BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA

Size: px
Start display at page:

Download "BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA"

Transcription

1 BAB 2 ISLAM DAN IDEOLOGI SEMASA 2.1 Islam Sebagai Al-din ASWJ 2.2 Ideologi Semasa Sekularisme Liberalisme Marxisme 2.3 Kaedah Islam Menangani Ideologi Semasa 2.4 Pendekatan Islam Menghadapi Ideologi Semasa

2 2.1 ISLAM SEBAGAI AL-DIN

3 Terminologi Islam Perkataan Islam berasal daripada kata kerja Salima yang mempunyai makna suci daripada kecacatan zahir dan batin, damai atau sejahtera, taat dan menyerah. Ia dipetik daripada perkataan al-silm, al-salam, dan al- Salamah. Islam juga secara literalnya bermaksud kesejahteraan. Perkataan Islam juga membawa maksud penyerahan diri kepada Allah s.w.t., Tuhan yang Maha Kuasa, Maha Perkasa dan Maha Esa. Sebab itu disebut di dalam firman Allah s.w.t., bermaksud: Sesungguhnya agama (al-din ) di sisi Allah hanyalah Islam. Agama di sisi Allah ialah penyerahan yang sungguh-sungguh kepada Allah. Hingga dikatakan, walaupun seseorang mengaku memeluk agama Islam, kalau dia tidak berserah secara sungguh-sungguh kepada Allah s.w.t. belumlah dia Islam sebab dia belum menyerah. Jadi, seorang Muslim ialah orang Islam yang tunduk dan menyerah diri kepada Tuhan secara total tanpa berdolak-dalih lagi.

4 ISLAM BUKAN SEMATA-MATA AGAMA Islam yang diwahyukan oleh Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. tentunya tidak boleh disamakan dengan pengertian perkataan agama menurut fahaman manusia umumnya, iaitu berupa ajaran yang menyatakan hubungan antara manusia dengan kuasa ghaib. Keberlainan pengertian ini berlaku kerana Islam sebagai al- Din yang merangkumi segala lapangan kehidupan manusia itu mengandungi akidah, amalan dan hukum-hukum yang berhubungan dengan rohani dan jasmani dan segala urusan hidup di dunia dan akhirat. Ini adalah lebih luas pengertiannya berbanding dengan istilah agama sebagai anutan semata-mata.

5 Sambungan Pengertian Islam sebagai satu agama adalah sebaik-baik definisi untuk gaama secara amnya. Syed Muhammad Naquib al-attas menjelaskan bahawa: The very name of the religion: Islam, is in reality the definition of religion: submission to God. But the fundamental element in man s act of submission to God is his sense of indebtness ti God for giving him existense, so that this sense of indebtness is a proir condition to true submission. Agama Islam dinamakan al-islam kerana taat setia dan kepatuhan tidak berbelah bagi dan ketundukan kepada suruhannya serta menjauhi larangannya yang bukan dituruti secara paksa-paksa. Perlakuan ketaatan dan kepatuhan kepada al-amr ( suruhan ) dan al-nahy ( larangan ) bukanlah dibuat-buat tetapi berdasarkan kerelaan, keikhlasan dan penyerahan diri untuk mencapai mardat Allah ( keredaan Allah s.w.t. ) yang diyakini sepenuhnya.

6 Pandangan Dr. Abdul Karim Zaidan Agama Islam dinamakan al-islam kerana taat setia dan kepatuhan tidak berbelah bagi dan ketundukan kepada suruhannya serta menjauhi larangannya yang bukan dituruti secara paksa-paksa. Perlakuan ketaatan dan kepatuhan kepada al-amr (suruhan) dan al-nahy ( larangan ) bukanlah dibuat-buat tetapi berdasarkan kerelaan, keikhlasan dan penyerahan diri untuk mencapai mardat Allah (keredaan Allah s.w.t. ) yang diyakini sepenuhnya. Abdul Karim Zaidan telah memberikan tujuh definisi Islam mengikut perspektif dan situasi yang harus dipakai oleh para pendakwah. Memadailah diutarakan di sini hanya satu definisi yang diakui oleh beliau sebagai suatu definisi yang mencakupi kesemua definisi daripada segi isi dan pengertiannya. Di dalam sebuah Hadis yang masyhur, Malaikat Jibril bertanyakan Nabi Muhammad s.a.w. tentang pengertian Islam;

7 Sambungan Umar al Khattab menceritakan, ketika kami sedang duduk bersama-sama Rasulallah s.a.w., muncul seorang lelaki gagah berpakaian putih berambut hitam. Pada dirinya tiada kesan-kesan orang bermusafir dan tiada seorang pun dari kalangan kami yang maengenalinya. Lelaki itu menyandarkan lututnya kepada lutut Rasulallah s.a.w., kemudian lelaki itu berkata, Ceritakan kepadaku tentang Islam. Rasulallah s.a.w. bersabda: bahawa kemu naik saksi tiada tuhan melainkan Allah, Muhammad Rasulallah, kamu dirikan sembahyang dan keluarkan zakat, berpuasa Ramadhan dan kamu menunaikan haji sekiranya mampu, Lalu lelaki itu berkata, benarlah katamu. Di dalam sebuah Hadis yang lain, Rasulallah s.a.w menunjukkan dengan jelas bahawa Islam tertegak atas lima perkara seperti yang dijelaskan di atas, sabdanya: Diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar, sabda Rasullallah s.a.w.,: Islam terbina di atas lima perkara, bershahadat bahwa tiada Tuhan melainkan Allah, bahwa Muhammad itu hamba dan rasulnya, menunaikan sembahyang, mengeluarkan zakat, menunaikan haji di Bait Allah dan berpuasa Ramadan.

8 Sambungan Di dalam sebuah Hadis yang lain apabila ditanya mengenai Islam, Rasulallah s.a.w. tidak meyebutkan tentang shahadat, tetapi baginda menyebutkan tentang hanya tiga rukun Islam iaitu sembahyang waktu, puasa dan zakat. Hadis Jibril menanyakan tentang Islam merupakan Hadis yang menunjukkan kepentingan satu juzuk daripada definisi Islam. Hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Umar pula menyebutkan terbinanya Islam adalah terletak di atas rukun-rukun tersebut. Menurut Said Hawa, kelima-lima rukun tersebut bukanlah keseluruhan Islam, bahkan ianya adalah satu asas tertegaknya Islam.

9 Sambungan Adalah menjadi kesalahan besar apabila ada orang yang memikirkan bahawa Islam hanyalah separuh daripada juzuk-juzuknya apabila diberikan takrifannya oleh Rasulallah s.a.w. Sememangnya Islam bukanlah merupakan shahadat dan cibadat semata-mata malah Islam merangkumi pengertian yang lebih luas yang mencakupi seluruh kehidupan duniawi dan ukhrawi manusia. Sebab itu Islam menurut istilah syarak bermakna mantauhidkan Allah s.w.t., patuh, tunduk dan jujur hati kepadanya serta beriman dengan pengajaran-pengajaran agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Segala perlakuan, keakuran, perbuatan dan ucapannya adalah wahyu daripada Allah s.w.t.

10 Pandangan Ahli Tafsir Berdasarkan pengertian-pengertian firman Allah, para ahli Tafsir pula bersepakat bahawa makna Islam ialah beriman dan tunduk ( patuh ) kepada Allah dengan hati atau secara zahir iaitu menyerah diri dengan hati, perkataan dan amalan secara keseluruhannya. Di dalam pengertian Islam yang luas, Islam bukan sahaja percaya, beriman beserta menyerah diri yang diakui oleh lidah seiring dengan amalan, ketaatsetiaan kepada pengertian kalimat shahadat, malah Islam merangkumi segala perkara-perkara ini dan juga secara peraktiknya di dalam diri individu Muslim dan masyarakat Islam keseluruhannya. Menurut pandangan Islam, rugilah orang-orang yang tidak berpegang kepada Islam di akhirat kelak. Mungkin orang-orang ini tidak akan merasa sedemikian di dunia ini. Firman Allah s.w.t.,: bermaksud: Dan sesiapa yang mencari agama selain daripada agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari kalangan orang-orang yang rugi.

11 Kenapa Kepelbagaian Definisi Islam? Allah s.w.t. mengumpamakan Islam ibarat tali yang kukuh yang menjadi pegangan orang Islam. Implikasi dari pegangan ini, kepada Allah jua segala urudsan diserahkan, firmannya: bermaksud: Dan sesiapa yang meyerah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas), pada masa yang sama ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh, dan ( ingatlah) kepada Allah jualah kesudahan segala urusan. Banyak lagi ayat-ayat al-quran yang menunjukkan pengertian Islam yang begitu luas. Begitu juga dengan takrif dan definisi yang dikemukakan oleh para ulama. Kesemua takrif ini dapat diterima asalkan ianya merangkumi keseluruhan maksud ajaran yang terkandung di dalam Islam dan sesungguhnya kesemua takrif itu tidaklah bercanggahan bahkan seiringan di antara satu sama lain. Adanya kepelbagaian ini menunjukkan kepada kita betapa syumulnya Islam sehingga tidak ada perkataan yang dapat kita terjemahkan bagi memberi makna yang seerti dengan hakikat Islam itu sendiri.

12 Asas Islam

13 Akidah akhlak Asas tamadun Islam syariah Ketiga-tiganya tidak boleh diabaikan sama sekali. akidah

14 Maksud Akidah Akidah ialah hal-hal yang berhubung dengan kepercayaan dan keyakinan di dalam hati sehingga hati dan jiwa itu menjadi tenteram, tidak ragu-ragu dan bimbang, bersih dan murni daripada segala syak wasangka.

15 Akidah Dalam Islam Ia merupakan: i. kepercayaan atau keimanan kepada hakikat dan nilai-nilai mutlak. ii. Tetap dan kukuh dalam jiwa. iii. Perjanjian yang diikat antara makhluk dengan Allah (Maha Pencipta)

16 Implikasi Pegangan Akidah Yang Kuat i. Membebaskan diri manusia daripada tunduk dan patuh kepada sesuatu yang bersifat makhluk. ii. Pematuhan total kepada Allah. iii. Taat kepada pemimpin yang adil juga bermakna patuh kepada Allah.

17 Kegagalan Ideologi dan Isme-isme Ciptaan Manusia Ideologi ciptaan manusia: sekularisme, kapitalisme, marxisme, liberalisme, fasisme, komunisme dan yang berkaitan dengannya. 1. gagal membawa ketenteraman dan menyelesaikan krisis kehidupan manusia. 2. bersandarkan falsafah material yang hanya mempercayai benda dan menolak sesuatu yang di luar pancaindera. 3. menafikan kewujudan Allah 4. memesongkan hakikat iman yang sebenar. 5. merelatifkan nilai-nilai moral/akhlak.

18 Kegagalan Ideologi dan Isme-isme Ciptaan Manusia (2) 6. manusia adalah pusat pemujaan. 7. meletakkan kepatuhan kepada fahaman-fahaman sempit seperti bangsa, kaum, kelas, negeri dan warna kulit. 8. mengasingkan agama daripada hakikat ilmu dan akal fikiran.

19 Impak Akidah Terhadap Tamadun Islam 1. Melahirkan tamadun yang mantap dan bebas daripada sebarang penyelewengan. 2. Akidah membentuk personaliti yang unggul dalam diri manusia yang menjadi penggerak kepada pembinaan tamadun Islam.

20 Aspek 6 Kepercayaan (Rukun Iman) i. Beriman kepada Allah: A. asas atau intipati kepercayaan B. Allah adalah Tuhan yang selayaknya disembah dan Maha Esa. C. Allah sebagai Pencipta, Pemilik dan Pentadbir seluruh alam. D. Allah itu bukan makhluk, E. Maha Sempurna, Maha Hebat dan Maha Menentukan segalanya.

21 ii. Beriman Kepada Malaikat A. Percaya wujudnya ciptaan Allah yang tidak menyalahi sesuatu perintah Allah dan melaksanakan segala perintah. B. Tugas Malaikat: Melaksanakan perintah Allah ke atas manusia dan alam. C. Ada antara mereka tidak pernah berpisah daripada manusia kerana memberikan kesaksian atas segala gerak-geri manusia.

22 iii. Beriman Kepada Rasul A. Mempercayai wujudnya manusia yang diangkat oleh Allah sebagai utusannya. B. Mereka menyampaikan dan menjelaskan kepada manusia apa yang diperintah dan dilarang oleh Allah bagi mendapatkan kebaikan di dunia dan Akhirat.

23 iv. Beriman Kepada Kitab-kitab Allah A. Mempercayai bahawa Al-Quran adalah kitab yang diturunkan untuk panduan hidup manusia. B. Al-Quran mengandungi peraturan, ilmu pengetahuan dan sebagainya yang lengkap lagi sempurna serta sesuai sepanjang zaman.

24 v. Beriman Kepada Hari Akhirat A. Meyakini kehidupan di dunia bersifat sementara. B. Meyakini dunia akan musnah bila berlakunya kiamat. C. Manusia tidak boleh lalai daripada melaksanakan tanggungjawab mereka di dunia kerana mereka akan dipersoalkan kelak.

25 vi. Beriman Kepada Qadak dan Qadar (Pre-destination) A. Mempercayai bahawa apa yang berlaku ke atas diri makhluk sama ada baik atau buruk adalah ketentuan Allah. B. Walau bagaimanapun, manusia diberi keupayaan untuk membuat pilihan ke atas tindak tanduknya ketika hidup di dunia.

26 Aspek Kaedah Apakah kaedah pelaksanaan akidah secara operasional? Terdapat 3 kriteria asas akidah iaitu aspek kesatuan, rasional dan toleransi.

27 i. Kesatuan i. Kepelbagaian manusia dapat disatukan tanpa sebarang halangan. ii. Akidah meletakkan kepercayaan hanya kepada Allah dan bersumberkan kepada Al- Quran dan Al-Sunnah. iii. Kesatuan pemikiran dapat dibentuk kerana mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk mencari keredaan Allah.

28 ii. Rasional 1. Akidah tidak didasarkan kepada kepercayaan yang dogmatik sahaja. 2. Akidah didasarkan juga kepada akal fikiran dan logik yang rasional. 3. Tujuannya adalah untuk membuktikan kebenaran dan kesahihan akidah Islam itu sendiri.

29 iii. Toleransi 1. Sifat toleransi dituntut oleh Islam. 2. Sifat toleransi mestilah berlandaskan prinsipprinsip akidah dan syariah.

30 2.4.2 Syariah Syariah ialah Undang-undang, aturan-atutran dan ketetapan Allah. Ia diperuntukkan kepada manusia bagi mengatur hubungan manusia dengan Penciptanya, hubungan manusia sesama manusia dan hubungan manusia dengan alam untuk mencapai kesejahteraan, keamanan dan kedamaian di dunia bagi menjamin kebahagiaan kehidupan yang abadi di akhirat kelak.

31 Keistimewaan Syariah (1) i. Bersifat sempurna bagi memenuhi keperluan hidup manusia ii. Lengkap. Mengatur kehidupan manusia bagi kesejahteraan hidup manusia. iii. Bersifat bersepadu kerana ia memiliki prinsip-prinsip perundangan yang mengatur urusan kehidupan dan keagamaan.

32 Keistimewaan Syariah (2) iv. Bersifat universal kerana tidak tertakluk kepada batasan kaum dan sempadan geografi. v. Matlamat pelaksanaan undangundang syariah adalah untuk mendapat keredaan Allah. vi. Bersifat tetap dan tidak mengalami perubahan sehingga hari Kiamat.

33 Manifestasi Syariah Dalam Tamadun Islam Untuk mengatur kehidupan manusia atas asas makruf dan mengelak kemungkaran.

34 Tujuan Syariah 1. Memelihara Agama 2. Memelihara Nyawa 3. Memelihara Akal 4. Memelihara Kehormatan dan Keturunan 5. Menjaga Harta Benda

35 Tujuan Syariah: 1. Memelihara Agama 1. Islam adalah teras kepada tamadun Islam. 2. Islam adalah agama Allah dan nikmat yang terbesar bagi menyelamatkan manusia daripada segala malapetaka. 3. Ia wajib dipertahankan oleh penganutnya. 4. Orang Islam wajib menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim.

36 Sambungan 5. Orang yang keluar daripada Islam dikira sebagai murtad. 6. Islam telah memperuntukkan undang-undang dan hukuman sewajarnya untuk orang yang murtad.

37 Tujuan Syariah: 2. Memelihara Nyawa 1. Hak untuk hidup telah dikurniakan oleh Allah kepada manusia. 2. Manusia dilarang membunuh tanpa hak. 3. Mereka yang terlibat dianggap telah melakukan jenayah dan berdosa. 4. Islam juga melarang membunuh diri.

38 Tujuan Syariah: 3. Memelihara Akal 1. Kewujudan akal membezakan manusia daripada haiwan. 2. Orang yang tidak berakal tidak dibebankan dengan sebarang tanggungjawab agama. 3. Akal membolehkan manusia menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. 4. Dadah dan arak diharamkan kerana ia merosakkan fungsi akal.

39 Tujuan Syariah: 4. Memelihara Kehormatan dan Keturunan 1. Manusia dicipta Allah sebagai sebaik-baik kejadian. 2. Maruah diri dan kehormatan keturunan dijaga melalui sistem perkahwinan. 3. Zina, seks bebas dan hubungan luar tabii diharamkan bertujuan memelihara kehormatan dan kemuliaan keturunan manusia.

40 Tujuan Syariah: 5. Menjaga Harta Benda 1. Islam telah menentukan panduan mengenai hak memiliki harta benda dan kewajipan mempertahankannya. 2. Mencuri dan menyamun tidak dibenarkan. 3. Mengambil hak orang lain secara tidak sah dikenakan hukuman yang berat.

41 2.4.3 Akhlak Akhlak secara umum adalah sistem akhlak atau tingkahlaku manusia yang bersumberkan asas wahyu atau syarak.

42 Definisi Moral (1) Moral didefinisikan sebagai ajaran atau pegangan tentang buruk baik sesuatu perbuatan (kelakuan, kewajiban dan lainlain), sikap atau cara berkelakuan yang berasaskan atau yang diukur dari segi baik atau buruk sesuatu akhlak... berkaitan dengan apa yang betul atau adil. (Kamus Dewan Edisi Empat)

43 Definisi Moral (2) Moral secara umumnya dapat dikatakan sebagai satu cara atau berbagai-bagai cara untuk melihat dan mempersoalkan berbagaibagai isu berhubung dengan perbuatan ataupun tingkah laku. Moral itu dikatakan subjektif sifatnya kerana ia berbeza dalam sesuatu budaya ataupun tamadun. G.J. Warnock, The Object of Morality, Methuen Co. LTD., London, 1973, hal

44 Definisi Etika Maksud etika pula ialah sistem tingkah laku manusia yang bersumberkan sesuatu yang berautoriti. Kamus Dewan mendefinisikan etika sebagai 1. Ilmu berkenaan prinsip-prinsip akhlak atau moral. 2. Prinsip moral (atau akhlak) atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan (persatuan, pekerjaan dan lainlain). (Kamus Dewan Edisi Empat.)

45 Pengistilahan Jika ditinjau daripada sudut pengistilahan, istilah ethic dan akhlak adalah sama sahaja. Tetapi konsep, gagasan, idea atau teori yang dikemukakan oleh Barat mengenai etika tidaklah sama dengan konsep akhlak Islam sama ada daripada segi teori atau praktikalnya. Oleh kerana tiada perkataan yang dapat diterjemahkan sebagai akhlak, maka penggunaan kalimah ethic digunakan.

46 Kepentingan Akhlak Dalam Kehidupan Manusia (1) Akhlak memainkan peranan yang amat penting di dalam kehidupan manusia. Akhlak adalah sumber tindak tanduk manusia yang membawa ke arah kesejahteraan di dunia dan akhirat dan menuju kepada keredaan Allah S.W.T. Untuk mencapai hakikat ini, ilmu akhlak perlu dipelajari dan dipraktikkan.

47 Kepentingan Akhlak Dalam Kehidupan Manusia (2) Dengan mempelajari ilmu tersebut, ia membuka mata setiap insan tentang perbezaan yang besar di antara baik dan buruk. Ianya tidak akan memberi faedah jika kita tidak berkemahuan untuk melaksanakan ajaran-ajarannya dan menjauhi tegahannya. Lihat Abdul Jalil Hassan, Falsafah dan Pengetahuan Islam, Dewan Pustaka Dan Bahasa, Kuala Lumpur, 1973, hal. 34.

48 Definisi Sekularisme. 2.2 Ideologi Semasa Sekularisme Sekular barasal daripada bahasa Latin Saeculum bererti masakini atau sesuatu generasi atau zaman. Ia juga menunjukkan kepada masa dan lokasi, masa menunjukkan sekarang dan dunia menunjukkan lokasinya. Di dalam bahasa Inggeris ia disebut secular yang bermaksud hal dunia atau kebendaan; duniawi atau sekular. Di dalam bahasa Arab ia bermaksud alami, dunyawi, ilmani, ami, jili, dan qarni yang kesemuanya merujuk kepada unsur-unsur masa dan keduniaan atau alam ini. Gabungjalin daripada maksud di atas merujuk atau membayangkan erti bahawa dunia sentiasa berubah, binasa atau kehidupan duniawi atau kebendaan. Sesungguhnya perkataan sekular sama juga seperti perkataan agama yang kaya dengan maksud dan makna yang berbagai sepertimana yang diberikan di dalam kamus-kamus.

49 Sambungan Syed Muhammad al-naquib al-attas memberikan definisi yang agak detail, sekularisme bermaksud fahaman yang mengutamakan dunia belaka sebagai segala rujukan peranan insan, dan kepada kebebasan insan untuk merobah segala dasar kepercayaannya dengan disesuaikan hanya untuk zamannya. Definisi ini menekankan betapa wujud unsur-unsur materialisme, pragmatisme dan humanisme di dalam aliran fahaman sekular. Meletakkan urusan agama di bawah skima kehidupan keduniaan kerana kepentingan dunia juga adalah unsur-unsur sekularisme. Ini terkandung di dalam definisi sekularisme seperti berikut: Suatu konsep hidup yang memisahkan di antara urusan kehidupan dunia daripada urusan agama atau agama itu berada di bawah daripada urusan dunia dengan anggapan bahawa urusan agama itu adalah hal-hal yang berkaitan dengan urusan peribadi dan urusannya Tuhan dan mati semata-mata.

50 Sejarah Pertumbuhan Sekularisme. Sekularisme pertama kali tercetus di Eropah sebagai satu proses akibat daripada rasa tidak puas hati masyarakat Eropah ekoran daripada penentangan golongan gereja terhadap sains dan ilmu pengetahuan, doktrin monarki yang banyak dieksploitasi oleh pemerintah dan raja, rasa putus asa orang-orang Eropah terhadap ajaran-ajaran agama Kristian yang tidak dapat menampung seluruh keperluan hidup mereka dan penindasan yang dilakukan oleh pemerintah yang terdiri daripada golongan gereja terhadap masyarakat.

51 Sekularisme dan Protestan Sekularisme muncul melalui satu proses yang panjang di Eropah sesuai dengan proses terjadinya sejarah itu sendiri. Pada amnya bibit sekularisme bermula pada abad pertengahan (abad kelima hingga ke abad kelima belas ) di mana pemisahan unsur-unsur keduniaan dan agama menjadi semakin ketara. Ketika fahaman Protestan belum wujud, sedikit demi sedikit urusan keduniaan di kalangan orang-orang Barat yang beragama Katolik mendapat kemerdekaan daripada pengawasan gereja. Setelah terjadinya reformasi dengan timbulnya agama Protestan yang dipimpin oleh Martin Luther ( ), maka berkembang luaslah bidang-bidang yang melepaskan diri dari pengawasan pihak gereja.

52 Pertentangan Gereja Dengan Ilmuan Gereja cuba menunjukkan kekuasaan mereka melebihi kekuasaan raja sebagai wakil Tuhan dan cuba menolak teori teoraksi atau doktrin monarki tadi. Pihak Gereja juga telah memusuhi orang-orang yang mendokongi sains dan ilmu pengetahuan. Ini mengwujudkan konflik yang berterusan di dalam proses pertumbuhan sekularisme. Semestinya di dalam konflik sebegini, orang yang teraniayai akan mendapat simpati masyarakat, seterusnya rakyat bangkit menentang pihak gereja. Pertelingkahan yang berlaku menunjukkan pertentengan yang ketara antara agama dengan sains dan ilmu pengetahuan.

53 Konflik Sains dan Agama Di satu pihak, Gereja cuba menunjukkan otoritinya di dalam bidang keagamaan dan dengan sendirinya menolak apa yang di anggap oleh mereka sebagai berlawanan dengan agama manakala di pihak yang lain para ilmuan cuba menegakkan ilmu-ilmu dan bidang-bidang sains dalam usaha memupuk tradisi keilmuan dan kajian ilmiah. Kemudiannya beberapa fakta yang dianggap benar oleh pihak Gereja telah dipatahkan oleh hujah-hujah golongan ilmuan. Menurut Muhammad Qutb, pergolakan yang terjadi di Eropah antara sains dan agama adalah kerana Gereja-gereja di sana telah pun menganut pendapat-pendapat ilmiah dan dogmatis yang tertentu dan menganggapkannya sebagai fakta ilmiah yang kudus yang diturunkan daripada langit. Oleh kerana itu apabila sains teori dan amali mendedahkan kesilapan fikiran-fikiran ilmiah dan teori-teori dogmatis yang didokongi oleh gereja, maka tentulah orang ramai mempercayai pendapat-pendapat sains dan menolak pendapat-pendapat gereja dan agama yang diajarkan oleh para paderi.

54 Konflik Pope Dengan Raja Di sini, Gereja atau Paus ( Pope ) pula cuba membuktikan bahawa mereka adalah wakil mutlak Tuhan. Kekuasaan raja tadi dinafikan. Injil ditafsirkan sesuka hati oleh orang-orang yang mempunyai otoriti sahaja. Paus adalah maksum dan mewakili kerajaan di bumi. Perintah dan keputusannya harus ditaati dan tidak boleh dikritik. Paus mempunyai hak penuh untuk mengangkat atau memberhentikan seseorang raja dan menghapuskan dosa seseorang.

55 Persepsi Gereja Terhadap Ilmu Realiti pada Zaman Pertengahan menunjukkan kehidupan intelek di Eropah adalah terhad di mana berlakunya kebekuan kegiatan intelektual. Kebetulan pula hanya segelintir manusia yang tahu membaca dan menulis terutamanya di kalangan pederi yang juga terdapat di antara mereka adalah saintis juga. Di samping masalah buta huruf, rakyat dibelenggu oleh peraturan-peraturan gereja yang beku, kolot dan tahyul. Rakyat yang cuba mendalami ilmu pengetahuan dianggap melakukan perkara yang bertentangan dengan agama. Mengkaji sains melalui ujian-ujian yang menggunakan bahan-bahan kimia dianggap mengamalkan sihir atau cuba mengubah peraturan Tuhan tentang alam ini.

56 Kezaliman Terhadap Ilmuan Para ahli ilmu pengetahuan sentiasa dikekang hebat dan ditekan di dalam kegiatan ilmiah mereka. Keinginan masyarakat untuk membebaskan diri dan kemarahan masyarakat semakin meluap apabila gerejagereja di Eropah mendakwa dirinya mempunyai kuasa ketuhanan dan bertindak mempergunakan kekuasaan itu sewenang-wenangnya. Mereka telah dibebankan dengan berbagai pemerasan dan dipaksa mematuhi perintah paderi kononnya ia adalah perintah Tuhan.

57 Kisah Bruno dan Galilei Para sarjana yang mengutarakan pendapat-pendapat yang bertentangan dengan kehendak dan aspirasi pihak Gereja disiksa dan ditindas. Giardano Bruno ( ) ahli fikir dan astronomi terkenal dijatuhi hukuman bakar hidup-hidup di khalayak ramai hanya kerana membenarkan pendapat Nicolas Copernicus ( ) yang mengutarakan pendapatnya bahawa bumi itu bentuknya bulat dan bukan matahari yang mengelilingi bumi. Galileo Galilei ( ) juga hampir mengalami nasib yang serupa.

58 Pemisahan Kuasa Gereja Dengan Ilmuan Zaman Renaissance mempercepatkan proses sekularisme bertapak. Pemikiran masyarakat Barat sudah ternampak menyanjungi perkaraperkara saintifik, peranan akal dan rasional. Pergolakan yang tercetus antara Gereja dan cerdik pandai telah membuatkan mereka benar-benar merasakan bahawa apa yang dikatakan oleh Gereja itu merupakan pendapat-pendapat yang kolot, mundur, lapuk dan karut. Justeru itu, pendapat Gereja harus digantikan dengan pendapat sains agar manusia berkesempatan untuk meraih kemajuan. Ekoran daripada itu muncul tokoh-tokoh pemikir Eropah yang tampil menyatakan ketidaksenangan terhadap sikap Gereja yang selalu mengekang dan membatasi kegiatan ilmiah serta menghalang kebebasan berfikir dan menindas mereka. Untuk mengatasi masalah ini, muncullah gagasan pemisahan kekuasaan yang menyarankan agar kaum Gereja hanya menguruskan masalah peribadi terutama hal-hal yang bersangkutan dengan upacara keagamaan seperti perkahwinan, kematian, kebajikan dan sebagainya.

59 Implikasinya Hal-hal yang bersifat duniawi diuruskan oleh negara ataupun golongan bukan gereja. Kaum Gereja tidak boleh campurtangan dalam urusan keduniaan ataupun kenegaraan. Di sini terserlah bagaimana akhirnya pertelingkahan antara para ilmuan dan Gereja menonjolkan teori pembahagian kekuasaan dan pengasingan agama daripada mempengaruhi unsur-unsur kehidupan. Apatah lagi masyarakat sesuai dengan perkembangan zaman Renaissence sendiri ingin memajukan diri dan memerlukan kemajuan. Sebab itu, teori pembahagian kekuasaan dan pengasingan agama dan gereja menjadi semakin popular dan institusi keagamaan dan Gereja menjadi semakin parah dan diisolasikan daripada reliti kehidupan yang bersifat keduniaan ataupun kenegaraan.

60 2.2.2 LIBERALISME (MODENISME) Definisi Asal istilah liberalisme bermula di dalam tradisi Kristian. Pada mulanya ia diertikan sebagai aliran keagamaan yang ingin menafsirkan semula doktirn-doktirn agama Kristian sama ada di dalam Protestan ataupun Katolik untuk membentuk satu kecenderungan liberal agar disesuaikan dengan perkembangan pemikiran di zaman moden. Di dalam pemikiran agama Katolik, modenisme begitu menonjol di dalam gerakan Bible Criticism yang berpengaruh dan berkembang di akhir kurun ke 19. Hal ini turut berlaku di dalam pemikiran agama Protestan (liberal Protestanism). Mereka mengharapkan satu bentuk Kristian yang rasional dan menolak otoriti dan bentuk yang rigid. Dalam konteks pemikiran Islam, sesuai dengan sejarah perkembangan liberal modenisme itu sendiri, liberal modenisme diertikan sebagai nama bagi pandangan hidup keduniaan yang mempertuhankan modeniti atau kemodenan. Ia bersifat anti tradisi, sekularis, progresif, humanis, rasional, materialis, eksperimental, individualis, penyamaratan ( egalitarian ), berfikiran bebas ( free thinking ) dan amat sentimental atau lebih tepat lagi amat dipengaruhi oleh hawa nafsu.

61 Sejarah Liberalisme Zaman moden dalam sejarah Eropah bermula di sekitar abad ke 15. Pada abad ini, gerakan Renaissance di Italy menandakan bermulanya Zaman Moden. Renaissence timbul kerana para intelektual Eropah menolak sikap tidak kritikal orang-orang kristian terhadap pemujaan Greek dan Rumawi kuno. Kemudiannya orang-orang Barat beralih kepada humanism apabila mereka cuba membebaskan diri daripada kongkongan agama Kristian pada abad pertengahan (Medieval Age). Segala tindak tanduk manuisa adalah berdasarkan pengalaman dan pengamatan manusia semata-mata tanpa merujuk kepada kuasa yang lebih tinggi. Ringkasnya segala-galanya adalah dari manusia, kerana manusia dan untuk manusia

62 Renaissance dan Humanistic Manusia adalah kayu pengukur segala perkara. Inilah prinsip terakhir Renaissance di Barat yang mempunyai persamaan dengan zaman klasik Greek- Roman. Ismail R. Faruqi menegaskan bahawa kerana itulah penyataan Renaissance adalah bercorak humanistic (kemanusiaan). Tuhan humanistic inilah yang meletakkan Tuhan Kristianiti di bawah manusia.

63 Machiavelli Semangat Renaissence didorong oleh seorang tokohnya yang terkenal, Nicolo Machiavelli ( ). Karyanya yang termashyur ialah The Prince dan The Discources. Salah satu daripada aspek pemikirannya yang terkenal ialah matlamat menghalalkan cara. Baginya, menjadi jahat adalah berfaedah dan lebih efisien daripada menjadi baik walaupun terpaksa membuat kesalahan-kesalahan moral seperti menipu, melanggar undang-undang malahan walaupun terpaksa membunuh demi untuk merih kejayaan. Beliau juga menyerang agama Kristian yang dianggap olehnya sebagai membawa kelemahan dan kemunduran kepada negara.

64 Sambungan. Di dalam Dictionary of History of Ideas diterangkan bahawa: His Massage was that being evil was useful and efficient than being good. One might deceive lie, commit crimes, even murder is this helped to achieve success. As and advocate of such evil doctrines Machiavelli moved closed to the Devil.

65 Empirisisme Kemudiannya muncul Sir Francais Bacon ( ) dengan lairan empirisismenya. Fahaman empiris menganggap bahawa sumber ilmu pasti dan pengetahuan ialah pengalaman dan uijan. Sains menyelidiki sesuatu dengan metos empiris. Kebenaran yang diakui hanyalah yang dapat diteliti dan dieksperimen. Di satu pihak, sains telah dijadikan alasan oleh sebahagian saintis untuk mengingkari adanya Tuhan. Bacon amat tertarik dengan aliran realism yang didokongi oleg Machiavelli dan bolehlah dianggap Macheavilli adalah gurunya yang unggul, kata Bacon: We should be grateful to Machiavelli for describing what men do and not what ought to do, since virtues needs to known as much as possible about all forms and natures of wills for its own defence.

66 Lagi mengenai Empirisisme Berdasarkan empirisisme, Isaac Newton ( ) membentuk teori bahawa seluruh isi alam sekitar diatur oleh hukum matematik yang tidak boleh berubah. Newton pernah membuat pecubaan untuk merangka semula kronologi peristiwaperistiwa silam dengan mengadakan kombinasi kaedah ramalan astronomi (astronomical methods) berdasarkan clues daripada Bible. Namun beliau tidak melihat Bible boleh meramalkan masa depan, tetapi sekiranya peristiwa itu benar-benar terjadi, fakta ini boleh menyokong ramalan-ramalan di dalam Bible mengenai perkara tersebut.

67 BAB KOMUNISME DAN MARXISME

68 Apakah Komunisme? Komunisme adalah satu fahaman, falsafah politik dan ideologi yang berpegang kepada satu aliran pemikiran bahawa pengeluaran sumber-sumber (alam) secara kolektif adalah milik bersama. Komunis bertitik tolak daripada fahaman Marxis, Lenin dan Maois sebagai ketua ideologi. Istilah komunisme juga merujuk kepada sebarang sistem sosial dan politik yang memperjuangkan falsafah politik komunis. Komunisme sebagai satu fahaman mengutamakan matlamat menghalalkan cara hatta dengan menggunakan kaedah keganasan ataupun peperangan. Kebiasaannya komunisme mempunyai perkaitan dengan sosialisme, Marxisme, Leninisme dan Maoisme.

69 Kenapa Munculnya Komunisme? Fahaman komunisme muncul di Eropah pada pertengahan abad ke 19 kerana perasaan tidak puas hati terhadap polisi, dasar dan sistem pemerintahan Eropah dan kemudiannya menjadi begitu berpengaruh kerana mendapat sokongan rakyat jelata yang tertindas terutama di kalangan masyarakat bawahan. Fahaman komunis berkait rapat dengan atheisme iaitu satu fahaman yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan atau kuasa agung. Golongan ini juga dikenali sebagai golongan mulhid. Bahkan boleh dikatakan benar juga bahawa atheisme berkait rapat dengan sekularisme. Ramai manusia sekarang ini mengaku mereka tidak bertuhan dan ada juga yang mengaku sebagai free thinker. Kemerbahayaan atheisme sudah mula menapak. 15% penduduk dunia dikatakan berfahaman atheis. Orang atheis tidak percayakan kewujudan Tuhan. Dalam konteks Malaysia, orang atheis tidak layak untuk menjadi warganegara negara ini kerana berlawanan dengan semangat dan falsafah Rukun Negara yang menyatakan kepercayaan kepada Tuhan sebagai tunggak utamanya.

70 Penafian Hak Individu Fahaman komunis juga percaya bahawa kehidupan tidak berkait dengan kerohanian dan keagamaan. Justeru, mereka berpegang kepada fahaman materialisme bahawa material itu menentukan segalagalanya dan agama tidak mempunyai signifikan dalam kehidupan. Komunisme juga menafikan hak milik individu dalam sesebua Negara berkaitan dengan aset, harta, tanah, bangunan dan seumpamanya. Mereka menyatakan bahawa dalam sesebuah negara, semua elemen ini adalah milik negara ataupun pemerintah.

71 Komunisme dan Teori Lenin Pihak komunis juga percaya bahawa semua hasil bumi dan sumber-sumber alam dalam sesebuah negara adalah hak milik negara dan bukannya individu. Komunisme juga mengagung-agungkan teori Lenin mengenai gaji bahawa seseorang boleh berusaha mencari duit mengikut kemampuannya tetapi mesti diagihkan kepada mereka yang memerlukan. Mereka juga mengagung-agungkan prinsip Machiavelli iaitu matlamat menghalalkan cara.

72 PKM Di Malaysia, Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan pada tahun 1930 bertitik tolak daripada fahaman Maoisme dan Marxisme yang memperjuangkan keganasan dan kemusnahan dalam ideologi mereka. Ramai yang tertarik dengan gula-gula komunis kononnya kerajaan menindas dan menzalimi serta mengambil hak mereka. Perang saraf yang didogmakan oleh komunis berjaya mendapatkan 10,000 ahli dalam tempoh empat tahun sesudah ia ditubuhkan. PKM telah melakukan tindakan-tindakan radikal dan melampau yang melibatkan banyak kerugian, kemusnahan harta benda dan kematian jiwa. Adakah kita patut bertolak ansur dengan mereka yang melakukan keganasan dan pembunuhan selama 59 tahun dalam negara kita Tanah Melayu ini?

73 Dua pendokong utama ideologi komunisme ialah Karl Marx dan Frederick Engels. Idea Marx dan Engels banyak kedapatan dalam karya mereka Manifesto of the Communist Party yang ditulis pada asalnya dalam bahasa Jerman di antara bulan Disember 1847 dan bulan Januari Ia kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan diterbitkan dalam bentuk pamphlet di London pada bulan Februari Manifesto of the Communist Party asalnya adalah sebuah manifesto dan kemudiannya dibukukan dengan diberikan beberapa penambahbaikan. Marx dan Engels

74 Buku The Communist Manifesto Manifesto of the Communist Party telah diterjemahkan secara langsung daripada teks Jerman pada tahun 1888 dalam bentuk buku dan diedit oleh Frederick Engels. Buku terjemahan inilah yang menjadi analisa kita pada hari ini yang diterbitkan oleh Foreign Language Press di Peking, China pada tahun Manifesto of the Communist Party mempunyai edisi beberapa buah negara dan diterbitkan dalam tahun yang berbeza-beza. Sebagai contoh, terdapat edisi Jerman yang diterbitkan pada tahun 1872, edisi Rusia (1882), edisi Jerman lagi (1883), edisi Inggeris (1888), edisi Jerman (1890), edisi Poland (1892) dan edisi Itali (1893).

75 Edisi-edisi ini juga mempunyai prakata yang ditulis oleh Marx dan Engels. Tidak ada sebuah bukupun di dunia yang mempunyai edisi dan prakata sebanyak buku ini. Setiap prakata hampir mempunyai persamaan kecuali beberapa perubahan yang dilakukan oleh Marx dan Engels. Marx dan Engels menulis prakata secara bersama untuk edisi Jerman (1872), edisi Rusia (1882), dan edisi Jerman semula (1890). Kecuali edisi-edisi ini, bahagian prakata yang lain ditulis oleh Engels secara bersendirian. Edisi-edisi.

76 Perjuangan dan Pertentangan Kelas Idea Marx dan Engels dalam buku ini cukup mudah untuk difahami. Mereka mengemukakan idea perjuangan kelas dan pertentangan kelas antara dua kelompok terbesar dalam sesebuah negara iaitu kelas Bourgeoisie dan kelas Proletariat. Menurut Marx, sepanjang sejarah tamadun manusia, ia diwarnai oleh sejarah perjuangan kelas, pertentangan antara kelompok pengeksploit dan yang dieksploit, serta kelompok pemerintah dengan kelompok yang dizalimi. Sejarah perjuangan dan pertentangan kelas ini telah membentuk evolusi yang telah mencapai satu tahap di mana kelompok Protelariat selaku kelompok yang dieksploitasi dan dizalimi tidak dapat mencapai pembebasan daripada cengkaman kelompok pengeksploitasi dan kelas pemerintah.

77 Apa yang diperjuangkan oleh Marx ialah emansipasi masyarakat keseluruhannya daripada segala eksploitasi, kezaliman, perbezaan kelas dan pertentangan kelas. Perlu dinyatakan di sini bahawa buku Manifesto of the Communist Party ini bermula dengan slogan Workers of All Countries, Unite! dan diakhiri dengan slogan Working Men of All Countries, Unite!. Slogan ini merupakan propaganda Marx untuk mengajak penduduk kelas Proletariat memberontak, melakukan keganasan dan melakukan tindakan agresif terhadap kelompok Bourgeoisie. Bukan sekadar itu sahaja, Marx juga berpendapat: In short, the communists everywhere support every revolutionary movement against the existing social and political order of things. (Ringkasnya, para anggota komunis di mana-mana sahaja menyokong gerakan revolusi terhadap pemerintahan politik dan sosial.) Slogan2 Komunis

78 Indoktrinasi Komunisme Antara lain, Marx berhujah lagi: The Communist disdain to conceal their views and aims. They openly declare that their ends can be attained only by the forcible overthrow of all existing social conditions. Let the ruling classes tremble at a Communistic revolution. The Proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win. (Pihak komunis tetap akan mempertahankan pandangan-pandangan dan matlamat mereka. Mereka secara terbuka mengishtiharkan bahawa matlamat mereka boleh dicapai hanya melalui paksaan dengan menyingkirkan semua keadaan sosial (yang berat sebelah). Biarlah kelas pemerintah (Bourgeoisie) tersungkur di kaki Revolusi Komunis. Kelas Proletariat tidak kehilangan apa-apa kerana mereka mempunyai dunia untuk dimenangi dan dikuasai.) Inilah juga merupakan indoktrinasi komunisme terhadap masyarakat sedunia khususnya di kalangan golongan pekerja, petani dan rakyat berbanding pemodal, pemilik tanah dan pemerintah. Apakah kita mahu Revolusi Komunis dalam negara kita? Tentunya tidak mengenangkan keganasan mereka terhadap tentera, polis dan rakyat negara ini. Banyak jiwa yang terkorban dan harta benda yang musnah dek kerana pengganas komunis. Sebab itu, komunisme amat merbahaya!!!

79

80 KP dalam Twitter Khalid Abu Bakar Feb 27 Usaha menghidupkan fahaman tidak akan membenarkan kursus ini di jalankan. Penganjur akan di panggil.

81 2.2.2 LIBERALISME ISLAM LIBERAL

82 Islam Liberal 1. Konsep pluralisme agama dibawa oleh pengaruh pemikir-pemikir Indonesia ke Asia Tenggara sebagai manifestasi apa yang diperjuangkan oleh gerakan Islam Liberal. Mereka ini kebanyakannya belajar daripada orientalis dan mendokong ajaran Pancasila. Mereka juga banyak terpengaruh dengan rasionalisme iaitu fahaman yang meletakkan kekuatan akal melebihi segala-galanya hatta wahyu sekalipun. Seorang pemimpin pembangkang cuba menjuarai isu-isu Islam tetapi mempunyai sejarah mendokongi Islam Liberal. Dengan ertikata lain, proses taakulan dianggap sebagai perkara yang mutlak dalam agama. Sedangkan Al-Quran dan Al-Sunnah itu adalah sebenarnya yang mutlak dalam agama. 2. Prinsip utama para orientalis apabila memperkatakan mengenai al- Quran ialah bahawa Al-Quran itu adalah percampuran unsur-unsur Perjanjian Lama, Perjanjian Baru dan berbagai sumber-sumber lain termasuklah pengaruh agama Yahudi. Al-Quran juga biasanya didakwa sebagai bukan wahyu Allah bahkan ia hanyalah semata-mata karangan Nabi Muhammad s.a.w.. Ini adalah dakwaan klasik yang telah terdengar sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w. lagi.

83 Roboh Tunjang Sumber Peradaban Islam Dengan memberikan andaian yang merobah keaslian Al-Quran sebagai Kalamullah, para orientalis bukan sahaja telah cuba merobohkan tunjang sumber peradaban Islam bahkan boleh menggugat keaslian kesemua ajaran Islam itu sendiri. Begitu juga apabila dikatakan agama Islam serupa dengan agama-agama lain (walaupun agama Samawi), maka agama Islam tidak mempunyai sebarang nilai lagi berbanding dengan agama-agama lain sebagai satu entiti Al-Din yang tersendiri.

84 Kenapa IL Berbahaya? Konsep Islam Liberal amatlah merbahaya kerana ia merosakkan akidah umat Islam. Apa yang paling fundamental dalam gerakan pluralisme agama ialah pernyataan bahawa semua agama adalah sama. Pada tanggapan pendokongnya, agama-agama di dunia ini mempunyai nilai sepunya yang sama walaupun nama agamanya adalah berbeza seperti Islam, Kristian, Hindu, Buddha dan seumpamanya. Kedua, kebaikan yang dianjurkan oleh setiap agama juga dikatakan sama. Ketiga, Tuhan semua agama adalah sama iaitu Tuhan yang satu walaupun agama masing-masing berbeza antara satu sama lain.

85 Sambungan Keempat, kebenaran hakiki semua agama juga dikatakan sama kerana semua agama menuju kepada keredaan Tuhan yang satu seperti dalam ungkapan Unity in Diversity atau One God Different Ways. Kelima, konsep kesamarataan agama. Dikatakan bahawa semua agama adalah sama rata.

86 Semua agama sama?? Sekiranya dikatakan semua agama adalah sama, apa ertinya seseorang itu beragama Islam. Akan banyak berlaku kemurtadan kerana manusia Muslim akan keluar daripada agama Islam dan menganut agama lain jika ia berfahaman dan mengganggap memeluk semua agama adalah sama sebab semua agama adalah serupa belaka. Ini adalah fahaman yang sangat menyesatkan. Jika nilai semua agama dikatakan mempunyai persamaan kenapa wujud Tuhan yang berbeza-beza. Allah adalah Tuhan orang Islam. Adakah Allah juga Tuhan agama-agama lain? Jawapannya tidak! Tentu sama sekali orang-orang Islam tidak akan bersetuju bahawa nilai ibadat dalam Islam sama dengan nilai ibadat dalam agama-agama lain. Semestinya juga orang Islam tidak akan bersetuju bahawa nilai dalam Islam itu sama tahapnya dengan nilai dalam agama-agama yang lain. Sebenarnya, cara hidup, agama dan Al-Din di sisi Allah hanyalah Islam. Firman Allah s.w.t.. dalam Surah Al-An am ayat 153 yang bermaksud: Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanku (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalanjalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

87 Isu pluralisme agama dan Islam Liberal menimbulkan fenomena baru dalam pemikiran Islam. Ia mencetuskan pelbagai kontroversi dalam dunia Islam dan antarabangsa serta menggugat akidah umat Islam.

88 Ciri Islam Liberal dan Pluralisme Agama Ia mempunyai satu gerakan yang terancang yang berlindung di bawah gerakan-gerakan seperti global ethics, human rights dan interfaith dialogue atau dialogue of faith dan civilizational dialogue.

89 Jaringan IL Ia mempunyai jaringan luas hampir di seluruh dunia termasuklah Malaysia dan telah lama berakar umbi di Indonesia. Ideologi dan fahaman pluralisme agama merupakan suatu serangan mental dan penjajahan pemikiran yang berbahaya terhadap Islam serta penganutnya. Ia dilakukan secara halus untuk mengelirukan pemikiran umat Islam atas nama rasional, toleransi dan perpaduan. Ia mempunyai elemen-elemen fahaman Islam Liberal, sekularisme, rasionalisme, penolakan terhadap autoriti keagamaan, longgar dalam perbahasan mengenai hakikat kebenaran sesuatu agama dan sentiasa cuba menyamaratakan ajaran-ajaran agama yang berbagai.

90 Prinsip IL Ia mempromosi nilai-nilai barat dengan berselindung di sebalik slogan dan penekanan kepada terminologi universal values, good values, shared-values, positive values, noble values dan istilah-istilah yang lunak didengari. Ia menanamkan bibit kekeliruan dan ketidakpastian dengan menggunakan moto yang kelihatan baik dan muluk seperti One God Different Ways, Unity in Diversity, dan lain-lain lagi. Ia memisahkan nilai daripada agama dengan menyatakan nilai sejagat atau universal mengatasi kebaikan nilai agama dan ini menidakkan peranan agama dalam kehidupan seseorang.

91 Sambungan Apabila fahaman ini menyatakan nilai-nilai yang diterima majoriti itu adalah suatu kebaikan, maka ia sebenarnya menolak autoriti agama, kesahihan agama dan keabsahan agama. Ia memperjuangkan kebebasan mengeluarkan pendapat dalam beragama kononnya setiap orang berhak untuk memberikan pandangan walaupun pandangan itu sebenarnya bertentangan dengan agama atau pandangan itu boleh menyakiti penganut-penganut agama lain.

92 IL dan Frasa Kebenaran Metodologi yang digunakan mereka iaitu relativisme iaitu dengan menyatakan bahawa kebenaran adalah relatif dan tidak boleh didakwa mana-mana pihak, yang bertujuan kononnya memberi kebebasan yang mutlak dalam mengeluarkan pendapat dalam agama masing-masing. Jika kebenaran adalah relatif, maka agama juga bermakna bukanlah sesuatu yang benar dan tidak mutlak. Pluralisme agama lebih cenderung meletakkan neraca akal melebihi neraca agama kerana akal dianggap sebagai berautonomi dan mampu memikirkan segala-galanya.

93 Cara Menangani Islam Liberal 1. Menguatkuasakan undang-undang untuk mencegah penularan gerakan Islam Liberal. 2. Memperkasa akidah umat Islam dengan menfokuskan kepada ancaman gerakan Islam Liberal. 3. Mendedahkan kepada masyarakat secara meluas akan gejala gerakan Islam Liberal yang boleh merosakkan akidah dan pemikiran umat Islam. 4. Umat Islam perlu berhati-hati, berwaspada dan berawas dengan gerakan fahaman pluralisme agama kerana matlamat akhir gerakan ini ialah menghapuskan semua agama. Apabila nilai akal diletakkan diletakkan lebih tinggi daripada agama, maka agama tidak lagi mempunyai sebarang signifikan dan peranan. 5. Umat Islam perlu berpegang teguh dengan agama Allah agar kita tidak terpesong. Allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-an am, ayat 153 yang berbunyi: Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-ku (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutinya, dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah. Dengan demikian itulah Allah perintahkan kamu supaya bertaqwa.

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08 ARAHAN : Jawab EMPAT soalan sahaja. SOALAN 1 a) Bincangkan 2 sumber perundangan berikut : i. Qiyas ii. Ijma b) Ekonomi Islam merupakan ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras dengan syariat dari

More information

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 137-154 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia النفس الا نسانية عند فخر الدين الرازي (The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL

More information

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam)

(The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 171-190 wwwukmmy/jhadhari The National University of Malaysia التعايش السلمي بين الا ديان في الا سلام (The Peaceful Coexistence Amongst Religions In Islam) KAMILOV ASKHABALI*

More information

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS AHMED ABUBAKER A. SALEH UNIVERSITY TECHNOLOGY MALAYSIA COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY

More information

reflective thought is the active, careful and persistent examination of any belief or purported form of knowledge, in the light of the grounds that

reflective thought is the active, careful and persistent examination of any belief or purported form of knowledge, in the light of the grounds that REFLEKSI PENGERTIAN REFLEKSI Pemikiran reflektif ialah pemeriksaan yang dilakukan secara aktif, teliti dan bersungguh terhadap kepercayaan, atau suatu yang didakwa sebagai pengetahuan (ilmu), berdasarkan

More information

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951.

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951. UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN 1951 Suatu Akta bagi membuat peruntukan-peruntukan mengenai hari kelepasan am dan hari kelepasan bank. Tajuk ringkas dan pemakaian [31hb Disember 1951]

More information

WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat

WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat DIPLOMA PSIKOLOGI ISLAM DAN KAUNSELING WPK 213 Wajah sebenar Psikologi Islam Sifat Psikologi Islam Psikologi Moden Persamaan dan Perbezaan Psikologi Islam & Barat Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST 1. INTRODUCTION A logo is an icon that represents the identity of an institution. It is used not just to promote the institution itself, but should also be able to

More information

ABSTRACT Muslim youth face many challenges today due to the huge scientific development. New information technologies can be considered one of the mos

ABSTRACT Muslim youth face many challenges today due to the huge scientific development. New information technologies can be considered one of the mos ABSTRAK Dewasa ini, kebanyakan pemuda Islam sedang rancak mengalami satu perubahan dan cabaran arus kemodenan sains yang bersifat duniawi. Kemodenan ini melihat kepada cara pemindahan sesuatu maklumat

More information

Rab a ban a i Syu y m u u m l Umu m m a -taw a az a u z n a -was a h s o h thi h ya y h a -thu h b u ut u iya y h wal m t u a t g a ha h y a i y rat

Rab a ban a i Syu y m u u m l Umu m m a -taw a az a u z n a -was a h s o h thi h ya y h a -thu h b u ut u iya y h wal m t u a t g a ha h y a i y rat Pemikiran Islam Semasa di Singapura Oleh Ust Mohd Jakfar bin Hj Embek Diploma Pengajian Islam Ciri-Ciri Khusus Dalam Islam Rabbani sudut matlamat dan tumpuan fokus dalam hidup. Syumul (lengkap dan menyeluruh)

More information

UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN

UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN UDT1012 / UDT1022 TITAS 1 / TITAS PERANAN AGAMA DALAM PEMBENTUKAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN NAMA PELAJAR/ NO. MATRIKS MOHD FAIRUZ BIN JILAINI DX100156DAJ04 MOHD REDUAN BIN ABDULLAH DX115025DAJ04 MOHD SHAHRIL

More information

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State)

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 155-170 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) *. *Corresponding author. Email: amirhusin66@gmail.com

More information

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the

More information

(The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) Faculty of Islamic Civilization, Universiti Teknologi Malaysia

(The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) Faculty of Islamic Civilization, Universiti Teknologi Malaysia Jurnal Hadhari 5 (2) (2013) 103-114 www.ukm.my/jhadhari (The rise of al-ahbash movement and Its Impact in Malaysia) 1 BADLIHISHAM MOHD. NASIR 2 OTHMAN TALIB 3 SULAIMAN IBRAHIM 1 Faculty of Islamic Civilization,

More information

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy Language Academy Universiti

More information

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS 3 THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL iv FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL A dissertation submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH NUR AINI BINTI IDRIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA

More information

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan Sites boleh digunakan dalam penghasilan Sumber Pembelajaran. Sumber pembelajaran mengandungi beberapa halaman yang terdiri daripada teks, video

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE COPYRIGHT UPM

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE COPYRIGHT UPM UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY ABSURD PLAYS FROM AN ISLAMIC PERSPECTIVE MAS RYNNA WATI AHMAD FBMK 2011 5 WESTERN EXISTENTIALISM IN SELECTED TRANSLATED MALAY

More information

Takrifan Etika ethos

Takrifan Etika ethos BAB 1: ETIKA Takrifan Etika Berasal daripada perkataan greek ethos yang bermaksud perwatakan atau keperibadian. Kamus Dewan (1995) - bermaksud satu sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan.

More information

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education,

More information

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH]

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] No. Soalan: 52 PR-1351-L00611 PEMBERITAHUAN PERTANYAAN BAGI JAWAB LISAN DEWAN RAKYAT MALAYSIA PERTANYAAN JAWAB LISAN DARIPADA DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] TARIKH 3 APRIL 2017 SO ALAN Dato' Sri

More information

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

Keywords : The Khawarij Religious Views- Purposes of poem Traces of the Quran Characteristics

Keywords : The Khawarij Religious Views- Purposes of poem Traces of the Quran Characteristics ا ثار الخوارج الشعرية: دراسة تحليلية نقدية : :.. - - - - :.. Abstract: The study aims at explaining the purposes of the Khawarij poetry and their relation to the principles that the group fought for. The

More information

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT SOALAN NO: 15 PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT PERTANYAAN DARIPADA TARIKH SO ALAN : Lisan : Datuk Jumat bin ldris [ Sepanggar] : 13 November 2014 : Datuk Jumat bin ldris minta MENTERI

More information

TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL

TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL TERMINATION OF CONTRACT: ABANDONMENT OF WORK MOHD NUR IMAN AL HAFIZ BIN MOHD JAMIL A project report submitted in partial

More information

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat Manual Pengguna Laporan Audit Dalam (Auditor) Disediakan Untuk : Audit Korporat Disediakan oleh : Unit Pengurusan Aplikasi Pejabat, PSMB ISI KANDUNGAN ISI KANDUNGAN Carta Alir 3 Cara Menggunakan Sistem

More information

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan Bab 2 Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin Pengenalan Polisi ialah garis panduan umum yang disediakan untuk mencapai sesuatu hasil, matlamat atau objektif yang

More information

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis 1100091366 'Pe l) tesis 1100091366 A new preference scale of imuitiomstic fuzzy analytic hierarchy process and its application to sustainable energy planning 1 Norliana Mohd Najib. PUSAT PEMBElAJARAN DIGITAL

More information

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 29 Mac 2013 29 March 2013 P.U. (A) 113 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN)

More information

FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI

FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI ii FLOW IN A PIPELINE WITH LEAKAGE SITI NUR HASEELA BINTI IZANI A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirement for the award of the degree of Master of Science (Engineering Mathematics)

More information

SKRIPSI DEIXIS USED IN ENGLISH TRANSLATION OF SURAH YUSUF

SKRIPSI DEIXIS USED IN ENGLISH TRANSLATION OF SURAH YUSUF SKRIPSI DEIXIS USED IN ENGLISH TRANSLATION OF SURAH YUSUF by IRA MARANTIKA NIM 201332065 ENGLISH EDUCATION DEPARTMENT TEACHER TRAINING AND EDUCATION FACULTY MURIA KUDUS UNIVERSITY 2018 i ii DEIXIS USED

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL ZULAINI BINTI YAHYA FSKTM 2012 27 QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING

More information

Amar Makruf Nahi Mungkar

Amar Makruf Nahi Mungkar Amar Makruf Nahi Mungkar Kamarul Azmi Jasmi Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru, Malaysia, qamar@utm.my Suggested Citation: Jasmi, Kamarul Azmi. (2016). Amar Makruf Nahi Mungkar. In Kamarul Azmi

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON IN RELATION TO MYSTICISM HOSSEINALI LIVANI FBMK 2013 42 EAST-WEST DIALOGUE ON JALALUDDIN RUMI AND RALPH WALDO EMERSON

More information

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 2013 MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENTS

More information

PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017

PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017 PERATURAN PERMAINAN LAWN BOWLS SUKFAC 2017 1. NAMA Pertandingan ini dinamakan Pertandingan Lawn Bowls Kejohanan Sukan Antara Fakulti (SUKFAC) 2017. 2. PERATURAN 2.1 Pertandingan ini akan dijalankan mengikut

More information

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR i SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy (Civil

More information

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education, UTM

More information

Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam

Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam Fungsi istilah Islam dalam frasa Islam Liberal, Islam Fundamental, Universiti Islam, dan Sastera Islam Abd Ganing Laengkang e-mel:abdulganing@kuis.edu.my Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. ABSTRAK

More information

BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM

BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM Perkembangan Akidah Ketuhanan BAB 4 MONOTHEISM DAN POLYTHEISM Monotheism dan Polytheism Peristilahan tentang konsep ketuhanan dalam pengkajian agama wujud dalam berbagai bentuk. Antaranya kita menemui

More information

Key Words: Lexical materials - Malay Dictionaries - Evaluation - Dictionary Progress - Influence of Dictionaries

Key Words: Lexical materials - Malay Dictionaries - Evaluation - Dictionary Progress - Influence of Dictionaries : : -..... - - - : - Abstract: The paper aims to explore the lexical materials in the Arabic Malay Bilingual Dictionaries scattered in the Malay speaking world in general, and in Malaysia in particular.

More information

KEMAJUAN MALAYSIA. Abstrak

KEMAJUAN MALAYSIA. Abstrak JABATAN KEMAJUAN ISL AM MALAYSIA DEPARTMENT OF ISLAMIC DEVELOPMENT MALAYSIA Jurnal Hadhari Edisi Khas (2008) 123-154 INSTITUTE OF ISLAM HADHARI Abstrak Pada masa ini, konsep Islam Hadhari yang mencorakkan

More information

Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin. ISSN Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H

Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin. ISSN Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H Islam Sebagai Rahmatan Lil Alamin ISSN 1985-6830 Edisi Khas (Special Edition) 2008 M/1429H i Jurnal Hadhari Edisi Khas (2008) 1-8 ii Jilid : Edisi Khas Volumn : Special Edition Makalah / Articles KANDUNGAN

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA REZVAN TORABI FEP 2011 9 ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA BY REZVAN TORABI Thesis Submitted to the School

More information

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION 2017 19 NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD Party Chairman, Secretary-General, Comrades, Brothers & Sisters,

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Jadual Kerja Urusan Pendaftaran Kursus, Permohonan Penganugerahan Diploma dan Urusan Peperiksaan Semester I, Sesi /2019 BIL AKTIVITI TEMPOH/MASA MINGGU KE TARIKH CATATAN 1.

More information

MTE3133: Penyelidikan Tindakan

MTE3133: Penyelidikan Tindakan Penyelidikan Tindakan: Konsep & Model MTE3133: Penyelidikan Tindakan Dr. Ng Kok Fu, Jabatan Matematik, IPG-KSAH Rujukan Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for teacher researcher (2 nd ed.).

More information

Proses Penyelidikan Tindakan. MTE3133: Penyelidikan Tindakan

Proses Penyelidikan Tindakan. MTE3133: Penyelidikan Tindakan Proses Penyelidikan Tindakan MTE3133: Penyelidikan Tindakan Hasil Pembelajaran Mengkaji proses penyelidikan tindakan Menerangkan tatacara menjalankan penyelidikan tindakan Adaptasi model Lewin (1946) &

More information

HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF AGAMA-AGAMA DI MALAYSIA

HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF AGAMA-AGAMA DI MALAYSIA Volume: 3 Issues: 13 [December, 2018] pp.206-217] International Journal of Law, Government and Communication eissn: 0128-1763 Journal website: www.ijgc.com HAK UNTUK MEMILIH AGAMA ANUTAN MENURUT PERSPEKTIF

More information

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam

Pensyarah: Ustazah Nek Mah Bte Batri Master in Islamic Studies Calon PhD- Fiqh Sains & Teknologi Calon PhD -Pendidikan Agama Islam DIPLOMA PSIKOLOGI ISLAM DAN KAUNSELING WPK 313 Strategik Kaunseling Islam & Barat (Komponen-komponen Kaunseling Islam & Barat) (Pendekatan dan strategik Kaunseling berteraskan Islam) Pensyarah: Ustazah

More information

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree

More information

RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA: ANALISA UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN ISLAM DI MALAYSIA

RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA: ANALISA UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN ISLAM DI MALAYSIA Volume: 3 Issues: 13 [December, 2018] pp. 236-244] International Journal of Law, Government and Communication eissn: 0128-1763 Journal website: www.ijgc.com RUJUKAN KEPADA MAZHAB DALAM KETETAPAN FATWA:

More information

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH iii PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Sarjana

More information

PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015

PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 25 Mac 2015 25 March 2015 P.U. (A) 54 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN PERUBATAN (MENETAPKAN PEPERIKSAAN BAGI PENDAFTARAN SEMENTARA) 2015 MEDICAL (SETTING OF EXAMINATION

More information

1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9. 1 Yahya

1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9. 1 Yahya 1 Yahya 1:1 1 1 Yahya 1:9 1 Yahya Firman Tuhan yang hidup 1 Apa yang telah wujud sejak dari mulanya, yang telah kami dengar, yang telah kami lihat, dan yang telah kami sentuh dengan tangan itulah yang

More information

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN NORUL HUDA BINTI MAT RASHID FAKULTI PENGURUSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- 1 DibentangkanOleh Versi 20120315 PENGENALAN MyMesyuarat merupakan sistem pengurusan keputusan mesyuarat atas talian dan tanpa menggunakan kertas. Merupakan salah satu produk

More information

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN Jurnal Pengajian Islam ISSN: 1823 7126 E-ISSSN: 0127-8002 2017, Bilangan 10, Isu II, Halaman 68-87 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN AKIDAH DI PONDOK PASIR TUMBOH, KELANTAN TEACHING AND LEARNING OF AKIDAH IN

More information

berkait rapat dengan kebangkitan sains moden. Konsep modeniti yang didirikan oleh

berkait rapat dengan kebangkitan sains moden. Konsep modeniti yang didirikan oleh Bab 4: Pemikiran tentang Sains Islam oleh Beberapa Pemikir Islam Kontemporari Terpilih: Seyyed Hossein Nasr, Ismail al-faruqi, Ziauddin Sardar dan Syed Muhammad Naquib al-attas 4.0 Pengenalan: Secara amnya,

More information

Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir

Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir Minggu 3: BAB 2 PANDANGAN SEMESTA MELAYU: WARISAN PRA ISLAM DAN ISLAM Dr. Amini Amir Alamat website nota on-line: http://lms.upm.edu.my/i3l earn_s2s1011/www/tutor 1. DEFINISI PANDANGAN SEMESTA (WORLD VIEW/WELTANSCHAUUNG)

More information

TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA

TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA TOPIK 1 MANUSIA DAN AGAMA Hasil Pembelajaran Di akhir topik ini, pelajar akan dapat; (1) menjelaskan pengertian manusia dari pelbagai pandangan para sarjana. (C2 : PLO1) (2) menghuraikan hubungan antara

More information

KEWAJIPAN SYARIKAT MEMBAYAR ZAKAT: ISU-ISU YANG BERBANGKIT DARIPADA PRINSIP ENTITI BERASINGAN DI SISI UNDANG-UNDANG 1 Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad

KEWAJIPAN SYARIKAT MEMBAYAR ZAKAT: ISU-ISU YANG BERBANGKIT DARIPADA PRINSIP ENTITI BERASINGAN DI SISI UNDANG-UNDANG 1 Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad 1 KEWAJIPAN SYARIKAT MEMBAYAR ZAKAT: ISU-ISU YANG BERBANGKIT DARIPADA PRINSIP ENTITI BERASINGAN DI SISI UNDANG-UNDANG 1 Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad Saya menulis rencana ini bukan untuk mencabar keputusan

More information

Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim.

Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim. Pengenalan Teori Fungsionalisme. Teori ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim. Kajian teori ini lebih tertumpu kepada fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan

More information

ISI KANDUNGAN MUKA SURAT

ISI KANDUNGAN MUKA SURAT ISI KANDUNGAN MUKA SURAT 1.0 SOALAN 1 1.1 Pengenalan 1.2 Peranan Etika Dalam Bidang Sains Dan Perubatan 1.3 Peranan Etika Dalam Perniagaan Dan Perdagangan 1.4 Peranan Etika Dalam Perhubungan Individu Dan

More information

HBT 503 SEMINAR SISWAZAH: ISU-ISU PENTERJEMAHAN

HBT 503 SEMINAR SISWAZAH: ISU-ISU PENTERJEMAHAN UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2007/2008 Oktober/November 2007 HBT 503 SEMINAR SISWAZAH: ISU-ISU PENTERJEMAHAN Masa: 2 jam Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1 / 7 1.0 TUJUAN Arahan kerja ini bertujuan untuk menerangkan tatacara untuk memohon perkhidmatan menembak haiwan liar di Bahagian Keselamatan. 2.0 SKOP Skop arahan kerja ini merangkumi semua

More information

Fakta mengenai pemohon kedua lebih kurang sama, melainkan tarikh-tarikh berkenaan berbeza.

Fakta mengenai pemohon kedua lebih kurang sama, melainkan tarikh-tarikh berkenaan berbeza. 1 GOH AH BA & LAU AH KEAT lwn. TIMBALAN MENTERI DALAM NEGERI, MALAYSIA & SATU LAGI MAHKAMAH TINGGI MALAYA, PULAU PINANG ABDUL HAMID MOHAMAD PERMOHONAN JENAYAH NO. 44-17-90 & NO. 44-20-90 6 JULAI 1990 [1990]

More information

Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud

Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud Faktor Dalaman Dalam Pembentukan Tingkah laku Beragama Menurut al-ghazali dan Sigmund Freud Internal factor in Religious Behavior Formation According to al-ghazali and Sigmund Freud Nor Nazimi Mohd Mustaffa

More information

Ulasan Buku / Book Review

Ulasan Buku / Book Review ULASAN BUKU : Muslims, Christians and Jesus Jurnal Hadhari 7 (1) (2015) 135-140 www.ukm.my/jhadhari Ulasan Buku / Book Review Muslims, Christians and Jesus oleh Carl Medearis. 2008. Minnesota, Amerika

More information

NEGERI SELANGOR. Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY

NEGERI SELANGOR. Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY NEGERI SELANGOR Warta Kerajaan DITERBITKAN DENGAN KUASA GOVERNMENT OF SELANGOR GAZETTE PUBLISHED BY AUTHORITY Jil. 64 No. 7 31hb Mac 2011 TAMBAHAN No. 7 PERUNDANGAN Sel. P.U. 19. ENAKMEN PENTADBIRAN AGAMA

More information

menjelaskan bahawa ia merujuk kepada doa dan bukan transaksi ekonomi.

menjelaskan bahawa ia merujuk kepada doa dan bukan transaksi ekonomi. Huruf-huruf bahasa Arab adalah berbeza daripada bahasa Inggeris. Keadaan ini menyebabkan kesukaran untuk menulis transliterasi. Sebagai contoh: perkataan untuk solat ditulis "solat" manakala perkataan

More information

AS-SYABAB MEDIA ACCAMAN NASIONALIS SEKULAR EKSTRIM DI MALAYSIA. Respon Pemikiran Cendikiawan Islam Terhadap Realiti Sejarah, USTAZ ABDUL BASIR ALIAS

AS-SYABAB MEDIA ACCAMAN NASIONALIS SEKULAR EKSTRIM DI MALAYSIA. Respon Pemikiran Cendikiawan Islam Terhadap Realiti Sejarah, USTAZ ABDUL BASIR ALIAS AS-SYABAB MEDIA ACCAMAN NASIONALIS SEKULAR EKSTRIM DI MALAYSIA Respon Pemikiran Cendikiawan Islam Terhadap Realiti Sejarah, USTAZ ABDUL BASIR ALIAS Ancaman Nasionalis SEKULAR EKSTRIM di MALAYSIA Satu Kajian

More information

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN Halaman: 1 / 7 1.0 TUJUAN Arahan kerja ini bertujuan untuk menerangkan tatacara untuk memohon perkhidmatan menembak haiwan liar di Bahagian Keselamatan. 2.0 SKOP Skop arahan kerja ini merangkumi semua

More information

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of

More information

Cabaran Isu Perlembagaan Dan Hak Asasi Dalam Dakwah Di Malaysia

Cabaran Isu Perlembagaan Dan Hak Asasi Dalam Dakwah Di Malaysia Prosiding Bicara Dakwah kali ke 15: Pengurusan Dakwah Kontemporari Disunting oleh: Muhamad Faisal Ashaari, Abu Dardaa Mohamad, Ahmad Irdha Mokhtar. Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian

More information

BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION.

BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. BAB 2 KONSEP ETIKA KERJA ISLAM PELAKSANAAN ETIKA KERJA ISLAM: KAJIAN KES DI JOHOR CORPORATION. 2.0 PENGENALAN Bab ini akan mengupas berkaitan etika kerja berdasarkan kajian-kajian lepas yang telah dilakukan

More information

TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and its Relation to Muslim s Life)

TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and its Relation to Muslim s Life) JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA JAKIM Jurnal Hadhari 9 (2) (2017) 275-285 ejournals.ukm.my/jhadhari ISSN 1985-6830 eissn 2550-2271 TEORI MASLOW DAN KAITANNYA DENGAN KEHIDUPAN MUSLIM (Maslow s Theory and

More information

MATROID STRUCTURE OF DYNAMIC GRAPH MODEL OF EVAPORATION PROCESS IN A BOILER SYSTEM NUR SYAHIDAH BINTI KHAMIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

MATROID STRUCTURE OF DYNAMIC GRAPH MODEL OF EVAPORATION PROCESS IN A BOILER SYSTEM NUR SYAHIDAH BINTI KHAMIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA MATROID STRUCTURE OF DYNAMIC GRAPH MODEL OF EVAPORATION PROCESS IN A BOILER SYSTEM NUR SYAHIDAH BINTI KHAMIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i MATROID STRUCTURE OF DYNAMIC GRAPH MODEL OF EVAPORATION PROCESS

More information

Kata kunci: Keadilan, pemimpin, faktor motivasi pekerja, Islam

Kata kunci: Keadilan, pemimpin, faktor motivasi pekerja, Islam Keadilan Dalam Kepimpinan Sebagai Faktor Motivasi Pekerja Noor Hidayah Samsudin Abstrak Amnya, pekerja merupakan antara aset penting bagi sesebuah institusi sama ada institusi lazim mahupun institusi Islam.

More information

THE POLITICAL PLAYS OF ARTHUR MILLER AND KEE THUAN CHYE: RESISTING THE HEGEMONIC STATE DAVID TNEH CHENG ENG

THE POLITICAL PLAYS OF ARTHUR MILLER AND KEE THUAN CHYE: RESISTING THE HEGEMONIC STATE DAVID TNEH CHENG ENG THE POLITICAL PLAYS OF ARTHUR MILLER AND KEE THUAN CHYE: RESISTING THE HEGEMONIC STATE DAVID TNEH CHENG ENG FACULTY OF ARTS AND SOCIAL SCIENCES UNIVERSITY OF MALAYA KUALA LUMPUR 2016 UNIVERSITY OF MALAYA

More information

Kesan Semantik Tafsiran Perkataan Islam daripada Perspektif Muhammad Asad ke Atas Konsep Muslim

Kesan Semantik Tafsiran Perkataan Islam daripada Perspektif Muhammad Asad ke Atas Konsep Muslim Kesan Semantik Tafsiran Perkataan Islam daripada Perspektif Muhammad Asad ke Atas Konsep Muslim NURHAYATI BINTI ABDULLAH 1, KAMARUDIN BIN SALLEH 2 Abstract Islam is a formal religions of the follower of

More information

BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM. 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2)

BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM. 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2) BAB 6 KONSEP ILMU DALAM ISLAM HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, pelajar akan dapat: 1. Menerangkan takrif dan ciri-ciri ilmu dalam Islam dengan jelas. (PLO1, C2) 2. Menghuraikan sumber-sumber ilmu

More information

l _,i '" e UNIVERSITI PENDIOIKAN SULTAN loris PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 1 SESI 2015/2016 ARAHAN

l _,i ' e UNIVERSITI PENDIOIKAN SULTAN loris PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 1 SESI 2015/2016 ARAHAN _ t: SULIT NIVE ITI NDIDI l'\io1 _.,. TAN ldris...-_yi ""''''.cl..r-- ) SULTAN loris EDUCATION UNIVEltSlTY UNIVERSITI PENDIOIKAN SULTAN loris PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 1 SESI 2015/2016 KOD : HIA3033 KURSUS

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA COMPARISON OF AL- ASHA AND JARIR IN PANEGYRICAL AND SATIRICAL THEMES FAUWAZ BIN EBAU FBMK 0 0 COMPARISON OF AL- ASHA AND JARIR IN PANEGYRICAL AND SATIRICAL THEMES FAUWAZ BIN EBAU

More information

PEMBUBARAN PERKAHWINAN KERANA PERTUKARAN AGAMA : TUNTUTAN TERHADAP RELIEF SAMPINGAN DI BAWAH AKTA 1976

PEMBUBARAN PERKAHWINAN KERANA PERTUKARAN AGAMA : TUNTUTAN TERHADAP RELIEF SAMPINGAN DI BAWAH AKTA 1976 PEMBUBARAN PERKAHWINAN KERANA PERTUKARAN AGAMA : TUNTUTAN TERHADAP RELIEF SAMPINGAN DI BAWAH AKTA 1976 Zaini Yusnita Mat Jusoh dan Sharifah Hana Abd Rahman Jabatan Undang-undang, Fakulti Syariah Dan Undang-Undang,

More information

Pindaan Pertama Perlembagaan Amerika Syarikat: Dinding Pemisah Antara Ugama dan Negara?

Pindaan Pertama Perlembagaan Amerika Syarikat: Dinding Pemisah Antara Ugama dan Negara? Pindaan Pertama Perlembagaan Amerika Syarikat: Dinding Pemisah Antara Ugama dan Negara? Alfian Yasrif Kuchit LL.M, Columbia Law School, Amerika Syarikat Congress shall make no law respecting an establishment

More information

Faham Pluralisme Agama dan Percanggahannya Dengan Akidah dan Syari ah Islamiyah

Faham Pluralisme Agama dan Percanggahannya Dengan Akidah dan Syari ah Islamiyah Faham Pluralisme Agama dan Percanggahannya Dengan Akidah dan Syari ah Islamiyah. Jabatan Usuluddin dan Falsafah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia Pendahuluan Era moden menyaksikan

More information

Janji-janji Laluan Berkhutbah

Janji-janji Laluan Berkhutbah Janji-janji Laluan Berkhutbah Sebuah penerbitan Pusat Pengajian Lutheran di Seminari Teologi Sabah Topik: Janji Salah satu perkara yang paling sukar mengenai kita sebagai manusia adalah apabila kita mengharapkan

More information

ANALISIS TEORI PARADIGMA (PARADIGM THEORY) HANS KÜNG DALAM KAJIAN AGAMA

ANALISIS TEORI PARADIGMA (PARADIGM THEORY) HANS KÜNG DALAM KAJIAN AGAMA ANALISIS TEORI PARADIGMA (PARADIGM THEORY) HANS KÜNG DALAM KAJIAN AGAMA AN ANALYSIS OF HANS KÜNG S PARADIGM THEORY IN RELIGIOUS STUDY Mohd Khairul Naim Che Nordin Department of `Aqidah & Islamic Thought.

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar

Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada... Transformasi Pemikiran Sosial Masyarakat Malaysia daripada Fitrah Pertama kepada Fitrah Kedua Mengenai Alam Sekitar Transformation

More information

UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT AHMAD @ MAHUSIN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA iii UTILITY CONSUMPTION PATTERN AMONG MALAYSIAN ELECTRICITY USERS NURHIDAYAH BT

More information

PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor

PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor PEMBAHARUAN PENTADBIRAN UNTUK PEMBANGUNAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM Oleh: Hairunnizam Wahid Ab. Razak Dan Mohd Ali Mohd Nor Abstrak Kertas ini mencadangkan penghayatan konsep tauhid dalam sesebuah organisasi

More information

Sufisme (Sufism) dan Ahli Sufi (The Sufis) Menurut Inayat Khan ( )

Sufisme (Sufism) dan Ahli Sufi (The Sufis) Menurut Inayat Khan ( ) Sufisme (Sufism) dan Ahli Sufi (The Sufis) Menurut Inayat Khan (1882-1927) NOZIRA BINTI SALLEH 1 & FAUDZINAIM BIN HJ. BADARUDDIN 2 Abstrak Ajaran Universal Sufism adalah ajaran kerohanian sejagat yang

More information

Implikasi Tafsiran Muhammad Asad bagi Perkataan Islam terhadap Pegangan Ahl al-sunnah wa al-jamaah

Implikasi Tafsiran Muhammad Asad bagi Perkataan Islam terhadap Pegangan Ahl al-sunnah wa al-jamaah Implikasi Tafsiran Muhammad Asad bagi Perkataan Islam terhadap Pegangan Ahl al-sunnah wa al-jamaah Implication of Muhammad Asad's Interpretation of Islam on Ahl al-sunnah wa al-jamaah s Belief Received:

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECTS OF HIJAB AS ISLAMIC RELIGIOUS SYMBOL ON MUSLIM CONSUMER ATTITUDES TOWARDS ADVERTISEMENTS

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECTS OF HIJAB AS ISLAMIC RELIGIOUS SYMBOL ON MUSLIM CONSUMER ATTITUDES TOWARDS ADVERTISEMENTS UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECTS OF HIJAB AS ISLAMIC RELIGIOUS SYMBOL ON MUSLIM CONSUMER ATTITUDES TOWARDS ADVERTISEMENTS ABBAS NASERI TAHERI FBMK 2013 1 EFFECTS OF HIJAB AS ISLAMIC RELIGIOUS SYMBOL ON

More information

S3 :Siapakah penulis terawal yang mengupas dan mengetengahkan idea pengajian ketamadunan? AFarid Wajdi BJurji Zaydan CIbnu haldun DMuhammad Abduh

S3 :Siapakah penulis terawal yang mengupas dan mengetengahkan idea pengajian ketamadunan? AFarid Wajdi BJurji Zaydan CIbnu haldun DMuhammad Abduh TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA (TITAS) ARAHAN: A) JAWAB SEMUA SOALAN DALAM BORANG OMR YANG DISEDIAKAN B) DILARANG MEMBAWA KERTAS SOALAN INI KELUAR DARI DEWAN S1: Dalam bahasa Arab, istilah tamaddun yang

More information