang, aturanatutran dan ketetapan Allah. Ia diperuntukkan kepada manusia bagi mengatur hubungan manusia dengan Penciptanya, hubungan manusia sesama manusia dan hubungan manusia dengan alam untuk mencapai kesejahteraan, keamanan dan kedamaian di dunia bagi menjamin kebahagiaan kehidupan yang abadi di akhirat kelak.

49 Keistimewaan Syariah (1) i. Bersifat sempurna bagi memenuhi keperluan hidup manusia ii. Lengkap. Mengatur kehidupan manusia bagi kesejahteraan hidup manusia. iii. Bersifat bersepadu kerana ia memiliki prinsip-prinsip perundangan yang mengatur urusan kehidupan dan keagamaan.

50 Keistimewaan Syariah (2) iv. Bersifat universal kerana tidak tertakluk kepada batasan kaum dan sempadan geografi. v. Matlamat pelaksanaan undang-undang syariah adalah untuk mendapat keredaan Allah. vi. Bersifat tetap dan tidak mengalami perubahan sehingga hari Kiamat.

51 Manifestasi Syariah Dalam Tamadun Islam Untuk mengatur kehidupan manusia atas asas makruf dan mengelak kemungkaran.

52 Tujuan Syariah 1. Memelihara Agama 2. Memelihara Nyawa 3. Memelihara Akal 4. Memelihara Kehormatan dan Keturunan 5. Menjaga Harta Benda

53 Tujuan Syariah: 1. Memelihara Agama 1. Islam adalah teras kepada tamadun Islam. 2. Islam adalah agama Allah dan nikmat yang terbesar bagi menyelamatkan manusia daripada segala malapetaka. 3. Ia wajib dipertahankan oleh penganutnya. 4. Orang Islam wajib menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim.

54 Sambungan 5. Orang yang keluar daripada Islam dikira sebagai murtad. 6. Islam telah memperuntukkan undangundang dan hukuman sewajarnya untuk orang yang murtad.

55 Tujuan Syariah: 2. Memelihara Nyawa 1. Hak untuk hidup telah dikurniakan oleh Allah kepada manusia. 2. Manusia dilarang membunuh tanpa hak. 3. Mereka yang terlibat dianggap telah melakukan jenayah dan berdosa. 4. Islam juga melarang membunuh diri.

56 Tujuan Syariah: 3. Memelihara Akal 1. Kewujudan akal membezakan manusia daripada haiwan. 2. Orang yang tidak berakal tidak dibebankan dengan sebarang tanggungjawab agama. 3. Akal membolehkan manusia menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. 4. Dadah dan arak diharamkan kerana ia merosakkan fungsi akal.

57 Tujuan Syariah: 4. Memelihara Kehormatan dan Keturunan 1. Manusia dicipta Allah sebagai sebaik-baik kejadian. 2. Maruah diri dan kehormatan keturunan dijaga melalui sistem perkahwinan. 3. Zina, seks bebas dan hubungan luar tabii diharamkan bertujuan memelihara kehormatan dan kemuliaan keturunan manusia.

58 Tujuan Syariah: 5. Menjaga Harta Benda 1. Islam telah menentukan panduan mengenai hak memiliki harta benda dan kewajipan mempertahankannya. 2. Mencuri dan menyamun tidak dibenarkan. 3. Mengambil hak orang lain secara tidak sah dikenakan hukuman yang berat.

59 2.4.3 Akhlak Akhlak secara umum adalah sistem akhlak atau tingkahlaku manusia yang bersumberkan asas wahyu atau syarak.

60 Definisi Moral (1) Moral didefinisikan sebagai ajaran atau pegangan tentang buruk baik sesuatu perbuatan (kelakuan, kewajiban dan lain-lain), sikap atau cara berkelakuan yang berasaskan atau yang diukur dari segi baik atau buruk sesuatu akhlak... berkaitan dengan apa yang betul atau adil. (Kamus Dewan Edisi Empat)

61 Definisi Moral (2) Moral secara umumnya dapat dikatakan sebagai satu cara atau berbagai-bagai cara untuk melihat dan mempersoalkan berbagai-bagai isu berhubung dengan perbuatan ataupun tingkah laku. Moral itu dikatakan subjektif sifatnya kerana ia berbeza dalam sesuatu budaya ataupun tamadun. G.J. Warnock, The Object of Morality, Methuen Co. LTD., London, 1973, hal

62 Definisi Etika Maksud etika pula ialah sistem tingkah laku manusia yang bersumberkan sesuatu yang berautoriti. Kamus Dewan mendefinisikan etika sebagai 1. Ilmu berkenaan prinsip-prinsip akhlak atau moral. 2. Prinsip moral (atau akhlak) atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan (persatuan, pekerjaan dan lain-lain). (Kamus Dewan Edisi Empat.)

63 Pengistilahan Jika ditinjau daripada sudut pengistilahan, istilah ethic dan akhlak adalah sama sahaja. Tetapi konsep, gagasan, idea atau teori yang dikemukakan oleh Barat mengenai etika tidaklah sama dengan konsep akhlak Islam sama ada daripada segi teori atau praktikalnya. Oleh kerana tiada perkataan yang dapat diterjemahkan sebagai akhlak, maka penggunaan kalimah ethic digunakan.

64 Kepentingan Akhlak Dalam Kehidupan Manusia (1) Akhlak memainkan peranan yang amat penting di dalam kehidupan manusia. Akhlak adalah sumber tindak tanduk manusia yang membawa ke arah kesejahteraan di dunia dan akhirat dan menuju kepada keredaan Allah S.W.T. Untuk mencapai hakikat ini, ilmu akhlak perlu dipelajari dan dipraktikkan.

65 Kepentingan Akhlak Dalam Kehidupan Manusia (2) Dengan mempelajari ilmu tersebut, ia membuka mata setiap insan tentang perbezaan yang besar di antara baik dan buruk. Ianya tidak akan memberi faedah jika kita tidak berkemahuan untuk melaksanakan ajaran-ajarannya dan menjauhi tegahannya. Lihat Abdul Jalil Hassan, Falsafah dan Pengetahuan Islam, Dewan Pustaka Dan Bahasa, Kuala Lumpur, 1973, hal. 34.

66 Kedudukan Akhlak Dalam Islam Tepatlah apa yang dikatakan oleh al-ghazali dalam bukunya Ihya Ulumuddin : Sesungguhnya semua sifat yang ada dalam hati akan lahir pengaruhnya (tandanya) pada anggota sehingga tidak ada sesuatu melainkan sesuai dengan sifat itu. Islam adalah merupakan suatu ajaran yang baik dan benar untuk memperbaiki manusia dan membentuk akhlaknya, dan untuk mencapai kehidupan yang baik dan sempurna. Islam meletakkan akhlak di tempat yang tinggi sesuai dengan kepentingannya.

67 Akhlak Rasulallah s.a.w. (1) Rasulallah s.a.w. sentiasa berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memperbaiki akhlaknya sedangkan baginda tergolong di kalangan mereka yang terbaik akhlaknya. Di dalam doa baginda, Rasulallah s.a.w. berdoa sebagaimana yang diriwayatkan oleh Saidina Ali r.a. yang bermaksud: Tuhanku!, tunjukkanlah aku kepada akhlak yang paling baik kerana Engkau sajalah yang menunjukkan kepada akhlak yang paling baik. Jauhkanlah dariku akhlak yang buruk kerana Engkau sajalah yang menjauhkan dariku akhlak yang buruk.

68 Akhlak Rasulallah s.a.w. (2) Allah S.W.T. telah memuji RasulNya Muhammad s.a.w. kerana akhlaknya yang baik. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: Sesungguhnya engkau berbudi pekerti yang agung. Allah S.W.T. memuji Rasulullah s.a.w. kerana baginda dapat memikul penderitaan yang ditimpa ke atas baginda oleh kaumnya sendiri lebih daripada apa yang dipikul oleh orang lain.

69 Akhlak Rasulallah s.a.w. (3) Akhlak dan sifat Rasulallah s.a.w. menjadi pujian seperti firman Allah S.W.T. yang bermaksud: Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulallah suri tauladan yang baik bagimu iaitu bagi mereka yang mengharapkan rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak mengingati (menyebut) nama Allah. (Al- Quran, Surah al-qalam, ayat 4.)

70 Akhlak Rasulallah s.a.w. (4) Tujuan risalah (misi) Islam itu sendiri untuk menyempurnakan dan menyebarkan akhlak yang mulia, seperti yang disabdakan oleh Rasulallah s.a.w. yang bermaksud: Sesungguhnya aku dibangkitkan (diutus) untuk menyempurnakan akhlak yang mulia. Islam telah ditakrifkan sebagai Addin dengan akhlak yang baik. Dalam sebuah hadis telah dinyatakan bahawa seorang lelaki telah bertanya Rasulallah s.a.w.: yang bermaksud: Apakah Addin itu? Sabda Rasulallah s.a.w., akhlak yang baik.

71 Akhlak Rasulallah s.a.w. (5) Dengan ini, dapatlah dibuktikan bahawa akhlak Islam tidak setakat dinyatakan prinsip dan garis panduannya melalui al-quran, tetapi penghayatannya ditunjukkan secara praktikal melalui kehidupan dan peribadi Rasul Allah s.a.w. Sayyidatuna Aishah r.a. sewaktu ditanya tentang peribadi Rasul Allah s.a.w., lalu dijawabnya yang bermaksud: Adalah Rasulallah s.a.w. akhlaknya ialah al-quran.

72 Akhlak Rasulallah s.a.w. (6) Banyak terdapat ayat-ayat al-quran yang menyentuh persoalan akhlak, sama ada memerintahkannya supaya berakhlak baik atau menegah daripada akhlak yang rendah atau keji. Di dalam al-quran terdapat sebanyak seribu lima ratus empat (1054) ayat yang berkaitan dengan akhlak. Jumlah yang sebanyak ini meliputi hampir seperempat ayat-ayat al-quran keseluruhannya.

73 Akhlak Rasulallah s.a.w. (7) Oleh itu tidak dapat diragukan lagi dengan banyaknya ayat-ayat al-quran yang menyentuh persoalan akhlak menunjukkan betapa pentingnya akhlak dalam Islam. Hal ini dapat dibuktikan kerana ayat-ayat al-quran yang berkaitan dengan akhlak bukan sahaja diturunkan di Mekah tetapi turut juga diturunkan di Madinah al-munawwarah. 85 Imam Abi al-hussin Muslim bin al-hajjaj al- Qusairi (1981), Sahih Muslim, Juz 1, Darul Dakwah, Istanbul, 1981, hal

74 2.5 Kelahiran, Perkembangan Dan Kemerosotan Tamadun Islam Lahir di kawasan padang pasir. 13 tahun Rasulallah s.a.w. membentuk personaliti unggul. Wajah kesempurnaan tamadun Islam bersinar di Madinah. Apabila Nabi Muhammad s.a.w. wafat (632M) tamadun Islam tersebar ke Afrika Utara, sebahagian Eropah, China dan Asia Tenggara. Tamadun Islam mengubah kebudayaan masyarakat bukan Arab.

75 Pembinaan Tamadun: Shift your paradigm (Video clip)

76 Kemuncak Kegemilangan Tamadun Islam 1. Ketika zaman kerajaan Abbasiah (750M). 2. Kepesatan kegiatan intelektual, penterjemahan dan komentar ilmu pengetahuan asing khususnya Greek. 3. Melibatkan ilmu perubatan, astronomi, matematik, kimia, falsafah dan lain-lain. 4. Lahirnya ilmuan Islam terulung.

77 Kelahiran Ilmuan Islam 1. Ibnu Sina (m.1037m) tokoh falsafah, sains dan perubatan. 2. Ibn Al-Haitham (m. 1039M) tokoh fizik dan matematik. 3. Al-Ghazali (m. 1111M) tokoh falsafah dan tasawuf.

78 Pertembungan Tamadun Pertembungan Tamadun Islam dengan tamadun asing memperlihatkan tamadun Islam mampu mempertahankan keasliannya. W.M. Watt menyatakan: Berlakunya perasaan rendah diri (inferiority) apabila Eropah Barat bertembung dengan tamadun Islam dalam pelbagai perkara. Pengetahuanpengetahuan (ilmu) Islam adalah superior kepada orang Eropah dalam banyak perkara.

79 Tamadun Islam Di Andalusia (1) 1. Berkembang selama hampir 8 abad. 2. Faktor utama orang Islam mempelopori dan merintis kemajuan tamadun di Andalusia: i. semangat cintakan ilmu ii. Naungan politik pemerintah terhadap kegiatan intelektual. iii. Sarjana dunia Islam dibawa masuk. iv. Penajaan pelajar mendalami berbagai bidang

80 Tamadun Islam Di Andalusia (2) 1. Khalifah Abdul Rahman Ausat (m.788m) amat berdedikasi dalam bidang keilmuan. 2. Terlibat dalam bidang keilmuan, membina universiti dan menaungi pelajar dan memberi ganjaran serta elaun. 3. Pusat pengajian dan universiti didirikan di Seville, Granada, Toledo, Valencia dan Cordova. 4. Memberi kesan kepada pemikiran masyarakat Eropah.

81 Tamadun Islam Ketika Zaman Kerajaan Uthmaniyyah Turki 1. Diasaskan pada 1300M. 2. Mencapai kemuncak apabila Sultan Muhammad Al-Fatih menguasai Constantinople (1453M). 3. Kerajaannya berjaya melebarkan empayarnya hingga ke Eropah Timur.

82 Kemerosotan Tamadun Islam Ketika Zaman Kerajaan Uthmaniyyah Turki 1. Berlaku pengakhir abad ke Wilayahnya di Eropah Timur dan utara Afrika terlepas. 3. Kerajaan berusia 637 tahun runtuh apabila Sultan Abdul Hamid II digulingkan oleh The Young Turks pimpinan Mustafa Kamal yang kemudiannya gagal mempertahankan tamadun Islam. 4. Peresapan ideologi sekular membawa kemerosotan.

83 Tamadun Islam Di India 1. Tamadun Islam bertapak dengan tertubuhnya kerajaan Ghaznawi yang diasaskan Sabuktigin (akhir abad 10M) 2. Kerajaan lain selepas itu: i. Ghori, ii. Kesultanan Delhi iii. Khilji iv. Tughluq v. Kerajaan Moghul.

84 2.6 Prinsip Tamadun Islam 1. Pengabdian diri kepada Allah s.w.t. dalam seluruh kegiatan hidup 2. asas akidah 3. keluhuran nilai kemanusiaan 4. nilai kesucian dan keharmonian hidup 5. tugas khalifah di bumi Allah s.w.t..

85 Pembinaan Tamadun: Pelihara 3 Bentuk Hubungan (1) 1. Hubungan Manusia Dengan Allah - Dizahirkan melalui iktikad dan pelaksanaan ibadah serta melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan larangan. 2. Hubungan Manusia Dengan Manusia -Berlandaskan syariat -Saling menghormati sesama manusia -Saling menghormati hak-hak yang ditentukan.

86 Pembinaan Tamadun: Pelihara 3 Bentuk Hubungan (2) Hubungan Manusia Dengan Alam -Manusia dan alam adalah makhluk ciptaan Allah

87 Peranan Manusia Peranan khalifah Allah adalah untuk mengurus, mentadbir dan memakmurkan alam ini mengikut ketentuan dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t telah memberikan pendidikan kepada Nabi Adam a.s sebagai satu proses permulaan dengan mengajarkan nama-nama benda. (Surah Al-Baqarah : ayat 31 )

88 Kebahagiaan Dunia dan Akhirat 1. Islam mengajar penganutnya yang merupakan khalifah di mukabumi ini, supaya dapat mengimbangi kehidupan di dunia dan juga kehidupan di akhirat dengan sewajarnya. 2. Di samping menganjurkan umatnya supaya membuat amal sebagai bekalan di akhirat, Islam tidak pernah pula melarang umatnya daripada berusaha untuk kesejahteraan hidup di dunia. 3. Cuma kaedah-kaedah yang disarankan oleh Islam untuk berusaha bagi mencapai kesejahteraan itu sahaja yang membezakannya daripada sistem-sistem yang lain.

89 Fungsi Manusia Sebagai: Khalifah Allah Hamba Allah Makhluk Sosial Mengurus dan memakmur bumi Makhluk yang dicipta Allah Bernegara Memelihara alam Akauntabiliti Kepada Allah Bermasyarakat Mendorong keamanan Ketaatan Total Kepada Allah Berkeluarga Amanah Allah

90 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam 1. Bersifat Rabbani i. Tidak boleh dipisahkan sama sekali daripada aspek ketuhanan. ii. Allah adalah punca segala kekuasaan. iii. Kuasa pada manusia adalah relatif dan merupakan amanah. iv. Manusia mempunyai potensi sehingga dapat mencapai ketinggian dan kemuliaan. v. Wahyu bertindak sebagai panduan dan bimbingan bagi memudahkan manusia menunaikan tanggungjawab. vi. Atas sifat rabbani, tamadun Islam mempunyai nilai kebaikan, ketenangan dan kedamaian yang penuh dengan keredaan Allah s.w.t..

91 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam 2. Sesuai Dengan Fitrah Dan Akal Manusia i. Tamadun Islam bersandarkan kepada ilmu wahyu dan akal. ii. Manusia akan mengalami kesukaran dalam menjalankan tugasnya sebagai khalifah tanpa ilmu wahyu dan akal. iii. Fitrah dan akal manusia sama sekali tidak bertentangan dengan apa yang diterangkan melalui sumber wahyu.

92 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam 3. Tidak Membebankan i. Allah tidak mensyariatkan sesuatu perintah yang di luar kemampuan manusia untuk melaksanakannya. ii. Islam memberi keringanan kepada manusia dalam keadaan-keadaan tertentu.

93 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam 4. Sempurna dan Menyeluruh -Diasaskan atas kerangka Al-Din -Lengkap dan menyeluruh -Islam adalah agama untuk dunia seluruhnya. -Mencakupi segenap lapisan umat dan meliputi semua zaman. -Merangkumi semua persoalan dunia dan akhirat.

94 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam v. Keseimbangan Antara Rohani dan Jasmani -Manusia menjadi unsur penting kepada pembinaan tamadun -Kedua-dua unsur ini tidak dipisahkan daripada kehidupan manusia.

95 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam vi. Sesuai Sepanjang Zaman -Islam cara hidup sesuai sepanjang zaman. -Prinsip Islam bersifat umum untuk kesesuaian kehidupan manusia mengikut zaman dan tempat. -Ada prinsip tersebut yang bersifat tetap dan anjal. -Sebab itu tamadun Islam mampu berkembang melampaui batasan masa dan tempat.

96 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam vii. Terbuka dan Toleransi -Membolehkan tamadun Islam diterima ramai. -Menggalakkan penerimaan elemen tamadun lain dengan syarat tidak bertentangan dengan syariat. -Tamadun Islam berkembang di serata dunia.

97 Ciri-ciri Keistimewaan Tamadun Islam viii. Kesatuan Dalam Kepelbagaian -Kepelbagaian bangsa dan bahasa bukan penghalang kepada kesatuan umat. -Prinsip keadilan dan kesaksamaan melampaui segala batas perbezaan manusia.

98 2.8 Sumbangan Tamadun Islam -Sumbangan secara menyeluruh kepada kehidupan dan keperluan hidup manusia. -Mencetuskan perubahan yang besar 1. Akidah Tauhid Membebaskan manusia daripada sebarang bentuk perhambaan dan penyembahan sesama makhluk. 2. Sosial Diperkenalkan prinsip sosial berteraskan keadilan, persamaan, kehormatan dan kemuliaan insan.

99 2.8 Sumbangan Tamadun Islam 3. Ekonomi sistem ekonomi berteraskan keadilan, riba diharamkan dan segala bentuk penindasan. 4. Politik Diperkenalkan sistem pemerintahan menentang kezaliman dan menegakkan keadilan. Setiap pemimpin dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Rakyat wajib mentaati pemimpin.

100 2.8 Sumbangan Tamadun Islam 5. Ilmu pengetahuan Diwajibkan semua orang Islam menuntut ilmu. Ilmu mesti digunakan untuk membangunkan tamadun dan mendekatkan diri dengan Allah. Tradisi kegiatan intelektual zaman Rasulallah dan lain-lain mesti dicontohi. Ilmu-ilmu yang bermanfaat mesti dimanifestasikan dalam kehidupan. 6. Kesenian Pengaruh besar dalam perkembangan seni. Keunikan tersendiri.

101 2.9 Jihad Dalam Islam Jihad bermaksud: i. Setiap usaha yang memerlukan pengorbanan tenaga dan pemikiran ii. Segala keupayaan untuk menegakkan kebenaran iii. Segala keupayaan untuk memartabatkan Islam. iv. Jihad mencakupi banyak aspek.

102 Persepsi Kita Ditentukan Oleh Media?

103 Keganasan boleh membantutkan pembangunan dan merosakkan kredibiliti dan imej negara Keganasan boleh membantutkan pembangunan dan merosakkan kredibiliti dan imej negara. Keganasan bukanlah trademark negara kita. YAB Perdana Menteri ke 5 telah menjelaskan: Keganasan yang mensasarkan orang awam sebagai mangsa perlu ditentang secara tegas. Keganasan yang dilakukan oleh mana-mana pihak, baik oleh negara atau oleh mana-mana kumpulan militan

104 Istilah `jihad' tidak harus disalahgunakan tidak dapat diterima. Istilah `jihad' tidak harus disalahgunakan - tidak harus diselewengkan tafsirannya untuk menghalalkan keganasan. Perbuatan sedemikian hanya mencemarkan kesucian ajaran Islam. Islam sama sekali tidak menghalalkan keganasan. Keganasan jika dibiarkan akan membiakkan kezaliman yang tidak akan membawa sebarang faedah. Menuju Kecemerlangan, Teks ucapan Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi di Perhimpunan Agung UMNO yang ke-55 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

105 Semuanya digunakan atas asas yang salah tetapi dikaitkan dengan agama Islam YAB. Perdana Menteri ke 5 menegaskan bahawa dalam keghairahan umat Islam untuk mengamalkan Islam demi menuntut keredaan Allah, ramai yang terlibat dalam tindakantindakan yang ditegah dan dikutuk oleh Islam. Ini termasuklah tindakan membunuh orangorang yang tidak bersalah dan mengebom sasaran-sasaran yang tidak membahayakan. Semuanya digunakan atas asas yang salah tetapi dikaitkan dengan agama Islam. [Ucapan PM, Asia Society of Australia, Sydney, Australia, 8 April 2005]

106 Memperjuangkan aktiviti terrorisme atas nama Islam Secara terus terang YAB Perdana Menteri ke 5 telah menyatakan bahawa orang-orang Islam yang memperjuangkan aktiviti terrorisme atas nama Islam adalah mereka yang melanggar ajaran Islam dan sebenarnya tidak mendokong ajaran Islam yang sebenar. Orang-orang Islam dan bukan Islam tidak patut terpengaruh dengan dakyah yang menyatakan kegiatan sedemikian sebagai kewajipan keagamaan dalam Islam. YAB Perdana Menteri ke 5 mengajak semua untuk bersatu bagi memerangi terrorisme dan menyingkirkannya daripada kehidupan kita. [Ucapan PM, Asia Society of Australia, Sydney, Australia, 8 April 2005]

107 Pembawa ajaran sesat. Mana-mana agamapun menentang keganasan. Justeru orang yang mendokong keganasan dalam apa jua bentuknya adalah pembawa ajaran sesat. Ia bertentangan dengan nilai kemanusiaan yang ada dalam jiwa manusia. Keganasan yang dianjurkan oleh orang-orang Islam yang salah faham banyak mencemarkan imej Islam.

108 Kalimah jihad selalunya disalahertikan atau mengabsahkan kegiatan keganasan Kalimah jihad selalunya disalahertikan atau mengabsahkan kegiatan keganasan. Bukankah baik jika istilah jihad digunakan untuk meninggikan status dan pencapaian dalam bidang pendidikan, ekonomi, sains dan teknologi? Keganasan lebih banyak membawa mudarat berbanding manfaat.

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08 ARAHAN : Jawab EMPAT soalan sahaja. SOALAN 1 a) Bincangkan 2 sumber perundangan berikut : i. Qiyas ii. Ijma b) Ekonomi Islam merupakan ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras dengan syariat dari

More information

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 137-154 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia النفس الا نسانية عند فخر الدين الرازي (The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL

More information

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam)

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 171-190 wwwukmmy/jhadhari The National University of Malaysia التعايش السلمي بين الا ديان في الا سلام (The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) KAMILOV ASKHABALI*

More information

WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat

WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat DIPLOMA PSIKOLOGI ISLAM DAN KAUNSELING WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master

More information

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST 1. INTRODUCTION A logo is an icon that represents the identity of an institution. It is used not just to promote the institution itself, but should also be able to

More information

Rab a ban a i Syu y m u u m l Umu m m a -taw a az a u z n a -was a h s o h thi h ya y h a -thu h b u ut u iya y h wal m t u a t g a ha h y a i y rat

Rab a ban a i Syu y m u u m l Umu m m a -taw a az a u z n a -was a h s o h thi h ya y h a -thu h b u ut u iya y h wal m t u a t g a ha h y a i y rat Pemikiran Islam Semasa di Singapura Oleh Ust Mohd Jakfar bin Hj Embek Diploma Pengajian Islam Ciri-Ciri Khusus Dalam Islam Rabbani sudut matlamat dan tumpuan fokus dalam hidup. Syumul (lengkap dan menyeluruh)

More information

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL iv FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL A dissertation submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH]

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] No. Soalan: 52 PR-1351-L00611 PEMBERITAHUAN PERTANYAAN BAGI JAWAB LISAN DEWAN RAKYAT MALAYSIA PERTANYAAN JAWAB LISAN DARIPADA DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] TARIKH 3 APRIL 2017 SO ALAN Dato' Sri

More information

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State)

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 155-170 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) *. *Corresponding author. Email: amirhusin66@gmail.com

More information

ABSTRACT Muslim youth face many challenges today due to the huge scientific development. New information technologies can be considered one of the mos

ABSTRACT Muslim youth face many challenges today due to the huge scientific development. New information technologies can be considered one of the mos ABSTRAK Dewasa ini, kebanyakan pemuda Islam sedang rancak mengalami satu perubahan dan cabaran arus kemodenan sains yang bersifat duniawi. Kemodenan ini melihat kepada cara pemindahan sesuatu maklumat

More information

UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN

UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN NAMA PELAJAR/ NO. MATRIKS MOHD FAIRUZ BIN JILAINI DX100156DAJ04 MOHD REDUAN BIN ABDULLAH DX115025DAJ04 MOHD SHAHRIL

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951.

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951. UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN 1951 Suatu Akta bagi membuat peruntukan-peruntukan mengenai hari kelepasan am dan hari kelepasan bank. Tajuk ringkas dan pemakaian [31hb Disember 1951]

More information

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH NUR AINI BINTI IDRIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA

More information

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy Language Academy Universiti

More information

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan Sites boleh digunakan dalam penghasilan Sumber Pembelajaran. Sumber pembelajaran mengandungi beberapa halaman yang terdiri daripada teks, video

More information

Amar Makruf Nahi Mungkar

Amar Makruf Nahi Mungkar Amar Makruf Nahi Mungkar Kamarul Azmi Jasmi Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Malaysia, qamar@utm.my Suggested Citation: Jasmi, Kamarul Azmi. (2016). Amar Makruf Nahi Mungkar. In Kamarul Azmi

More information

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS 3 THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the

More information

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS AHMED ABUBAKER A. SALEH UNIVERSITY TECHNOLOGY MALAYSIA COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY

More information

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education,

More information

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN Jurnal Pengajian Islam ISSN: 1823 7126 E-ISSSN: 0127-8002 2017, Bilangan 10, Isu II, Halaman 68-87 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE COPYRIGHT UPM

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE COPYRIGHT UPM UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE MAS RYNNA WATI AHMAD FBMK 2011 5 WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY

More information

HALATUJU PENDIDIKAN ISLAM JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR. Disediakan Oleh; Muhamad Asmadi bin Mustakim Ketua Sektor Pengurusan Akademik

HALATUJU PENDIDIKAN ISLAM JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR. Disediakan Oleh; Muhamad Asmadi bin Mustakim Ketua Sektor Pengurusan Akademik HALATUJU PENDIDIKAN ISLAM JABATAN AGAMA ISLAM SELANGOR Disediakan Oleh; Muhamad Asmadi bin Mustakim Ketua Sektor Pengurusan Akademik Kandungan 1. Pemikiran Pendidikan Barat Dan Islam 2. Pemikiran Pendidikan

More information

Keywords : The Khawarij Religious Views- Purposes of poem Traces of the Quran Characteristics

Keywords : The Khawarij Religious Views- Purposes of poem Traces of the Quran Characteristics ا ثار الخوارج الشعرية: دراسة تحليلية نقدية : :.. - - - - :.. Abstract: The study aims at explaining the purposes of the Khawarij poetry and their relation to the principles that the group fought for. The

More information

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan Bab 2 Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin Pengenalan Polisi ialah garis panduan umum yang disediakan untuk mencapai sesuatu hasil, matlamat atau objektif yang

More information

Takrifan Etika ethos

Takrifan Etika ethos BAB 1: ETIKA Takrifan Etika Berasal daripada perkataan greek ethos yang bermaksud perwatakan atau keperibadian. Kamus Dewan (1995) - bermaksud satu sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan.

More information

BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA

BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA 2.1 Islam Sebagai Al-din 2.1.1 ASWJ 2.2 Ideologi Semasa 2.2.1 Sekularisme 2.2.2 Liberalisme 2.2.3 Marxisme 2.3 Kaedah Islam Menangani Ideologi Semasa 2.4 Pendekatan Islam

More information

FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI

FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI ii FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirement for the award of the degree of Master of Science (Engineering Mathematics)

More information

MTE3133: Penyelidikan Tindakan

MTE3133: Penyelidikan Tindakan Penyelidikan Tindakan: Konsep & Model MTE3133: Penyelidikan Tindakan Dr. Ng Kok Fu, Jabatan Matematik, IPG-KSAH Rujukan Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for teacher researcher (2 nd ed.).

More information

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam DIPLOMA PSIKOLOGI ISLAM DAN KAUNSELING WPK 313 Strategik Kaunseling Islam & Barat (Komponen-komponen Kaunseling Islam & Barat) (Pendekatan dan strategik Kaunseling berteraskan Islam) Pensyarah: Ustazah

More information

UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT AHMAD @ MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA iii UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT

More information

BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM

BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM Perkembangan Akidah Ketuhanan BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM Monotheism dan Polytheism Peristilahan tentang konsep ketuhanan dalam pengkajian agama wujud dalam berbagai bentuk. Antaranya kita menemui

More information

Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin. ISSN Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H

Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin. ISSN Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin ISSN 1985-6830 Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H i Jurnal Hadhari Edisi Khas (2008) 1-8 ii Jilid : Edisi Khas Volumn : Special Edition Makalah / Articles KANDUNGAN

More information

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT SOALAN NO: 15 PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT PERTANYAAN DARIPADA TARIKH SO ALAN : Lisan : Datuk Jumat bin ldris [ Sepanggar] : 13 November 2014 : Datuk Jumat bin ldris minta MENTERI

More information

(The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) Faculty of Islamic Civilization, Universiti Teknologi Malaysia

(The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) Faculty of Islamic Civilization, Universiti Teknologi Malaysia Jurnal Hadhari 5 (2) (2013) 103-114 www.ukm.my/jhadhari (The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) 1 BADLIHISHAM MOHD. NASIR 2 OTHMAN TALIB 3 SULAIMAN IBRAHIM 1 Faculty of Islamic Civilization,

More information

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis 1100091366 'Pe l) tesis 1100091366 A new preference scale of imuitiomstic fuzzy analytic hierarchy process and its application to sustainable energy planning 1 Norliana Mohd Najib. PUSAT PEMBElAJARAN DIGITAL

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Jadual Kerja Urusan Pendaftaran Kursus, Permohonan Penganugerahan Diploma dan Urusan Peperiksaan Semester I, Sesi /2019 BIL AKTIVITI TEMPOH/MASA MINGGU KE TARIKH CATATAN 1.

More information

TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and its Relation to Muslim s Life)

TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and its Relation to Muslim s Life) JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA JAKIM Jurnal Hadhari 9 (2) (2017) 275-285 ejournals.ukm.my/jhadhari ISSN 1985-6830 eissn 2550-2271 TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and

More information

reflective thought is the active, careful and persistent examination of any belief or purported form of knowledge, in the light of the grounds that

reflective thought is the active, careful and persistent examination of any belief or purported form of knowledge, in the light of the grounds that REFLEKSI PENGERTIAN REFLEKSI Pemikiran reflektif ialah pemeriksaan yang dilakukan secara aktif, teliti dan bersungguh terhadap kepercayaan, atau suatu yang didakwa sebagai pengetahuan (ilmu), berdasarkan

More information

ISI KANDUNGAN MUKA SURAT

ISI KANDUNGAN MUKA SURAT ISI KANDUNGAN MUKA SURAT 1.0 SOALAN 1 1.1 Pengenalan 1.2 Peranan Etika Dalam Bidang Sains Dan Perubatan 1.3 Peranan Etika Dalam Perniagaan Dan Perdagangan 1.4 Peranan Etika Dalam Perhubungan Individu Dan

More information

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION 2017 19 NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD Party Chairman, Secretary-General, Comrades, Brothers & Sisters,

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

S3 :Siapakah penulis terawal yang mengupas dan mengetengahkan idea pengajian ketamadunan? AFarid Wajdi BJurji Zaydan CIbnu haldun DMuhammad Abduh

S3 :Siapakah penulis terawal yang mengupas dan mengetengahkan idea pengajian ketamadunan? AFarid Wajdi BJurji Zaydan CIbnu haldun DMuhammad Abduh TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA (TITAS) ARAHAN: A) JAWAB SEMUA SOALAN DALAM BORANG OMR YANG DISEDIAKAN B) DILARANG MEMBAWA KERTAS SOALAN INI KELUAR DARI DEWAN S1: Dalam bahasa Arab, istilah tamaddun yang

More information

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH iii PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Sarjana

More information

KEMAJUAN MALAYSIA. Abstrak

KEMAJUAN MALAYSIA. Abstrak JABATAN KEMAJUAN ISL AM MALAYSIA DEPARTMENT OF ISLAMIC DEVELOPMENT MALAYSIA Jurnal Hadhari Edisi Khas (2008) 123-154 INSTITUTE OF ISLAM HADHARI Abstrak Pada masa ini, konsep Islam Hadhari yang mencorakkan

More information

TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL

TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL A project report submitted in partial

More information

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat Manual Pengguna Laporan Audit Dalam (Auditor) Disediakan Untuk : Audit Korporat Disediakan oleh : Unit Pengurusan Aplikasi Pejabat, PSMB ISI KANDUNGAN ISI KANDUNGAN Carta Alir 3 Cara Menggunakan Sistem

More information

KEUTAMAAN PEMBANGUNAN INSAN DALAM MENGIMBANGI ARUS PEMBANGUNAN NEGARA (The Priority of Human Development to Balance National Development)

KEUTAMAAN PEMBANGUNAN INSAN DALAM MENGIMBANGI ARUS PEMBANGUNAN NEGARA (The Priority of Human Development to Balance National Development) Keutamaan Pembangunan Insan dalam Mengimbangi Arus Pembangunan Negara Jurnal Hadhari 7 (1) (2015) 105-119 www.ukm.my/jhadhari KEUTAMAAN PEMBANGUNAN INSAN DALAM MENGIMBANGI ARUS PEMBANGUNAN NEGARA (The

More information

International Journal of Islamic and Civilizational Studies PERSONALITI: KONSEP, KUNCI DAN SUMBER MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

International Journal of Islamic and Civilizational Studies PERSONALITI: KONSEP, KUNCI DAN SUMBER MENURUT PERSPEKTIF ISLAM UMRAN International Journal of Islamic and Civilizational Studies Full Paper PERSONALITI: KONSEP, KUNCI DAN SUMBER MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Abstract Article history Nurul Hudani Md. Nawi 1 dan Baharudin

More information

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 29 Mac 2013 29 March 2013 P.U. (A) 113 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN)

More information

Bachelor of Medicine & Bachelor of Surgery Bachelor of Dental Surgery Bachelor of Chinese Medicine. Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)

Bachelor of Medicine & Bachelor of Surgery Bachelor of Dental Surgery Bachelor of Chinese Medicine. Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) UNIVERSITI PERUBATAN ANTARABANGSA INTERNATIONAL MEDICAL UNIVERSITY MALAYSIA Bachelor of Medicine & Bachelor of Surgery Bachelor of Dental Surgery Bachelor of Chinese Medicine Tamadun Islam dan Tamadun

More information

DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS. Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS

DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS. Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS Kandungan 1. Pengenalan 2. Sejarah Sistem Pendidikan

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL ZULAINI BINTI YAHYA FSKTM 2012 27 QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING

More information

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR i SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy (Civil

More information

Kata kunci: Keadilan, pemimpin, faktor motivasi pekerja, Islam

Kata kunci: Keadilan, pemimpin, faktor motivasi pekerja, Islam Keadilan Dalam Kepimpinan Sebagai Faktor Motivasi Pekerja Noor Hidayah Samsudin Abstrak Amnya, pekerja merupakan antara aset penting bagi sesebuah institusi sama ada institusi lazim mahupun institusi Islam.

More information

PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017

PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017 PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017 1. NAMA Pertandingan ini dinamakan Pertandingan Lawn Bowls Kejohanan Sukan Antara Fakulti (SUKFAC) 2017. 2. PERATURAN 2.1 Pertandingan ini akan dijalankan mengikut

More information

BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM. 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2)

BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM. 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2) BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, pelajar akan dapat: 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2) 2. Menghuraikan sumber-sumber ilmu

More information

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education, UTM

More information

berkait rapat dengan kebangkitan sains moden. Konsep modeniti yang didirikan oleh

berkait rapat dengan kebangkitan sains moden. Konsep modeniti yang didirikan oleh Bab 4: Pemikiran tentang Sains Islam oleh Beberapa Pemikir Islam Kontemporari Terpilih: Seyyed Hossein Nasr, Ismail al-faruqi, Ziauddin Sardar dan Syed Muhammad Naquib al-attas 4.0 Pengenalan: Secara amnya,

More information

PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015

PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 25 Mac 2015 25 March 2015 P.U. (A) 54 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015 MEDICAL (SETTING OF EXAMINATION

More information

FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL

More information

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 2013 MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENTS

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI FBMK 2013 42 EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON

More information

Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar

Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada... Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar Transformation

More information

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree

More information

TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA

TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA Hasil Pembelajaran Di akhir topik ini, pelajar akan dapat; (1) menjelaskan pengertian manusia dari pelbagai pandangan para sarjana. (C2 : PLO1) (2) menghuraikan hubungan antara

More information

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- 1 DibentangkanOleh Versi 20120315 PENGENALAN MyMesyuarat merupakan sistem pengurusan keputusan mesyuarat atas talian dan tanpa menggunakan kertas. Merupakan salah satu produk

More information

Bab 6. Wasatiyyah Ialah Keseimbangan Dalam Beragama Bukan Kesederhanaan

Bab 6. Wasatiyyah Ialah Keseimbangan Dalam Beragama Bukan Kesederhanaan Bab 6 Wasatiyyah Ialah Keseimbangan Dalam Beragama Bukan Kesederhanaan Muhamad Faisal Ashaari, Muhamad Zulkifli Abdul Ghani, Abdul Ghafar Don & Zulkefli Aini Pengenalan Sejak kebelakangan ini, perkataan

More information

RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA: ANALISA UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN ISLAM DI MALAYSIA

RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA: ANALISA UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN ISLAM DI MALAYSIA Volume: 3 Issues: 13 [December, 2018] pp. 236-244] International Journal of Law, Government and Communication eissn: 0128-1763 Journal website: www.ijgc.com RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA:

More information

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of

More information

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN NORUL HUDA BINTI MAT RASHID FAKULTI PENGURUSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor

PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor Abstrak Kertas ini mencadangkan penghayatan konsep tauhid dalam sesebuah organisasi

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA COMPARISON OF AL- ASHA AND JARIR IN PANEGYRICAL AND SATIRICAL THEMES FAUWAZ BIN EBAU FBMK 0 0 COMPARISON OF AL- ASHA AND JARIR IN PANEGYRICAL AND SATIRICAL THEMES FAUWAZ BIN EBAU

More information

Peranan Tamadun Islam di Institut Pendidikan Guru dalam Pembangunan Modal Insan

Peranan Tamadun Islam di Institut Pendidikan Guru dalam Pembangunan Modal Insan SOSIOHUMANIKA, 5(2) 2012 MUSTAPHA KAMAL AHMAD KASSIM ZAHIAH HARIS @ HARITH Peranan Tamadun Islam di Institut Pendidikan Guru dalam Pembangunan Modal Insan IKHTISAR: Dalam kurikulum pendidikan guru, tamadun

More information

NEGERI SELANGOR. Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY

NEGERI SELANGOR. Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY NEGERI SELANGOR Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY Jil. 64 No. 7 31hb Mac 2011 TAMBAHAN No. 7 PERUNDANGAN Sel. P.U. 19. ENAKMEN PENTADBIRAN AGAMA

More information

Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam

Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam Abd Ganing Laengkang e-mel:abdulganing@kuis.edu.my Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. ABSTRAK

More information

Cabaran Isu Perlembagaan Dan Hak Asasi Dalam Dakwah Di Malaysia

Cabaran Isu Perlembagaan Dan Hak Asasi Dalam Dakwah Di Malaysia Prosiding Bicara Dakwah kali ke 15: Pengurusan Dakwah Kontemporari Disunting oleh: Muhamad Faisal Ashaari, Abu Dardaa Mohamad, Ahmad Irdha Mokhtar. Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian

More information

Pengajian Umum Menurut Perspektif Islam

Pengajian Umum Menurut Perspektif Islam Pengajian Umum Menurut Perspektif Islam MOHAMAD SABRI HARON ABSTRAK Pengajian umum membekalkan para pelajar dengan nilai-nilai asas yang sepatutnya ada kepada setiap manusia agar berfungsi menjadi manusia

More information

Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud

Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud Internal factor in Religious Behavior Formation According to al-ghazali and Sigmund Freud Nor Nazimi Mohd Mustaffa

More information

PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN DAN KEHENDAK UNTUK MELAPOR) 2014

PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN DAN KEHENDAK UNTUK MELAPOR) 2014 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 7 April 2014 7 April 2014 P.U. (A) 93 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA REZVAN TORABI FEP 2011 9 ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA BY REZVAN TORABI Thesis Submitted to the School

More information

1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9. 1 Yahya

1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9. 1 Yahya 1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9 1 Yahya Firman Tuhan yang hidup 1 Apa yang telah wujud sejak dari mulanya, yang telah kami dengar, yang telah kami lihat, dan yang telah kami sentuh dengan tangan itulah yang

More information

BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION.

BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. 2.0 PENGENALAN Bab ini akan mengupas berkaitan etika kerja berdasarkan kajian-kajian lepas yang telah dilakukan

More information

KONSEP PENGAWASAN MORAL DAN HAK ASASI MANUSIA: TINJAUAN MENGIKUT PERUNDANGAN SYARIAH

KONSEP PENGAWASAN MORAL DAN HAK ASASI MANUSIA: TINJAUAN MENGIKUT PERUNDANGAN SYARIAH VOL 6 DECEMBER 2017 ISSN : 1985-7454 E-ISSN : 2590-4396 KONSEP PENGAWASAN MORAL DAN HAK ASASI MANUSIA: TINJAUAN MENGIKUT PERUNDANGAN SYARIAH The Concept of Moral Surveillance and Human Rights: An Overview

More information

Menjana Budaya Ilmu di Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi: Satu Anjakan Paradigma

Menjana Budaya Ilmu di Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi: Satu Anjakan Paradigma Menjana Budaya Ilmu di Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi: Satu Anjakan Paradigma Siti Nazilah Mat Ali, Khatijah Omar dan Isma Rosila Ismail Fakulti Pengurusan & Ekonomi Kolej Univesiti Sains

More information

A NOVEL MAGNETORHEOLOGICAL VALVE WITH MEANDERING FLOW PATH STRUCTURE FITRIAN IMADUDDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A NOVEL MAGNETORHEOLOGICAL VALVE WITH MEANDERING FLOW PATH STRUCTURE FITRIAN IMADUDDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A NOVEL MAGNETORHEOLOGICAL VALVE WITH MEANDERING FLOW PATH STRUCTURE FITRIAN IMADUDDIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A NOVEL MAGNETORHEOLOGICAL VALVE WITH MEANDERING FLOW PATH STRUCTURE FITRIAN IMADUDDIN

More information

KECEKAPAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT DALAM KALANGAN GURU KEMAHIRAN HIDUP NOOR SYAFIQAH BINTI MOHD YUSOF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

KECEKAPAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT DALAM KALANGAN GURU KEMAHIRAN HIDUP NOOR SYAFIQAH BINTI MOHD YUSOF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA KECEKAPAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT DALAM KALANGAN GURU KEMAHIRAN HIDUP NOOR SYAFIQAH BINTI MOHD YUSOF UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA KECEKAPAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT DALAM KALANGAN GURU KEMAHIRAN

More information

Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH

Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH Sumber : Kedah 1771-1821, The Search For Security and Independence, OXFORD UNIVERSITY PRESS LONDON NEW YORK Lampiran B : MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI KEDAH SUMBER : LAMAN INFO

More information

HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF AGAMA-AGAMA DI MALAYSIA

HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF AGAMA-AGAMA DI MALAYSIA Volume: 3 Issues: 13 [December, 2018] pp.206-217] International Journal of Law, Government and Communication eissn: 0128-1763 Journal website: www.ijgc.com HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF

More information

Key Words: Lexical materials - Malay Dictionaries - Evaluation - Dictionary Progress - Influence of Dictionaries

Key Words: Lexical materials - Malay Dictionaries - Evaluation - Dictionary Progress - Influence of Dictionaries : : -..... - - - : - Abstract: The paper aims to explore the lexical materials in the Arabic Malay Bilingual Dictionaries scattered in the Malay speaking world in general, and in Malaysia in particular.

More information

KONSEP KETUHANAN MENURUT AJARAN INAYAT KHAN: SATU PENILAIAN DENGAN AKIDAH ISLAM

KONSEP KETUHANAN MENURUT AJARAN INAYAT KHAN: SATU PENILAIAN DENGAN AKIDAH ISLAM Volume: 2 Issue: 6 [December, 2017] pp.102-115] Journal of Islamic, Social, Economics and Development eissn: 0128-1755 Journal website: www.jised.com KONSEP KETUHANAN MENURUT AJARAN INAYAT KHAN: SATU PENILAIAN

More information

BUDAYA AKADEMIK DALAM PENDIDIKAN KREATIF MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

BUDAYA AKADEMIK DALAM PENDIDIKAN KREATIF MENURUT PERSPEKTIF ISLAM BUDAYA AKADEMIK DALAM PENDIDIKAN KREATIF MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Mhd Hafiz Karami Bin Mhd Zain Fakulti Teknologi Kreatif & Warisan, Universiti Malaysia Kelantan PENDAHULUAN Industri kreatif merupakan

More information

DINAMIKA PENDAKWAH MELAKSANA DAKWAH PELBAGAI ETNIK

DINAMIKA PENDAKWAH MELAKSANA DAKWAH PELBAGAI ETNIK DINAMIKA PENDAKWAH MELAKSANA DAKWAH PELBAGAI ETNIK Burhanuddin Jalal Amnah Saayah Ismail Sayuti Ab Ghani ABSTRACT The world is so advanced and Islamic dakwah facing many challenges especially intensifies

More information

3.0 TEORI ETIKA 3.1 TEORI TELEOLOGI

3.0 TEORI ETIKA 3.1 TEORI TELEOLOGI 3.0 TEORI ETIKA 3.1 TEORI TELEOLOGI Teori ini mengatakan bahawa nilai betul atau salah bergantung kepada kesan sesuatu perbuatan. Keputusan yang terakhir bergantung kepada jumlah bandingan perkara-perkara

More information

PERKHIDMATAN UTAMA PRASISWAZAH

PERKHIDMATAN UTAMA PRASISWAZAH Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN Garis Panduan ini bertujuan untuk menjadi rujukan dan panduan yang perlu diikuti oleh pensyarah di dalam pengendalian peperiksaan akhir posting bagi Program Doktor Perubatan Fasa

More information

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam DIPLOMA PSIKOLOGI ISLAM DAN KAUNSELING WPK 313 Strategik Kaunseling Islam & Barat Kaunseling Islam bersifat silang budaya Teori-teori dan etika Kaunseling Isu-isu etika kaunselor Pensyarah: Ustazah Nek

More information

Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim.

Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim. Pengenalan Teori Fungsionalisme. Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim. Kajian teori ini lebih tertumpu kepada fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan

More information

ANALISIS TEMATIK KALIMAH MASJID DI DALAM AL-QURAN

ANALISIS TEMATIK KALIMAH MASJID DI DALAM AL-QURAN ANALISIS TEMATIK KALIMAH MASJID DI DALAM AL-QURAN Sahlawati Abu Bakar Fakulti Pengajian Peradaban Islam Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor sahlawati@kuis.edu.my ABSTRAK Kajian ini akan menganalisis

More information