Keupayaan dan kemampuan kami menawarkan perkhidmatan pelanggan yang terunggul telah mengukuhkan khidmat jenama Bank kami sentiasa mengutamakan

Size: px
Start display at page:

Download "Keupayaan dan kemampuan kami menawarkan perkhidmatan pelanggan yang terunggul telah mengukuhkan khidmat jenama Bank kami sentiasa mengutamakan"

Transcription

1

2

3 Keupayaan dan kemampuan kami menawarkan perkhidmatan pelanggan yang terunggul telah mengukuhkan khidmat jenama Bank kami sentiasa mengutamakan standard piawaian tertinggi bagi memastikan kami mampu mengatasi jangkaan kepuasan pelanggan.

4 Mengotakan Segala Yang Dijanjikan

5 Kami telah berkembang menjadi sebuah institusi kewangan yang disegani di Malaysia dan kekal sebagai Bank Pilihan Anda selama 60 tahun melalui keupayaan kami melahirkan legasi yang tiada tandingan sebagai sebuah Bank Koperasi Islam di Malaysia.

6 Membina Pertumbuhan Progresif 60 Tahun

7 Komitmen kami sentiasa dan akan kekal tertumpu kepada pelanggan dengan memfokus perhatian dan sumber untuk mencipta dan menawarkan produk serta kemudahan kewangan yang tepat dan pada masa yang sama, menyampaikan nilai unggul melalui pelbagai perkhidmatan yang disediakan.

8 Menyemai Ikatan Bersama Pelanggan Dalam Semua Lapangan

9 Keteguhan sinergi warga kerja, kemantapan strategi dan kepelbagaian produk merupakan faktor utama yang mencetuskan kemampuan kami membesar dan berkembang pesat.

10 Mengoptimum Melalui Keteguhan Sinergi

11 Pelbagai pencapaian yang dicatat oleh Bank telah membina namanya yang cemerlang. Sambil meneroka pelbagai kaedah baharu untuk menuju ke hadapan, kami akan terus memanfaatkan peluang dan melihat segala kemungkinan bagi mengukuhkan lagi kedudukan kami dan memastikan masa hadapan yang mampan untuk Bank, pemegang kepentingan anggota dan pelanggan.

12 Mencipta Masa Hadapan Yang Mampan

13

14 KEMAMPANAN KECEMERLANGAN PERTUMBUHAN NILAI INOVASI KEMANTAPAN KOMITMEN RASIONAL KULIT LUAR Kami bukan sekadar sebuah bank, malah kami adalah sebuah kumpulan perkhidmatan kewangan Islam terkemuka yang sentiasa memberikan nilai tertinggi dalam apa jua yang kami lakukan. Komitmen kami sepanjang 60 tahun lepas terbukti memanfaatkan dan kini, bersama-sama kita nikmati manfaatnya. Ia tidak terhenti setakat di sini kerana kami akan terus berinovasi dan menambah baik, mengusahakan pelbagai inisiatif baharu dan mencari kaedah terkini untuk mencipta pengalaman perbankan yang lebih mengujakan. Kami percaya ia hanyalah permulaan sebuah perjalanan baharu untuk menyempurnakan lebih banyak nilai kepada anda.

15 DALAM Laporan Ini PAPARAN PERUTUSAN PENGERUSI Bagi merealisasikan wawasan kita - Bank Pilihan Anda, infrastruktur moden, sumber strategik yang merangkumi aset, kapasiti dan bakat kita merupakan pra-kelayakan yang akan merintis kejayaan Bank memenuhi matlamat korporat dan perniagaannya. 96 Kami mula beroperasi pada tahun Kini, kami telah berkembang menjadi sebuah bank koperasi Islam terbesar di Malaysia. Intisari Visi & Misi 018 Maklumat Korporat 019 Aspirasi Kami (Tonggak Perniagaan) 020 Profil Kami 021 Mengenai Kami 026 Prestasi Kewangan (Kewangan) 030 Prestasi Kewangan (Bukan Kewangan) 031 Aset, Liabiliti & Ekuiti & Anggota Kami 033 Prestasi Operasi Perbankan 034 Prestasi Suku Tahun / Carta Organisasi 037 Struktur Korporat 038 & Kerajaan 039 Prestasi Berbanding KPI 040 Notis Mesyuarat Agung Tahunan 041 Sari Pati Perjalanan Kami Perjalanan Kami 031 Pemimpin Terbilang Terdahulu 046 Lembaga Pengarah, Jawatankuasa Syariah & Jawatankuasa Pengurusan 048 Memperkaya Kehidupan 074 Transformasi Modal Insan 075 Warga Kerja Kami 077 Menghargai Warga Kerja Kami 079 Perkhidmatan Kepada Pelanggan Kami 080 Melindungi Keselamatan Sistem Kewangan 083 Peristiwa Penting 084 Hebahan Media 088 Pencapaian & Anugerah 090

16 103 TINJAUAN PRESTASI PENGARAH URUSAN presiden Berasasakan kepada persekitaran perniagaan mencabar yang dihadapi pada tahun di mana pemain industri bersaing hebat bagi mendapatkan bahagian pasaran masing-masing, namun terus mampu menyangkal tanggapan dan kritik untuk mengekalkan kedudukannya sebagai bank koperasi Islam terbesar dan institusi kewangan Islam yang berasaskan aset Syariah kedua terbesar di Malaysia. Dari Atas Perutusan Pengerusi 096 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden 102 Tinjauan Perniagaan Tinjauan Ekonomi Kita 112 Analisis Kestabilan Kewangan Kami 114 Menyumbang Kembali Sikap Filantropi Kami 120 Yayasan (YBR) 122 IIBC 123 Mentakrif Semula Masyarakat 124 Membantu Usahawan 124 Kad Skuad Pengguna 125 Kad Diskaun Pelajar 1Malaysia 125 Mengukuhkan Koperasi 128 Seminar Pembangunan Perniagaan Koperasi 128 Seminar Sistem Kredit Islam 128 Kad Rakan CO-OP 129 Ejen Perkhidmatan 129 Kabinet Pameran 130 Program Rakan CO-OP 130 Memorandum Persefahaman Kerjasama Strategik - BKR & ANGKASA 131 Mengeratkan Silaturahim 132 Mempertingkatkan Akses Kepada Perkhidmatan 133 Kewangan Inovatif & Tambah Nilai Keprihatinan Terhadap Alam Sekitar 135 Tadbir Urus Lembaga Pengarah & Jawatankuasa Utama 138 Laporan Jawatankuasa Audit 149 Jawatankuasa Pengurusan Risiko 152 Laporan Jawatankuasa Syariah 156 Bidang Rujukan Syariah 158 Penyata Kewangan Penyata Pendapatan Disatukan 162 Maklumat Tambahan & Direktori Pejabat Korporat dan Cawangan 310 Pusat Perkhidmatan 318 Ar-Rahnu X change 318 Subsidiari 320 Ejen Perkhidmatan 321 Rakyat Xcess & Ar-Rahnu X change 325 Rakyat Xcess 326 Susulan Berpusat Selangor 1 (SBS1) 327 Agensi-agensi Di Bawah Kementerian 327 Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan

17

18 INTISARI

19 Satu hari nanti, akan menjadi sebuah bank utama dan beroperasi sebagai bank pusat bagi pergerakan koperasi di Malaysia. Profesor Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid (Seminar Bank dan Kredit, Angkasa, Johor Bahru, 27 Mac 1981) Ulang Tahun Ke Kini memasuki ulang tahun ke-60 penubuhannya, tahun menandakan satu lagi pencapaian mercu tanda dalam lipatan sejarah. Tujuan utama penubuhannya pada 28 September 1954 sebagai Bank Agong Kampong Berkerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu Dengan Tanggongan Berhad (Bank Agong), adalah untuk meningkatkan taraf sosial dan ekonomi masyarakat petani luar bandar, penyediakan peluang peningkatan diri dan untuk membina masa depan yang lebih cerah bagi keluarga serta komuniti untuk kestabilan dan kemakmuran negara yang bakal menyambut kemerdekaan tidak lama selepas itu. pada hari ini telah merealisasi, malah melebihi mandat asal penubuhannya itu untuk bukan hanya menyediakan peluang bagi masyarakat luar bandar untuk membentuk kehidupan yang makmur dan berkembang melalui penyediaan produk dan perkhidmatan kewangan sambil menangani keperluan pendidikan anggota dan ahli mereka melalui Yayasan, tetapi melaksanakan semua ini dengan keprihatinan yang murni terhadap anggota, pemegang kepentingan, pelanggan dan warga kerjanya melalui platform yang 100% patuh Syariah. Visi adalah Bank Pilihan bagi anggotanya disebabkan oleh kepelbagaian rangkaian produk dan perkhidmatan inovatif yang disediakan, melebihi produk dan perkhidmatan yang disediakan oleh pesaingnya. Manfaat yang luas yang diperoleh apabila menjadi sebahagian daripada memastikan bahawa tiada sebab mengapa anggota-anggotanya perlu mencari institusi kewangan lain untuk memenuhi keperluan mereka kerana adalah Bank Koperasi Islam terbesar dan Bank Islam kedua terbesar di Malaysia. Kejayaan dan prestasi Bank menjadi bukti visinya yang menyatakan: Bank Pilihan Anda. Sejak penubuhannya pada tahun 1954, tidak pernah tergelincir daripada prinsip penubuhannya dan hingga ke hari ini, ia terus menjadi matlamat utama di sebalik semua pencapaian yang ingin ditempa. Misinya, yang kekal relevan sejak penubuhan hingga ke hari ini, terus mendorong Bank ke tahap yang lebih tinggi bagi memastikan kejayaan yang lebih cemerlang. Misi Untuk membantu meninggikan kemakmuran ekonomi anggota-anggota kami dengan menyediakan kemudahan kewangan pada kadar yang berpatutan untuk aktiviti perniagaan dalam bidang pertanian, pengeluaran, pemasaran, perindustrian, perikanan, pengangkutan dan untuk pembelian rumah yang akan memberi manfaat kepada para anggota kami dan menggalakkan sikap berjimatcermat dan menyimpan. Undang-undang Kecil Artikel 5(1)

20 Maklumat Korporat PENGERUSI Tan Sri Sabbaruddin Chik (Sehingga 8 April ) Datuk Mat Noor Nawi (Dari 28 April ) PENGARAH URUSAN/ PRESIDEN Datuk Mustafha Hj. Abd Razak LEMBAGA PENGARAH Datuk Mat Noor Nawi Datuk Mustafha Hj. Abd Razak Dato Sri Alias Hj. Ahmad Dato Abdul Mutalib Alias Dr. Roselan Baki Tuan Haji Abdul Rahman Kasim Tan Sri Dr. Alies Anor Abdul Datuk Mohd Idris Mohd Isa Dato Abdullah Abas SETIAUSAHA Datin Suria Che Selia PEJABAT BERDAFTAR Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad Tingkat 35, Menara 1 Menara Kembar No.33, Jalan Rakyat Kuala Lumpur JURUAUDIT Ketua Audit Negara Jabatan Audit Negara Malaysia No. 15, Aras 4 Persiaran Perdana, Presint 2 Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya Tel : Faks : NOMBOR PENDAFTARAN KOPERASI 2192 IBU PEJABAT KORPORAT Tingkat 35, Menara 1 Menara Kembar No.33, Jalan Rakyat Kuala Lumpur Tel : LAMAN SESAWANG Laporan Tahunan 019

21 Tonggak Perniagaan Aspi Ulang Tahun Ke Pelanggan Ahli (Pemegang Saham) Prinsip Islam Menjalankan perniagaan secara yang saksama dan telus melalui penyediaan perkhidmatan dan produk perbankan patuh Syariah yang menawarkan perkhidmatan cepat, mesra dan efektif dengan memfokus terhadap tadbir urus korporat yang baik dan pemberian pinjaman yang bertanggungjawab. Untuk memastikan kejayaan berterusan dengan bersama-sama membimbing hal ehwal syarikat, sambil mengekalkan keyakinan pemegang saham, ialah dengan memastikan keperluan yang sesuai pemegang saham dan pemegang kepentingan dipenuhi. Di samping itu, untuk menangani isu perniagaan dan kewangan, isuisu yang berkaitan dengan tadbir urus koporat, tanggungjawab sosial korporat dan etika korporat juga diuruskan dengan telus. Untuk menyediakan sistem kewangan Islam contoh dengan memberi perkhidmatan patuh Syariah yang luar biasa, diiktiraf dan dipercayai dengan matlamat diiktiraf sebagai sebuah model institusi kewangan pembangunan Islam.

22 rasi Kami Laporan Tahunan Masyarakat Gerakan Koperasi Negara 021 Untuk melaksanakan perubahan dalam masyarakat, dengan menyediakan perkhidmatan kewangan dan aktiviti tanggunjgawab sosial koporat yang akan meninggikan kualiti kehidupan dan kesejahteraan rakyat. Untuk menerajui pembangunan dan kemajuan gerakan koperasi dan menyumbang untuk menjadikan gerakan koperasi satu kuasa ekonomi yang membantu kemajuan negara. Untuk menjadi warga korporat yang bertanggungjawab yang tidak sahaja bermatlamat untuk mencapai keuntungan, tetapi yang lebih utama membawa perubahan positif kepada ekonomi, menjana pekerjaan dan menggerakkan aktiviti ekonomi yang akan membantu Malaysia mencapai status negara berpendapatan tinggi.

23 Profil Kami No Bank Koperasi Islam di Malaysia No Institusi kewangan Islam di Malaysia dari segi aset Cawangan Jumlah aset pada RM bilion Modal Saham Ahli RM 2.97 bilion Ulang Tahun Ke Pemegang Saham Peruntukan Zakat Pelanggan 924,551 RM 41 juta 6 juta 895 Terminal ATM/CDM 90 Ar-Rahnu X change 4,640 Warga Kerja

24 tahun lalu, pada 28 September 1954, (BR) telah ditubuhkan berikutan pergabungan 11 buah koperasi, untuk membentuk Bank Agong Kampong Berkerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu Dengan Tanggongan Berhad (Bank Agong). Selaras dengan penubuhannya di bawah Ordinan Syarikat Kerjasama 1948, misi Bank adalah untuk menyediakan akses pembiayaan yang mudah dan selesa kepada peladang, nelayan, penduduk luar bandar dan ahlinya. Peladang dan nelayan ini yang merupakan ahli Bank Agong digalakkan untuk menyuburkan budaya berjimat cermat dan mendapat manfaat daripada pengagihan dividen. Laporan Tahunan 023

25 Profil Kami Ulang Tahun Ke Pada tahun kewangan, pengurusan dan warga kerja Bank Rakyat menempa satu lagi kejayaan yang membanggakan dalam sejarah 60 tahunnya apabila ia berjaya mencapai satu lagi tahun yang mengagumkan dengan mengatasi sasarannya serta meyakinkan ahli-ahli koperasinya, pemegang kepentingan dan juga pelanggannya bahawa wawasan dan misi akan terus direalisasikan melalui keputusan yang membanggakan. Tahun adalah tahun keempat berturut-turut Bank ini berjaya mengatasi had RM2 bilion bagi keuntungan sebelum cukai dan Zakat (berjumlah RM2.18 bilion), dengan pendapatan kasar sebanyak RM 5.98 juta dan aset semasa berjumlah RM89.18 bilion, menjadikannya institusi kewangan Islam kedua terbesar (termasuk bank komersil). Bank mengekalkan kedudukannya sebagai peneraju dalam segmen pembiayaan peribadi dengan lebih kurang 33 peratus atau tujuh daripada 10 warga kerja kerajaan mempunyai hubungan dengan Bank. Ini merupakan angka yang membanggakan untuk meletakkan Bank jauh daripada pesaingnya. Di samping itu, kejayaan terus menjadi kebanggaan kepada para anggota, masyarakat dan negara dengan mempunyai 922,452 ahli individu dan 2,099 buah koperasi. Bank mengekalkan kedudukannya sebagai bank Islam koperasi yang terbesar di Malaysia dengan sejarah kerjayaan yang pelbagai dan memastikan bahawa Bank akan terus berkembang pesat daripada bermula hanya sebagai sebuah syarikat pinjaman koperasi. Kini, seperti yang terbukti daripada pelbagai anugerah pada, merupakan salah sebuah daripada institusi kewangan Islam terkemuka dan paling disegani, sama ada di Malaysia mahu pun di peringkat global. berada pada kedudukan ke enam di Malaysia ke 273 di dunia dalam kaji selidik Bank Dunia ke atas 1,000 Bank Terbaik yang dibuat oleh majalah The Banker. Anugerah lain yang dicapai pada tempoh yang sama termasuk Best Islamic Bank Global Islamic Finance Award (GIFA), CEO Terbaik (Datuk Mustafha Hj. Abd. Razak) - Anugerah Kebangsaan bagi Pengurusan Perakaunan (NAfMA) dan Program Syariah Terbaik MasterCard.

26 Profil Kami Selain itu, penarafan Institusi Kewangan RAM memberi penarafan korporat AA2/P1 kepada Bank, satu daripada penarafan tertinggi yang diberi kepada institusi kewangan tempatan. Penarafan tersebut menggambarkan perkembangan hebat Bank, pengurusan aset tanpa kompromi dan prestasi kewangan yang luar biasa. Sesuai dengan sektor koperasi sebagai salah satu pemacu utama ekonomi Malaysia, merupakan penyumbang kedua terbesar daripada kalangan sektor koperasi. Peneraju dalam Perbankan Islam Dalam satu langkah penting, yang dilaksanakan pada tahun 1993 dan diselesaikan pada 2002, telah menukar semua operasinya, perkhidmatan, sistem dan asetnya daripada model perbankan konvensional kepada modal perbankan Islam. Langkah ini menyaksikan Bank berubah wajah menjadi sebuah institusi kewangan patuh Syariah yang paling terkemuka di Malaysia. menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan perbankan pengguna dan produk kewangan yang inovatif yang 100% patuh Syariah dan setara atau lebih baik daripada pesaing bank komersil kami, bagi memenuhi keperluan pengguna yang semakin mendesak. Produk kewangan Bank meliputi perbankan runcit, komersil, simpanan dan pelaburan, kad kredit-i, dan debit-i, dan pajak gadai Islam dengan Bank menguruskan lima juta pelanggan, RM68.52 bilion deposit dan RM60.48 bilion pembiayaan sehingga tahun berakhir 31 Disember. Perkhidmatan yang tersedia melalui 147 cawangan di seluruh negara menawarkan lebih 50 produk kewangan yang meliputi produk peribadi, hartanah, sewa beli, perniagaan perusahaan kecil dan sederhana (SME), syarikat mikro, industri kampung, Takaful, perancangan harta, deposit korporat dan simpanan kanak-kanak. Semua produk kami adalah 100% patuh Syariah dan telah melalui proses pengesahan ketat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Syariah Bank serta mematuhi sepenuhnya garis panduan kewangan dan perbankan yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Bank juga ditadbir oleh garis panduan Institusi Kewangan Pembangunan (DFI). Perkhidmatan perbankan kami disokong oleh 895 mesin juruwang automatik (ATM) dan mesin deposit tunai (CDM) di seluruh negaran dan Bank juga merupakan ahli rangkaian ATM MEPS yang memboleh pemegang akaun kami menjalankan urus niaga di lebih 11,000 ATM di Malaysia. Kami juga menawarkan 90 saluran pajak gadai Islam yang dikenali sebagai Ar-Rahnu X change di mana 42 daripadanya diuruskan oleh anak syarikat kami - Rakyat Management Services Sdn. Bhd. dan 48 dijalankan oleh koperasi melalui skim francais kami. Internet dan Perbankan Sebagai sebahagian daripada kemajuan berterusannya, Bank fokus untuk menawarkan perkhidmatan perbankan di mana jua pelanggan kami berada. menggunakan platform Internet dan media sosial untuk membawa kami lebih dekat kepada pelanggan kami dan juga orang ramai. Pelanggan kami boleh melakukan pelbagai urusniaga perbankan melalui portal com.my dan memperoleh maklumat terkini di laman sesawang korporat baharu kami di com.my serta berhubung melalui platform media sosial seperti Facebook atau Twitter/myBankRakyat. Bagi menyediakan akses lebih mudah kepada para pelanggan, kami telah mewujudkan pusat panggilan yang boleh dicapai melalui untuk sebarang soalan atau pertanyaan berhubung akaun, produk atau perkhidmatan. Dengan semua produk yang ditawarkan ini, kini tampil bukan setakat sebuah bank koperasi, tetapi bank terkemuka yang mengatasi institusi kewangan lain di Malaysia. Laporan Tahunan 025

27 Mengenai Kami 81,262 Peminat Facebook 895 ATM/CDM Ulang Tahun Ke NO.273 1,000 Bank Terbaik Dunia bagi NO.1 PENGURUSAN BANK MALAYSIA TERBAIK International Finance Magazine Ejen Perkhidmatan ,084 Pengguna i-rakyat 4,640 Warga Kerja NO.1 BANK ISLAM TERBAIK DUNIA Global Islamic Finance Award (GIFA)

28 3Kenderaan Bank Bergerak 147 Cawangan PENGURUS PERNIAGAAN TERBAIK TAHUN (PENGURUSN BESAR PERKHIDMATAN PENGURUSAN RAKYAT) Anugerah Perakaunan Pengurusan Kebangsaan (NAFMA) 17Rakyat Xcess 42 Ar-Rahnu X change diuruskan oleh 48 Ar-Rahnu X change (Francais) 2,116 Pengikut Twitter Laporan Tahunan 027 Pertanyaan Pusat 486,253 Panggilan PROGRAM SYARIAH TERBAIK NO.1MasterCard NO.1 BEST DOMESTIC COMMODITY TRADING PARTICIPANT

29

30 1961 Ibu pejabat Bank Agong berpindah ke bangunan sementara di Jabatan Pembangunan Koperasi di Jalan Swettenham (sekarang Jalan Sultan Iskandar), Kuala Lumpur

31 Prestasi Kewangan (Kewangan) Jumlah Pendapatan (RM Bilion) Keuntungan Sebelum Cukai dan Zakat (RM Bilion) Keuntungan Selepas Cukai dan Zakat (RM Bilion) Deposit dan Simpanan (RM Bilion) Pembiayaan dan Pendahuluan (RM Bilion) Pulangan sebelum cukai dan zakat atas Dana Pemegang Saham Purata (%) Ulang Tahun Ke Nisbah Kos Pendapatan (%) Nisbah Pinjaman Kasar (%)

32 Prestasi Kewangan (Bukan Kewangan) Cawangan Pelanggan (Juta) Ar-Rahnu X change ATM/CDM Warga Kerja Pelanggan i-rakyat Berdaftar ,640 4,695 4,248 4, , , , ,130 Laporan Tahunan , ,449 Pertanyaan Pusat Panggilan Ejen Perkhidmatan Bank Rakyat 486, , , , ,

33 Aset, Liabiliti & Ekuiti & % 0.2% 2.6% 1.1% 25.8% 24.9% ASET % 2.3% 67.8% 69.1% Deposit dengan Institusi Kewangan Portfolio Pelaburan Kewangan Tunai dan Dana Jangka Pendek Pembiayaan dan Pendahuluan Aset Lain Ulang Tahun Ke % 10.0% 3.3% 1.8% 3.6% 2.0% 5.5% 2.0% Liabiliti & Ekuiti 3.6% 2.0% % 78.8% Deposit daripada pelanggan Deposit daripada bank Terbitan Sekuriti Hutang dan Pinjaman Lain Liabiliti Lain Syer Modal Rizab

34 Anggota Kami Jumlah Anggota Individu dan Koperasi (2009 ) TAHUN INDIVIDU KATEGORI KOPERASI JUMLAH ,798 1, , ,942 1, , ,941 1, , ,522 2, , ,383 2, , ,452 2, ,551 Dividen (Juta) Jumlah Modal Individu dan Koperasi (2009 ) TAHUN KATEGORI JUMLAH INDIVIDU KOPERASI (JUTA) Laporan Tahunan , , , , , , , , , , , ,972.80

35 Prestasi Operasi Perbankan 23.1% 21.6% 4.2% 1.0% 4.2% 1.4% % 65.2% 6.9% 65.9% Ulang Tahun Ke-60 Perbankan Pengguna Perbankan Komersil Berasaskan Yuran Ar-Rahnu Lain-lain 034 Analisis Segmen bagi Pendapatan Bank 2013 Peratus RM 000 Peratus RM 000 Perbankan Pengguna 65.2% 3,897, % 4,003,643 Perbankan Komersil 6.5% 388, % 419,592 Berasaskan Yuran 1.0% 63, % 82,243 Ar-Rahnu 4.2% 248, % 256,563 Lain-lain 23.1% 1,383, % 1,309,936

36 Prestasi Suku Tahun & 2013 S1 S2 S3 S4 Pendapatan RM1.33bil RM1.34bil RM1.34bil RM1.40bil Perbelanjaan Operasi RM0.46bil RM0.50bil RM0.55bil RM0.64bil Pendapatan Bersih RM0.87bil RM0.84bil RM0.79bil RM0.76bil Keuntungan Sebelum Cukai dan Zakat RM0.53bil RM0.58bil RM0.54bil RM0.51bil Keuntungan Selepas Cukai dan Zakat RM0.46bil RM0.50bil RM0.50bil RM0.49bil 2013 S1 S2 S3 S4 Laporan Tahunan 035 Pendapatan RM1.40bil RM1.44bil RM1.38bil RM1.32bil Perbelanjaan Operasi RM0.58bil RM0.57bil RM0.53bil RM0.53bil Pendapatan Bersih RM0.82bil RM0.87bil RM0.85bil RM0.80bil Keuntungan Sebelum Cukai dan Zakat RM0.54bil RM0.57bil RM0.53bil RM0.49bil Keuntungan Selepas Cukai dan Zakat RM0.45bil RM0.46bil RM0.45bil RM0.54bil

37 Carta Organisasi LEMBAGA PENGARAH PENGERUSI PENGARAH URUSAN/ PRESIDEN KETUA PEGAWAI PERBANKAN RUNCIT KETUA PEGAWAI PERBANKAN PERNIAGAAN KETUA PEGAWAI MODAL INSAN PEMASARAN & KOMUNIKASI PRODUK & PERKHIDMATAN RANGKAIAN CAWANGAN PERBANKAN KORPORAT PERBENDAHARAAN SUSULAN/ PEMULIHAN STRATEGI & PERANCANGAN SUMBER MANUSIA Ulang Tahun Ke PEJABAT PENGARAH URUSAN/ PRESIDEN PROJEK KHAS PERNIAGAAN KAD PEMBIAYAAN RUNCIT OPERASI CAWANGAN PENGURUSAN JUALAN SALURAN ALTERNATIF PERBANKAN KORPORAT (SWASTA) PEMASARAN PERBENDAHARAAN PERBANKAN KORPORAT (KERAJAAN/ GLC) SUSULAN/ PEMULIHAN RUNCIT SUSULAN/ PEMULIHAN PERNIAGAAN PEMBANGUNAN ORGANISASI PERANCANGAN TENAGA KERJA & PENGSTRUKTURAN ORGANISASI OPERASI SUMBER MANUSIA KETUA WILAYAH WILAYAH 1 (SELANGOR) KETUA WILAYAH WILAYAH 2 (KUALA LUMPUR/ PUTRAJAYA) KETUA WILAYAH WILAYAH 3 (KEDAH/ PERLIS/ PULAU PINANG) KETUA WILAYAH WILAYAH 4 (MELAKA/ JOHOR) KETUA WILAYAH WILAYAH 5 (SABAH) KETUA WILAYAH WILAYAH 6 (KELANTAN/ TERENGGANU) KETUA WILAYAH WILAYAH 7 (PAHANG/ NEGERI SEMBILAN) KETUA WILAYAH WILAYAH 8 (PERAK) KETUA WILAYAH WILAYAH 9 (SARAWAK)

38 JAWATANKUASA PENGURUSAN RISIKO JAWATANKUASA AUDIT DAN PEMERIKSAAN JAWATANKUASA SYARIAH KETUA PEGAWAI STRATEGI & TRANFORMASI KETUA PEGAWAI PERKHIDMATAN KORPORAT KETUA PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT KETUA PEGAWAI KUALITI KETUA PEGAWAI KEWANGAN KETUA PEGAWAI RISIKO OPERASI PERUNDANGAN & SETIAUSAHA BANK RISIKO KREDIT RISIKO OPERASI & PASARAN KETUA JURUAUDIT DALAM STRATEGI KORPORAT PRESTASI KORPORAT & PEJABAT PENGURUSAN TRANSFORMASI PENGURUSAN OPERASI TEKNOLOGI MAKLUMAT PERANCANGAN, STRATEGI & PEJABAT PENGURUSAN PROJEK TEKNOLOGI MAKLUMAT KEANGGOTAAN AUDIT PENGURUSAN & TADBIR URUS AUDIT STRATEGIK Laporan Tahunan 037 PENTADBIRAN PERKHIDMATAN KORPORAT PEMBANGUNAN & PENYELESAIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT KEWANGAN & PELAPORAN LIABILITI ASET & PENGURUSAN MODAL PEMATUHAN & TADBIR URUS RISIKO OPERASI AUDIT SIASATAN & OPERASI CAWANGAN PEMATUHAN SYARIAH PEMATUHAN KETUA PEGAWAI NAIB PRESIDEN KANAN NAIB PRESIDEN

39 Struktur Korporat Rakyat Travel Sdn. Bhd. 100% Perkhidmatan Pelancongan & Umrah Bank Pilihan Anda Rakyat Asset Management Sdn. Bhd. 100% Perkhidmatan Pentadbir Koperasi Bermasalah & Pelaburan Aset Rakyat Hartanah Sdn. Bhd. 100% Pembangunan Hartanah & Pengurusan Projek Ulang Tahun Ke Rakyat Nominees Sdn. Bhd. 100% Urus Niaga Saham Rakyat Holdings Sdn. Bhd. 100% Rakyat Facility Management Sdn. Bhd. 100% Pengurusan dan Penyelenggaraan Bangunan Pelaburan & Pengurusan Hartanah Rakyat Management Services Sdn. Bhd. 100% Pengurusan Emas & Francais Ar-Rahnu X change Rakyat Niaga Sdn. Bhd. 100% Dagangan & Bekalan

40 & Kerajaan Kementerian Kewangan Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas) 1978 Bank Pilihan Anda Undang-undang Kecil Laporan Tahunan 039 Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Akta Koperasi 1993 Bank Negara Malaysia Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002

41 Prestasi Berbanding KPI Ulang Tahun Ke Petunjuk Prestasi Utama (KPI) berfungsi untuk menilai kejayaan sesebuah organisasi dan membolehkan perkongsian matlamat dan sasaran bersama untuk mengurus prestasi dan mengukur kemajuan kearah mencapai matlamat organisasi. KPI Bank ditetapkan oleh Lembaga Pengarah dan menjadi asas kepada jabatan di dalam Bank untuk membangunkan rancangan bagi mengukur prestasi mereka berbanding objektif perniagaan utama. KPI Pencapaian Bank pada : Pulangan atas Aset Pulangan atas Dana Pemegang Saham (ROSF) Pertumbuhan Pembiayaan Ar-Rahnu X change Ar-Rahnu X change Operasi Francais Agen Perkhidmatan Bank Rakyat Kad CO-OP Yang Diterbitkan Kad Pedagang CO-OP (Operasi) Kad Skuad Pengguna Kad Diskaun Pelajar 1Malaysia (KADS1M) Program Transformasi Peruncit Kecil-i (TUKAR-i) Pemodenan Bengkel Automotif-i (ATOM-i) Pembiayaan Mikro bagi Peniaga dan Peruncit Kecil-i (MPPK-i) Bank Bergerak Cawangan Baharu Rakyat Xcess (Sasaran) 2% 15% 5% 10 7 premis 5 Agen 50, pedagang 50,000 kad 50,000 kad 300 kedai diubah 200 bengkel diubah 100% pengeluaran (Pencapaian) 2.52% 18.30% 5.58% 8 7 premis 6 Agen 282, pedagang 52,373 kad 177,247 kad 305 kedai diubah 208 bengkel diubah 81% pengeluaran Bank mencatatkan prestasi teguh pada dengan KPI yang ditetapkan oleh Bank dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berjaya dicapai. Sasaran yang ditetapkan bagi Pulangan Atas Aset (ROA), Pulangan ke atas Dana Pemegang (ROSF) dan pertumbuhan dalam pembiayaan masing-masing mencapai prestasi 2.52%, 18.30% dan 5.58%. Keputusan ini dicapai walaupun berhadapan dengan persaingan hebat daripada bank komersil dan langkah untuk membendung kenaikan hutang isi rumah oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Ar-Rahnu X change, perniagaan pajak gadai Islam kami, terus berkembang dengan 42 cawangan pada bertambah dari 34 pada meningkat lapan buah. Francais Ar-Rahnu X change meningkat sebanyak 7 kepada 48 daripada 41 pada cawangan Ar-Rahnu X change menyumbangkan pendapatan 1.92% atau RM307.5 kepada Bank pada berbanding RM301.5 juta Aliran pertambahan dalam prestasi kami diperkukuhkan oleh sambutan tehadap kad diskaun. Pada tahun yang ditinjau 282,611 kad Rakan CO-OP, 177,247 1 Kad Diskaun Pelajar 1Malaysia (KADS1M) dan 52,373 kad Skuad Pengguna telah diterbitkan menjadikan masingmasing berjumlah 1,568,986, 1,734,162 dan 164,319. Selain daripada usaha untuk membantu ahli dan pedagang koperasinya, turut mengekalkan mandat yang diberi kepadanya untuk menguruskan dana KPDNKK bagi membantu peniaga dan bengkel kereta kecil. Antara dana yang diuruskan oleh Bank adalah: TUKAR-i - Program Transformasi Peniaga Kecil-i: ATOM-i Pemodenan Bengkel Kereta-i: MPPK-i - Dana pembiayaan bagi Peniaga Kecil dan Gerai-i. Pada tahun, Bank membantu untuk mentransformasi 305 peruncit di mana 81% atau RM24.40 juta dana TUKAR-i telah dikeluarkan dan 208 bengkel dengan 104% atau RM20.80 juta dana ATOM-i dikeluarkan. Keseluruhan skim yang dibiayai oleh MDTCC ini berjumlah RM45.20 juta. Dana ini membolehkan peruncit kecil dan mikro mendapat akses kepada pembiayaan sehingga RM80,000 (TUKAR-i) dan RM100,000 (ATOM-i) untuk mengembangkan perniagaan masing-masing. Di samping itu, pembiayaan bagi usahawan mikro bernilai 7.99 juta juga telah disalurkan pada tahun - meningkat daripada 0.5 juta atau 6.2 juta, pada 2013.

42 Notis Mesyuarat Agung Tahunan 06 April, 2015 Semua Perwakilan Anggota Koperasi Semua Perwakilan Anggota Perseorangan NOTIS MESYUARAT AGUNG TAHUNAN BANK RAKYAT 2015 DENGAN INI DIMAKLUMKAN BAHAWA Mesyuarat Agung Tahunan 2015 akan diadakan sepertimana butiran berikut: Tarikh : 25 April 2015 (Sabtu) Tempat : Dewan Tun Abdul Razak, Tingkat 2, Menara 1, Menara Kembar, No. 33, Jalan Rakyat, Kuala Lumpur. Masa : 10:30 pagi AGENDA MESYUARAT 1. Mengesahkan minit Mesyuarat Agung Tahunan yang telah diadakan pada 5 April ; Laporan Tahunan Melantik satu Jawatankuasa yang terdiri daripada enam orang perwakilan dan empat orang anggota Lembaga termasuk Pengerusi untuk menentusahkan draf minit Mesyuarat Agung Tahunan; 3. Membentangkan Penyata Kewangan Diaudit bagi tahun berakhir 31 Disember, berserta Laporan Lembaga Pengarah, Laporan Jawatankuasa Audit Dan Pemeriksaan, Laporan Ketua Audit Negara dan Pandangan Suruhanjaya Koperasi Malaysia; dan 4. Mendengar dan menimbangkan usul daripada anggota yang diterima oleh Lembaga tidak kurang daripada tujuh hari sebelum tarikh Mesyuarat Agung Tahunan : - Meminda kadar potongan bayaran dividen anggota bagi sumbangan kepada Yayasan. Dengan Perintah Lembaga Pengarah DATIN SURIA BINTI CHE SELIA Setiausaha Bank

43

44 SARI PATI PERJALANAN KAMI

45

46

47 Cawangan pertama di Jalan Petri, Sungai Petani dipindahklan ke Jalan Ibrahim, Sungai Petani, Kedah Bangunan Bank Kerjasama di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur Dato Osman Saad, Menteri Besar Johor merasmikan pembukaan cawangan Pontian, Johor 1954 Bank Agong Kampong Berkerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu Dengan Tanggongan Berhad secara rasminya didaftarkan dan Menteri Besar Perlis, Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd. Hashim dipilih sebagai Presiden Lembaga Penaja. Ibu pejabat Bank yang pertama didirikan di Bukit Mertajam Tan Sri Sheikh Ahmad melancarkan Rancangan Pembangunan Lima Tahun yang mensasarkan untuk mengumpulkan modal berjumlah lebih RM12 juta dalam tempoh lima tahun berikutnya Keahlian Bank Agong terdiri daripada 32 buah Koperasi dengan pelaburan saham berjumlah RM143, Bank Agong berpindah ke bangunannya sendiri di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur Bank Kerjasama membuka cawangannya yang pertama di Sungai Petani, Kedah selepas mengambil alih Bank Persatuan Berkerjasamasama Kedah Tengah Bank Kerjasama Cawangan Kangar dirasmikan oleh Putera Mahkota Perlis, Tuan Syed Sirajuddin Ibni Tuanku Syed Putra Jamalullail. Bank Kerjasama Cawangan Kota Bahru, dibuka dengan rasmi oleh Pemangku Menteri Besar Kelantan, Dato Muhammad Nasir pada tahun yang sama Bank melancarkan Akaun Tabung Wang Amanah di Mesyuarat Agung ke 17, ahliahli bersetuju untuk menukar nama Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad kepada. Pada bulan Disember tahun itu mengumumkan penubuhan anak syarikatnya yang pertama Pemilihan Lembaga Pengarah pertama Bank diadakan berdasarkan kepada undian ahli mengikut kawasan. Tan Sri Sheikh Ahmad dipilih sebagai Pengerusi Bank. Ibu pejabat Bank dipindahkan ke Padang Kota, Pulau Pinang. Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd Hashim mempengerusikan mesyuarat anggota Bank (1954) 1961 Bank Agong memindahkan Ibu Pejabatnya ke Kuala Lumpur bagi memusatkan perkhidmatan operasinya kepada semua pelanggan di Semenanjung Malaysia Pembinaan Ibu Pejabat Bank Agong di Jalan Ipoh bermula Lembaga Pengarah memutus untuk menukar nama Bank Agong kepada Bank Kerjasama Malaysia Berhad atau lebih dikenali sebagai Bank Kerjasama. Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd Hashim, Menteri Besar Perlis menyampaikan ucapan di majlis pembukaan rasmi Bank Kerjasama cawangan Kangar 1969 Mentri Besar Perak, Dato Sri Ahmad Mohd. Said merasmikan Cawangan Bank Kerjasama Bagan Serai sementara Bank Kerjasama Cawangan Muar dibuka dengan rasmi oleh Menteri Besar Johor, Dato Othman Mohd. Saat. Pada penghujung tahun itu, majalah Berita Bank Kerjasama diterbitkan buat kali pertama dengan Ruangan Editor menyentuh tentang kemungkinan mewujudkan Kesatuan Syarikat Kerjasama di Malaysia Bank ini meluaskan perkhidmatannya untuk menyediakan pinjaman kepada ahli-ahli yang ingin membuka perniagaan, industri dan pembelian aset seperti rumah. Kongres Koperasi Malaysia Ke 2 yang dipengerusikan oleh Pengerusi Bank Kerjasama Tan Sri Sheikh Ahmad bersetuju untuk menubuhkan Angkatan Kerjasama Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA). Pada bulan April tahun ini, pembukaan cawangan Melaka di Jalan Hang Tuah telah dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Dato Talib Karim menandakan peluasan operasi Bank Kerjasama ke kawasan bandar.

48 Menandatangani perjanjian pinjaman dengan Syarikat Kerjasama Serbaguna Kadok pada 24 Mei, 1973 untuk membolehkan koperasi berpangkalan di Kelantan ini membina sebuah kilang padi Cawangan pertama di Kajang, Selangor 1974 Warga kerja menubuhkan syarikat koperasi yang dinamakan sebagai Syarikat Kerjasama Bank Rakyat yang juga dikenali sebagai SEKATARAKYAT. Dua minggu kemudian, pelancaran Rakyat First Merchant Bankers Berhad (Rakyat First), sebagai bahagian perbankan dagang melancarkan Jabatan Kutipan dan Biro Pengaduan Kertas Putih telah dibentangkan oleh kerajaan berhubung dikenali sebagai Kedudukan di Parlimen. Ini disusuli oleh pembentangan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Rang Undang-Undang Peruntukan Khas) di Dewan Rakyat pada 19 Disember, Pelancaran Perkhidmatan Perbankan Bergerak di cawangan Alor Setar. Kenderaan Perbankan bergerak ini beroperasi terutamanya di Kompleks Lembaga Padi dan Beras Negara sempena musim menuai melancarkan Skim Pinjaman Pendidikan pertama dikenali sebagai Skim Pinjaman Menanam Budi melancarkan Skim Pinjaman Pendidikan kedua untuk membantu pelajar menyambung pelajaran tinggi di dalam dan di luar negera dan juga Skim Pinjaman Khas Siswazah (SPKS) dengan pinjaman maksimum RM20,000 untuk membantu para siswazah yang tidak mempunyai pekerjaan tetap untuk menubuh dan memulakan perniagaan perkhidmatan dalam bidang perakaunan dan percukaian mereka. Pada penghujung tahun itu, melancarkan cawangan mininya yang pertama di Bandar Tun Razak, Cheras berserta Skim Pinjaman Motosikal dalam usaha untuk meluaskan lagi aktiviti peminjamannya Nama digunakan secara rasmi setelah dicadangkan sendiri oleh Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak menubuhkan Rakyat Trading Corporation Sdn Bhd (RTC) yang berperanan sebagai pembekal bahan pembinaan seperti besi keluli dan simen serta pengedar barangan yang dikeluarkan oleh ASEAN Chemical Fertiliser 1978 Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas 1978) mula berkuat kuasa. Bank Rakyat diletakkan di bawah seliaan Menteri yang bertanggungjawab terhadap pembangunan koperasi Rakyat First menandatangani perjanjian usaha sama dengan Deutsche Genossenchaftsbank (DG Bank). Ini dilihat sebagai batu loncatan kepada untuk terbabit dalam segmen perbankan dagang Keahlian Bank meningkat kepada 29,002 yang terdiri daripada 28,134 individu dan 868 koperasi. Sehubungan itu, jumlah asset Bank meningkat kepada RM519 juta sementara keuntungan bersihnya mencecah RM5.9 juta 1986 Pelancaran Skim Simpanan Nuri oleh Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar untuk menggalakkan budaya menyimpan dalam kalangan murid-murid sekolah memperkenalkan perkhidmatan untuk sektor koperasi melalui pengenalan Akaun Tabungan Khas Koperasi Khas (ATKK). Pengumuman pelantikan Lembaga Pengarah baharu pada 16 Februari, 1978 Mempromosi Akaun Simpanan Nuri-i bagi memupuk budaya menabung

49 Pelancaran Sistem Perbankan Islam pada 5 Mei, menerima kelulusan untuk menggunakan rizabnya yang berjumlah RM96.7 juta untuk menampung kerugian terkumpul berjumlah RM86.6 juta. Bank juga mengumumkan pegagihan dua peratus bonus kepada ahli-ahli dari 1978 hingga 1988, 10 peratus dividen tunai bagi tahun kewangan 1989, dan 10 peratus dividen dan 20 peratus saham bonus masing-masing bagi 1990 dan mengumumkan pelancaran Sistem Perbankan Syariah yang menawarkan fasiliti seperti Akaun Simpanan Al-Wadiah, Akaun Pelaburan Al-Mudharabah, Pembiayaan Hartanah Al-Bai Bithaman Ajil dan Pembiayaan Peribadi Bai Al-Inah. Bagai sirih pulang ke gagang, membuka cawangan ke 42 di Bukit Mertajam, Pulau Pinang. memperkenalkan Skim Pajak Gadai Islam Ar- Rahnu dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YPEIM) dengan modal permulaan berjumlah RM5 juta Bank menandatangani memorandum persefahaman pelaksanaan Ar-Rahnu dengan YPEIM pada 11 Oktober melancarkan Skim Pembiayaan kenderaan An-Naqlu; kemudahan pembiayaan pembelian kereta. Dato Alim Ariffin menyampaikan ucaptama beliau di Persidangan Para Pengurus pada tahun Bank melancarkan Pembiayaan Kontrak Tijari dalam usahanya untuk membantu perniagaan bersaiz kecil dan berdaya maju yang dinamik melancarkan Program Rakan Koop yang bermatlamat untuk membantu koperasi menguruskan aktiviti perniagaan mereka melalui khidmat nasihat dan bimbingan. Perkhidmatan ini disediakan secara percuma oleh Bank Rakyat kepada ahliahlinya ditempatkan di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) berikutan penyusunan semula kementerian kerajaan. Sebelum itu, Bank diletakkan di bawah Kementerian Pembangunan Tanah dan Koperasi Parlimen meluluskan Akta Koperasi 1992 dengan empat objektif utama untuk menggalakkan dan menukar koperasi menjadi gerakan mampan, untuk memperbaiki pentadbiran dan pengurusan dan mengukuhkan undangundang berkaitan dengan pengurusan koperasi Pengarah Urusan Bank Rakyat, Dato Anuar Jaafar melancarkan mesin juruwang automatik (ATM) di Cawangan Utama Bank yang menandakan permulaan era transformasi penggunaan teknologi baharu. Bank Rakyat menubuhkan Majlis Penasihat Syariah dan membuka cawangan di Kuching, Sarawak iaitu yang pertama di luar Semenanjung Bank melancarkan Sistem Perbankan Runcit Bersepadu (IRBS) yang canggih, satu sistem yang membolehkan urus niaga perbankan runcit dan lejar am dijalankan secara dalam talian dan sokongan perkhidmatan ATM untuk urus niaga akaun simpanan dan pelaburan di Cawangan Pudu di Kuala Lumpur Bersempena ulang tahun ke-47 Bank melancarkan logo korporat baharunya, menggantikan logo berusia 20 tahun dan turut melancarkan tiga produk Bank baharu berasaskan kepada konsep Al-Mudarabah, iaitu Syabab, Tawfir dan Tilmiz yang dirasmikan oleh Menteri Pembangunan Tanah dan Koperasi, Tan Sri Kasitah Gaddam mengumumkan bahawa ia beroperasi dibawah prinsip Syariah sepenuhnya. Ia melancarkan Pusat Perbankan Elektronik (EBC) atau erakyat di Cawangan Jalan Tangsi. Skim Pajak Gadai Ar-Rahnu dilancarkan pada 11 Oktober, 1993 melancarkan Budaya Korporatnya pada 17 Ogos, 2006 bagi menambah baik perkhidmatan pelanggan Bank melancarkan Budaya Korporatnya pada 17 Ogos, 2006 bagi menambah baik perkhidmatan pelanggan Bank

50 2006 melancarkan Pusat Panggilan tele- Rakyat yang membolehkan pelanggan untuk menjalankan urus niaga bantuan rundingan atau layan diri. melancarkan Budaya Korporatnya yang dibina daripada singkatan R.A.K.Y.A.T. bermaksud: R: Rajin A: Amanah K:Kompeten Y:Yakin A: Akhlak Mulia T: Takwa. Ar-Rahnu X change memasuki pasaran. Perniagaan francais pajak gadai Islam ini diuruskan oleh anak syarikat, Rakyat Management Services Sdn Bhd (RMS). Menandatangani plak perasmian sempena pelancaran Ar-Rahnu X change Bandar Baru Sentul pada 7 Disember, Karnival pertama Bank Rakyat dengan konsep permainan untuk orang ramai diadakan di Padang Dataran Pemuda Merdeka, Seberang Prai, Pulau Pinang. Karnival yang sama juga dianjurkan di Pasir Puteh, Kelantan dan Batu Pahat, Johor Pelancaran perkongsian strategik antara Bank Rakyat dan Tabung Haji yang membolehkan pelanggan Tabung Haji melakukan pelbagai urusan di semua cawangan. merangka sebuah struktur organisasi baharu untuk mengukuhkan lagi pengurusan operasi perbankan pada tahun 2013 Bilangan ahli meningkat kepada 943,464 yang merangkumi 941,383 individu dan 2081 koperasi. Ia juga telah dilantik sebagai agen kutipan bagi bayaran cukai pendapatan melalui perkongsian strategik dengan Lembaga Hasil dalam Negeri Malaysia (LHDN) menjadi Institusi Kewangan Bukan Komersil pertama yang memperkenalkan perkhidmatan Giro Antara Bank MEPS (IBG) Kelab Nuri dilancarkan oleh Puan Sri Wan Nafisah Nik Mohd. Adeeb, isteri Tan Sri Dato Dr Syed Jalaludin Syed Salim, Pengerusi Bank berserta dengan maskot baharu berkonsepkan angkasawan menubuhkan Yayasan dengan hasrat untuk memaju dan mempertingkatkan standard pendidikan rakyat Malaysia, khususnya dalam kalangan anak para anggota. Pada penghujung tahun, kredit kad pertama yang berasaskan prinsip Syariah Tawarruq diterbitkan dengan kerjasama MasterCard Worldwide diperkenalkan ke pasaran melancarkan terbitan pertama SUKUK di bawah Program Nota Jangka Sederhana bernilai RM1 bilion. membuka cawangan ke-145 di Labis, Johor yang merupakan cawangan ke 15 Bank di negeri ini. Pada tahun yang sama, Bank mengumumkan penerbitan Sukuk Musyarakah untuk tempoh tiga dan lima tahun bernilai RM1 bilion. Tahun ini merupakan tahun bermakna buat warga kerja apabila bukan sahaja dipindahkan ke Menara Kembar Bank Rakyat di Jalan Rakyat malah turut menyambut ulang tahun ke-60 Bank di premis baharu tersebut. Pelancaran logo baharu pada 28 September, 2001 Kad Skuad Pengguna yang merupakan inisiatif Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dengan kerjasama membolehkan anggota menikmati diskaun ke atas perkhidmatan dan produk daripada anggota yang berdaftar dengan KPDNKK.

51 Pemimpin Terbilang Terdahulu Tan Sri Sheikh Ahmad Hashim ( ) Beliau melihat sendiri kesukaran yang dihadapi oleh para petani untuk membayar hutang mereka, sehingga menyebabkan mereka tidak berduit untuk menyara hidup. Ini mendorong beliau dan rakan-rakan mengambil keputusan untuk menubuhkan sebuah bank yang mampu menyediakan bantuan kewangan kepada para petani melalui pengumpulan dana. Ulang Tahun Ke Dato Harun Idris ( ) Di bawah pentadbiran beliau, Bank Rakyat meluaskan peranannya ke dalam bidang perdagangan dan perindustrian, selaras dengan keperluan dasar ekonomi baru yang dilancarkan oleh kerajaan. Y.M. Tengku Tan Sri Ngah Mohamed ( ) Terkenal dengan beberapa penambahbaikan yang dilaksanakan dalam seperti penyusunan semula organisasi, pengenalan peraturan dan sistem kawalan kewangan baharu, membawa masuk modal baharu dan membanteras penipuan. Dato Sulaiman Ninam Shah ( ) Beliau memfokus kepada penyediaan pinjaman untuk koperasi dan projek perumahan yang membangunkan kediaman untuk anggota berpendapatan rendah. Tan Sri Datuk Ibrahim Salleh ( ) Di bawah pengurusan beliau pula, memperhebatkan aktiviti pemberian pinjaman kepada koperasi dengan fokus yang luas dalam sektor perumahan.

52 Dato Harun Din ( ) Dato Harun Din memperkenalkan inisiatif bersih, cekap dan amanah bagi menambah baik imej Bank. Dato Dr. Hj. Yusof Hj. Yacob ( ) Dato Dr. Hj. Yusof memimpin untuk mencapai peningkatan dan berkembang melalui penggunaan teknologi dan produk pembiayaan yang inovatif, penawaran pelbagai kemudahan yang lebih baik serta keselesaan kepada pelanggan dan anggotanya. Dato Sha aya Basheer ( ) Beliau sentiasa memberi penekanan bahawa kejayaan adalah hasil sokongan pelanggan dan para anggota yang merupakan pemilik bank. Dato Mohd. Ibrahim Mohd. Zain ( ) Beliau yakin bahawa Bank Rakyat perlu mengukuhkan sistem komputer pengurusan dan latihan untuk muncul sebagai sebuah institusi cemerlang dan berupaya mengekalkan kemampuan menghasilkan keuntungannya. Dato Dr. Norraesah Haji Mohamad ( ) Di bawah teraju beliau, Bank melalui beberapa perubahan ketara seperti mendapat kawalan terus daripada Bank Negara Malaysia di bawah Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002 dan peralihan Bank daripada perbankan konvensional kepada perbankan berlandaskan hukum Syariah. Tan Sri Dato Dr. Syed Jalaludin Syed Salim ( ) Sepanjang tempoh kepimpinan Tan Sri, beliau bertanggungjawab terhadap kepesatan pengembangan kemudahan perbankan Syariah serta rangkaian cawangan Bank serta pengenalan Ar-Rahnu X change, ATM di luar premis dan pusat perbankan elektronik. Laporan Tahunan 047 Dato Dr. Affifudin Omar ( ) Idea cemerlang beliau untuk menukar daripada perbankan konvensional kepada perbankan Islam telah meletakkan asas kepada transformasi menyeluruh operasi Bank. Tan Sri Sabbaruddin Chik ( ) Semasa Mesyuarat Pelan Tindakan Perniagaan 2013 dijalankan, Tan Sri Sabbaruddin Chik telah memberi mandat kepada Bank untuk mencari dan mencapai keputusan yang luar biasa bagi generasi akan datang yang akan mewarisi Bank.

53 Lembaga Pengarah Ulang Tahun Ke Dari kiri: Datuk Mat Noor Nawi, Datuk Mustafha Hj. Abd Razak, DATO SRI ALIAS HJ. AHMAD, DATO ABDUL MUTALIB ALIAS, Dr. Roselan Baki

54 Laporan Tahunan 049 Dari kiri: Tuan Haji Abdul Rahman Kasim, Tan Sri DR. Alies Anor Abdul, Datuk Mohd Idris Mohd Isa, Dato Abdullah Abas, Datin Suria Che Selia

55 Profil Lembaga Pengarah Datuk Mat Noor Nawi USIA: 59 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Sains (Dasar Ekonomi), (University of Illinois Urbana-Champaign, USA) Ijazah Sarjana Muda Sains Sumber Ekonomi, Universiti Putra Malaysia DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 1 Mei April 2015 Tarikh pelantikan semula sebagai Pengarah : 28 April Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 1 tahun dan 1 bulan Ulang Tahun Ke JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengerusi, Jawatankuasa Pencalonan Pengerusi, Jawatankuasa Pelaburan Pengerusi, Jawatankuasa Pengurusan Risiko (sehingga 1/11/) Pengerusi, Lembaga Pengarah, Rakyat Holdings Sdn Bhd Pengerusi, Lembaga Pengarah, Rakyat Hartanah Sdn Bhd Ahli, Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan (sehingga 1/7/) Ahli Jawatankuasa Tender Lembaga (sehingga 1/7/) JAWATAN LAIN Timbalan Setiasuaha (Dasar), Kementerian Kewangan Malaysia Pengerusi, Danainfra Nasional Berhad Pengerusi, Malaysia Development Holdings Sdn Bhd Timbalan Pengerusi, Amanah Saham Nasional Timbalan Pengerusi, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Pengarah, Water Asset Management Berhad Pengarah, Property Investment Berhad Pengarah, Tabung Pencen Diperbadankan Pengarah, Bintulu Port Holdings Berhad Pengarah, Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia Pengarah, Perbadanan Bumiputera TERAJU Pengarah, Turus Pesawat Sdn Bhd Pengarah, Samalaju Industrial Port Sdn Bhd JAWATAN DAHULU Timbalan Ketua Pengarah, Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri Pengarah, Telekom Malaysia Berhad Pengarah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia Pengarah, Surhanjaya Persatuan Koperasi Malaysia Pengarah, Pembinaan BLT Sdn Bhd

56 USIA: 47 Datuk Mustafha HJ. Abd Razak PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Perdagangan (The University of Wollongong, Australia) DILANTIK SEBAGAI PENGARAH: Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 1 April Mac Tarikh pelantikan semula sebagai Pengarah : 1 April Tempoh menyandang jawatan sebagai Pengarah : 2 tahun dan 1 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Anggota, Jawatankuasa Pencalonan Anggota, Jawatankuasa Pelaburan Anggota, Lembaga Tender Anggota, Lembaga Pengarah Rakyat Holding Sdn Bhd Anggota, Lembaga Pengarah Rakyat Hartanah Sdn Bhd Anggota, Lembaga Pengarah Rakyat Travel Sdn Bhd Anggota, Lembaga Pengarah Rakyat Management Services Sdn Bhd Anggota, Lembaga Pengarah Rakyat Asset Management Sdn Bhd JAWATAN LAIN Pengarah Urusan dan Presiden, Laporan Tahunan 051 JAWATAN DAHULU Pengurus Besar Kanan, Operasi Perbankan, Pengurus Besar, Setiausaha Kewangan/Bank, Setiausaha Bank, Penolong Pengurus Besar, Kewangan, Ketua, Akaun dan Pengurusan Maklumat,

57 Profil Lembaga Pengarah DATO SRI ALIAS HJ. AHMAD USIA: 57 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Sastera (Kepujian) Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya Diploma Risikan dan Keselamatan (Taiwan Military College, Taipei) Sijil Tindak Balas Kecemasan (UK) (College of Emergency and Disasters Responses, Yorkshire) Ijazah Sarjana Kajian Strategik dan Pertanahan, Universiti Malaya DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 7 Januari Januari 2017 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 5 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengerusi Jawatankuasa Imbuhan Ahli Jawatankuasa Pencalonan Pengerusi Lembaga Pengarah Rakyat Assets Management Sdn Bhd Ahli Lembaga Pengarah Rakyat Management Services Sdn Bhd Ulang Tahun Ke KEANGGOTAAN LEMBAGA PENGARAH DALAM SYARIKAT LAIN Ketua Setiiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Pengerusi, Suruhanjaya Syarikat Malaysia JAWATAN DAHULU Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Setiausaha Bahagian, Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam, Kementerian dalam Negeri Setiausaha Bahagian, Bahagian Hal Ehwal Imigresen, Kementeria Dalam Negeri Setiausaha Bahagian, Penyelidikan dan Perancangan, Kementerian Dalam Negeri Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Kementerian Dalam Negeri Pengarah, GSPS, Majlis Keselamatan Negara, Putrajaya Pengarah, Bahagian Keselamatan Negara (Kuala Lumpur), Jabatan Perdana Menteri Pengarah, Bahagian Keselamatan Negara (Terengganu), Jabatan Perdana Menteri Penolong Pengarah, Jabatan Penjara Malaysian, Kementerian Dalam Negeri Penolong Pengarah, Bahagian Kabinet, Jabatan Perdana Menteri Penolong Pengarah, Jabatan Pembangunan, Kementerian Pendidikan Malaysia

58 Profil Lembaga Pengarah USIA: 54 DATO ABDUL MUTALIB ALIAS PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan, (Governors State University, lllinois, USA) Ijazah Sarjana Muda Perakaunan Sains, (Northern lllinois University, USA) DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 1 Julai Jun 2012 Tarikh pelantikan semula Pengarah : 1 Julai Jun Julai Jun 1 Oktober - 30 September 2015 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 4 tahun dan 10 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengarah Jawatankuasa Risko Ahli Jawatankuasa Imbuhan Ahli Jawatankuasa Pencalonan Ahli Jawatankuasa Pelaburan JAWATAN LAIN Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) - (Ketua Pegawai Eksekutif) JAWATAN DAHULU Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (Pegawai Khas) Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Setiausaha Politik) Perbankan Pelaburan, Chase Manhattan Bank - (Naib Presiden) Laporan Tahunan 053

59 Profil Lembaga Pengarah DR. ROSELAN BAKI USIA: 60 PENDIDIKAN PhD (Pedagogi Bahasa Melayu), Ijazah Sarjana Sastera (Arahan Literasi) Ijazah Sarjana MudaPendidikan (Bahasa Melayu), Diploma Pengajian Islam Am DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 15 April - 14 April 2016 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 1 tahun dan 1 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengerusi Jawatankuasa Tender Utama Lembaga Ahli Jawatankuasa Imbuhan Ahli Jawatankuasa Pelaburan Jawatankuasa Pengurusan Risiko Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah, Rakyat Niaga Sdn Bhd Ahli Lembaga Pengarah, Rakyat Facility Management Sdn Bhd Pengerusi Lembaga Pemagang Amanah, Yayasan Ulang Tahun Ke JAWATAN LEMABAGA DALAM SYARIKAT LAIN Pensyarah Kanan, Universiti Putra Malaysia JAWATAN DAHULU Pendidikan Bahasa dan Kemanusiaan, Fakulti Pengajian Pendidikan, UPM - (Presiden) Kolej Mohamad Rashid, UPM - (Dekan) Jawatankuasa Timbalan Dekan, UPM - (Presiden)

60 Profil Lembaga Pengarah USIA: 62 HAJI ABDUL RAHMAN KASIM PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Sains (Kepujian) Kejuruteraan Kimia, (Loughborough University of Technology, United Kingdom) DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 15 April - 14 April 2016 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 1 tahun dan 1 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengerusi Gantian Jawatankuasa Audit & Pemeriksaan Ahli Jawatankuasa Pelaburan Ahli Jawatankuasa Risko Pengarah Lembaga Pengarah, Rakyat Holdings Sdn Bhd Pengerusi Lembaga Pengarah, Rakyat Facility Management Sdn Bhd JAWATAN DAHULU Pengarah, Pembangunan Perniagaan Veolia Water (Malaysia) Holdings Sdn Bhd Ketua Pegawai Eksekutif, Anak-anak Syarikat UEM Ketua Pegawai Eksekutif, UEM Environment Sdn Bhd Pengarah Urusan, Alam Sekitar Malaysia Sdn Bhd Pengurus Besar Penjenamaan, Perkhidmatan Komunikasi dan Pelanggan, Shell Malaysia Trading Sdn Bhd Laporan Tahunan 055

61 Profil Lembaga Pengarah Tan SRI DR. ALIES ANOR ABDUL USIA: 60 PENDIDIKAN Diploma Teknologi Kayu, Universiti Teknologi MARA, UiTM Diploma MBO, ICS, London Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Matematik), IKIP NEG, Medan, Indonesia Bahasa Arab, Islamic Call Society, Tripoly, Libya Bahasa Arab, King Saud University, Riyadh, Arab Saudi Pengajian Keusahawanan, Cranfied School of Management, UK Kaji Selidik Kursus Penyelidikan, Institut Tadbir Awam Latihan bagi Pelatih, Conrad Adeneuar Stiftung Latihan bagi Pelatih, Pusat Pengajian Lanjutan, UPM PHD Perundangan Islam Fiqh, Sultan Sherif Kassim Islamic University, Pekan Baru, Indonesia DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 17 Julai - 16 Julai 2016 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 6 bulan Ulang Tahun Ke JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Ahli Jawatankuasa Audit & Pemeriksaan Ahli Jawatankuasa Pencalonan Ahli Jawatankuasa Lembaga, Tender Pengerusi Lembaga Pengarah, Rakyat Management Services Sdn Bhd JAWATAN LAIN Pengerusi Pusat Dagangan Dunia Putra Pengerusi Simbol Prima Sdn Bhd Pengarah AAA Consult & Resources Sdn Bhd Pengarah Pusat Hal Ehwal Tempatan (Centre for Local Concerns) Pengarah Pengerusi Pan Asiatic Technologies Sdn Bhd Pengarah Billion Prima Sdn Bhd Pengarah Jutajaya Sistem Sdn Bhd Pengarah Putrade Media Marketing Sdn Bhd Pengarah Yayasan Usahawan Bumiputra Pengarah Yayasan Pembangunan Ummah Pengarah Yayasan Sumber Maklumat JAWATAN DAHULU Pengarah/Eksekutif, Polygraphic Press, Balakong Selangor Pengarah/Penolong Pengurus, DEB, Jilid Sdn Bhd Setiausaha Eksekutif, Majlis Kebajikan Kanak-kanak Malaysia Penolong Pengarah Kanan, Biro Tatanegara, Jabatan Perdana Menteri Setiausaha Politik, Kementerian Pertahanan Malaysia Setiausaha Politik, Kementerian Pendidikan Malaysia Setiausaha Politik, Kementerian Pertahanan Malaysia Setiausaha Politik kepada Timbalan Perdana Menteri Malaysia

62 Profil Lembaga Pengarah USIA: 63 DATUK HJ. MOHD IDRIS HJ. MOHD ISA PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Perakaunan), Universiti Malaya. DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 1 Oktober - 30 September 2016 Tempoh menyandang jawatan Pengarah : 8 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Pengerusi Jawatankuasa Audit & Pemeriksaan Ahli Jawatankuasa Imbuhan Ahli Jawatankuasa Pengurusan Risiko Ahli Lembaga Pengarah, Rakyat Hartanah Sdn Bhd JAWATAN LAIN Penasihat Rasma Corporation Sdn Bhd Pengarah Samalaju Komunikasi Sdn Bhd JAWATAN DAHULU Pengarah Eksekutif Yayasan Wilayah Persekutuan Ahli Majlis Agam Islam Negeri Selangor Pengarah Amtrustee Berhad Ahli Bersekutu Kanan Kumpulan Industri Kerajaan Malaysia Pengarah Eksekutif Arab Malaysia Merchant Bank Bhd Lembaga Pengarah Shapadu Corporation Ahli, Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia Ahli, Lembaga Pemegang Amanah Amanah Ikhtiar Malaysia Ketua Pegawai Eksekutif Credit Guarantee Corporation Pengarah Audit Kumpulan MBF Presiden Bank Negara Malaysia Laporan Tahunan 057

63 Profil Lembaga Pengarah DATO HAJI ABDULLAH HAJI ABAS USIA: 70 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Pendidikan. (University of Toledo, USA) Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. (University of Toledo, USA) Sijil Pendidikan. (Maktab Perguruan Teknikal, Kuala Lumpur) DILANTIK SEBAGAI PENGARAH Kali pertama dilantik sebagai Pengarah : 27 Oktober - 26 Oktober 2016 Tempoh menyandang jawatan pengarah : 8 bulan JAWATAN LAIN DALAM KUMPULAN BANK RAKYAT Ahli Jawatankuasa Audit & Pemeriksaan Audit Ahli Jawatankuasa Utama Lembaga Tender Pengerusi Lembaga Pengarah, Rakyat Travel Sdn Bhd Ulang Tahun Ke JAWATAN LAIN Pengerusi Shahsin Sdn Bhd Pengerusi Negeri Sembilan Malay Corporate & Investment Co-operative Berhad Pengerusi Negeri Sembilan Malay Association Co-operative Berhad Pengerusi Bandar Springhill Mosque Kariah Co-operative Lukut Port Dickson Berhad Ahli Perhubungan Negeri, Negeri Sembilan ANGKASA Jurucakap Biro Tatanegara, Jabatan Perdana Menteri (sejak 1986) JAWATAN DAHULU Ketua Setiausaha kepada DYMM Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan (Tuanku Muhriz Ibni Al-MarhumTuanku Munawir) Ketua Setiausaha kepada DYMM Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan (Al-Marhum Tuanku Ja afar Ibni Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman) Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Teknologi MIDAS Penolong Pengarah, Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan Penolong Pengarah, Jabatan Pendidikan Teknikal dan Vokasional Negeri Penyelia, Teknologi Pendidikan di Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan Penolong Penyelia Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan Guru

64 Profil Lembaga Pengarah USIA: 49 DATIN Suria Che Selia PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Kelas ke-2 (Kepujian) (LLB) (International Islamic University Malaysia) DILANTIK SEBAGAI SETIAUSAHA BANK Kali pertama dilantik sebagai Setiausaha Bank : 1 Ogos 2012 Tempoh menyandang jawatan Setiausaha Bank : 2 tahun dan 10 bulan JAWATAN LAIN Naib Presiden Kanan Perundangan Setiausaha Bank, JAWATAN DAHULU Pengurus Undang-Undang Eksekutif Undang-Undang Laporan Tahunan 059

65 Jawatankuasa Syariah Ulang Tahun Ke

66 From left: Dato Setia HJ Mohd. Tamyes Abd. Wahid Datuk Hj Abu Hasan L. Din Al-Hafiz Prof Madya Dr. Siti Salwani Razali Ustaz Md. Yunus Abd Aziz Ustaz Wan Rumaizi Wan Husin Ustaz Abdullaah Jalil PROF MADYA DR. AZMAN MOHD. NOOR Ustaz Mohd Zamerey Abdul Razak Laporan Tahunan 061

67 Profil Jawatankuasa Syariah Ulang Tahun Ke Dato Setia Mohd Tamyes Abd Wahid Pengerusi Usia: 64 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Syariah (Kepujian) Universiti Al-Azhar, Kaherah Mesir Diploma Pendidikan Bahasa Arab, Universiti Ain Syams, Kaherah, Mesir Dilantik ke Jawatankuasa Syariah : 2005 JAWATAN LAIN DISANDANG Mufti Selangor Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Ahli Majlis DiRaja Selangor Lembaga Pemegang Amanah, Lembaga Zakat Selangor (LZS) Ahli Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) Ahli Lembaga Bacaan Pruf Teks Al-Quran, Kementerian Dalam Negeri Ahli Jawatankuasa Majlis, Penasihat Syariah, Pemegang Amanah As-Salihin Pengerusi Jawatankuasa, Operasi Pengagihan Zakat Lembaga Zakat Selangor (LZS) Ahli Jawatankuasa, Pelaburan Majlis Islam Selangor (MAIS) Panel Jawatankuasa, Tabung Wakaf Syarie Universiti Islam Malaysia (UIM) JAWATAN TERDAHULU Panel Syariah, Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) Panel Ahli Pensijilan Halal, Halal Development Corporation (HDC) Pengetua, Sekolah Agama Menengah Tinggi Hishamuddin, Klang ( ) Pengetua, Sekolah Agama Menengah Tinggi Kuala Kubu Bharu ( ) Datuk Abu Hasan L. Din Al-Hafiz Usia: 69 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Muda Usuluddin, Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir Ijazah Sarjana Muda Sheikhul Maqari, Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir Dilantik ke Jawatankuasa Syariah: 2005 JAWATAN LAIN DISANDANG Ulama dan Pendakwah Pengerusi, Panel Syariah Amanah Ikhtiar Malaysia Pengerusi, Panel Kawalan Halal Silver Birds (M) Bhd Pengerusi, Panel Syariah E-Mam Kapitan Sdn Bhd JAWATAN TERDAHULU Imam Besar, Masjid Negara Pegawai Agama dan Penasihat kepada Yang DiPertuan Agong ( ) Ahli Jawatankuasa Syariah, Wilayah Persekutuan ( ) Ahli, Majlis Agama dan Jawatankuasa Syariah Pulau Pinang ( ) Ahli, Majlis Agama Islam Melaka ( ) Ahli, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan ( )

68 Associate Prof. Dr Siti Salwani Razali Ustaz Wan Rumaizi Wan Husin Usia: 40 PENDIDIKAN PhD Undang-Undang Perniagaan di Universiti Putra (tesis beliau adalah mengenai perbandingan antara Kontrak dalam Undang- Undang Islam/Fiqh Mua malat dengan Undang-Undang Am) Ijazah Sarjana dalam Undang-Undang Perbandingan (MCL), Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (LLB), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Beliau mempunyai latar belakang Bahasa Arab dan Syariah yang baik sejak sekolah menengah dan peringkat sarjana muda di UIAM Dilantik ke Jawatankuasa : 2010 JAWATAN LAIN DISANDANG Penasihat Syariah kepada Insurans Great Eastern dari Julai 2011 sehingga kini Panel Syariah bagi Kumpulan Syarikat Silver Birds (High Five) dari Januari 2011 sehingga kini Sekutu/Penasihat Syariah kepada KA Syariah Advisory Sdn Bhd dari Mac 2012 sehingga kini Ahli Lembaga Institut Perbankan dan Kewangan Islam Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Pensyarah, Jabatan Pentadbiran Perniagaan, Kuliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan, Islam Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (2001 sehingga kini) JAWATAN LAIN Pemeriksa Luar bagi Undang-Undang Pekerjaan bagi Open University Malaysia Kuala Lumpur (2008) Fellow, Mahallah Safiyah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (2006) Pemeriksa Luar bagi Undang-Undang Perniagaan Open University Malaysia Kuala Lumpur (2008) Prinsipal, Mahallah Maryam Universiti Islam Antarabangsa ( ) Ahli Lembaga Pengarah, Institut Perbankan dan Kewangan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Usia: 40 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Fiqh dan Usul al-fiqh, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Ijazah Sarjana Muda Fiqh dan Usul Fiqh, Universiti al-bayt, Jordan DIlantik ke Jawatankuasa Syariah: 2011 JAWATAN LAIN DISANDANG Pensyarah, Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Penasihat Syariah Hospital Bank Tisu, Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian Jawatankuasa Syariah, PruBSN Takaful JAWATAN TERDAHULU Ahli Jawatankuasa Syariah, Yayasan Belia Muamalat ( ) Laporan Tahunan 063

69 Profil Jawatankuasa Syariah Md. Yunus Abd. Aziz Ustaz Abdullaah Jalil Ulang Tahun Ke Usia: 44 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Fiqh dan Usul Fiqh, Universiti Al-Bayt, Jordan Ijazah Sarjana Muda, Universiti Malaya Dilantik ke Jawatankuasa Syariah: 2011 JAWATAN LAIN DISANDANG Pensyarah, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, USIM Penasihat, Koperasi Ko Alam Sdn Bhd JAWATAN TERDAHULU Timbalan Dekan (Pembangunan Pelajar dan Prestasi Pelajar ( ) Ketua Program bagi Sarjana Muda Fiqh dan Fatwa ( ) Penyelaras Institut Dunia Penyelidikan Fatwa dan Pengurusan USIM (Bahagian Dokumentasi) ( ) Usia: 35 PENDIDIKAN Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) (Perbankan dan Kewangan Islam), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Ijazah Sarjana Muda Syariah (Fiqh dan Pengajian Islam), Universiti Yarmouk, Irbid, Jordan Dilantik ke dalam Jawatankuasa Syariah: 2012 JAWATAN LAIN DISANDANG Pensyarah Kanan, Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia Pegawai Pematuhan Syariah bagi Pensijilan Sistem Pengurusan Kualiti MS1900:2005, Universiti Sains Islam Malaysia Felo Penyelidik, Institut Pengurusan Kewangan dan Kekayaan Islam (IFWMI), Universiti Sains Islam Malaysia Ahli Jawatankuasa, Unit Syariah dan Kewangan Islam, Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Dunia (INFAD), Universiti Sains Islam Malaysia JAWATAN TERDAHULU Panel Syariah Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Dunia (INFAD), Universiti Sains Islam Malaysia ( ) Ahli Jawatankuasa, Jawatankuasa Penyelaras Muamalat, Takaful, Kewangan dan Perbankan Islam, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia ( ) Penyelaras, Seminar INFAD Seminar, Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Dunia (INFAD), Universiti Sains Islam Malaysia ( ) Pensyarah, Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia ( )

70 Profil Jawatankuasa Syariah Prof. Madya Dr. Azman Mohd Noor Mohd Zamerey Abdul Razak Usia: 42 PENDIDIKAN Ijazah Doktor Falsafah dalam Undang-Undang Islam pada tahun 2005 (University of Edinburgh, Scotland) Ijazah Sarjana dalam Undang-Undang Jenayah Islam pada tahun 2000 di Universiti Kebangsaan Malaysia Sarjana dalam Muamalat (Undang-Undang Urusniaga Islam) pada tahun 2001 di Jabatan Fiqh dan Usul al-fiqh, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Ijazah dalam Undang-Undang Islam pada tahun 1997 di Universiti Islam Madinah, Arab Saudi JAWATAN LAIN DISANDANG Ketua Jabatan, Jabatan Fiqh dan Usul al-fiqh, Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Sosial, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Pensyarah, Usul al-fiqh dan Kewangan Islam di Jabatan Fiqh dan Usul al-fiqh ( sehingga kini) Penyelia, pelajar MA dan PhD dalam bidang Perbankan Islam dan Pasaran Modal di Jabatan Fiqh dan Institut Perbankan dan Kewangan Islam, IIUM ( sehingga kini) Timbalan Pengerusi, Lembaga Syariah, Al-Rajhi Bank Malaysia Pengerusi, Jawatankuasa Syariah, Takaful Keluarga AM Ahli Jawatankuasa Syariah, SME Bank Panel pakar MQA dalam panel pakar Muamalah dan Perbankan Islam Dewan Bahasa dan Pustaka dalam Usul al-fiqh JAWATAN TERDAHULU Ahli, Majlis Penasihat Syariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia Julai Ahli, Jawatankuasa Syariah, MNRB Retakaful Perunding Syariah bagi beberapa institusi kewangan Islam tempatan dan antarabangsa Pencipta, Produk Perbankan Islam, Takaful, Retakaful dan Sukuk. Jurulatih bengkel produk Perbankan Islam dan Takaful anjuran IBFIM, CERTS, AMANIE dan lain-lain Penceramah, di peringkat tempatan dan antarabangsa mengenai Perbankan Islam, Pasaran Modal Islam dan Takaful Usia: 42 PENDIDIKAN Sarjana Muda Syariah, Universiti Yarmouk (Jordan) (1997) Sarjana Syariah, Universiti Kebangsaan Malaysia (2002) Ijazah Doktor Falsafah dalam Undang-Undang Perdagangan Islam, Akademi Islam Universiti Malaya (sekarang) JAWATAN SEKARANG Naib Presiden, Pematuhan Syariah JAWATAN TERDAHULU Ketua Jabatan Syariah, Takaful IKHLAS (2003) Ketua Bahagian Syariah, Asian Finance Bank Berhad Laporan Tahunan 065

71 Jawatankuasa Pengurusan Ulang Tahun Ke

72 Dari kiri: Datuk Mustafha HJ. Abd Razak Md Khairuddin Arshad DATO Suhaimee YASSIN Dato Mahmud Muhayyidin MOHAMED NAWI Nik Mohd. Nasir Nik Rithauddeen Md Ali Abd Aziz Aiza Azreen Ahmad Muzamir Omar Laporan Tahunan 067

73 Profil Pengurusan DATUK MUSTAFHA HJ. ABD RAZAK Pengarah Urusan/Presiden Datuk Mustafha menyertai pegurusan pada tahun 1991 dan dilantik untuk mengetuai Bank pada 1 April Beliau pernah menyandang pelbagai jawatan termasuk sebagai Pengurus Besar - Operasi Perbankan, Setiausaha Bank, Ketua Pengurusan Akaun dan Maklumat, dan Penolong Pengurus Besar - Kewangan. Tanggungjawab beliau kini meliputi merancang, melaksana dan memastikan supaya, bank koperasi Islam terbesar di Malaysia, terus menempa pertumbuhan cemerlang. Tanggungjawab tersebut dilunaskan oleh beliau melalui pelaksanaan program transformasi Bank bagi memastikan supaya Bank kekal relevan di pasaran, medukung prinsip-prinsip perbankan Islam dan melindungi kepentingan para pemegang kepentingan utama - ahli, pelanggan, warga kerja, badan-badan penguatkuasaan, agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan masyarakat, dalam semua aktiviti Bank. Ulang Tahun Ke MD KHAIRUDDIN ARSHAD Ketua Pegawai/Pengurus Besar Kanan Pengurusan Risiko Md Khairuddin menyertai pengurusan pada bulan Jun 2013 daripada Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM) di mana beliau menyandang jawatan sebagai Ketua Pegawai Operasi. Beliau memiliki pengalaman dalam sektor perbankan selama lebih 24 tahun. Beliau juga pernah berkhidmat dengan Bank Negara Malaysia dan merupakan salah seorang perintis yang terlibat dalam pembangunan perbankan Islam di Malaysia. Sebagai Ketua Pegawai/Pengurus Besar Kanan Pengurusan Risiko, beliau bertanggungjawab memastikan pelaksanaan pelan induk pengurusan dan kesinambungan pematuhan dengan tujuan untuk melindungi Bank, ahli dan pelanggannya, sambil terus menyokong pertumbuhan.

74 DATO SUHAIMEE YASSIN Ketua Pegawai Perbankan Runcit Dato Suhaimee memulakan kerjaya beliau di pada tahun Sebelum menyertai Bank, beliau berkhidmat dengan Bank Bumiputra Malaysia Berhad. Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dalam jurusan Perakaunan dan Kewangan dari Northrop University, Los Angeles, Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran Perniagaan dari universiti yang sama dan Diploma Pengajian Perbankan dari Universiti Teknologi MARA. Sepanjang perkhidmatan selama 29 tahun dengan, beliau telah menyandang pelbagai jawatan termasuk Pengurus, Jabatan Pasaran Modal, Jabatan Pelaburan Eksekutif Khas kepada Pengarah Urusan/Ketua Hal Ehwal Korporat, Ketua Perancangan Korporat, Ketua Pelaburan dan Ketua Produk Pengguna. Beliau juga pernah dilantik sebagai Penolong Pengurus Besar Perbankan Pengguna dan Penolong Pengurus Besar Perancangan Strategik/Pejabat Pengarah Urusan. Beliau kini bertanggungjawab ke atas setiap aspek Operasi Perbankan Runcit. DATO MAHMUD MUHAYYIDIN MOHAMED NAWI Ketua Pegawai Modal Insan Laporan Tahunan 069 Dato Mahmud Muhayyidin menyertai pada tahun 1985 daripada Bank Pembangunan Malaysia Berhad. Beliau memulakan kerjaya dengan di jabatan Audit Dalaman sebelum dilantik menyandang pelbagai jawatan pengurusan termasuk Pengurus - Jabatan Audit, Pengurus Cawangan, Pengurus Wilayah, Ketua Pembangunan Kerjaya, Ketua Pengurusan Akaun dan Maklumat, Ketua Kawalan Pembiayaan Komersil, Penolong Pengurus Besar Perkhidmatan dan Kutipan Semula Pembiayaan. Kini beliau bertanggungjawab ke atas keperluan Modal Insan Bank dan pelaksanaan pelan induk Modal Insan untuk membangunkan budaya prestasi tinggi. Beliau turut bertanggungjawab membangunkan program latihan bagi mempertingkatkan prestasi tenaga kerja dan perletakan kedudukan sebagai majikan paling terkemuka negara.

75 Profil Pengurusan NIK MOHD NASIR NIK RITHAUDDEEN Ketua Pegawai Perkhidmatan Korporat Nik Mohd Nasir menyertai pada tahun Sepanjang kerjaya selama 31 tahun dengan Bank, beliau telah menyandang pelbagai jawatan termasuk Pengurus Cawangan, Ketua Wilayah, Pengurus Jabatan Pembangunan Produk, Ketua Pembangunan Koperasi, Ketua Pembiayaan, Ketua Sektor Kewangan dan Ketua Perkhidmatan dan Pengurusan. Beliau kini bertanggungjawab membantu Bank mencapai matlamat dan aspirasi korporatnya melalui peranannya dalam Perkhidmatan Korporat. Ulang Tahun Ke MD ALI ABD AZIZ Ketua Pegawai Teknologi Maklumat Md Ali memulakan kerjaya dengan pada tahun Beliau bersara pada tahun 2012, tetapi telah kembali berkhidmat pada. Sepanjang perkidmatannya dengan Bank, beliau telah menyandang pelbagai jawatan termasuk Pengurus Pembangunan Sistem Perbankan dan Ketua Teknologi Maklumat. Beliau adalah lulusan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat. Md Ali bertanggungjawab menggalas beberapa peranan penting dalam organisasi dengan tujuan untuk mengekalkan kelebihan daya saing dalam pasaran dan memastikan supaya kepentingan warga kerja dipenuhi. Ini meliputi penggunaan sumber terbaik dan tenaga kerja terbaik dalam menyempurnakan tugasan yang diperlukan oleh syarikat. Beliau turut bertanggungjawab merangka strategi dan dasar ICT serta memperincikan bagaimana ICT digunakan untuk melindungi Bank.

76 Profil Pengurusan AIZA AZREEN AHMAD Ketua Pegawai Strategi dan Transformasi Aiza yang menyertai Bank pada 2015, mempunyai pengalaman selama 19 tahun dalam strategi korporat, pengurusan prestasi kewangan korporat dan pernah menerajui projek transformasi strategik berskala sederhana hingga besar. Beliau yang bertanggungjawab terhadap usaha penciptaan nilai dan inisiatif pertumbuhan, memastikan Bank kekal berdaya saing dalam sektor perbankan Islam sama ada di dalam mahu pun di luar negeri. Di samping itu, Aiza turut bertanggungjawab terhadap pengurusan prestasi di seluruh organisasi, penyelidikan pasaran dan menyokong ketua-ketua unit perniagaan berhubung tugasan dan projek strategik. Aiza Azreen berkelulusan ijazah Sarjana Muda Perdagangan dalam Perakaunan dan Kewangan dari Macquarie University kini sedang mengikuti program Sarjana Sains (Msc.) dalam Kewangan Islam dengan INCEIF. Laporan Tahunan 071 MUZAMIR OMAR Naib Presiden Strategi Korporat/ Setiausaha Jawatankuasa Pengurusan Muzamir menyertai pada bulan Julai Beliau memiliki pengalaman luas dalam pengurusan dan perancangan korporat. Di, beliau telah menyandang pelbagai jawatan termasuk Pengurus Jabatan Perancangan, Pengurus Jabatan Perancangan Korporat dan Ketua Perancangan Strategik. Beliau pernah berkhidmat di Bursa Malaysia dalam kapisiti yang sama. Dalam jawatan beliau pada masa ini, Muzamir bertanggungjawab mengenal pasti dan merangka inisiatif-inisiatif strategik bagi membantu Bank mencapai sasaran perniagaan dan kewangannya. Beliau turut bertanggungjawab membangunkan kerjasama strategik dengan pihak-pihak luar untuk mempertingkatkan jenama dan menembusi pasaran baharu.

77

78 1970 Mesyuarat pertama Lembaga Pengarah Bank Kerjasama dipengerusikan oleh Tan Sri Sheikh Ahmad Mohd. Hashim.

79 Memperkaya Kehidupan Ulang Tahun Ke percaya bahawa modal insan merupakan aset paling bernilai bagi sebuah syarikat yang hebat, justeru kami memberi komitmen penuh terhadap pembangunan dan kejayaan warga kerja kami. Dengan memiliki seramai 4,640 warga kerja, Bank perlu memberi perhatian dan mengiktiraf kejayaan warga kerjanya yang menampilkan prestasi luar biasa agar mereka tahu sumbangan mereka amat bermakna terhadap kejayaan Bank. Sebagai tanda penghargaan terhadap warga kerja kami, sewajarnya mereka diberi ganjaran kerana membantu mencapai malahan mengatasi sasaran perniagaan pada. Salah satu keutamaan modal insan bagi adalah untuk mengubah budaya organisasi dan membina tenaga kerja yang lebih tersusun dan efektif serta memastikan warga kerja kami menerima imbuhan yang setimpal dan berpeluang memperoleh kemajuan peribadi. Bank memberi keutamaan terhadap usaha untuk mewujudkan tempat kerja yang aktif dan menyeronokkan yang mempunyai reputasi untuk menarik dan mengekalkan bakat terbaik di pasaran melalui kepuasan warga kerja yang tinggi dan syarat pekerjaan yang adil.

80 TRANSFORMASI MODAL INSAN Bagi meneruskan kisah ulang tahun ke 60, pelbagai perubahan telah berlaku pada yang disasar untuk mendorong perubahan sikap dan menyesuaikan pembangunan Modal Insan dengan strategi perniagaan Bank. Pada 2013 Bank memulakan pelan transformasi strategik lima tahun yang menggalakkan kepelbagaian dan mengembangkan kawasan teras perbankan pengguna dan komersil. Pembangunan Modal Insan dikenal pasti sebagai penggerak strategi ini. Berlandaskan kepada matlamat untuk menjadi Pemacu Modal Insan yang dipercayai dalam perkongsian dengan perniagaan, Pelan Induk Transformasi Modal Insan Bank memfokus kepada tiga fasa utama:- Fasa I (2013-) : Mendorong prestasi melalui kecemerlangan operasi Fasa II ( ) : Menjadi penasihat yang dipercayai dalam membangun keupayaan dan kapasiti Fasa III : Bertindak sebagai rakan perniagaan (2017 dan seterusnya) dalam memacu prestasi Fasa I: Mendorong Prestasi melalui Kecemerlangan Operasi Bagi tahun yang ditinjau, menggalakkan penyesuaian antara Strategi Modal Insan dengan Strategi Perniagaannya. 21 inisiatif utama telah dikenal pasti di bawah Fasa 1 yang meliputi empat bidang utama:- 1) Susunan Organisasi dan Pelan Tenaga Kerja Bermula bulan Januari Bank memfokus terhadap keberkesanan operasi dan organisasi dengan menyesuaikan struktur organisasinya. Jabatan Modal Insan (HR) yang ditubuhkan oleh Kumpulan Kerja yang mentakrif kecekapan khusus bagi setiap kelompok kumpulan kerja. Selepas itu, warga kerja akan menjalani program latihan dan pembangunan khusus. Untuk mengaktifkan program ini, semua warga kerja perlu menjalani Penilaian Kerja daripada Ketua Eksekutif hinggalah ke peringkat Eksekutif. Kaedah Kumpulan Kerja ini akan digunakan untuk membezakan amalan pembayaran bagi menarik dan mengekalkan bakat yang perlu untuk memacu pelan transformasi. Dalam suku terakhir tahun 2013 dan sepanjang, Bank telah melaksanakan rangka kerja perancangan modal insan baharu, projek Potensi Terpendam (Latent Potential), bagi operasi cawangan. Projek tersebut menilai kecekapan cawangan, prestasi individu dan sokongan optimum penggunaan tenaga manusia. Latihan, pemantauan dan penyeliaan berterusan diberi kepada semua unit perniagaan bagi memastikan pelaksanaan projek ini menyokong pertumbuhan perniagaan dan menyediakan pulangan mampan kepada Bank dan pemegang kepentingannya. 2) Pengambilan dan Pemilihan Pekerja Memandangkan sektor perbankan berhadapan dengan kekurangan serius dalam memperoleh dan menarik bakat berkaliber tinggi, proses pengambilan pekerja diberi keutamaan dan dimulai dengan mempertimbangkan bakat yang sedia ada di Bank. Bagi menyokong selanjutnya keperluan perniagaan, proses penapisan dan pemilihan bakat dari luar dikaji semula untuk memastikan bakal pekerja yang berpotensi sesuai untuk keperluan perniagaan dan organisasi. 3) Pengurusan Prestasi dan Perhubungan Warga Kerja Sistem Pengurusan Prestasi (PMS) yang dibangunkan untuk menggalakkan budaya berteraskan prestasi di mana warga kerja mempunyai objektif prestasi yang jelas, diiktiraf pencapaian mereka dan memahami rancangan pembangunan peribadi mereka. Laporan Tahunan 075

81 Memperkaya Kehidupan Ulang Tahun Ke Satu kaji selidik penglibatan warga kerja akan dijalankan untuk menyokong pengurusan prestasi dan Perhubungan Warga Kerja pada setiap tahun dan bukannya setiap tiga tahun. Ia bermatlamat untuk bertindak terhadap maklum balas daripada warga kerja dengan lebih pantas dan mengenal pasti isu penting bagi menerajui inisiatif perhubungan masa hadapan. Pameran bergerak seluruh negara telah dijalankan untuk mendidik warga kerja mengenai proses PMS dan menyediakan kemahiran yang diperlukan oleh pengurus bahagian untuk menguruskan prestasi warga kerja dengan lebih cekap dalam menguruskan warga kerja berprestasi tinggi, pekerja lemah dan menggalakkan penglibatan warga kerja. Satu Polisi Pekerjaan, Kesihatan & Keselamatan juga disediakan bukan sahaja bagi memenuhi keperluan peraturan malah untuk memastikan persekitaran pekerjaan yang lebih prihatin, bertanggungjawab dan kondusif dapat dikekalkan sepanjang masa. 4) Pampasan dan Manfaat Disebabkan oleh proses kerja dan penentuan nilai kerja, Bank berharap untuk mencapai ekuiti bayaran antara kerja. Pakej gaji kompetitif yang menyempurnakan struktur penggredan kerja baharu telah dirangka menurut penanda aras pasaran bagi memastikan Bank kekal berdaya saing dalam sektor perbankan. Untuk menjadi Majikan Pilihan, Bank telah membangunkan satu rangka kerja yang menawarkan kerjaya yang memuaskan dan menguntungkan berasaskan pendekatan berkaitan prestasi. Warga kerja dengan prestasi cemerlang akan diberi ganjaran dan diiktiraf melalui bonus prestasi dan kenaikan pangkat. Sebagai sokongan strategi perniagaan selanjutnya, Skim Insentif Jualan telah diwujudkan sebagai galakkan untuk meningkatkan jualan dan skim ini akan disemak secara konsisten bagi mengekalkan objektif dan relevansinya berasaskan tuntutan dan keperluan perniagaan. Satu Pelan Program Penggantian dan Bakat dilancarkan bagi mengekalkan warga kerja berprestasi tinggi di Bank. Pelan Penggantian Bank perlu memfokus terhadap pembangunan dan pengekalan bakat sedia ada untuk memastikannya mencapai kejayaan pada masa ini dan masa hadapan. Bank telah mewujudkan sebuah Dasar Pelan Penggantian yang bermatlamat untuk mengenal pasti warga kerja berprestasi tinggi sebagai pelapis berpotensi untuk jawatan penting di Bank. Dengan memperbaiki rangka kerja untuk Pelan Penggantian, Bank menunjukkan kesungguhannya dalam memastikan warga kerja berkemampuan digilap untuk memimpin dan menerajui objektif perniagaan. Rangka Kerja Pengurusan Bakat Rangka Kerja Pengurusan Bakat telah diluluskan sebagai sebahagian daripada inisiatif rancangan penggantian bagi memastikan kesinambungan barisan kepimpinan Bank. Rangka kerja ini merangkumi kitaran penuh pengurusan bakat yang mengenal pasti dan membangunkan bakat untuk Bank. Konsep pengurusan bakat ini telah dikembangkan untuk menangai cabaran baharu dalam tenaga kerja dan tempat kerja dengan fokus tambahan diberi terhadap perhubungan antara pengurusan prestasi, pengurusan pelapis dan pengurusan kepimpinan sebagai titik penting dalam infrastruktur pengurusan bakat. Rangka Kerja Pembangunan Rangka kerja pembangunan dirangka menggunakan pendekatan menyeluruh untuk membantu pembangunan warga kerja di semua peringkat. Rangka kerja pembelajaran dan pembangunan ini merupakan salah satu kunci utama yang menyokong hasil perniagaan dan menyebarluaskan budaya pembelajaran di Bank. Sepanjang, Bank ini memfokus terhadap pelaksanaan inisiatif strategik, operasi dan dalaman Modal Insan, seperti yang digariskan di bawah Pelan Induk Transformasi Modal Insan, untuk menghasilkan prestasi luar biasa melalui kecemerlangan operasi.

82 Memperkaya Kehidupan Warga kerja Kami Datuk Mustafha Hj. Abd Razak Pengarah Urusan/Presiden Kejayaan terhasil daripada membuat sesuatu terhadap situasi seseorang dan tidak melakukan sesuatu untuk menambah baik situasi seseorang bermakna orang itu bakal gagal Mengikuti jejak langkah bapa saya, saya telah melanjutkan pengajian dalam bidang Ijazah Pentadbiran Perniagaan, mengkhusus dalam Perakaunan di Wollongong University, Sydney, Australia. Selepas pulang ke Malaysia, saya memulakan kerjaya sebagai seorang Eksekutif di cawangan Muar. Saya telah menetapkan wawasan yang jelas dan matlamat peribadi yang hendak dicapai. telah memberikan saya peluang untuk belajar dan memajukan kerjaya saya dan dalam tempoh lima tahun, saya mendapat pemahaman yang mendalam tentang unit-unit operasi Bank. Pengalaman yang saya timba semasa berkhidmat di Jabatan Akaun, Audit Dalaman, Perbendaharaan, dan semasa menjalankan tugas sebagai Ketua Pegawai Kewangan, Setiausaha Syarikat dan Pengurus Besar Kanan Operasi telah merintis laluan sehingga saya dilantik sebagai Pengarah Urusan/Presiden pada bulan April Falsafah yang saya sentiasa dokong bagi membolehkan saya meredah pelbagai cabaran ialah dengan melihat semua isu yang dihadapi itu sebagai satu peluang untuk melakukan sesuatu dengan lebih baik lagi bagi menuju ke peringkat kemajuan seterusnya. Saya juga berpegang teguh kepada prinsip ajar seseorang itu kaedah menangkap ikan, bukan memberikannya ikan sebagai satu jalan penyelesaian masalah yang terbaik. Inilah caranya bagaimana saya memberi motivasi kepada warga kerja dan juga keluarga saya. Saya memberi dorongan kepada warga kerja saya dengan mencabar minda mereka supaya inginkan perubahan untuk mencapai sesuatu dengan lebih baik lagi. telah berkembang sebagai sebuah bank koperasi Islam terbesar di Malaysia dengan memanfaatkan teknologi kerana saya yakin teknologi merupakan ejen perubahan yang penting kepada Bank dalam mengendalikan perniagaannya. Melalui keahlian saya dengan Institut Akauntan Malaysia (MIA), saya gigih berkongsi idea dan pengalaman bagi mempertingkatkan taraf profesion yang melahirkan kumpulan akauntan yang berfikir. Dengan memasukkan analisis serta strategi sebagai sebahagian daripada proses perancangan, saya berharap mereka juga mampu menyampaikan nilai yang lebih tinggi kepada syarikat masing-masing. Laporan Tahunan 077 Md Ali Abd Aziz Ketua Pegawai Teknologi Maklumat Ini merupakan perkhidmatan saya yang kedua bersama. Saya menyertai Bank buat pertama kali pada tahun 1985 sebagai seorang Eksekutif Muda dan saya bersara pada usia 55 tahun (2012), tetapi menyertai semula Bank pada tahun. Selepas berkhidmat dengan Bank selama 27 tahun, saya dapat rasakan semangat kekitaan yang melahirkan perasaan akrab terhadap. Justeru, apabila saya diminta untuk menyertai semula Bank, saya tidak berfikir panjang untuk menerima tawaran tersebut kerana saya tahu saya berpeluang untuk menyumbang kepakaran kepada kesinambungan evolusi Bank. Banyak yang saya telah pelajari sepanjang perjalanan bersama keluarga. Bank menganggap kami lebih daripada warga kerja kerana ia prihatin dan telah membantu bukan sahaja saya, malah yang lain-lain, dengan memberikan kemahiran profesional melalui pelbagai program latihan di dalam dan di luar negara. Pada masa yang sama, turut memberi sokongan kepada saya melalui pembiayaan yang membolehkan saya melanjutkan pengajian separuh masa. Bank juga telah mengajar saya nilai keperluan bekerja keras, erti semangat kerja berpasukan, kesabaran dan belajar untuk berganding bahu demi mencapai satu-satu matlamat. Apa yang paling penting ialah telah membolehkan saya mendapat rezeki untuk menyara keluarga dan memberi ketenangan fikiran kerana saya maklum bahawa gaji saya dijana daripada sumber berlandaskan hukum Islam.

83 Memperkaya Kehidupan Dr. Mokhrazinim Mokhtar Naib Presiden, Pejabat Prestasi Korporat dan Pengurusan Transformasi Ulang Tahun Ke-60 Saya mula berkhidmat dengan di cawangan Terminal Subang sejak bulan November 1991 selepas menamatkan Ijazah dalam bidang Insurans. Cawangan tersebut merupakan cawangan yang pertama menyediakan perkhidmatan Pengurup Wang dan di lokasi yang tidak konvensional pada ketika itu. Sepanjang beberapa tahun, saya telah menyaksikan Bank berkembang dengan pesat dan berasa bangga kerana saya merupakan sebahagian daripada pertumbuhan tersebut. Melalui pelbagai peluang yang disediakan, sama seperti perjalanan Bank juga, saya memulakan kerjaya dari peringkat bawah sebagai seorang eksekutif sehingg kini menyandang jawatan sebagai Naib Presiden, Prestasi Projek dan Transformasi. Sebagai sebahagian daripada pasukan kerja, kami diberi galakan berterusan untuk berusaha gigih, mencabar kebolehan kami dan dorongan tersebut memberi keseronokan kepada kami melaksanakan tugas yang dipikul. Ia sentiasa berkisar kepada insan dan keperluan menyumbang semula kepada mereka. Bank sentiasa memastikan warga kerjanya diberi peluang untuk maju, baik dalam tugas profesional mahupun keperibadian diri. Melalui sistem sokongan ini saya mampu memperoleh Ijazah Doktor Falsafah dalam Perbankan Islam. Bukan kehidupan saya sahaja mendapat manfaat daripada Bank Rakyat, malah keluarga saya juga turut sama menikmatinya. Atas sebab itu, saya benarbenar bersyukur kepada Allah kerana dapat bekerja di. Oleh itu, saya berdoa semoga mencapai kejayaan berterusan. 078 Mohd. Khairuddin Hj. Johari Pembantu Naib Presiden, Perkhidmatan Anggota Saya telah bersama sejak tahun 1984, bermula sebagai seorang Eksekutif Muda. Apabila mengimbas masa lepas, saya dapat merasakan detikdetik istimewa bersama yang sangat saya hargai. Salah satu detik itu ialah apabila saya diberi kepercayaan untuk memulakan pusat panggilan Bank dari mula pada tahun 2003, dengan bantuan dua orang warga kerja sahaja untuk melaksanakan tugas yang sungguh mencabar itu. Apabila saya meninggalkan jabatan tersebut pada tahun, pusat panggilan tersebut telah berkembang daripada kami bertiga sahaja, kini dibarisi oleh 120 orang warga kerja. Memang agak sukar bagi saya melaksanakan tugas tersebut jika saya tidak mendapat galakan dan sokongan yang amat saya perlukan daripada Bank dan tenaga manusianya sepanjang tahun-tahun permulaan. Saya digalakkan supaya mencabar kebolehan saya sepenuhnya, bukan sekadar untuk menambah baik Bank dan para pelanggannya, malah ia juga bermanfaat kepada saya sebagai seorang individu. Sebagai satu-satunya punca nafkah kepada keluarga, saya amat bersyukur kerana mampu menyara keluarga saya dengan gaya hidup yang sederhana dan yang lebih penting lagi, mampu memberi pendidikan yang baik untuk anak-anak saya.

84 Memperkaya Kehidupan Menghargai Warga Kerja Kami Insentif Warga Kerja Berprestasi Terbaik (Anugerah Pengerusi) Seramai 108 warga kerja telah menerima insentif di majlis minum petang yang berlangsung pada 29 Mac. Bagi warga kerja di cawangan, mereka dipilih untuk anugerah ini melalui wilayah masing-masing. mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM165,700 bagi ganjaran ini. Anugerah Perkhidmatan Tanpa Cuti Sakit Seramai 1,928 warga kerja diberi sijil dan insentif dalam bentuk saham keanggotaan. Jumlah amaun yang dibelanjakan adalah RM456, Program Hari Modal Insan Terdahulu, program ini dikenali sebagai Hari Modal Islam yang diadakan setiap tahun di Ibu Pejabat Bank. Program ini bermatlamat untuk menyediakan platform bagi mengukuhkan perhubungan antara Bank dan warga kerjanya dengan memberi mereka maklumat terkini industri seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Hasil Dalam negeri Malaysia dan zakat. Lebih 500 warga kerja dari Ibu Pejabat dan cawangan menghadiri program ini. Anugerah Khidmat Setia Sebagai tanda terima kasih dan ganjaran kesetiaan dan komitmen terhadap Bank, menyampaikan Anugerah Khidmat Setia kepada seramai 549 warga kerjanya yang menerima ganjaran wang tunai yang berjumlah RM 638,915 berserta dengan plak anugerah penting tersebut. Pameran Bergerak Pentadbir Pihak Ketiga [TPA] Pada, Syarikat Eximus Media Administration Solutions Sdn. Bhd. (e-mas) telah dilantik untuk menguruskan pentadbiran manfaat perubatan warga kerja seperti mengeluarkan surat jaminan, pemeriksaan bil, bayaran kepada hospital/klinik dan lain-lain. Seramai 335 warga kerja Bank menerima sokongan melalui TPA yang diadakan dari 18 November hingga 15 Disember. Kos yang ditampung oleh Bank adalah RM70,026. Mengagihkan Kurma Kepada Semua Warga Kerja Di Bulan Ramadan Tradisi yang bermula pada 2000, menyumbang buah kurma percuma kepada semua warga kerjanya setiap tahun. Kurma tersebut diagihkan kepada semua 4,640 warga kerjanya, termasuk mereka yang bekerja di BR-SMART dan secara kontrak. Bank mengeluarkan belanja sebanyak RM193, bagi pemberian kurma kepada warga kerja. Laporan Tahunan 079

85 Perkhidmatan Kepada Pelanggan Kami Kejayaan sepanjang tempoh 60 tahun ini ditempa hasil sokongan padu yang diterima daripada pihak yang paling penting - pelanggan kami. Pelanggan kami yang berjumlah enam juta orang merupakan rakan kongsi strategik kami dan oleh yang demikian, kami percaya bahawa keperluan dan kehendak mereka amat penting buat kami. Justeru, kami memberi penekanan terhadap warga kerja kami agar menampilkan dan menyampaikan keyakinan ini semasa berurusan dengan para pelanggan. Prinsip-prinsip perbankan Islam seperti keadilan dan perkongsian keuntungan menjadi asas kepada objektif kami di Bank Rakyat dan pada masa yang sama kami juga diamanahkan untuk memastikan pelanggan kami mencapai matlamat kewangan mereka melalui kedudukan Anda dalam slogan Bank Pilihan Anda. Ulang Tahun Ke Persaingan dalam industri perbankan semakin sengit. Kami sedar bahawa produk dan perkhidmatan sahaja tidak memberi sebarang kelebihan. Justeru, kami cuba menyuburkan budaya kecemerlangan perkhidmatan yang membezakan kami daripada pesaing dan memastikan para pelanggan yang selama ini menjadi pemangkin kejayaan kami berpuas hati dengan penawaran kami. Inilah yang menjadi resepi kejayaan kami dan akan terus memacu kami terus ke hadapan. Sejak enam dekad lepas kami berjaya membina hubungan yang teguh dengan para pelanggan dan strategi ini nyata membuahkan hasil. Kemudahan pelanggan kami menjadi sebab utama Bank ini ditubuhkan pada tahun 1954 untuk membantu memenuhi keperluan dan menjayakan usaha mereka. Sebagai Bank Pilihan kepada pelanggan bermakna kami perlu terus memperbaiki kualiti perkhidmatan yang ditawarkan agar ia mengatasi jangkaan pelanggan. Kami mempunyai asas pelanggan berjumlah enam juta yang mana ramai di kalangan mereka menggunakan dua atau lebih produk perbankan kami. MENGATASI JANGKAAN Kepuasan pelanggan dan menyampaikan kecemerlangan melalui saluran perkhidmatan menjadi misi penting kami untuk mencapai aspirasi. Ia terserlah melalui Piagam Pelanggan kami. Piagam tersebut menggariskan nilai perkhidmatan dan piawaian keseluruhan yang boleh diharapkan oleh para pelanggan kami. Bank komited terhadap piagam ini yang menggambarkan janji jenama kami, bagi memastikan perkhidmatan yang konsisten dapat disampaikan kepada mereka melalui semua saluran kami. Misi kami adalah untuk menyampaikan perkhidmatan berkualiti dengan pantas, cekap dan konsisten. Kami berusaha untuk memastikan agar majoriti urusan di kaunter dilakukan dalam masa lapan minit sahaja dan kami berjaya mencapai sasaran ini melalui pemasangan mekanisme pemantauan di setiap cawangan untuk mengukur prestasi warga kerja. Piagam Pelanggan Bank yang dinaungi oleh prinsip-prinsip Syariah, menggariskan: Kerahsiaan Kami menganggap semua maklumat sebagai sulit dan peribadi, memastikan keselamatan maklumat pelanggan melalui pelaksanaan menurut keperluan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA 2010).

86 PERKHIDMATAN KAMI YANG BERPELBAGAI Selaras dengan wawasan kerajaan Malaysia agar semua anggota masyarakat mendapat perkhidmatan perbankan berkualiti, sebagai sebuah institusi perbankan yang prihatin, kami memperuntukkan sumber kami bagi memastikan supaya perkhidmatan kami boleh diakses dengan mudah oleh rakyat Malaysia tanpa mengira lokasi mereka. Kemudahan mendapat perkhidmatan kami tidak sahaja mempertingkatkan tahap perkhidmatan kami malah membantu kami menjadi lebih akrab dengan pelanggan. Walau bagaimanapun, satu model perbankan sahaja tidak akan membantu kami mencapai kejayaan. Oleh itu, kami telah menyalurkan pelaburan yang besar untuk mengenal pasti dan mempelbagai saluran penyampaian kami bagi memperkenalkan pelbagai idea inovatif untuk sampai kepada lebih ramai khalayak. 147 cawangan kami terus menjadi saluran utama perbankan kami. Ini merupakan inisiatif strategik yang bermatlamat untuk mempertingkatkan asas pelanggan dan kedudukan kami setara dengan bank-bank komersil di Malaysia. Pada rangkaian cawangan dan Ibu Pejabat kami, yang diuruskan oleh 4,640 warga kerja terlatih yang dianggap sebagai pendukung jenama menyediakan perkhidmatan kepada lebih enam juta pelanggan. Laporan Tahunan 081 Bertanggungjawab Kami memastikan produk dan perkhidmatan kami mematuhi undang-undang negara dan patuh Syariah dan komited untuk membantu pelanggan kami memahami manfaat produk dan perkhidmatan kami. Saksama Kami bertindak dengan saksama, wajar dan beretika mengikut prosedur yang jelas untuk menyelesaikan pertelingkahan dengan cara yang adil dan segera. Amanah Kami bekerjasama dengan badan kerajaan dan profesional yang berkaitan dalam sektor perbankan bagi memastikan pelanggan menerima perkhidmatan perbankan yang selamat dan amanah. Dalam usaha untuk meluaskan capaian, kami telah memperkenalkan Perbankan Bergerak, van yang membolehkan pelanggan di kawasan luar bandar dan skim pembangunan semula tanah Felda melakukan urus niaga perbankan di lokasi mereka. Di samping itu, pengenalan cawangan mini untuk menyokong cawangan sedia ada kami yang dikenali sebagai Rakyat Xcess, juga membolehkan komuniti luar bandar menggunakan kemudahan perbankan kami. Ia menjadi versi mini kepada cawangan lengkap kami beroperasi di 17 lokasi di seluruh negara. Telus Kami berusaha untuk menyediakan maklumat yang jelas, relevan dan tepat yang akan membantu pelanggan dalam membuat keputusan berhubung produk dan perkhidmatan Bank. Kami juga mengamalkan dasar toleransi sifar terhadap salah penyampaian oleh warga kerja kami.

87 Perkhidmatan Kepada Pelanggan Kami Ulang Tahun Ke Dengan memanfaat ekonomi Malaysia yang terus berkembang maju, berusaha untuk mengenal pasti lokasi-lokasi baharu dan berdaya maju dari segi ekonomi untuk perkhidmatan perbankan Islam - khususnya di perbandaran baharu. Dengan lebih enam juta pelanggan, Bank ini perlu mempelbagaikan saluran penyampaian perkhidmatannya untuk kekal kompetitif. Pengurusan menyedari keperluan untuk melabur dalam teknologi baharu dan program penyenggaraan bagi ATM kami serta mesin deposit tunai (CDM). Masa operasi ATM dan CDM kami adalah pada kadar 98% hasil penekanan terhadap teknologi dan penyenggaraan yang kerap bagi memastikan perkhidmatan berkualiti berjaya disampaikan. Sebagai bank koperasi pertama yang memperkenalkan perkhidmatan perbankan Internet pada 2007 merupakan satu pencapaian mengagumkan. Pada tahun yang ditinjau portal perbankan internet, mendaftar seramai 158,084 pengguna. Memandangkan ini merupakan saluran perbankan yang memberi kemudahan dan mesra pelanggan, Bank memutuskan untuk melabur dalam teknologi terkini, menggunakan kepakaran teknikal dan melakukan pemantauan kerap untuk memastikan keselamatan dan prestasi perkhidmatan perbankan dalam talian perkhidmatan perbankan dalam talian kami dikekalkan sewajarnya dan tidak dipandang remeh. Dengan peningkatan jangkaan pelanggan menjadi keutamaan, Bank turut menggunakan media sosial untuk berhubung dengan para pelanggan. Pada 31 Disember, halaman Facebook kami mencapai seramai 81,262 penggemar sementara Twitter/myBankRakyat/profile memperoleh 2,116 pengikut. Pusat panggilan Tele-Rakyat kami yang dikendalikan oleh eksekutif Perunding Perkhidmatan yang terlatih dan berpengetahuan, untuk membantu pelanggan kami dengan menyediakan maklumat yang penting mengenai produk dan perkhidmatan Bank serta mempromosi pelbagai penawaran yang tersedia. Di samping itu, Bank turut menyediakan pelbagai saluran kepada pelanggan untuk berhubung dengan kami menggunakan borang yang tersedia di cawangan atau yang boleh dimuat turun di www. bankrakyat.com.my/web/guest/maklumbalas. Pelanggan juga boleh menghantar maklum balas melalui e-mel di jkp@bankrakyat.com. my, atau lawat saluran media sosial kami di mybankrakyat dan twitter.com/mybankrakyat. Di, semua maklum balas dan aduan yang diterima melalui telefon, e-mel atau faksimili perlu disahkan dalam masa 24 jam selepas diterima. Semua aduan diuruskan dengan segera dan adil serta cara yang konsisten. Kami berhasrat untuk memberi penyelesaian segera bagi aduan melalui telefon, penyelesaian dalam masa tiga hari bagi aduan yang memerlukan tindakan susulan dan tempoh 14 hari untuk menyelesaikan aduan yang lebih rumit. Pendekatan serupa bagi aduan yang diterima melalui e-mel atau faksimili. Pelanggan juga boleh menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Bank Rakyat di /6011/7011, faks kepada atau e-mel kepada aduan@bankrakyat.com.my. Kami turut menyediakan proses yang jelas bagi memastikan semua aduan diberi perhatian yang saksama dengan tindakan yang sesuai diambil. Kami mengukur prestasi kami pada tahap 85% kadar kepuasan daripada pelanggan kami berhubung penyelesaian aduan dan pertanyaan. MENAIK TARAF PERKHIDMATAN Sebagai sebuah bank berorientasikan pelanggan, kami sentiasa berusaha untuk memperbaiki tawaran perkhidmatan kami. Oleh itu, tiada yang lebih baik untuk memahami perkara ini selain daripada mengalu-alukan maklum balas daripada para pelanggan kami. Pembabitan pelanggan membolehkan kami mempunyai saluran komunikasi terbuka dengan pelanggan kami dan mengetahui apakah maklum balas dan aduan yang dibuat. Memahami pengalaman mereka semasa berurusan dengan kami adalah penting untuk kami melangkah maju ke hadapan dengan lebih berjaya dan efektif. Beberapa saluran disediakan untuk pelanggan menyuarakan pendapat mereka, mengemukakan pertanyaan dan menyuarakan ketidakpuasan mereka berhubung kualiti perkhidmatan yang diterima.

88 Perkhidmatan Kepada Pelanggan Kami Melindungi Keselamatan Sistem Kewangan Sebagai sebahagian daripada pelan pengurusan risiko yang menyeluruh, Bank telah menggariskan dasar-dasar dan prosedur bertulis untuk mengawal secukupnya pelbagai risiko yang telah dikenal pasti di samping mencapai matlamat keselamatan secara keseluruhan yang dianggap perlu bagi melindungi Bank dan para pelanggannya. Anti Penggubahan Wang Haram dan Kesedaran Tentang Penipuan Di Kalangan Warga Kerja Cawangan dan warga kerja barisan depan merupakan barisan pertahanan pertama. Mereka telah dilengkapkan secukupnya untuk memainkan peranan ini melalui latihan dan kursus kaedah mengajar. Latihan ini meliputi kemaskini mengenai proses Bank yang dirangka khusus untuk mengelakkan penipuan. Warga kerja kami juga telah dilengkapkan dengan kemahiran untuk mengesan dan melapor urusniaga yang disyaki bersifat penggubahan wang haram. Tahap kewaspadaan warga kerja kami merupakan kunci penting yang diperlukan untuk mencegah perlakuan semua jenayah ini. Privasi Maklumat Dasar-dasar dan prosedur Bank dirangka supaya sesuai dengan sensitiviti maklumat, tahap kompleks serta skop aktiviti Bank. Bagi memastikan dasar privasi dan prosedur keselamatan kami mantap, telah mempertimbangkan prosedur-prosedur berikut: Hak akses kepada maklumat pelanggan Kawalan akses terhadap sistem maklumat pelanggan, termasuk kawalan untuk mengesah dan memberi akses hanya kepada individu dan syarikat yang diberi kuasa sahaja Had akses di lokasi mengandungi maklumat pelanggan seperti bangunan, kemudahan komputer dan kemudahan menyimpan rekod Inkripsi maklumat pelanggan secara elektronik, termasuk semasa dalam transit atau dalam simpanan di rangkaian atau sistem Prosedur untuk mengesahkan bahawa pengubahsuaian sistem maklumat pelanggan adalah konsisten dengan program keselamatan maklumat tersebut Prosedur kawalan berkembar, pengasingan tugas dan pemeriksaan latar belakang warga kerja untuk warga kerja yang mempunyai akses kepada maklumat pelanggan Peruntukan kontrak dan mekanisma kawal selia untuk melindungi keselamatan maklumat pelanggan dikekalkan atau diproses oleh para penyedia perkhidmatan Sistem dan prosedur pemantauan untuk mengesan serangan sebenar atau cubaan ke atas atau pencerobohan ke dalam sistem maklumat pelanggan Program tindak balas yang menyatakan tindakan perlu diambil apabila akses tidak diberi kebenaran kepada sistem maklumat pelanggan yang disyaki atau dikesan sudah diceroboh Perlindungan daripada kemusnahan fizikal maklumat pelanggan Program pemulihan bencana untuk memelihara kewibawaan dan keselamatan maklumat pelanggan sekiranya berlaku kegagalan komputer atau kegagalan teknologi yang lain. Laporan Tahunan 083

89 Peristiwa Penting 24 Januari Persidangan Pengurusan di Awana Resort, Genting Highlands 30 Januari Pembukaan cawangan Rakyat Xcess di Cameron Highlands 20 Februari Pembukaan cawangan Rakyat Xcess dan Ar-Rahnu X change di Chabang Tiga, Terengganu Ulang Tahun Ke Januari mengambil bahagian dalam perarakan Maulidur Rasul di Putrajaya 17 Januari menyumbangkan peralatan perubatan kepada Hospital Muar, Johor Darul Takzim 17 Januari Persidangan Pengurusan Prestasi Perniagaan Pertengahan Tahun di Dewan Tun Abdul Razak, Menara Kembar (MKBR) 27 Februari Majlis Penyampaian Anugerah IKON VARSITI BH 2013 di The Everly Hotel, Putrajaya 28 Februari Kunjungan peserta peringkat akhir IKON VARSITI BH 2013 ke 8 Mac Mesyuarat PEBARA Peringkat Ibu Pejabat, KL - Putrajaya dan Selangor di Dewan Serbaguna Bank Rakyat 12 Mac Majlis Penutup Program Memanfaatkan Potensi Terpendam (Latent Potential) Fasa 2 di Dewan Tun Dr Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)

90 16 Mei Pembukaan cawangan Ar-Rahnu X change di Gemas, Negeri Sembilan 23 Mei Perjumpaan Khas dengan Pengarah Urusan/Presiden di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR Mei Majlis Kesyukuran sempena perpindahan ke MKBR, Jalan Travers 8 Julai Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman kerjasama strategik antara dan ANGKASA di Ibu Pejabat ANGKASA, Wisma Ungku A. Aziz, Petaling Jaya 11 Julai Iftar bersama media di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR 13 Mac Pengumuman Prestasi Kewangan 2013 di Dewan Tun Dr Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) 2 April Pelancaran Kad Kredit-i-Takaful IKHLAS di Hotel The Royale Chulan, Kuala Lumpur 14 Ogos Majlis Kesyukuran sempena perpindahan ke MKBR dan Sambutan Aidilfitri dengan para pelanggan korporat di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR Laporan Tahunan April Mesyuarat Agung Tahunan di Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) 18 April Pembukaan cawangan Rakyat Xcess dan Ar-Rahnu X change di Kuala Rompin, Pahang 19 April Pembukaan cawangan Melaka dan Negeri Sembilan (Nilai Springs Golf & Country Club) 9 Mei Pembukaan cawangan Rakyat Xcess dan Ar-Rahnu X change di Enstek, Nilai, Negeri Sembilan

91 Peristiwa Penting 19 Ogos Majlis pelepasan kru program Salam Baitullah di lobi MKBR 20 Ogos Ceramah bulanan Program Budaya Korporat (Budaya Rakyat) di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR oleh Ustaz Harryanto Rizal Lokman 28 Ogos Pelancaran Kad Kredit-i Edisi Khas 60 Tahun di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR oleh Pengarah Urusan/ Presiden, Datuk Mustafha Hj. Abd Razak dan Ketua Pengarah MARA, Datuk Ibrahim Ahmad 8 September Memorandum Persefahaman antara dan Sun Life Malaysia Takaful Berhad di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR Ulang Tahun Ke September Majlis Makan Malam Korporat Sempena Ulang Tahun ke- 60 di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR 29 September Sesi Pembangunan Modal Insan di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR 15 Oktober Taklimat Media International Islamic Banking Conference (IIBC) di Dewan Tan Sri Sheikh Ahmad, MKBR 25 Oktober Perhimpunan Maal Hijrah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya 26 Oktober Majlis Perasmian Kejohanan Sepak Takraw Remaja BR-BH di MKBR oleh Pengarah Urusan/Presiden, Datuk Mustafha Abd Razak Oktober Persidangan International Islamic Banking Conference (IIBC) di Kuala Lumpur City Centre 1 November Perasmian Sambutan Minggu Alam Sekitar oleh Menteri Besar Kedah, Dato Seri Hj. Mukhriz Tun Mahathir, di Tasik Darul Aman, Jitra, Kedah November Forum Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFF) di Hotel Istana, Kuala Lumpur

92 Peristiwa Penting November Festival Cuti Sekolah di Alamanda, Putrajaya 1 Disember Pelancaran awal cawangan utama di Jalan Rakyat oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek 5 Disember Majlis Perasmian Cawangan Utama dan Rakyat Xclusive oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hasan Malek dan warga kerja Cawangan Utama, Jalan Rakyat, Kuala Lumpur 17 Disember Ceramah Bulanan Program Budaya Korporat (Budaya Rakyat) oleh Ustaz Zul Ramli Mohd Razali di Dewan Tun Abdul Razak, MKBR Laporan Tahunan 087

93 Hebahan Media The Egde Financial Daily 16 Oktober Malaysian Reserve 16 Oktober Ulang Tahun Ke Harian Metro 16 Oktober The Sun 16 Oktober Kosmo 16 Oktober Sinar Harian 16 Oktober Berita Harian 16 Oktober

94 Utusan Malaysia 24 Mac 2015 Utusan Malaysia 24 Mac 2015 Sinar Harian 24 Mac 2015 Laporan Tahunan 089 Kosmo 24 Mac 2015 Sinar Harian 24 Mac 2015 Berita Harian 24 Mac 2015 Utusan Malaysia 24 Mac 2015

95 Pencapaian & Anugerah terus mendapat pengiktirafan atas kejayaannya. Anugerah dan pengiktirafan yang diterima oleh bank pada adalah seperti berikut: NO.1 BANK ISLAM TERBAIK Anugerah Kewangan Islam Global (GIFA) NO.1 PENGURUSAN BANK MALAYSIA TERBAIK International Finance Magazine (IFM) NO.1 PROGRAM Syariah TERBAIK MasterCard Ulang Tahun Ke CEO TERBAIK (DATUK MUSTAFHA HJ. ABD RAZAK) Anugerah Kebangsaan Perakaunan Pengurusan (NAFMA) PENGURUS PERNIAGAAN TERBAIK (PENGURUS BESAR RAKYAT MANAGEMENT SERVICES) Anugerah Kebangsaan Perakaunan Pengurusan (NAFMA) Penarafan Dunia 273 AA2 Penarafan Negara 6 P1 Jangka Panjang Jangka Pendek THE BANKER TOP 1000 WORLD BANKS PENARAFAN INSTITUSI KEWANGAN RAM

96 1 PENGURUS PERNIAGAAN TERBAIK (PENGURUS BESAR RAKYAT MANAGEMENT Bursa Malaysia Penyertaan Dagangan Komoditi Domestik Terbaik Bursa Malaysia Laporan Tahunan 091 Anugerah Kewangan Islam Global (GIFA) Anugerah Kewangan Islam Global (GIFA)

97

98 1971 Maskot Nuri kami memainkan peranan penting mendidik murid-murid sekolah menyimpan wang demi masa depan mereka

99

100 DARI ATAS

101 PERUTUSAN PENGERUSI Ulang Tahun Ke Para anggota dan pemegang saham sekalian, merupakan tahun ke-60 sejak ditubuhkan pada 28 September 1954 sebagai Bank Agong Kampong Berkerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu Dengan Tanggongan Berhad (Bank Agong) yang diasaskan oleh sebuah konsortium 11 bank persatuan, dengan aset bernilai RM2 juta. Bank Agong telah ditubuhkan dengan matlamat utama untuk mempertingkatkan status sosio ekonomi masyarakat petani luar bandar dengan menyediakan peluang kepada mereka untuk mempertingkatkan diri dan membina masa depan yang lebih cerah untuk keluarga serta masyarakat terdekat demi kestabilan dan kemakmuran negara yang bakal mencapai kemerdekaan ketika itu.

102 Laporan Tahunan 097 Datuk Mat Noor Nawi Pengerusi

103 Perutusan Pengerusi Misi asasnya adalah: Untuk membantu menambah baik kesejahteraan ekonomi para anggota dengan menyediakan kemudahan kewangan pada kadar yang mampu untuk menggerakkan aktiviti pertanian, pengeluaran, pemasaran, perindustrian, perikanan, pengangkutan, perumahan dan pelbagai aktiviti perniagaan lain yang dianggap bermanfaat kepada anggota dan untuk menggalakkan semangat berjimatcermat serta menabung. Misi asal sepanjang 60 tahun masih kekal, namun kini ia telah melalui peredaran masa yang meletakkannya sebagai sebuah bank koperasi Islam terbesar dan bank Islam kedua terbesar di negara kita dengan aset melebihi RM89 bilion; 924,551 anggota; 4,640 warga kerja dan lima juta pelanggan. Keteguhan asas yang dibina sepanjang enam dekad telah meletakkan sebagai pengurus serta penyedia perkhidmatan perbankan dan kewangan Islam yang mampu memenuhi matlamatnya. Ini membolehkan untuk terus menawarkan pelbagai produk perbankan dan kewangan inovatif yang memenuhi keperluan ekonomi yang sedang berkembang pesat serta kecanggihan permintaan asas pelanggan yang semakin bertambah bilangannya. Pelbagai anugerah dan pengiktirafan yang diterima oleh Bank membuktikan pencapaian dan kapasiti yang berjaya dicatat olehnya sebagai bank pilihan rakyat. Saya menyanjungi usaha gigih yang dilaksanakan oleh setakat ini dan memuji tenaga yang dicurahkan yang kini memberi fokus bukan sahaja untuk pertumbuhan pembangunan infrastruktur institusi kewangan Bank, yang merupakan mandat asalnya, malah dalam menyediakan berbagai produk dan perkhidmatan kewangan Islam strategik yang menambah baik taraf hidup masyarakat luar bandar berasaskan pertanian, penjaja dan peniaga serta pemilik perniagaan kecil, baik di kawasan bandar mahupun luar bandar. Penekanan ini banyak menyumbang kepada aspirasi kita untuk menjadi penyedia produk serta perkhidmatan kewangan pembangunan, pengguna dan perbankan komersil berasaskan hukum Syariah pilihan pengguna. Ulang Tahun Ke

104 Perutusan Pengerusi Menyampaikan wawasan kita Bagi merealisasi wawasan kita - Bank Pilihan Anda, infrastruktur moden, sumber strategik yang merangkumi aset, kapasiti dan bakat merupakan prakelayakan yang akan merintis kejayaan Bank memenuhi matlamat korporat dan perniagaannya. Sungguhpun berhadapan dengan pelbagai cabaran tersedia yang diakibatkan oleh persaingan sengit, garis panduan Bank Negara yang ketat terhadap Pembiayaan Peribadi berikutan peningkatan hutang isi rumah dan kekurangan bakat berkemahiran, saya berasa bangga kerana berjaya menempuh semua rintangan ini untuk menyampaikan komitmennya kepada para anggota dan pemegang saham. Saya mengucapkan tahniah kepada Pengarah Urusan/Presiden dan pasukan beliau yang telah mengambil beberapa langkah positif untuk merangka sebuah peta laluan khusus ke arah memastikan pertumbuhan mampan Bank melalui pelancaran Pelan Hala Tuju Strategik ( ). Pelan ini meliputi pembangunan strategik infrastruktur perbankan moden, penggunaan tenaga manusia secara cekap serta teknologi yang mempermudah pembinaan kapasiti. Langkah mengukuhkan kapasiti ini bertujuan untuk mempertingkatkan kecemerlangan perkhidmatan yang dicapai melalui perkhidmatan kaunter yang cekap dan mesra, perluasan rangkaian cawangan dan saluran penyampaian seperti Mesin Juruwang Automatik (ATM) dan Mesin Deposit Tunai (CDM) serta produk dan perkhidmatan kewangan yang inovatif dan menambah nilai. Prestasi memberangsangkan yang berterusan Saya berasa amat bangga untuk mengumumkan kejayaan mencatatkan prestasi yang mengagumkan pada tahun. Daripada jumlah pendapatan kasar sebanyak RM5.98 bilion, ia mencatatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat sebanyak RM2.16 bilion yang sekali lagi melepasi garis RM2 bilion dan keuntungan bersihnya meningkat kepada RM1.96 bilion. Bank mencatatkan aset semasa sebanyak RM89.18 bilion dan pulangan atas aset sebanyak 2.52% yang merupakan pencapaian terbaik dalam industri kewangan, mengatasi para pesaingnya yang terdekat. Alhamdulillah, telah mencapai kemajuan memberangsangkan yang dikembangkan melalui aset permulaan Bank Agong sebanyak RM2 juta 60 tahun lepas. Bermula sebagai Bank Agong di sebuah pejabat sederhana di Bukit Mertajam, Seberang Perai dan cawangan pertama yang terletak di sebuah rumah kedai di Sungai Petani, Kedah pada tahun telah mencapai pelbagai kejayaan hebat untuk menyampaikan hasrat di sebalik misinya. Di peringkat dunia pula, mengikut senarai 1,000 Bank Terbesar Paling Terkemuka yang dikeluarkan oleh The Banker, menduduki tempat 273 dalam kalangan bank-bank terbesar di dunia dan ditaraf dalam peringkat kedua dengan penarafan AA2. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan syabas kepada Pengarah Urusan/Presiden dan pasukan beliau kerana berjaya mencapai kejayaan gemilang ini. Transformasi untuk kemampanan Tema bagi Laporan Tahunan ialah Menyampaikan nilai dalam semua perkara kita lakukan melalui kecemerlangan. Penyampaian perkhidmatan cemerlang hanya boleh dicapai apabila kita dilengkapkan dengan budaya korporat yang positif dan sikap Kepimpinan Melalui Teladan yang diamalkan oleh warga kerja. Sejak tahun 2007, budaya korporat telah didorong oleh prinsip Bank: Prinsip telah diubah suai pada tahun. Ia telah dilancarkan semula untuk memupuk nilai-nilai yang selaras dengan keperluan di persekitaran perniagaan masa kini dan untuk memastikan supaya ia sejajar dengan agenda korporat semasa. Kesannya, nilai Budaya Rakyat yang telah diperkukuh itu berjaya menyampaikan makna yang lebih mendalam dan turut mempengaruhi produktiviti warga kerja yang mana sektor Modal Insan telah diberi amanah untuk mendorong pembangunan modal insan, selari dengan keperluan perniagaan yang semakin mencabar. Saya mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan syabas kepada warga kerja kerana tekun melaksanakan transformasi dengan mengamalkan budaya kerja positif bagi menyampaikan nilai dalam semua perkara yang mereka lakukan. Transformasi ini merupakan paksi kepada kemampanan pertumbuhan pada tahuntahun akan datang. Melaksanakan kewajipan sebagai warga korporat bertanggungjawab Sebagai bank koperasi terbesar di Malaysia yang beroperasi berlandaskan 100% hukum Syariah dan menjana pendapatan melebihi RM5.9 bilion pada tahun kewangan, peranan yang dimainkan oleh sebagai warga korporat yang bertanggungjawab sangat bermakna dalam landskap sosio-ekonomi negara. Ia meliputi usaha membantu kerajaan merealisasi wawasannya menjadikan pergerakan koperasi sebagai enjin ketiga pertumbuhan ekonomi serta penyumbang penting kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang berjumlah lebih RM 1 trilion pada suku terakhir. Laporan Tahunan 099

105 Perutusan Pengerusi berada dalam kedudukan yang mantap untuk melaksanakan perubahan sosio-ekonomi pelanggan, anggota/pemegang saham, masyarakat terdekat di mana kita beroperasi, pergerakan koperasi, warga kerja dan negara. Keteguhan kedudukan kewangan, akses kepada dana, amalan perbankan berhemat serta dasar tersusun memberikan kita platform yang baik bagi membentuk perkongsian strategik untuk membantu pelbagai sektor ekonomi. Kita mempunyai kapasiti untuk menawarkan pelbagai kemudahan pembiayaan patuh Syariah kepada koperasi, peniaga, penjaja, usahawan dan perniagaan serta industri kecil dan sederhana (PKS dan IKS) yang memerlukan pembiayaan untuk mengurus projek serta mengembangkan perniagaan masing-masing. Anggota/pemegang saham yang kini bilangannya telah mencapai 943,464 adalah antara penerima manfaat utama daripada kejayaan yang kita capai. Pada tahun yang ditinjau, 15% daripada keuntungan Bank telah diagihkan kepada anggota dalam bentuk bayaran dividen. Walaupun telah mencapai banyak kejayaan dalam menjana keuntungan, namun salah satu mandat teras kita ialah untuk memulangkan semula kepada masyarakat di kawasan kita beroperasi melalui pelbagai program tambah nilai yang menawarkan manfaat sosio ekonomi. Ulang Tahun Ke Salah satu program tersebut dilaksanakan melalui Yayasan yang ditubuhkan pada 16 Mei 2007 yang bertujuan untuk mempertingkatkan pencapaian pendidikan dalam kalangan orang miskin tanpa mengira bangsa, agama atau kepercayaan. Sehingga bulan November, melalui peruntukan kewangan berjumlah RM45.1 juta, Yayasan telah menaja seramai 1,629 orang pelajar di institusiinstitusi pengajian tinggi awam dan swasta, di mana 18 graduan telah diambil bekerja oleh Yayasan dan. Memesatkan langkah ke hadapan Semakin hampir kita mendekati separuh kedua dekad ini, kejayaan peta laluan kita yang melibatkan penyusunan semula pengurusan bakat, infrastruktur moden dan produk serta perkhidmatan patuh Syariah yang inovatif akan membolehkan kita menampilkan kesan amat ketara bagi menyampaikan nilai yang sangat besar kepada pemegang kepentingan kita. Melalui persefahaman dengan rakan-rakan sekerja dalam Lembaga Pengarah, saya mempunyai kepercayaan yang tinggi terhadap prospek masa depan kita. Saya juga yakin terhadap potensi untuk meluaskan kehadiran dan perkhidmatan kita bagi menambah baik kebolehsampaian perkhidmatan kita dan dengan demikian menyokong Rakyat mencapai matlamat serta aspirasi kewangan mereka. Bagi memenuhi matlamat ini, kita akan meneruskan usaha membina kapasiti serta mempertingkatkan keupayaan sumber bagi memastikan modal insan kita kekal cekal meneruskan usaha menambah baik penyampaian perkhidmatan dalam suasana persaingan yang semakin sengit. Saya yakin bahawa pasukan pengurusan kanan akan terus mengenal pasti serta melaksanakan pelbagai inisiatif untuk memaju dan mempertingkatkan penyampian perkhidmatan ke arah merealisasi wawasan kita menjadi Bank Pilihan Anda.

106 Perutusan Pengerusi Sekalung penghargaan Saya bagi pihak Lembaga Pengarah dengan sukacitanya menyampaikan ucapan terima kasih dan penghargaan terhadap sokongan tidak ternilai yang diberikan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan, Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Kementerian Kewangan, Bank Negara Malaysia, badanbadan penguatkuasa berkaitan dan para pemegang kepentingan utama - anggota, pelanggan, warga kerja, pembekal dan rakan-rakan strategik yang terus menjadi tenaga pendorong kepada kejayaan cemerlang kami. Saya mengambil kesempatan di sini untuk merakamkan penghargaan setulus ikhlas kepada rakan-rakan anggota Lembaga Pengarah dan subsidiari atas semangat kerja berpasukan serta nasihat bernas yang diberikan terhadap kemajuan berterusan Bank Rakyat, walaupun berhadapan dengan pelbagai cabaran. Pada masa yang sama, saya bagi pihak rakanrakan saya dalam Lembaga Pengarah turut berterima kasih terhadap kesetiaan, kesungguhan dan komitmen setiap warga kerja dalam kumpulan yang telah banyak menyumbang tenaga ke arah pencapaian kejayaan Bank Rakyat. Perjalanan kita yang mampan berterusan, dan dengan demikian memerlukan kita terus berganding bahu bagi menjulang matlamat misi kami. Laporan Tahunan 101 DATUK MAT NOOR NAWI Pengerusi

107 Ulang Tahun Ke-60 Datuk Mustafha Hj. Abd Razak Pengarah Urusan/Presiden 102

108 TINJAUAN PRESTASI PENGARAH URUSAN/ PRESIDEN Bermula daripada cawangan pertama di sebuah rumah kedai di Sungai Petani, Kedah, telah mencapai kejayaan yang menjulangnya lebih tinggi untuk muncul sebagai bank koperasi Islam bertaraf perdana di Malaysia dengan ibu pejabat korporat baharu di Menara Kembar yang tersergam di Kuala Lumpur. Selepas 60 tahun, daripada permulaan kecil dikenali sebagai Bank Agong Kampong Bekerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu atau Bank Agong - sebuah konsortium 11 bank persatuan dengan aset bernilai RM2 juta, kini telah merekodkan kejayaan berterusan dengan jumlah aset bernilai RM89.18 bilion. Laporan Tahunan 103

109 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden Ulang Tahun Ke Alhamdulillah, melalui sokongan tidak ternilai daripada pelanggan Bank Rakyat, anggota dan warga kerja, jumlah pendapatan kasar kita bagi Tahun Kewangan mencapai RM5.98 bilion, dengan keuntungan sebelum cukai dan zakat melebihi RM2 bilion. Pendapatan dan keuntungan kita dijana semata-mata daripada operasi perbankan runcit patuh hukum Syariah sepenuhnya, berbeza dengan operasi bank komersil lain yang mempunyai perbankan pelaburan, perbankan konvensional dan hasil diperoleh daripada operasi serantau dan antarabangsa. Berasaskan kepada persekitaran perniagaan mencabar yang dihadapi pada tahun yang mana pemain industri bersaing hebat bagi mendapatkan syer pasaran masing-masing, terus mampu menyangkal tanggapan kritik untuk mengekalkan kedudukannya sebagai bank koperasi Islam terbesar dan institusi kewangan Islam berasaskan aset Syariah yang kedua terbesar di Malaysia. Saya amat berbesar hati untuk merekodkan bahawa tahun ini merupakan tahun keempat terus mencatatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat sebanyak RM2.16 bilion, melebihi RM2 bilion. Pada Tahun Kewangan, keuntungan bersih kita meningkat kepada RM1.96 bilion daripada pendapatan kasar sebanyak RM5.98 juta dengan Pendapatan Sesaham (EPS) sebanyak 66 sen dan aset semasa berjumlah RM 89.12bilion tanpa pulangan sebelum cukai dan zakat atas jumlah aset purata (ROA) sebanyak 2.52%, satu pencapaian yang terbaik dalam industri. Pulangan sebelum cukai dan zakat Dana Pemegang Saham (ROSF) adalah sebanyak 18.21% bagi TK, dengan pembayaran dividen berjumlah 15%. Deposit dan simpanan berjumlah RM60.48 bilion, Nisbah Kecukupan Modal Berwajaran Risiko (RWCR) adalah sebanyak 19.66% dan Pulangan atas Ekuiti pula berjumlah RM1.38 bilion. Deposit dan Simpanan sebanyak RM68.52 bilion merupakan satu peningkatan berbanding RM65.30 billon yang dicapai pada tahun Ini jelas membuktikan kejayaan merekodkan pencapaian cemerlang bermula daripada aset asal Bank Agong berjumlah RM2 juta 60 tahun lepas.

110 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden Tumpuan Bank terhadap kualiti dan pengurusan aset secara berhemat telah menyumbang kepada pengukuhan kedudukan kewangan kami, iaitu strategi yang diamalkan bagi mematuhi keperluan standard Basel III. Standard global ini memerlukan bank-bank memegang ekuiti Peringkat 1 biasa bersamaan 4.5% hingga 6% daripada aset berwajaran risiko Bank. Di peringkat antarbangsa, menduduki tempat ke 273 dalam kalangan bank-bank terbesar di dunia, mengikut senarai 1,000 Bank Terbesar Paling Terkemuka yang dikeluarkan oleh The Banker s dan ia diiktiraf di peringkat kedua dengan penarafan AA2. Sambil meneruskan langkah Bank menyempurnakan fasa pertama - Mengukuhkan keupayaan dan pengurusan risiko ( ) yang merupakan sebahagian daripada Pelan Hala Tuju Strategik ( ) lima tahunnya, kami akan menguatkan tekad dalam usaha mempelbagai dan mengembangkan bidang utama perbankan runcit dan komersil bagi mengekalkan pertumbuhan. Menyampaikan nilai melalui semua perkara yang kami lakukan merupakan laluan kami ke arah meneruskan kemajuan dan mengekalkan kedudukan kami sebagai pemimpin dalam industri. Mengukuhkan keupayaan ke arah transformasi Beberapa strategi baharu yang dirangka sebagai sebahagian daripada program transformasi telah diperkenalkan bagi menyokong pertumbuhan aktiviti pembiayaanya. Seluruh aspek perniagaan perbankan kami telah dinilai semula dan langkah ini telah membolehkan peningkatan aktiviti pembiayaan sebagai fokus utama kami pada tahun. Perbankan runcit kekal sebagai perniagaan pembiayaan utama kami. Namun begitu, bagi mengurangkan pergantungan berlebihan terhadap pembiayaan peribadi, kami telah memperkenalkan beberapa produk baharu. Pembiayan hartanah, sewa beli, kad kredit dan pajak gadai telah dijenama semula dan dipasarkan secara agresif. Walaupun pembiayaan peribadi merupakan tawaran utama kepada warga kerja kerajaan, namun kami sedang berusaha memperbetul tanggapan mereka bahawa hanya memberi pembiayaan peribadi sahaja. Justeru, kami telah memperkenalkan beberapa produk terbaharu dan diberi penjenamaan semula kepada pelanggan sedia ada. Perbankan komersil merupakan satu lagi bidang potensi pertumbuhan walaupun ia merupakan hanya 11% daripada jumlah portfolio pembiayaan Bank. Pada tahun ditinjau, kami telah meletakkan asas untuk menambah baik keupayaan, pengetahuan dan kemahiran warga kerja analisis kredit kami serta prosedur kelulusan bagi memastikan supaya bidang yang mempunyai prospek pertumbuhan akan terus memberikan sumbangan positif kepada pendapatan kami. Memandangkan bilangan anggota kami yang ramai - lebih 950,000 daripada mereka mewakili 2,000 koperasi, hanya 40% daripada mereka mempunyai hubungan perbankan dengan Bank. Sebagai langkah menuju ke hadapan, kami akan memberi tumpuan untuk mengembangkan segmen ini dalam usaha berterusan kami mencapai pertumbuhan mampan. Dengan memanfaatkan permulaan kecil kami sebagai sebuah konsortium terdiri daripada 11 bank persatuan, kami bertekad untuk menjadi jurubank utama bagi semua koperasi di Malaysia. Menyampaikan nilai dalam semua perkara yang kami lakukan Tema Laporan Tahunan kami ialah Menyampaikan nilai dalam semua perkara yang kami lakukan melalui kecemerlangan. Bagaimana cara kami mencapainya? Di, kami menyampaikan nilai melalui perkhidmatan pelanggan, menawarkan kadar berdaya saing, memanfaatkan akses kepada saluran penyampaian dan keuntungan kami mencapai semua ini melalui budaya korporat positif dalam kalangan 4,640 warga kerja kami. Sebagai sebuah institusi yang mengamalkan perbankan Islam 100%, kami mendokong hukum Syariah dalam semua perkara yang kami lakukan dan dengan demikian, perkhidmatan cemerlang menjadi teras dalam mengendalikan urusan kami dengan pelanggan, anggota serta pemegang kepentingan kami. Skor Bank dalam Indeks Persepsi Pelanggan (CPI) yang memberangsangkan - diukur rujuk dengan pemain industri terkemuka lain membuktikan bahawa pelanggan mengakui usaha kami menambah baik perkhidmatan perbankan mereka. Daripada kaji selidik yang dijalankan pada tahun, kami mendapati bahawa pelanggan kami gembira dengan tahap perkhidmatan yang mereka terima daripada warga kerja barisan hadapan dan terdapat penambahbaikkan ketara dalam ukur rujuk CPI kami iaitu 7.27 pada tahun berbanding 6.55 pada tahun Pencapaian ini memberangsangkan memandangkan pencapaian CPI industri paling tinggi pada tahun adalah Walau bagaimanapun, apa yang penting ialah Bank telah membuat penambahbaikkan tempoh tawaran produk serta infrastrukturnya bagi memenuhi keperluan pelanggan muda dalam persekitaran ekonomi yang semakin berkembang. Walaupun pencapaian ini mengagumkan, ia bukan masanya bagi kami untuk berpuas hati dengan kejayaan tersebut. Kami perlu terus menyediakan kadar berdaya saing yang mengatasi para pesaing kami, mempelbagai tawaran produk, menambah baik perkhidmatan pelanggan dan saluran penyampaian kami secara berterusan bagi menarik pelbagai profil asas pelanggan yang semakin berkembang, yang mana, kebanyakan mereka adalah celik IT. Platform perbankan Internet i-rakyat kami adalah salah satu seumpamanya yang bertujuan menarik minat pelanggan muda dari Generasi Y dan ia menawarkan kepada saluran asas paling sesuai untuk berhubung dengan pelanggan ini, iaitu melalui laman sesawang, Facebook dan Twitter rasmi kami. Laporan Tahunan 105

111 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden Ulang Tahun Ke Menyampaikan nilai melalui perkhidmatan pelanggan Perkhidmatan pelanggan yang cemerlang merupakan asas kejayaan sesebuah institusi kewangan dan ini tidak terkecuali kepada Bank Rakyat, kerana kami memang bergantung kepada kepuasan pelanggan bagi mendorong pertumbuhan perniagaan kami. Strategi korporat Bank telah dirangka berasaskan kepada hasrat kami untuk mencapai kecemerlangan perkhidmatan menerusi nilai yang dilaksanakan. Kami perlu menampilkan diri seiring dengan cogan kata, Bank Pilihan Anda dengan menyampaikan perkhidmatan cemerlang secara berterusan kepada lima juta pelanggan bagi mempertingkatkan pengalaman perbankan mereka dengan Bank Rakyat. Justeru, kami sedar bahawa untuk mencapai perkhidmatan cemerlang, kami perlu mempercekapkan proses serta prosedur kami pada setiap peringkat, terutamanya di cawangan yang mana pengurangan masa menunggu dan penawaran produk inovatif merupakan dua strategi yang diamalkan untuk menarik minat pelanggan dan memenangi hati mereka untuk terus setia bersama. Bagi mencapai matlamat ini, kami mentransformasi modal insan kami - pemangkin utama strategi korporat kami, menyemak sistem dan prosedur kami, menginovasi produk perbankan dan kewangan baharu dan meluaskan cawangan serta keupayaan kami bagi memenuhi permintaan pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan yang semakin meningkat bilangannya. Kami juga mempunyai rancangan untuk memindahkan cawangan kami ke kawasan pertumbuhan baharu bagi mengoptimum sumber serta menyediakan perkhidmatan berterusan kepada pelanggan. Walaupun berjaya mencatatkan pencapaian yang memberangsangkan, namun begitu, kami tidak boleh berpuas hati. Kita perlu terus menyediakan kadar keuntungan berdaya saing untuk mengatasi pesaing, mempelbagai tawaran produk, meneruskan usaha menambah baik perkhidmatan pelanggan dan saluran penyampaian bagi menarik pelbagai profil pelanggan yang semakin meluas, yang mana rata-rata mereka celik IT. Platform perbankan Internet i-rakyat adalah salah satu inisiatif sedemikian yang bertujuan untuk menarik pelanggan muda daripada Generasi Y dan saluran paling sesuai boleh digunakan oleh untuk mendekati asas pelanggan yang celik teknologi maklumat ini ialah melalui laman sesawang, Facebook dan Twitter rasmi kita. Menyampaikan nilai melalui kadar keuntungan berdaya saing Pada tahun ditinjau, telah mengeluarkan pembiayaan berjumlah RM12 bilion dan jumlah ini adalah selaras dengan objektif perniagaan kami bagi tahun. Bank memfokus untuk meningkatkan aktiviti Pembiayaan dalam beberapa bidang lain di samping Pembiayaan Peribadi melalui beberapa strategi baharu seperti yang telah dirangka dalam Pelan Hala Tuju Strategik Kami mempunyai matlamat untuk mengukuhkan keupayaan perbankan komersil bagi mengurangkan kebergantungan kami kepada Pembiayaan Peribadi yang telah susut kepada 40% daripada syer pasaran berbanding 70% tujuh tahun lepas. Pembiayaan hartanah, sewa beli, kad kredit dan pajak gadai Islam kini mempunyai pasukan jualan khusus untuk meningkatkan kehadiran Bank di pasaran dan untuk menjana hasil yang lebih baik bagi bank. Menyampaikan nilai melalui penawaran kadar keuntungan berdaya saing membuka jendela peluang kepada kami kerana kadar Bank Rakyat adalah lima titik asas lebih tinggi berbanding para pesaing kami. Menyampaikan nilai melalui budaya korporat Budaya korporat didorong oleh Budaya R.A.K.Y.A.T. - Rajin; Amanah; Kompeten; Yakin; Akhlak mulia dan Takwa, telah dilancarkan tujuh tahun lepas untuk memupuk budaya kerja positif di kalangan warga kerja kami. Pada tahun, kami telah melancarkan semula Budaya R.A.K.Y.A.T. serta menyemak semula nilai-nilai tersebut serta misi Modal Insan untuk memastikan ia sejajar dengan agenda korporat dan merealisasi matlamat untuk menyampaikan nilai melalui budaya korporat yang telah dipertingkatkan. Kesannya, misi Modal Insan kini merupakan pendorong terhadap pembangunan modal insan yang boleh dipercayai, seiring dengan hala tuju perniagaan. Nilai-nilai Budaya R.A.K.Y.A.T. telah dipertingkatkan supaya ia memberi pengertian yang lebih bermakna serta memberi inspirasi kepada warga kerja melalui penambahbaikan seperti berikut: Rajin: Bekerja secara bijaksana dan penuhi jangkaan secara proaktif Amanah: Kekalkan kewibawan dalam setiap aspek tata laku kerja Kompeten: Jadilah pakar yang bersedia untuk belajar dan mencari pengetahuan baharu Yakin: Miliki pengetahuan yang diperlukan supaya boleh mendapat kepercayaan dan mempengaruhi orang lain Akhlak mulia: Akhlak mulia: Mendokong nilai-nilai modal insan secara berterusan Takwa: Dalam interaksi harian, pastikan nilai-nilai Islam dipatuhi dan pertimbangkan juga perasaan orang lain

112 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden Di, kami mengakui bahawa faktor paling penting yang boleh menentukan pertumbuhan dan kemakmuran jangka panjang Bank bergantung kepada kualiti modal insannya. Semakan tadbir urus sumber manusia yang ditugaskan oleh Bank telah mengenal pasti beberapa bidang utama dalam infrastruktur dan proses sumber manusia yang mendedahkan risiko kepada Bank. Justeru, sebuah Pelan Induk Modal Insan yang mensejajarkan pelaburan modal insan dengan strategi Bank sangat penting dalam menentukan kejayaan transformasi Bank. Sebanyak 43 inisiatif dalam Pelan Induk Modal Insan yang dirangka untuk mentransformasi modal insan kami sepanjang tempoh Pelan Strategik ( ) akan menjadi pemangkin utama kepada kejayaan strategi ini. Menyampaikan nilai melalui saluran penyampaian inovatif Teknologi dan internet terbukti merupakan antara pendorong penting di sebalik kejayaan kebanyakan proses transformasi masa kini. bertekad untuk mengenal pasti saluran penyampaian yang mampu menghasilkan produktiviti yang lebih baik bagi mempertingkatkan tahap kecekapan dan memberikan nilai yang lebih baik kepada para pelanggan kami. Laman sesawang korporat yang baharu dilancarkan pada 2 Januari kini memaparkan reka bentuk yang moden, kontemporari dan mesra pengguna; menawarkan perantaramukaan pelanggan/pengguna yang bertambah baik. Platform baharu i-rakyat yang menampilkan pengalaman pengguna yang lebih baik juga dijangka akan menarik perhatian pengguna Generasi Y yang canggih. Mereka merupakan pasaran yang menjadi sasaran utama kami menuju masa hadapan. Melalui perancangan dan pengenalan beberapa saluran penyampaian yang inovatif, kami berhasrat untuk menambah bilangan pengguna i-rakyat berdaftar kami yang kini berjumlah, 158,084 pelanggan. Laporan Tahunan 107 Kami juga telah memperluas rangkaian cawangan kami yang kini berjumlah 147 cawangan berbanding 144 pada tahun kewangan sebelumnya. Mesin Juruwang Automatik (ATM) dan Mesin Deposit Tunai (CDM) kami juga telah ditambah kepada 895 unit pada tahun ditinjau, bagi menawarkan pelbagai kemudahan perbankan yang mudah diakses oleh pelanggan kami. Langkah ini memberikan pengalaman perbankan yang lebih baik kepada pelanggan kami.

113 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden pencapaian Enam dekad telah meraikan Jubli Intannya pada bulan September dan peristiwa bersejarah ini menjadi lebih bermakna dengan kempen pemasaran yang disediakan khas bagi memperhebatkan lagi sumbangan kami selama 60 tahun kepada sejarah ekonomi negara. Sepanjang 60 tahun lepas, merupakan sebuah bank koperasi Islam terbesar dan bank Islam kedua terbesar di Malaysia, saya dengan rasa rendah hati ingin memaklumkan bahawa Bank Rakyat sebagai warga korporat yang prihatin, telah mencipta pelbagai kejayaan besar dalam landskap sosio ekonomi negara. MENGEKALKAN KEMAMPANAN KEWANGAN Inisiatif yang diambil untuk mengekalkan keadaan operasi yang sihat dan selamat Alhamdulillah, kami mampu memenuhi objektif perniagaan untuk tahun dan sekali lagi berjaya meningkatkan keuntungan sebelum cukai dan zakat melebihi RM2 bilion - iaitu RM2.16 bilion berbanding RM2.13 bilion pada tahun 2013, meningkatkan jumlah aset kepada RM89.18 bilion berbanding RM82.88 bilion pada TKB 2013 serta meningkatkan pengeluaran pinjaman sebanyak RM12 bilion. Pengurusan risiko semakin bertambah baik hasil peningkatan kapasiti yang dicapai melalui pengambilan lebih ramai bakat baharu untuk pelbagai kerja khusus serta mengukuhkan keupayaan perbankan komersil kami. Saya dengan perasaan bangga ingin memaklumkan bahawa walaupun berdepan dengan pelbagai cabaran, namun dengan amalan perbankan berhemah, kami mampu meningkatkan hasil serta memastikan paras rizab yang sihat bagi menyedia dan mengekalkan tahap keuntungan. Pada tahun ditinjau, kami berjaya memenuhi Petunjuk Prestasi Utama Tindakan Strategik Sasaran Prestasi Prestasi Sebenar Ulang Tahun Ke Terbitan SUKUK Nisbah Pembiayaan dengan Deposit Runcit : Deposit Korporat Terbitan RM3.00 bilion 90% 20:80 Terbitan RM3.00 bilion 88.04% 20:80 Pertumbuhan Pembiayaan 5% 5.58% Kemampanan Keuntungan RM2.00 bilion RM2.16 bilion Pulangan Atas Dana Pemegang Saham 15% 18.30% Kecairan Tunai Positif Positif Nisbah Modal Berwajaran Risiko 12% 19.63% Nisbah Pembiayaan Tidak Berbayar (kasar) 2.5% 2.05% Pulangan Atas Aset 2% 2.52% 10 Pendeposit Paling Tinggi 30% 23.89%

114 Tinjauan Prestasi Pengarah Urusan/Presiden (KPI) kami dalam lima bidang berikut: Meningkatkan manfaat pembiayaan melalui Program Transformasi Kedai Runcit-i (TUKAR-i) kepada 305 berbanding 266 pada tahun 2013 Meningkatkan manfaat pembiayaan melalui program Pemodenan Bengkel Automatif-i (ATOM-i) kepada 208 berbanding 178 pada tahun 2013 Menambah bilangan saluran Ar-Rahnu X change kepada tujuh berbanding enam pada tahun 2013 Menambah bilangan koperasi dilantik sebagai wakil perkhidmatan (WKBR) sebanyak enam selain daripada sembilan wakil pada tahun 2013 MPPK-i Di samping itu, saya dengan perasaan bangga juga ingin memaklumkan bahawa terus menerima pelbagai penghormatan daripada industri, dan pada tahun, kami telah diundi sebagai Bank Islam Terbaik oleh the Global Islamic Finance Award (GIFA), Pengurusan Bank Malaysia Terbaik oleh The International Finance Magazine, CEO of the Year oleh National Award for Management Accounting (NAfMA), penarafan institusi kewangan RAM - jangka panjang: AA2 dan jangka pendek: P1, Program Syariah Terbaik oleh MasterCard, Pengurus Perniagaan Tahunan (diberikan kepada Pengurus Besar Rakyat Management Services) oleh NAfMA dan tempat kedua dalam anugerah Bursa Suq- Al-Sila Top CTP 2013 oleh Bursa Malaysia. Sebelum mengakhiri tinjauan ini, saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan kepada Yang Berhormat Dato Sri Hasan Malek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Kementerian Kewangan, Bank Negara Malaysia, para anggota dan pelanggan kami atas sokongan berterusan yang anda sekalian berikan kepada. Pada masa yang sama, saya ingin menyampaikan ucapan setinggitinggi penghargaan kepada Penegrusi, Lembaga Pengarah, Jawatankuasa Syariah dan Jawatankuasa Pengurusan yang telah bermurah hati menyumbang kepakaran, pengetahuan dan masa masing-masing ke arah merealisasi wawasan yang kita kongsi bersama untuk memastikan mencapai pertumbuhan dan kemampanan berterusan. Akhir sekali, saya dengan perasaan tulus ikhlas mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada warga kerja sekalian - 4,640 orang kesemuanya, atas kesungguhan dan komitmen mereka dalam membantu mengukuhkan semua strategi yang dilaksanakan oleh Bank sepanjang tahun, membantu mengatasi sasaran kami serta sokongan yang diberikan kepada institusi gemilang yang sangat kita hargai serta ikrar untuk kekal setia bersamanya. Semoga Allah memberkati segala usaha yang kita gembleng. Laporan Tahunan 109 DATUK Mustafha HJ. Abd RAZAK Pengarah Urusan/Presiden

115

116 TINJAUAN PERNIAGAAN

117 Tinjauan Ekonomi Kita Ulang Tahun Ke Pertumbuhan ekonomi Malaysia bertambah teguh pada tahun khususnya disebabkan oleh pemulihan aktiviti eksport dan kemampanan permintaan domestik. Negara Malaysia mencatatkan pertumbuhan purata 6.4% dari tahun ke tahun dari segi Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebenar pada ST 1 (ST : 4.9%; ST : 4.5%). Eksport berkembang pesat sepanjang dua suku pertama tahun ini, disokong oleh permintaan luar negara bagi produk perkilangan, terutamanya produk elektrik dan elektronik (E&E). Sepanjang tempoh ini, eksport Malaysia berkembang sebanyak 8.3% dari tahun ke tahun (ST : 5.2%; ST :-3.9%). Kepesatan pemulihan permintaan luar tercetus walaupun pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat lemah daripada yang dijangkakan hampir sepanjang Suku1 akibat cuaca buruk. Setengah tahun berikutnya, momentum pertumbuhan agak perlahan berbanding sepanjang tempoh setengah tahun pertama. Aktiviti pengeluaran perindustrian dan eksport juga melaporkan pertumbuhan yang lebih perlahan. Walaupun berhadapan dengan momentum yang lebih perlahan pada setengah tahun kedua, ekonomi Malaysia kekal teguh daripada yang dijangkakan, mencatatkan pertumbuhan sebanyak 6.0% pada tahun tersebut (2013: 4.7%). Pemulihan eksport telah membantu menambah baik imbangan akaun semasa negara kepada 4.4% daripada Pendapatan Negara Kasar (2013: 3.6% daripada PNK). Selain daripada prestasi menggalakkan sektor luaran, pertumbuhan ekonomi Malaysia turut disokong oleh pengembangan mampan aktiviti ekonomi domestik walaupun berhadapan dengan cabaran lebih besar akibat kenaikan kos hidup. Dari segi perkembangan harga, kadar inflasi menunjukkan arah aliran yang semakin meningkat lebih tinggi, secara purata di sekitar 3.4% pada ST 1 (ST : 2.6%; ST : 1.6%). Peningkatan inflasi berlaku akibat pelarasan harga domestik, selepas kerajaan meneruskan program rasionalisasi subsidi. Langkah ini telah menyebabkan pelarasan meningkat dalam tarif elektrik (pada bulan Januari ) dan harga petrol (pada bulan Oktober ), yang menyebabkan kos pengeluaran meningkat lebih tinggi bagi perniagaan. Inflasi harga pengguna berada di paras purata 3.1% (2013: 2.1%) bagi seluruh tempoh. Walaupun berdepan dengan kadar inflasi yang tinggi, penggunaan swasta mengekalkan pengembangan yang sihat pada kadar 6.8% dari tahun ke tahun pada ST 1 (ST : 7.7%; ST : 6.6%). Peningkatan berkekalan ini telah disokong oleh pertumbuhan pendapatan dan keadaan pasaran buruh yang menggalakkan. Kadar pengangguran kekal di bawah 3% dari bulan April, berkurangan dari 3.3% pada awal tahun. Pertumbuhan pekerjaan yang positif ini telah menyumbang kepada pengurangan kadar pengangguran. Pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang bakal dikuatkuasakan mulai bulan April 2015 telah mendorong isi rumah membuat pembelian lebih awal daripada dirancang memandangkan GST akan meningkatkan lagi kadar inflasi pada tahun Mengenai bekalan pula, kebanyakan sektor ekonomi mencatatkan pengembangan lebih kukuh pada tempoh ST 1, di mana pembinaan mengekalkan pertumbuhan dua angka yang menunjukkan pertumbuhan mampan sebanyak 6.4% (ST : 6.5%; ST : 6.2%). Sebahagian besar pertumbuhan sektor pembinaan telah disokong oleh beberapa projek infrastruktur yang berterusan seperti MRT dan sambungan LRT dan tidak ketinggalan, pembinaan hartanah kediaman. Walau bagaimanapun, pasaran hartanah berada dalam fasa penyejukan akibat langkah-langkah pengetatan yang diperkenalkan oleh kerajaan. Dalam suasana pasaran yang lembab, para pemaju menghadapi peningkatan unit hartanah yang belum dijual serta kesukaran pembeli memperoleh pembiayaan berikutan piawaian kredit lebih ketat yang diamalkan oleh setiap bank. Sementara itu, pertumbuhan mampan dalam sektor perkhidmatan telah disumbang oleh keteguhan pertumbuhan dalam sektor kecil pemborongan dan runcit serta kestabilan pertumbuhan dalam sektor kecil komunikasi yang mendapat manfaat daripada keteguhan permintaan untuk perkhidmatan komunikasi data. Industri perkilangan melaporkan pertumbuhan yang lebih baik didorong oleh peningkatan output E&E, sementara pengeluaran dalam sektor pertanian pula bertambah baik berikutan peningkatan pengeluaran minyak sawit. Prestasi pertumbuhan yang telah bertambah teguh serta tekanan harga yang meningkat pada setengah tahun pertama telah mendorong Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan Kadar Polisi Satu Malam (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 3.25%. BNM turut memberi alasan risiko ketidakseimbangan kewangan untuk mengekalkan kadar faedah pada tahap yang rendah terlalu lama. Selepas mesyuarat pada bulan November, BNM tidak mengubah OPR dan mengekalkannya pada kadar 3.25% serta ia menunjukkan pengurangan risiko yang ketara daripada persekitaran ekonomi luar. Ini boleh dijelaskan melalui kebimbangan terhadap kelembapan di China dan kesukaran berterusan di rantau Eropah untuk keluar daripada keadaan ekonomi yang lembab, diikuti dengan kemorosotan kadar permintaan, seperti boleh dilihat melalui tekanan harga terkawal. Sementara itu negara menyaksikan pertumbuhan mula bergerak lebih sederhana sepanjang tempoh setengah tahun berikutnya pada tahun, harga minyak mentah global melalui peringkat pembetulan mendadak terutamanya pada suku terakhir tahun tersebut. Harga minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) susut dan mengakhiri tahun tersebut pada kadar 40% lebih rendah berbanding nilai tertingginya sebanyak sekitar US$105 seunit pada pertengahan tahun. Pada peringkat awal tahun tersebut, harga minyak mentah meningkat ke paras atas US$100 seunit didorong oleh kebimbangan risiko geopolitik daripada ketegangan Russia-Ukraine dan keganasan di Iraq dan beberapa negara Timur Tengah yang lain. Walau bagaimanapun, penyusutan harga minyak bertambah teruk lagi pada tempoh setengah tahun kedua berikutan lebihan bekalan di pasaran minyak mentah global, diburukkan lagi

118 Laporan Tahunan 113 oleh keputusan negara-negara OPEC untuk mengekalkan kadar pengeluaran masing-masing. Menjelang bulan Januari 2015, harga minyak jatuh di bawah kadar US$50 seunit. Sebagai tindak balas kepada perubahan persekitaran ekonomi, matawang ringgit Malaysia menjadi lemah berikutan kebimbangan terhadap harga minyak yang rendah pada hasil fiskal kerajaan serta kepada ekonomi. Nilai ringgit susut dan ditutup pada kadar serendah RM3.498 setiap dolar Amerika Syarikat, kadar paling rendah sepanjang 5 tahun, menjelang akhir tahun. Pada satu tahap tertentu, ia adalah disebabkan oleh aliran keluar modal dari pasaran baharu muncul, termasuk Malaysia, apabila matawang dolar Amerika Syarikat kukuh berbanding matawang-matawang lain. Aliran keluar modal dari pasaran-pasaran baharu muncul telah didorong oleh jangkaan bahawa Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed) akan mula menaikkan kadar faedah polisinya tidak berapa lama lagi selaras dengan pemulihan berterusan ekonomi Amerika Syarikat serta keadaan pasaran buruh yang menunjukkan peningkatan berterusan di mana kadar pengangguran susut sebelum Krisis Kewangan Global dahulu. Salah satu perkembangan penting yang berlaku di pasaran kewangan global adalah keputusan Fed Amerika Syarikat untuk mengakhiri program pembelian aset mereka (quantitative easing, atau QE secara ringkas) pada bulan Oktober, selepas mengurangkan pembelian tersebut sebanyak US$10 bilion sebulan dari bulan Januari. Sungguhpun perkembangan ini lebih menyokong keteguhan matawang dolar Amerika Syarikat, keputusan yang dibuat oleh European Central Bank dan Bank of Japan untuk menyuntik kecairan tambahan bagi menangani momentum ekonomi yang lemah, di zon Eropah dan mahupun Jepun, dilihat bersifat menyokong matawang pasaran baharu muncul.

119 Analisis Kestabilan Kewangan Kami Ulang Tahun Ke meneruskan usaha untuk mengukuhkan lagi kedudukan kewangannya pada tahun. Pembiayaan secara berhemah dan dasar-dasar pengurusan risiko yang ketat tidak menghalang Bank daripada mencapai keputusan positif. Pada tahun ini, keuntungan bersih meningkat sebanyak 2.69% kepada RM1.96 bilion berbanding RM1.91 bilion yang dicatatkan pada tahun Keuntungan sebelum cukai dan zakat kekal teguh iaitu sebanyak RM2.16 bilion, walaupun ia mencatatkan pengurangan hasil sebanyak 2.52% kepada RM5.41 bilion berbanding RM5.55 bilion yang direkodkan pada tahun Dasar-dasar pengurusan kos yang ketat diamalkan oleh serta peningkatan hasil daripada beberapa segmen lain telah mendorong pertumbuhan keuntungan bersih yang mantap pada tahun. Di samping itu, walaupun perbelanjaan Bank berkurangan sebanyak 2.64% dan perbelanjaan operasi susut sebanyak 2.73%, tetapi pendapatan operasinya meningkat sebanyak 9.45%. Bank turut memperuntukkan sebanyak RM709 juta bagi kemerosotan nilai pada tahun, lebih rendah berbanding RM749 juta yang diperuntukkan pada tahun Semuanya ini menunjukkan bahawa dasar fiskal menyediakan kestabilan dan peningkatan pertumbuhan untuk masa depan. PENYATA KEUNTUNGAN ATAU KERUGIAN DAN PENDAPATAN KOMPREHENSIF LAIN BAGI TAHUN BERAKHIR 31 DISEMBER Bank 2013 RM 000 RM 000 Pendapatan 5,409,643 5,549,714 Perbelanjaan (2,151,521) (2,209,887) Pendapatan bersih 3,258,122 3,339,827 Peruntukan bagi kemerosotan nilai (708,907) (749,128) Pendapatan operasi lain 571, ,263 Perbelanjaan operasi (960,592) (987,544) Keuntungan sebelum cukai dan zakat 2,160,185 2,125,418 Cukai (163,480) (184,974) Zakat (39,000) (34,000) Pada tahun ditinjau, aset Bank meningkat sebanyak 7.60% kepada RM89.18 bilion berbanding RM82.88 bilion sepanjang tempoh yang sama pada tahun Pengembangan aset ini telah disebabkan oleh aktiviti pembiayaan dan pendahuluan yang berkembang sebanyak 5.55% kepada RM60.48 bilion berbanding RM57.30 bilion yang direkodkan pada tahun sebelumnya. Aset kewangan tersedia untuk dijual meningkat sebanyak 14.35% kepada RM11.96 bilion berbanding RM10.46 bilion pada akhir tahun 2013 di mana terbitan-terbitan Pelaburan Kerajaan meliputi 56.81% daripada jumlah aset kewangan tersedia untuk dijual. Beberapa komponen lain termasuk sekuriti hutang Islam, bon kerajaan, bon Khazanah, bon Cagamas dan saham tersenarai turut merekodkan pertumbuhan positif. ASET Bank 2013 RM 000 RM 000 Tunai dan dana jangka pendek 3,078,779 1,905,665 Deposit dan penempatan dengan institusi-institusi kewangan 160, ,295 Aset kewangan tersedia untuk dijual 11,958,602 10,457,907 Aset kewangan dipegang hingga matang 11,131,717 10,141,449 Pembiayaan dan pendahuluan 60,482,549 57,304,177 Terimaan perdagangan - - Aset-aset lain 851, ,904 Inventori - - Aset dikelaskan sebagai dipegang untuk dijual - - Pelaburan dalam subsidiari 43,500 43,500 Hartanah dan peralatan 739, ,882 Muhibah semasa penyatuan - - Hartanah pelaburan 524, ,448 Bayaran pajakan dibayar dahulu 66,790 69,372 Aset cukai tertunda 140, ,000 JUMLAH ASET 89,176,654 82,879,599 Keuntungan selepas cukai dan zakat 1,957,705 1,906,444

120 Jumlah Liabiliti dan Dana Pemegang Saham meningkat sebanyak 7.60% kepada RM89.18 bilion berbanding RM82.88 bilion yang direkodkan pada tahun 2013 di mana pertumbuhan deposit daripada pelanggan kekal sebagai penyumbang utama kepada peningkatan Jumlah Liabiliti dan Dana Pemegang Saham. Deposit daripada pelanggan meningkat kepada RM68.52 bilion pada tahun berbanding RM65.30 bilion pada tahun 2013 dan arah aliran positif ini menyediakan dana yang lebih berkesan dari segi kos kepada Bank untuk mengembangkan aktiviti pembiayaannya dan ia juga menggambarkan penerimaan yang lebih teguh terhadap produk deposit Bank. Bank 2013 RM 000 RM 000 Daripada sejumlah RM68.52 bilion deposit daripada pelanggan, 97.36% meliputi Deposit Bukan Mudarabah (deposit berjangka, deposit simpanan dan sijil hutang Islam boleh niaga), sementara 2.64% merupakan deposit Mudarabah (deposit simpanan, deposit pelaburan am dan deposit pelaburan khas). Deposit individu menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan deposit Bank. Deposit daripada pelanggan individu meningkat sebanyak 10.89% kepada RM11.29 billon berbanding RM10.18 bilion yang dicatatkan pada tahun Deposit daripada kerajaan meningkat sebanyak 3.96% kepada RM30.69 bilion berbanding RM29.52 bilion pada akhir tahun 2013 dan merupakan 44.79% daripada jumlah deposit Bank daripada pelanggan. LIABILITI Deposit daripada pelanggan 68,522,973 65,297,767 Deposit dan penempatan daripada bank-bank dan institusi-institusi kewangan 1,800,000 1,620,000 Perdagangan perlu dibayar - - Obligasi rekursa atas pembiayaan dijual kepada Cagamas 1,777,618 1,528,696 Sekuriti hutang diterbitkan 3,020,571 1,507,088 Liabiliti lain 1,592,597 1,490,679 Peruntukan bagi cukai - - Rizab penyamaan keuntungan (Pelabur) 18, ,145 Pembiayaan daripada institusi-institusi kewangan lain - - Kumpulan dan Bank RM 000 Kerajaan Business enterprises Koperasi 30,692,105 29,523,382 24,086,611 23,229,490 1,220,504 1,202,751 Laporan Tahunan 115 JUMLAH LIABILITI 76,732,535 71,596,375 DANA PEMEGANG SAHAM Individu 11,290,827 Modal saham 2,973,677 2,973,677 Dana penebusan saham 52,800 53,671 Rizab 9,387,777 8,001,382 Rizab penyamaan keuntungan (Bank) 29, ,494 JUMLAH DANA PEMEGANG SAHAM 12,444,119 11,283,224 Lain-lain 10,181,934 1,232,926 1,160,210 JUMLAH LIABILITI DAN DANA PEMEGANG SAHAM 89,176,654 82,879, KOMITMEN DAN LUAR JANGKA 2,633,804 3,140,252

121 Analisis Kestabilan Kewangan Kami Ulang Tahun Ke

122 Analisis Kestabilan Kewangan Kami Aktiviti pembiayaan dan pendahuluan terus mencatatkan pertumbuhan walaupun sektor perbankan menghadapi persekitaran yang banyak persaingan berikutan pengenalan garis panduan pembiayaan baharu daripada beberapa pihak penguatkuasa peraturan. Pembiayaan dan pendahuluan meningkat sebanyak 5.55%, pembiayaan peribadi berkembang sebanyak 7.70% kepada RM50.55 bilion berbanding RM46.94 bilion pada tahun 2013 dan penerimaan sewa beli pula meningkat sebanyak 48.28% kepada RM juta. Pembiayaan peribadi meliputi 81.40% daripada jumlah pembiayaan dan pendahuluan Bank. Pada kos dilunaskan Bank 2013 RM 000 RM 000 Pembiayaan berjangka 4,739,780 5,284,458 Pembiayaan peribadi 50,551,046 46,937,581 Kredit pusingan 525, ,430 Pembiayaan perumahan 2,637,902 2,569,422 Terimaan sewa beli 536, ,859 Pajak gadai 1,662,191 1,762,602 Penyambung 557, ,183 Pembiayaan bersendiket 134, ,222 Kad kredit 468, ,991 Pembiayaan warga kerja 286, ,207 Pembiayaan dan pendahuluan kasar, selepas pendapatan tidak diperoleh 62,099,621 58,808,955 Aktiviti pembiayaan dan pendahuluan bagi semua kawasan turut mencatatkan pertumbuhan positif pada tahun. Ini menggambarkan penerimaan yang semakin meluas bagi pelbagai produk pembiayaan di mana Kawasan Tengah kekal sebagai pusat aktiviti pembiayaan dan pendahuluan dan ia mencatatkan jumlah pembiayaan dan pendahuluan sebanyak RM26.15 bilion, diikuti oleh Kawasan Malaysia Timur. Kumpulan dan Bank 2013 RM 000 RM 000 Kawasan Tengah 26,151,058 25,779,235 Kawasan Selatan 8,772,193 8,227,957 Kawasan Timur 8,958,123 8,242,686 Kawasan Utara 7,857,861 7,070,647 Kawasan Malaysia Timur 10,360,386 9,488,430 62,099,621 58,808,955 Beberapa petunjuk kewangan yang lain turut menampilkan peningkatan di mana Pulangan Atas Aset (ROA) meningkat sebanyak 2.52%, Pulangan Atas Dana Pemegang Saham (ROSF) meningkat sebanyak 18.38%, Nisbah Modal Teras (CCR) bertambah sebanyak 18.26% dan Nisbah Modal Berwajaran Risiko (RWCR) pula meningkat sebanyak 19.66%. Penyata kewangan telah disediakan menurut peruntukan Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas) 1978 (Akta 202), Akta Persatuan Koperasi 1993 (Akta 502), Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002 (Akta 618) dan Piawaian Laporan Kewangan Malaysia ( MFRS ) yang diguna pakai, dengan pengubahsuaian berasaskan kepada garis panduan yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia ( BNM ) dan mematuhi hukum Syariah serta Piawaian Laporan Kewangan Antarabangsa ( IFRS ). Pada tahun semasa, Kumpulan dan Bank telah memohon beberapa pindaan kepada MFRS dan satu tafsiran baharu dikeluarkan oleh Lembaga Piawaian Perakaunan Malaysia (MASB) yang berkuatkuasa secara mandatori bagi tempoh kewangan bermula pada atau selepas 1 Januari. Laporan Tahunan 117

123

124 Menyumbang Kembali

125 Sikap Filantropi Kami Ulang Tahun Ke Program Kemasyarakatan Pergerakan Koperasi & Anggota Usaha Filantropi Kami Badan-badan Penguatkuasa Pelanggan Warga Kerja Kini selepas 60 tahun ditubuhkan, masih berpegang kepada mandat penubuhannya Untuk membantu mempertingkatkan kemakmuran ekonomi ahli kami dengan menyediakan kemudahan kewangan pada kadar yang berpatutan bagi aktiviti perniagaan. Setakat, merupakan bank koperasi Islam terbesar di Malaysia dan satu-satunya bank Islam yang 100% patuh syariah. terus menerajui perubahan sosial dan ekonomi melalui pelbagai produk, perkhidmatan dan insiatifnya yang memberi manfaat kepada kehidupan komuniti, masyarakat, pelanggan, pemegang saham, gerakan koperasi, warga kerja dan negara ia beroperasi. Dengan menyumbang kepada pembangunan ekonomi masyarakat di mana kami berkhidmat, kami membantu menggiatkan aktiviti perniagaan yang membawa perubahan positif dan menyumbang untuk mewujudkan peluang pekerjaan, meningkatkan pembangunan ekonomi negara dan pada masa yang sama, menjamin kestabilan. Disebabkan oleh prestasi kukuh, daya akses kepada pembiayaan dan pengurusan risiko yang bijak, mampu menyediakan bantuan kepada ahlinya dalam bentuk perkongsian strategik bagi membantu syarikat mempelbagaikan aktivitinya daripada sektor perindustrian yang menguntungkan. Bagi menyokong misi kami, menawarkan kemudahan kewangan 100% patuh Syariah kepada usahawan, koperasi, industri kecil dan sederhana (IKS) dan syarikat perniagaan yang memerlukan pembiayaan bagi pengurusan projek dan juga pengembangan perniagaan.

126 Pemegang saham bank juga merupakan penerima manfaat terbesar daripada kejayaan kami kerana aktiviti ekonomi Bank telah menyumbangkan bayaran dividen tidak kurang dari 15% kepada 924,551 pemegang saham kami selama tujuh tahun berturut-turut. Namun ia bukanlah semata-mata keuntungan bagi Bank, ia adalah mengenai usaha mewujudkan inisiatif yang MENYUMBANG SEMULA dan mencipta nilai secara tidak ketara kepada masyakarat di mana kami beroperasi. Laporan Tahunan 121 Kami MENYUMBANG KEMBALI dalam bentuk Yayasan Bank Rakyat, melalui peruntukan untuk pinjaman pelajar dan program Pembangunan Modal, program kami seperti siri mengeratkan hubungan komuniti, mentakrif semula komuniti, mengukuhkan koperasi dan inisiatif kepimpinan berpandangan jauh kami Persidangan Perbankan Islam Antarabangsa (IIBC) serta beberapa aktiviti lain yang menyokong dan meninggikan standard kehidupan komuniti dan rakyat yang menyaksikan menjadi Bank Pilihan akan terus diterajui oleh falsafah keprihatinan terhadap kemanusiaan dan komuniti di mana kami berkhidmat. Bagi tahun menyalurkan RM21 juta kepada 431 pelajar untuk program berkaitan pendidikan dan 161 inisiatif tanggungjawab sosial dan korporat (CSR) yang memberi kesan kepada kehidupan lebih 29,000 rakyat Malaysia.

127 Yayasan (YBR) Ulang Tahun Ke Kekurangan peluang pendidikan didapati menjadi penyumbang utama kepada punca kemiskinan dalam masyarakat. telah memperuntuk sejumlah sumber yang besar ke arah mempertingkatkan akses kepada pendidikan bagi para peserta yang layak melalui peruntukan pinjaman pelajar dan program Pembangunan Modal Insan. Ia bermatlamat untuk menyokong Malaysia memenuhi wawasannya menjadi sebuah negara maju menjelang Pembiayaan bagi pelbagai aktiviti YBR disediakan oleh setiap anggota yang menerima dividen tahunan dengan menderma sebanyak RM10 kepada yayasan. Sumbangan yang diterima daripada para anggota kemudian digunakan untuk membiayai pemberian biasiswa dan turut disalur untuk membiayai keperluan pendidikan dan memajukan warga Malaysia yang kurang bernasib baik tanpa mengira kaum, agama atau latar belakang. Sejak YBR ditubuhkan pada 16hb Mei 2007, ia telah menaja seramai 2,031 pelajar dan menyediakan bantuan kewangan bernilai RM40.7 juta hingga tahun berakhir 31 Disember, Pinjaman Pendidikan Boleh Tukar dan pelbagai program pendidikan di mana permohonan untuk penajaan sahaja mencatatkan peningkatan sebanyak 6,972, daripada 2,174 pada tahun 2013 kepada 9,146 pada tahun. Pada tahun, pengeluaran Pinjaman Pendidikan Boleh Tukar Yayasan berjumlah RM14,636,611 juta telah membantu seramai 402 pelajar yang layak untuk mengikuti pelbagai program pengajian tinggi di berbagai peringkat, termasuk Sijil Kemahiran, Diploma, Ijazah, Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah. Pada tahun ini juga, YBR telah memperuntuk sebanyak RM6,631,393 bagi pelaksanaan 161 program pendidikan seperti Seminar Didik Rakyat, Program Kecemerlangan Minda, Program Pengurusan Stres Guru, Program Silaturahim Orang Asli dan Seminar Pengurusan Kewangan di semua negeri di Malaysia Bagi para pelajar yang telah menamatkan pengajian mereka dan belum mendapat pekerjaan, YBR telah mengambil inisitaif untuk mewujudkan BAKAT RAKYAT. Objektif utama program jangka panjang ini adalah untuk melatih dan membangunkan graduan yang menunjukkan tahap kompeten yang tinggi dalam kemahiran insaniah dan kemahiran ikhtisas yang diperlukan oleh industri kewangan. Program ini juga bertujuan untuk menambah bilangan bakat yang tersedia bagi sektor perbankan. Sehingga 31 Disember, sejumlah 383 pelajar berjaya menamatkan pengajian mereka daripada beberapa universiti dan institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan di mana para pelajar yang layak telah diambil berkhidmat di YBR atau. Aktiviti YBR menepati prinsip dalam menyediakan sokongan kepada masyarakat di mana Bank beroperasi serta menyedari bidang-bidang di mana Bank boleh memberi sokongan kepada para anggotanya. Pada masa yang sama, aktiviti YBR membolehkan Bank Rakyat memberi kesan positif kepada kehidupan rakyat.

128 IIBC Manfaat yang diperoleh daripada kejayaan menganjurkan IIBC memberi keyakinan kepada jabatan Pematuhan Syariah Bank untuk berkhidmat kepada pasaran kewangan Islam global sebagai usaha mengharmoni pendapat Syariah di seluruh negara. Kami beriltizam untuk mencapai matlamat ini dengan mengeluarkan resolusi Syariah dalam beberapa bidang yang telah dikenal pasti, tetapi kurang dihebahkan dan masih belum diselesaikan. Salah satu contohnya ialah tawaran Ar-Rahnu. Walaupun ia telah ditubuhkan sejak tahun 1993 lagi, namun ia masih memerlukan peningkatan. Persidangan ini merintis laluan kepada Bank mendapatkan penyelesaian yang lebih baik untuk menambah baik struktur produk berkenaan. Pada Oktober, dengan kerjasama Akademi Penyelidikan Syariah bagi Kewangan Islam (ISRA) telah menganjurkan Persidangan Perbankan Islam Antarabangsa (IIBC). Persidangan ini bertujuan menyediakan platform untuk berkongsi sambil bertukar-tukar pengetahuan yang bakal merintis kepada pengwujudan sebuah industri kewangan Islam global yang tulen. Persidangan tersebut berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). IIBC telah menghimpunkan pakar dan ahli akademik kewangan antarabangsa sama ada pengamal mahupun ilmuwan perbankan Islam bagi menggalak dan mendokong nilai kejujuran serta ketelusan yang merupakan perkara fundamental kepada asas perbankan Islam. berkeyakinan bahawa sebagai satu-satunya bank Islam yang lengkap sepenuhnya di Malaysia, tetapi tidak mempunyai jejak global, Bank mampu memberi impak kepada pemindahan pengetahuan serta perkongsian idea kerana acara sedemikian memang perlu bagi menyediakan platform untuk mengadakan perbincangan mengenai industri kewangan Islam global. Oleh kerana IIBC merupakan persidangan antarabangsa pertama seumpamanya dikendalikan secara bersendirian oleh sebuah bank dari Malaysia, namun kami berasa optimistik bahawa mampu meluaskan manfaat persidangan sebegini dalam masa terdekat untuk faedah industri perbankan Islam global. Melalui pelajaran yang diperoleh, ia memberi keyakinan kepada kami untuk terus melangkah ke depan hasil daripada inisiatif cemerlang ini. Laporan Tahunan 123 Persidangan bertema Perbankan Islam; Merentasi Fundamentalisma ini telah dilancarkan oleh Menteri Kewangan Kedua, Dato Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, dan ia juga dianjurkan sempena Ulang Tahun ke-60.

129 Mentakrif Semula Masyarakat Ulang Tahun Ke yang kini telah mencapai usia 60 tahun meneruskan fokusnya untuk menyediakan pelbagai peluang kepada masyarakat luar bandar untuk memakmurkan diri mereka dengan menyediakan produk dan perkhidmatan kewangan yang inovatif. menjalin kerjasama dengan masyarakat untuk menyampaikan program yang membantu menambah baik kebajikan dan kehidupan mereka. Membantu Usahawan Inisiatif yang dilaksanakan pada tahun : 1 Bantuan untuk Peniaga dan Syarikat Mikro - Terdapat beberapa skim pembiayaan yang disediakan untuk membantu para peniaga dan syarikat kecil yang mendapat kesukaran untuk memperoleh bantuan kewangan daripada bank komersil. Skim ini menyediakan akses mudah yang mengelakkan peniaga kecil mendapatkan pembiayaan daripada saluran haram pada kadar yang terlalu tinggi. Semua skim ini dijamin oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan ia membolehkan para peniaga serta syarikat kecil meluaskan perniagaan dan membaiki taraf hidup mereka. Skim pembiayaan ini meliputi: i. Skim Pembiayaan Ekonomi Desa - SPED Kemudahan ini disedia berasaskan kepada konsep Syariah Al-Qardhul Hassan, yang menyediakan pembiayaan tanpa mengenakan faedah. Ia bertujuan untuk menambah bilangan usahawan Bumiputera di kawasan luar bandar menjadi pendorong untuk menambah baik ekonomi luar bandar dengan mendorong mereka supaya mengambil bahagian dalam pelbagai sektor perniagaan yang berpotensi dan berdaya maju. Bank telah mengeluarkan dana berjumlah RM9.51 juta berbanding RM5 juta yang disasar bagi tahun. ii. iii. iv Transformasi Kedai Runcit-i - TUKAR-i Kemudahan ini menyediakan akses pembiayaan kepada para pemilik kedai runcit untuk menaik taraf saluran kedai masing-masing dengan tujuan untuk meningkatkan daya saing mereka dipersekitaran runcit yang mencabar. Skim ini disokong oleh pasar raya besar tempatan dan luar negara yang bertindak sebagai perunding. Bank telah mengatasi sasaran yang ditetapkan bagi tahun iaitu sebanyak 300 kedai runcit dengan mengupaya transformasi kepada 305 buah kedai runcit, pertambahan sebanyak lima buah kedai. Pemodenan Bengkel Automotif-i - ATOM-i Kemudahan ini membolehkan pemodenan dan naik taraf bengkel tradisional untuk membantu mereka bersaing dalam sektor perkhidmatan automotif yang berdaya saing. Organisasi automotif dan pemain industri bertindak sebagai perunding untuk menyediakan sokongan kepada para pemilik bengkel. Pada tahun, Bank telah menetapkan sasaran bagi pemodenan 200 bengkel automotif di mana ia berjaya mencapai 208 bengkel iaitu pertambahan sebanyak lapan buah bengkel. Tabung Skim Peniaga Mikro dan Peruncit Kecil-i - MPPK-i Tabung ini memberi akses kepada pembiayaan mikro untuk digunakan sebagai modal kerja atau pembiayaan perbelanjaan modal untuk membantu usahawan meluaskan operasi mereka dengan jumlah pembiayaan antara RM1,000 hingga RM50,000. Pada tahun, mengeluarkan sejumlah RM3.67 juta yang telah dimanfaatkan oleh 885 perniagaan. Sejak tabung ini dimulakan pada Mac 2013, Bank Rakyat telah berjaya membiayai 17,367 perniagaan dengan jumlah pengeluaran bernilai RM juta. v. Skim Bazar Ramadan - SBR Tabung ini memberi bantuan kepada peniaga kecil dan membantu meringankan kesukaran kewangan yang mereka hadapi sepanjang bulan Ramadan. Pinjaman ini tidak dikenakan faedah dan bagi SBR, telah mengeluarkan sejumlah RM30.8 juta yang diberikan kepada 11,589 peniaga kecil dan penjaja.

130 vi. Skim Pembiayaan Mikro-i-MUsK Skim ini telah dirangka dengan matlamat utama untuk menyediakan pembiayaan kepada usahawan mikro supaya mereka dapat menambah baik dan meluaskan perniagaan mereka. Pembiayaan yang disediakan adalah sehingga RM50,000 di mana sebanyak RM52.2 juta telah dikeluarkan pada tahun untuk kegunaan 3,837 perniagaan. Secara keseluruhan, telah mengeluarkan sebanyak RM299.8 juta di mana 22,796 perniagaan telah mendapat manfaat daripada skim ini. vii. Program Pengkayaan dan Peningkatan - E2 (SME Dana Corp) Program E2 menyediakan akses kepada pembiayaan mikro untuk syarikat mikro dengan model perniagaan yang berdaya maju di mana dana akan digunakan sebagai modal kerja atau pembiayaan perbelanjaan modal. Secara keseluruhan, Bank telah mengeluarkan sebanyak RM3.5 juta untuk menyokong 90 buah perniagaan. 2. Perkhidmatan perbankan kepada komuniti luar bandar - selain daripada 147 cawangan, perbankan internet i-rakyat dan pusat panggilan tele-rakyat, kami telah meneruskan usaha pada tahun untuk menyediakan perbankan mudah alih sebagai sebahagian daripada tawaran perkhidmatan kami. Ia bertujuan untuk memastikan supaya pelanggan mendapat akses mudah kepada perkhidmatan perbankan kami. Kad Skuad Pengguna Kad Diskaun Skuad Pengguna yang ditawarkan oleh, merupakan sebuah inisiatif Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk membolehkan para ahli menikmati diskaun untuk pelbagai jenis produk dan perkhidmatan daripada para saudagar yang berdaftar dengan KPDNKK. Pada 31 Disember, 164,319 pengguna telah berdaftar dengan Kad Skuad Pengguna di mana bilangan saudagar yang mengambil bahagian telah mencapai 411. KAD DISKAUN PELAJAR 1MALAYSIA Kad Diskaun Pelajar 1Malaysia membolehkan penuntut institutsi pengajian tinggi menikmati diskaun bagi pembelian barangan dan perkhidmatan daripada rakan niaga terpilih bagi mengurangkan perbelanjaan mereka. Kad yang dilancarkan pada 2012 ini tersedia untuk semua penuntut Malaysa yang belajar di institusi pengajian tinggi awam dan swasta sama ada di dalam mahu pun di luar negeri yang menyambung pelajaran mereka tidak kurang dari satu tahun. Sehingga 31 Disember sebanyak 1,734,162 kad diskaun ini telah dikeluarkan. Laporan Tahunan 125 Semua inisiatif sosial ini disediakan dengan tujuan untuk memastikan supaya para pelanggan kami di luar bandar dapat menikmati perkhidmatan perbankan yang berkualiti. Ia membolehkan mereka menjalankan berbagai transaksi perbankan seperti membuka akaun, mendeposit dan mengeluar tunai, membayar bil, menjalankan urusniaga Tabung Haji serta menawarkan kemudahan ATM. Kemudahan perbankan mudah alih kami juga menyediakan peluang kepada pelanggan untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai produk dan perkhidmatan kami. Perkhidmatan perbankan mudah alih kami tersedia di lokasilokasi berikut - Felda Rasau Kerteh 3, Felda Ketengah Jaya, Felda Jerangau, Dungun di Terengganu dan Felda Jenderak Utara, Kuala Krau, Felda Lakun Lanchang, Felda Sebertak dan Felda Sungai Kemahal Triang di Pahang.

131

132 1975 Mesyuarat Agung Tahunan dirasmikan oleh Perdana Menteri, Tun Haji Abdul Razak Dato Hussein

133 Mengukuhkan Koperasi Ulang Tahun Ke Membangunkan sektor koperasi dan melindungi kedudukan ahli kami merupakan dua perkara yang sama penting. Sebagai koperasi Islam terbesar di Malaysia, kami memainkan peranan penting dalam memajukan sektor ini kerana kami berkongsi aspirasi dengan kerajaan untuk menjadikan sektor koperasi sebagai tonggak ketiga pertumbuhan ekonomi negara selepas sektor swasta dan sektor awam. Memandangkan kalangan ahli kami adalah daripada koperasi tertua di negara ini, kami akan terus menyokong usaha untuk membasmi kemiskinan yang seterusnya merapatkan jurang sosial dan ekonomi antara komuniti bandar dan luar bandar. Pada, sumbangan kami kepada Tabung Amanah Pendidikan Koperasi berjumlah RM42.51 juta atau 2% daripada Keuntungan Sebelum Cukai dan Zakat dan Kumpulan Wang Simpanan Pembangunan Koperasi, RM21.25 juta atau 1% daripada Keuntungan Sebelum Cukai dan Zakat kami. Pemegang Saham dan Ahli Bagi 924,551 pemegang saham dan ahli kami, yang telah mengamanahkan kehidupan dan kewangan mereka sepenuhnya kepada kami, kami akan terus menginovasi produk dan perkhidmatan yang menjana pulangan berterusan untuk mereka. Bagi tahun yang ditinjau, telah mengagihkan RM450 juta atau tidak kurang daripada 15% dividen, iaitu 16 tahun berturut-turut kami berjaya berbuat demikian. Prestasi kewangan kami yang teguh terus memberi keyakinan kepada para pemegang saham dan ahli untuk memberi sokongan penuh kepada kami untuk membolehkan gerakan koperasi mencipta peluang pekerjaan dan perkembangan kepada usahawan. Inisiatif yang dibangunkan bermatlamat untuk mengukuhkan pelanggan koperasi dan memberi nilai bukan sahaja untuk ahli, pemegang saham, koperasi dan bank, malah termasuklah juga untuk pembangunan negara, iaitu: Peluang dalam Perniagaan Francais Ar-Rahnu X change menawarkan peluang kepada koperasi yang layak untuk memiliki perniagaan pajak gadai berasaskan Syariah di bawah program francaisnya. Sejak penubuhan operasi pajak gadainya pada 1993, telah mengalami pertumbuhan ketara dalam sektor ini yang dilihat lebih mampan berbanding model pajak gadai konvensional. Model francais ini telah mencetuskan permintaan yang luar biasa daripada pelanggan Muslim dan bukan Muslim kerana ia terjamin dan sistem yang terbukti mampu menawarkan pulangan yang lebih menarik. merupakan salah sebuah pengendali perkhidmatan pajak gadai Islam paling terkemuka di negara ini. Perniagaan patuh Syariah ini menawarkan potensi besar kepada koperasi yang terlibat dan pada 31 Disember, sebanyak 48 koperasi iaitu pertambahan sebanyak tujuh pada tahun yang telah memanfaatkan program francais ini dan menjana RM58.3 juta dan RM44.5 juta pada tahun Seminar Pembangunan Perniagaan Koperasi Sebagai salah satu inisiatif berterusan untuk terus menambah nilai kepada anggota koperasi dan usahawan, empat seminar pembangunan perniagaan telah diadakan antara bulan Mac hingga November di Batu Pahat - Johor, Sungai Petani - Kedah, Kuala Terengganu - Terengganu dan Melaka. Seminar ini tertumpu kepada industri Makanan dan Minuman dan sektor pertanian serta menawarkan panduan serta latihan kepada mereka yang hadir. Ia menunjukkan kepada mereka cara bagaimana mereka boleh meluaskan aktiviti perniagaan mereka secara kerjasama dengan kerajaan dan pelbagai agensi swasta. Mereka yang menghadiri seminar tersebut diberikan maklumat mengenai cara untuk menambah baik kualiti pembungkusan, label dan jenama produk mereka, konsep serta proses untuk mendapatkan pensijilan Halal daripada pihak-pihak berkuasa. Ini termasuk panduan dari segi dokumentasi, peralatan, alat mesin dan bekalan produk yang diperlukan. Di samping itu, maklumat mengenai pelaksanaan amalan kesihatan turut dihebahkan kerana ia menjadi ukuran kualiti bagi setiap produk yang dibeli oleh pengguna. Panduan mengenai cara merangka strategi pemasaran yang berkesan turut disediakan bagi membolehkan para peserta meneroka dan bersaing di pasaran terbuka. akan terus mara ke hadapan pada tahun 2015 dengan pelbagai inisiatif untuk mendorong kecekapan dalam pasaran koperasi dan Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) bagi menyokong aspirasi kerajaan melahirkan negara maju menjelang Seminar Sistem Kredit Islam Sebagai bank koperasi Islam terbesar di negara ini, mempunyai keupayaan, pengetahuan dan kepakaran teknikal untuk membantu koperasi kredit membangunkan perkhidmatan pembiayaan patuh Syariah serta meluaskan aktiviti mereka ke dalam pembiayaan Islam untuk manfaat anggota masing-masing serta masyarakat awam. Bagi mencapai matlamat tersebut, telah menganjurkan beberapa siri seminar Sistem Kredit Islam pada tahun bagi menyediakan kaunseling dan latihan untuk menyokong koperasi kredit mengembangkan aktiviti perniagaan masing-masing.

134 Semua seminar ini menyampaikan taklimat menyeluruh mengenai konsep, pelaksanaan dan pengurusan sesebuah sistem pembiayaan patuh Syariah dan pada masa yang sama, menawarkan maklumat mengenai peluang perniagaan yang tersedia di mana koperasi boleh mengambil bahagian untuk menjana pendapatan, termasuk peluang yang diwujudkan oleh Bank. Pada tahun, sebanyak 17 koperasi kredit telah melaksanakan Sistem Pembiayaan Islam dan Bank menjangka untuk meningkatkan lagi bilangan tersebut sebanyak 25 koperasi kredit pada tahun Program Kad Saudagar CO-OP mengukuhkan lagi komitmen Bank Rakyat bukan sahaja kepada pergerakan koperasi, malah kepada para ahlinya serta masyarakat umum. Melalui pengukuhan hubungan ini juga ia dapat membantu meringankan beban kewangan yang disebabkan oleh kenaikan kos sara hidup. Sebanyak 12 koperasi telah mendaftar sebagai saudagar pada tahun, menjadikan bilangan saudagar yang berdaftar sebanyak 88, dengan kad Rakan CO-OP dalam edaran sebanyak 1,717,664 kad. Kad yang berdaftar ini menawarkan berbagai diskaun pada produk dan perkhidmatan yang mereka sediakan seperti bilik hotel, inap desa, makanan, minuman dan pakej pelancongan. Kad Rakan Co-Op Program Kad Saudagar CO-OP merupakan salah satu inisiatif Bank Rakyat untuk menambah nilai bukan sahaja kepada koperasi dan anggota koperasi, malah kepada orang ramai. Ahli mendapat manfaat apabila mereka mengunjungi rakan koperasi berdaftar yang menawarkan diskaun menarik bagi barangan dan perkhidmatan mereka kepada ahli kad Rakan CO-OP. Koperasi mendapat manfaat daripada promosi percuma melalui penyertaan mereka dalam pelbagai aktiviti pemasaran yang diusahakan oleh Bank Rakyat dan mendapat akses kepada rangkaian pemasaran Bank bagi membantu mereka menarik lebih ramai pelanggan dan meningkatkan tahap jualan. Di samping itu, koperasi tersebut mendapat manfaat melalui hubungan lebih kukuh yang dijalin dengan masyarakat perniagaan tempatan dan melalui hubungan istimewa yang kukuh ini, ia dapat membantu koperasi menambah ahli serta meluaskan liputannya. Ejen Perkhidmatan Diwujudkan pada tahun 2007, inisiatif ini membantu koperasi meningkatkan aliran keuntungan mereka. Dengan memasarkan produk-produk kewangan tertentu kepada anggotaanggota koperasi dan orang ramai, koperasi memperoleh keuntungan daripada komisen yang dibayar atas permohonan pembiayaan yang mereka kemukakan yang diluluskan. Program ini terbuka kepada semua koperasi dan bertujuan untuk menyokong aspirasi untuk membangunkan sektor koperasi. Sehingga 31 Disember, jumlah ejen perkhidmatan adalah 74 - penambahan sebanyak enam daripada 68 wakil khidmat pada tahun Pengeluaran berjumlah RM20.10 juta bagi tahun yang ditinjau adalah lebih rendah berbanding pembiayaan yang dikeluarkan pada tahun 2013 sebanyak RM Penurunan dalam pengeluaran pembiayaan ini sebahagiannya disebabkan oleh perubahan dasar dalam tempoh pembiayaan, pertambahan bilangan pesaing yang turut menawarkan pembiayaan peribadi dan pilihan pelanggan untuk berurus niaga di cawangan. Bagi tahun akan datang, akan berusaha untuk memulihkan arah aliran ini dengan menggalakkan koperasi di institusi-institusi pengajian awam/swasta menjadi Ejen Perkhidmatan, meningkatkan komisen bagi pembiayaan rumah (berdasarkan kos rumah), mengekalkan ejen perkhidmatan sedia ada dan penempatan mesin-mesin ATM secara bersama di premis-premis koperasi terpilih (39 ATM ditempatkan secara bersama sehingga 31 Disember ). Dengan strategi-strategi yang dilaksanakan ini, menjangka bakal mencatat peningkatan ketara dalam jumlah pengeluaran pembiayaan oleh ejen perkhidmatan. Laporan Tahunan 129

135 Memperkukuhkan Koperasi Kabinet Pameran Bagi menyokong dan menyediakan pendedahan selanjutnya terhadap produk Koperasi/Usahawan, telah melancarkan kabinet pameran bagi mempamerkan produk di beberapa cawangannya. Strategi ini dirangka khusus untuk menampilkan produk baharu setiap bulan dan membantu mempromosinya melalui rangkaian cawangan Bank. Kabinet pameran ini juga akan menyediakan peluang untuk menjalin hubungan perniagaan antara pengeluar, pengedar dan pengguna melalui sesi pemadanan perniagaan yang dianjurkan oleh dan agensi-agensi kerajaan yang lain. Program Rakan CO-OP Ulang Tahun Ke percaya bahawa untuk koperasi berdaya saing pada hari ini di pasaran, ia perlu menyokong pembangunan Modal Insan. Program Rakan CO-OP yang diinisiatifkan oleh Bank meliputi perkhidmatan dan bantuan untuk membantu koperasi kecil dan sederhana dengan mempertingkatkan daya saingan mereka melalui peningkatkan kecekapan pengurusan dan kepelbagaian aktiviti perniagaan mereka. Bantuan disediakan dalam bentuk khidmat rundingan, khidmat nasihat dan kepakaran dalam pelaksanaan sistem perniagaan berasaskan Syariah yang membolehkan koperasi memanfaatkan kewangan patuh Syariah untuk mengembangkan perniagaan, aktiviti pemasaran dan prosmosi serta perkhidmatan sokongan yang lain. Program ini ditawarkan secara percuma kepada Koperasi dengan latihan praktikal diberi di cawangan Bank dan sehingga 31 Disember, sebanyak 145 Koperasi telah mendapatkan bantuan yang ditawarkan oleh Bank.

136 Memperkukuhkan Koperasi Memorandum Persefahaman Kerjasama strategik antara dan ANGKASA Pada 8 Julai, memeterai sebuah kerjasama strategik dengan ANGKASA yang antara lain dijangka akan merangsang pembangunan koperasi ke arah mencapai matlamat pembangunan yang digariskan di dalam Dasar Koperasi Negara. Perjanjian kerjasama ini telah disahkan di dalam sebuah Memorandum Persefahaman (MOU). Kerjasama tersebut juga berusaha untuk memberi pasaran baharu dan alternatif untuk produk dan perkhidmatan koperasi yang akan menjana hasil bukan sahaja kepada malah kepada koperasi. Pada masa yang sama, kerjasama ini bermatlamat untuk memanfaatkan keteguhan dan kefahaman antara dan ANGKASA berhubung gerakan koperasi bagi menyediakan bantuan yang menepati masa apabila diperlukan. Kedua-dua pihak akan saling menyokong dalam cara yang paling praktikal di mana akan menawarkan rangkaian cawangannya, melalui pameran di kabinetnya untuk promosi produk koperasi. ANGKASA pula akan menyediakan maklumat dan bantuan kepada untuk mengembangkan asas pelanggan bagi kemudahan pembiayaan perniagaan bagi syarikat mikro, kecil dan sederhana dan komersil. Perjanjian ini juga mencari peluang untuk menyokong gerakan koperasi dan usahawan melalui Yayasan dan ANGKASA mewujudkan program pendidikan untuk peningkatan kemahiran bagi mencapai kejayaan. Laporan Tahunan 131

137 Mengeratkan Silaturahim Ulang Tahun Ke Pada, telah menjelajah keseluruh Negara untuk mengeratkan hubungan Bank dengan masyarakat. Melalui Siri Program Silaturahim, Bank Berjaya meluaskan liputannya kepada masyarakat dan mengukuhkan lagi hubungan antara masyarakat dengan Bank. Antara inisiatif yang dilaksanakan adalah: Majlis Pembangunan Wanita, Pengkalan Chepa Bersempena Hari Wanita Antarabangsa, dengan kerjasama Majlis Pembangunan Wanita, Pengkalan Chepa menganjurkan program CSR untuk Sekolah Kebangsaan Kem, Pengkalan Chepa Kota Bharu, Kelantan. Melalui aktiviti gotong-royong, program ini melibatkan kerja mengecat dinding sekolah serta membersihkan semak samun di kawasan perkuburan. Program ini juga termasuk membantu penyediaan bekwah (majlis kenduri) dengan masyarakat, badan kerajaan dan organisasi bukan kerajaan. Aktiviti lain yang dianjurkan termasuk pertandingan mewarna dan pertandingan menyimpan wang terbanyak oleh murid-murid Sekolah Kebangsaan Kem. turut membantu membaiki lima buah rumah yang rosak menggunakan dana zakat, dan jumlah kos bagi menjayakan program ini adalah RM25, Turut hadir semasa acara ini ialah Dato Rahim, Ketua Pegawai Teknologi Maklumat. Singgah Sahur, Cawangan Labuan Semasa bulan Ramadan, Cawangan Labuan mengadakan program Singgah Sahur di enam lokasi berbeza, mengagihkan makanan untuk sahur. Lokasi yang terpilih adalah: - Hospital Labuan - Ibu Pejabat Polis Daerah Labuan - Pejabat Polis Bebuloh, Labuan - Pusat Pemulihan, Labuan - Bomba & Penyelamat, Labuan - Pejabat Maritim Labuan Program ini berlangsung sepanjang bulan Ramadan dan melibatkan warga kerja cawangan Labuan. Kos bagi acara ini adalah RM3,400. Cawangan Kota Baru dan Rumah Anak-Anak Yatim Kelab BALKIS, Kota Bharu Warga kerja Cawangan Kota Bharu telah mengadakan majlis berbuka puasa dengan kanak-kanak dari Rumah Anak Yatim Kelab BALKIS. Selain daripada majlis berbuka puasa, kami turut menyampaikan pelbagai jenis makanan dan barangan keperluan harian kepada kanak-kanak penghuni BALKIS. membelanjakan RM5, untuk acara ini. Membuat Bubur Lambuk pada bulan Ramadan Untuk mengukuhkan lagi silaturahim antara warga kerja Bank Rakyat, aktiviti membuat bubur lambuk dilangsungkan semasa bulan Ramadan. Acara ini telah dihadiri oleh Encik Md Khairuddin Hj Arshad, Dato Suhaimee Yassin dan Dato Mahmud Muhayyidin serta warga kerja Ibu Pejabat. Jumlah kos bagi acara ini adalah RM25, Hari Warga Emas dan Kanak-Kanak Sedunia Sambutan Hari Warga Emas dan Kanak-Kanak Sedunia telah berlangsung di Dewan Wawasan, Kedah yang dihadiri oleh Ketua Wilayah, Encik Ahmad Mazlan A Manaf. Hari ini dipenuhi dengan program interaktif seperti program mewarna Kelab Nuri dan pembukaan gerai untuk mempromosi produk dan kemudahan, Cawangan Jitra. Acara ini bermatlamat untuk meraikan warga emas dan kanak-kanak. Kos bagi seluruh program ini ialah RM18,

138 Mempertingkatkan Akses Kepada Perkhidmatan Kewangan Inovatif dan Tambah Nilai Sektor perbankan berada dalam dunia Dikotomi Andaian bahawa ia sentiasa menempuh evolusi hanyalah anggapan semata-mata jika ia diterima tanpa mengakui kekangan yang dihadapinya. Kekangan ini mungkin terbit sama ada daripada peraturan yang tertakluk di bawahnya atau daripada proses dalaman yang dilanda ketidakcekapan. Ia juga mungkin timbul akibat tidak sealiran dengan arus persaingan yang membolehkan mereka menguasai bahagian pasaran yang lebih besar atau menarik dan mengekalkan pasaran baharu. Selepas memahami kemajuan dan kekangan dikotomi yang tertakluk di bawahnya, telah menyemak semula model operasi semasa pada tahun untuk memastikan dua perkara: 1. Keberkaitan dan ketangkasannya kepada perubahan masa. Keberhasilan semakan ini memerlukan tiga pendekatan di mana kejayaan telah dicapai untuk memastikan ia boleh dilancarkan pada tahun kewangan berikut. Pendekatan tersebut meliputi: 1. Untuk membangunkan model operasi sasaran yang baharu berserta teras strategik yang akan menjadi panduan kepada semua program dan projek supaya menjadi tangkas apabila bertindak balas kepada dinamik industri. 2. Untuk mengukuhkan sistem teknologi maklumat selaras dengan peralihan industri ke dalam dunia digital. 3. Untuk menilai semula taraf perkhidmatan semasa yang disediakan untuk pelanggan di semua (customers touch point). Laporan Tahunan Keupayaan dan kapasiti kemampuan modal insan, proses dan sistem untuk bertindak balas kepada perubahan.

139 Mempertingkatkan Akses Kepada Perkhidmatan Kewangan Inovatif dan Tambah Nilai Ulang Tahun Ke merupakan tahun untuk membina asas inovasi Model operasi sasaran yang baharu akan dilancarkan di mana teras strategiknya sebagai inovator bagi produk, perkhidmatan dan pengalaman pelanggan disediakan melalui pelbagai saluran penyampaian. Teras ini akan menambah inisiatif tawaran berasaskan kepelbagaian dan penyelesaian produk kepada pelanggan semasa dan bakal pelanggan, ke dalam program dan projek masing-masing. Peningkatan persaingan di dunia digital mendorong untuk membangunkan aplikasi mudah alih yang menggalakkan literasi kewangan. telah merangka satu pendekatan berstruktur untuk menguasai bahagian pasaran dengan segmentasi pasaran serta mengukuhkan barisan depan. Ia akan dicapai melalui program kecemerlangan perkhidmatan dan peningkatan pengalaman pelanggan, pengukuhan perbankan perniagaan dan mewujudkan garis kawalan yang jelas terhadap semua saluran penyampaian dengan tahap kecekapan dan keberkesan yang lebih tinggi. Peningkatan perhatian untuk memperhebatkan Produktiviti Sejak beberapa tahun lepas, telah melaksanakan usaha berterusan untuk meningkatkan kapasiti dan keupayaan melalui sistem pengurusan prestasi berpandukan empat kuadran kad skor seimbang kami. Pelbagai projek dalaman dipantau secara rapi mengikut jadual penyiapan masing-masing. Hasil yang disasar untuk dicapai dan perkembangannya harus selaras dengan kehendak dasar dan prosedur yang telah menjadi budaya kerja. Di samping itu, tindakan pembetulan juga dilakukan bagi mengukuhkan kehadiran dalam industri. Kami akan terus melalui evolusi untuk mencapai inovasi dengan pendekatan berdisiplin dan menangani kekangan dengan lebih baik... Tenaga manusia kekal sebagai aset yang paling bernilai. Walau bagaimanapun, pentakrifan tenaga manusia pada tahun merentasi aspek modal insan dalam perniagaan kerana ia juga meliputi pelanggan. Pada tahun ini, pelbagai program disusun untuk mengeratkan hubungan dengan para pelanggan dan anggota kami. Di samping itu, kami juga sentiasa mencari pelbagai cara lain untuk berhubung dengan mereka. Kami membangunkan konsep dan rangka kerja dalam bidang pengurusan aduan dan maklum balas bagi membolehkan kami memahami keperluan dan kehendak pelanggan kami dalam dunia khidmat pelanggan. Ia bertujuan bagi membolehkan kami menyampaikan produk dan perkhidmatan kami dengan cara yang lebih baik lagi. Sebagai sebuah koperasi, komited untuk memastikan ia memenuhi jangkaan para ahlinya dan menepati prinsip-prinsip utama dalam memberi ganjaran kepada anggota kami serta menyumbang semula kepada komuniti tempatan dan orang ramai. akan mengukuhkan usahanya untuk mentransformasi. Sebagai sokongan terhadap Pelan Induk Sektor Kewangan Kebangsaan, kami memberi perhatian besar kepada idea inklusiviti iaitu tiada sesiapa pun akan ketinggalan di belakang. Setiap orang mempunyai hak untuk mendapat akses kewangan, tanpa mengira siapa.

140 Keprihatinan Terhadap Alam Sekitar Budaya 5S Selaras dengan program transformasi lima tahun Bank yang telah diluluskan pada bulan November 2013, sebuah Jawatankuasa Pusat dan sebuah Jawatankuasa Kerja 5S telah ditubuhkan untuk menjadikan Amalan Kualiti Alam Sekitar 5S satu realiti. Inisiatif 5S bertujuan untuk menggalakkan disiplin serta aplikasi beberapa set piawaian di tempat kerja. Nilai teras 5S adalah - Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal. Semua prinsip ini akan memanfaatkan Bank dan warga kerjanya dengan mewujudkan persekitaran tempat kerja yang selesa, meningkatkan tahap keselamatan di tempat kerja, mengurangkan pembaziran, menjadikan proses organisasi berkesan dan mengoptimum tahap kecekapan. Sebagai sebahagian daripada usaha untuk memupuk dan melaksanakan Amalan Kualiti Alam Sekitar 5S di kalangan tenaga kerja di Ibu Pejabat, beberapa aktiviti telah dilaksanakan termasuk pertandingan logo dan cogan kata, aktiviti Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal dan pertandingan zon kecil dianjurkan di peringkat cawangan. Pada 30 Januari 2015, telah diperakui sebagai bank pertama di Malaysia yang diakreditasi oleh Perbadanan Produktiviti Malaysia dengan Sijil Akreditasi Amalan Kualiti 5S. Laporan Tahunan 135 Konsep 5S merupakan pendekatan menyeluruh untuk menjaga dan melindungi bukan sahaja warga kerja kami dan alam sekitar, malah perniagaan kami kerana amalan dan proses perniagaan hijau membantu mempromosi kecekapan yang menambah baik persekitaran.

141

142 Tadbir Urus

143 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke LEMBAGA PENGARAH 1. Komposisi Lembaga Pengarah Pada masa ini Lembaga Pengarah dianggotai oleh 9 orang Pengarah yang terdiri daripada: - Enam (6) orang Pengarah Bukan Eksekutif Bebas - Dua (2) orang Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas (Nomini daripada Kementerian Kewangan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) dengan seorang Pengarah Eksekutif yang menyandang jawatan Pengarah Urusan. - Seorang (1) Pengarah Bukan Eksekutif Bebas dilantik dari kalangan Anggota Koperasi pada tahun untuk mewakili kepentingan ahli-ahli koperasi dalam Lembaga. Komposisi Lembaga Pengarah pada masa ini mematuhi perenggan 2.18 dalam Garis Panduan Tadbir Urus Korporat bagi Institusi Kewangan Pembangunan Bank Negara Malaysia. Lebih daripada separuh ahli Lembaga Pengarah terdiri daripada para Pengarah Bebas yang menyediakan semakan dan keseimbangan yang berkesan dalam fungsi Lembaga Pengarah. Para Pengarah daripada latar belakang yang pelbagai dengan kepakaran dan kemahiran dalam perbankan, kewangan, perakaunan, perniagaan dan ekonomi, justeru, menyediakan himpunan pengalaman yang diperlukan bagi merangka strategi dan pelan tindakan untuk mengatasi cabaran dan halangan yang dihadapi dengan berkesan dalam persekitaran perbankan masa kini. 2. Piagam Lembaga Pengarah Pada tahun, Lembaga Pengarah telah memformalkan sebuah Piagam Lembaga Pengarah yang menetapkan tugas, tanggungjawab dan fungsi Lembaga Pengarah selaras dengan prinsip-prinsip tadbir urus korporat terbaik seperti yang ditetapkan dalam garis panduan yang dikeluarkan oleh pihak penguatkuasa. Piagam Lembaga Pengarah ini turut menyediakan rujukan bagi para Pengarah dan Jawatankuasa-jawatankuasa Lembaga Pengarah yang lain dalam melaksanakan tugas pengawasan mereka secara berkesan dan cekap. Piagam Lembaga Pengarah meliputi bidang-bidang penting berikut: I. Saiz dan Komposisi Lembaga Pengarah II. Pelantikan baharu/pelantikan semula Pengarah III. Peranan dan Tanggungjawab Lembaga Pengarah IV. Kod Tatalaku bagi Pengarah V. Tatacara Mesyuarat Lembaga Pengarah VI. Peranan Pengerusi VII. Peranan Pangarah Urusan VIII. Peranan Pengarah Bukan Eksekutif Bebas IX. Peranan Jawatankuasa Lembaga Pengarah 3. Tugas dan Tanggungjawab Dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka, ahli Lembaga komited dan patuh sepenuhnya kepada piawaian tadbir urus korporat tertinggi. Ini memastikan agar Bank terus mencatat prestasi kewangan yang kukuh untuk memberi nilai jangka panjang dan mampan kepada pemegang kepentingan. Lembaga Pengarah juga menggalas tanggungjawab fidusiari untuk bertindak demi kepentingan. Tugas dan tanggungjawab Lembaga adalah seperti berikut: a) Kewangan / Operasi (i) Mengkaji dan meluluskan semua perkara strategik dan dasar termasuk objektif, rancangan perniagaan strategik dan dasar operasi penting Bank serta memantau prestasi Pengurusan berdasarkan Petunjuk Prestasi Utama ( KPI ) yang diluluskan oleh Lembaga. (ii) Mewujudkan dan mengekalkan piawaian tadbir urus korporat serta menetapkan KPI untuk mempertingkatkan pencapaian perniagaan dan tanggungjawab korporat. (iii) Mengkaji kecukupan dan kewibawaan perakaunan dan sistem laporan kewangan serta memastikan kawalan yang sewajarnya disediakan.

144 (iv) Mengkaji dan meluluskan hal-hal berikut, termasuk tetapi tidak terhad kepada:- Rancangan Perniagaan dan Belanjawan tahunan. Laporan pengurusan yang meliputi prestasi kewangan dan perniagaan, kemaskini aset yang terjejas dari segi kredit, litigasi dan peristiwa penting. Sebarang cadangan yang ditolak. Sebarang pembelian atau pelupusan barangan atau aset tetap atau sebarang pembelian atau penamatan perkhidmatan dalam had-had yang telah ditetapkan dalam dasar perolehan. Pembangunan dan pelaksanaan perniagaan, produk dan perkhidmatan baharu. (v) Memastikan supaya stuktur operasi, sistem kawalan, sistem untuk mengenal pasti dan mengurus risiko serta kawalan kewangan dan operasi telah tersedia dan dilaksanakan dengan sewajarnya. (vi) Mengkaji dan meluluskan dasar perniagaan dan operasi penting termasuk tetapi tidak terhad kepada perkaraperkara berikut:- Dasar dividen. Skim gaji dan imbuhan. Dasar sumber manusia dan tenaga kerja. Dasar pematuhan Syariah. Dasar penggunaan sumber luar. Dasar keselamatan Teknologi Maklumat ( IT ) dan dasar-dasar berkaitan IT yang lain. (vii) Mengkaji dan meluluskan kemasukan atau kepelbagaian kontrak, urusniaga, pengaturan atau komitmen dengan mana-mana pihak berkaitan atau sebarang urusniaga yang melibatkan keadaan percanggahan kepentingan. b) Pengurusan Risiko (i) Mengkaji dan meluluskan rangka kerja dan dasar pengurusan risiko serta memastikan supaya mewujudkan kawalan dalaman dan infrastruktur yang mencukupi untuk menguruskan risiko dengan berkesan. (ii) Mengkaji dan meluluskan Dasar Pengurusan Kesinambungan Perniagaan Bank dalam menangani pelbagai peristiwa dan bencana dalaman/luaran yang melampau. (iii) Menilai keberkesanan Pengurusan dalam mengawal dan mengendalikan risiko-risiko. c) Sumber Manusia dan Tadbir Urus Korporat (i) Mengkaji dan meluluskan pelantikan, kenaikan pangkat, imbuhan, pampasan dan pemecatan warga kerja pengurusan kanan. (ii) Mengkaji dan meluluskan dasar Sumber Manusia termasuk tetapi tidak terhad kepada rancangan penggantian bagi penggantian pengurusan yang tersusun, dasar-dasar baharu berkaitan manfaat warga kerja, kod tatacara, prosedur penyampaian maklumat, prosedur tindakan disiplin dan prosedur rungutan. (iii) Mengkaji pada setiap tahun prestasi Pengerusi, Pengarah Urusan dan para Pengarah secara individu serta warga kerja pengurusan kanan dan menilai keberkesanan Lembaga Pengarah. (iv) Mengemukakan saranan berhubung pakej-pakej imbuhan, elaun, manfaat, pelantikan baharu dan pelantikan semula pengarah. d) Pematuhan (i) Mengkaji laporan dan cadangan yang berkaitan bagi memastikan supaya operasi Bank mematuhi undangundang, akta berkanun, prinsip-prinsip Syariah dan dasar serta prosedur yang telah ditetapkan. (ii) Berpegang dan mematuhi semua undang-undang, penguatkuasaan, peraturan, arahan, garis panduan dan pekeliling (termasuk pendedahan berterusan) dan piawaian etika yang diguna pakai. (iii) Mempertimbang dan memberi sebarang maklum balas, pengakusaksian, aku janji atau pengesahan seperti diperlukan oleh pihak-pihak berkuasa yang berkaitan dengan pematuhan kepada keperluan penguatkuasaan. Laporan Tahunan 139

145 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke Mesyuarat Lembaga Pengarah Lembaga Pengarah mengadakan mesyuarat secara kerap iaitu sekurang-kurangnya dua belas (12) kali setahun. Mesyuarat khas Lembaga Pengarah akan diadakan apabila perlu bagi membantu proses membuat keputusan penting yang memerlukan kajian atau pertimbangan Lembaga Pengarah dengan segera. Empat belas (14) mesyuarat Lembaga Pengarah, termasuk dua (2) Mesyuarat Lembaga Khas telah diadakan pada tahun kewangan berakhir 31 Disember. Bagi membantu perbincangan yang produktif dan bermakna, prosiding mesyuarat Lembaga Pengarah dijalankan mengikut agenda yang tersusun. Agenda berserta laporan dan kertas cadangan yang lengkap diedarkan kepada para Pengarah sekurang-kurangnya tujuh (7) hari sebelum mesyuarat Lembaga Pengarah. Ini bertujuan untuk memberi masa kepada para Pengarah mengkaji dokumendokumen Lembaga Pengarah dan untuk membantu perbincangan yang menyeluruh pada mesyuarat Lembaga Pengarah. Bagi memelihara kerahsiaan, dokumen-dokumen mesyuarat berkaitan isu atau cadangan korporat yang dianggap rahsia dan sulit, akan hanya diedarkan kepada para Pengarah pada mesyuarat Lembaga Pengarah berkenaan. Minit mesyuarat Lembaga Pengarah diedarkan kepada semua Pengarah untuk penelitian mereka dan pengesahan minit tersebut dilakukan pada mesyuarat Lembaga yang berikutnya. Para Pengarah boleh meminta penjelasan atau membuat ulasan sebelum minit dibentangkan untuk pengesahan. Apabila pengesahan diterima daripada semua ahli di mesyuarat Lembaga, minit berkenaan akan ditandatangani oleh Pengerusi mesyuarat bagi menandakan bahawa ia merupakan catatan yang benar bagi prosiding mesyuarat yang lalu. Para Pengarah diwajibkan untuk mengisytiharkan dengan sertamerta kepada Lembaga Pengarah jika mereka mempunyai sebarang percanggahan kepentingan peribadi dalam sebarang urusniaga yang dimeterai secara langsung atau tidak langsung dengan Bank Rakyat. Pengarah yang berkepentingan tersebut dikehendaki mengecualikan diri daripada perbincangan dan proses membuat keputusan Lembaga Pengarah berhubung urusniaga tersebut bagi menjamin supaya beliau tidak mempengaruhi Lembaga Pengarah berkaitan urusniaga terbabit. Komitmen Pengarah dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka terbukti berdasarkan kepada kehadiran mereka di mesyuarat Lembaga Pengarah yang diadakan pada tahun kewangan berakhir 31 Disember, di mana kehadiran mereka adalah seperti berikut: Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Lembaga Tan Sri Sabbaruddin Chik (Pengerusi pelantikan sehingga 9/4/) 4/4 Datuk Mat Noor Nawi (Pengerusi pelantikan pada 28/4/) 14/14 Datuk Mustafha Hj. Abd. Razak Pengarah Urusan 14/14 Dato Abdul Mutalib Alias (Pelantikan sehingga 30/6/ dan dilantik semula pada 1/10/) 8/9 Dato Zuraidah Atan (Pelantikan sehingga 31/10/) 10/11 Tuan Haji Abdul Rahman Kasim (Pelantikan pada 15/4/) 11/11 Dr. Roselan Baki (Pelantikan pada 15/4/) 9/10 Tan Sri Dr. Alies Anor Abdul (Pelantikan pada 17/7/) 7/7 5. Akses kepada Maklumat Para pengarah mempunyai akses yang penuh dan tidak terhalang kepada semua maklumat berkaitan perniagaan dan hal ehwal Bank Rakyat untuk membolehkan mereka menjalankan tugas mereka dengan berkesan. Semua pengarah mempunyai akses kepada pengurusan dan khidmat serta nasihat mereka dan para pengarah juga boleh mendapatkan khidmat nasihat profesional bebas jika perlu. 6. Pelantikan dan Pelantikan Semula ke Lembaga Melalui saranan Jawatankuasa Pencalonan, Lembaga memastikan supaya tahap dan gabungan ahli-ahlinya mempunyai kredibiliti, kewibawaan dan ketrampilan yang dikehendaki dengan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan. Menurut Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas) 1978, pelantikan dan pelantikan semula semua pengarah dilaksanakan oleh Menteri yang bertanggungjawab selepas disahkan Bank Negara Malaysia berhubung kesesuaian dan kelayakan individu yang dilantik. Pelantikan para pengarah adalah untuk tempoh tidak melebihi dua tahun dan mana-mana pengarah yang dilantik layak untuk dilantik semula untuk tempoh tidak melebihi setahun.

146 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama 7. Imbuhan Pengarah Imbuhan dan elaun Pengerusi dan semua pengarah lain ditentukan oleh Menteri yang bertanggungjawab dan dengan persetujuan Menteri Kewangan. Imbuhan Pengarah dilaporkan dalam nota kepada akaun di bahagian Penyata Kewangan. 8. Latihan Lembaga Latihan berterusan adalah penting bagi para pengarah untuk mendapat maklumat dan mengikuti perkembangan industri perbankan bagi meningkatkan lagi kemahiran dan pengetahuan mereka dalam melaksanakan tanggungjawab mereka secara berkesan. Pengarah yang baru dilantik ke Lembaga akan melalui satu sesi taklimat oleh Pengurusan mengenai perniagaan dan operasi serta struktur organisasi Bank termasuk peraturan dan undangundang penting. Sebuah buku panduan pengarah dan maklumat berkaitan lain turut disediakan untuk pengarah tersebut. Semua pengarah Bank dikehendaki mendaftar untuk program latihan teras pengarah di bawah Program Pendidikan Pengarah Institusi Kewangan ( FIDE ). Para pengarah juga digalakkan untuk menghadiri latihan lain yang berkaitan bagi membolehkan mereka menjalankan tanggungjawab dengan berkesan. Sehubungan itu, tumpuan yang diberikan adalah kepada latihan elektif anjuran FIDE kerana latihan sedemikian disusun berdasarkan bidangbidang yang berkaitan dengan industri perbankan. Para pengarah juga boleh menghadiri program latihan lain yang dianjurkan oleh badan-badan profesional tempatan dan pihak-pihak berkuasa dalam bidang yang berkaitan dengan Bank. 9. Jawatankuasa-jawatankuasa Lembaga Ahli Lembaga membentuk Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan, Jawatankuasa Pencalonan, Jawatankuasa Imbuhan, Jawatankuasa Pengurusan Risiko dan Jawatankuasa Pelaburan untuk membantu Lembaga dalam melaksanakan peranannya secara berkesan dan cekap. Kesemua jawatankuasa tersebut berfungsi selaras dengan terma rujukan yang diluluskan oleh Lembaga. Semua jawatankuasa dipengerusikan oleh Pengarah Bukan Eksekutif dan pengerusi bagi setiap jawatankuasa perlu memastikan supaya jawatankuasa berfungsi selaras dengan terma rujukan masing-masing. Terma rujukan setiap jawatankuasa disemak bagi memastikan jawatankuasa memenuhi objektif menyeluruh Bank. Jawatankuasa melapor kepada Lembaga Pengarah bagi semua keputusan mereka. Ini memastikan supaya Lembaga Pengarah mengetahui setiap aspek operasi Bank. a) Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan 1. KOMPOSISI DAN TERMA RUJUKAN 1.1. Komposisi a. Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan ( Jawatankuasa ) hendaklah dilantik oleh Lembaga Pengarah dari kalangan ahli-ahlinya dan hendaklah terdiri tidak kurang daripada tiga orang ahli, yang mana kesemuanya merupakan pengarah bukan eksekutif. Majoriti ahli Jawatankuasa hendaklah terdiri daripada para pengarah bebas. b. Sekurang-kurangnya seorang ahli Jawatankuasa hendaklah mempunyai pengalaman bekerja atau pengetahuan dalam perakaunan, amalan audit dan/atau keperluan laporan kewangan Kekerapan dan Prosiding Mesyuarat a. Mesyuarat hendaklah diadakan sekurangkurangnya tiga bulan sekali. b. Pengerusi juga boleh memanggil mesyuarat apabila diminta oleh mana-mana ahli Pengurusan, Juruaudit Dalaman atau Luar untuk mempertimbangkan sebarang perkara yang perlu dibawa kepada perhatian Lembaga Pengarah atau warga kerja. c. Jawatankuasa akan menetapkan prosedurnya sendiri mengenai panggilan mesyuarat, undian dan prosiding bagi mesyuarat, notis yang perlu diberikan bagi mesyuarat, catatan minit, penyimpanan, pengeluaran dan pemeriksaan minit tersebut Kuorum Korum hendaklah terdiri daripada tiga orang ahli. Laporan Tahunan 141

147 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke Setiausaha Ketua Juruaudit Dalaman hendaklah bertindak sebagai Setiausaha Jawatankuasa Hak-hak Jawatankuasa hendaklah, apabila perlu dan wajar untuk pelaksanaan tugasnya, berhak ke atas perkaraperkara berikut dengan kos yang ditanggung oleh : Mempunyai akses penuh kepada sebarang maklumat berkaitan. Mendapatkan khidmat nasihat profesional bebas atau daripada pihak-pihak lain. Menjemput untuk menghadiri mesyuaratnya, mana-mana pengarah yang bukan ahli Jawatankuasa dan/atau mana-mana warga kerja yang dianggap boleh membantu dalam mencapai keputusan yang termaklum. Kuasa untuk menyiasat sebarang perkara dalam terma rujukannya. Mendapatkan sumber yang diperlukan untuk menjalankan tugas-tugasnya. Saluran komunikasi secara langsung dengan juruaudit luar dan dalaman. Mengadakan mesyuarat dengan juruaudit luar TUGAS & TANGGUNGJAWAB Tugas dan tanggungjawab Jawatankuasa adalah: a. Pengurusan Risiko Mengkaji kecukupan dan keberkesanan pengurusan risiko, sistem kawalan dalaman dan proses tadbir urus (termasuk pematuhan Syariah) (dan subsidiarinya) termasuk skop audit dalaman, program audit dalaman, penemuan audit luar dan cadangan tindakan yang perlu diambil oleh Pengurusan. b. Audit Dalaman Meluluskan pelantikan, pemecatan atau pemindahan Ketua Juruaudit Dalaman dan Juruaudit Dalaman Kanan. Menilai prestasi dan menentukan pakej imbuhan Ketua Juruaudit Dalaman Mengkaji kecukupan rancangan audit dalaman, skop, fungsi dan sumber Sektor Audit Dalaman dan memastikan supaya ia mempunyai kuasa yang diperlukan untuk menjalankan tugasnya. Mengkaji dan menentukan pelaksanaan fungsi audit Syariah setelah berbincang dengan Jawatankuasa Syariah. Mengkaji penilaian dan penemuan audit berkaitan keberkesanan sistem kawalan dalaman dan pematuhan Syariah oleh Bank Rakyat. Mempertimbangkan penemuan utama daripada penyiasatan dalaman dan tindak balas Pengurusan. Memastikan dan mengawal selia supaya fungsi audit dalaman mematuhi Garis Panduan Fungsi Audit Dalaman Institusi Berlesen Bank Negara Malaysia (BNM/RH/ GL/013-4). c. Audit Luar Mengkaji rancangan dan skop audit yang disediakan oleh juruaudit luar, sistem kawalan perakaunan dalaman dan kawalan audit. Mengkaji kerjasama yang diberikan oleh para pegawai kepada juruaudit luar dan sebarang kesukaran yang dihadapi sepanjang menjalankan kerja audit, termasuk sebarang halangan terhadap skop aktiviti atau akses kepada maklumat yang diperlukan. Mengkaji penemuan audit utama yang dibangkitkan oleh juruaudit luar dan tindak balas pengurusan, termasuk status saranan audit yang lalu.

148 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama d. Laporan Kewangan Memastikan supaya akaun disediakan tepat pada masanya dan secara tepat dengan kajian yang kerap terhadap kecukupan peruntukan bagi luar jangka dan hutang lapuk serta hutang ragu. Memastikan laporan akaun kewangan yang saksama dan telus untuk dikemukakan kepada Lembaga Pengarah dan memastikan penerbitan akaun tahunan secara segera. e. Urusniaga Pihak Berkaitan Mengkaji sebarang urusniaga pihak berkaitan yang mungkin timbul antara bank Rakyat dan subsidiarinya. f. Hal-hal Lain Pengerusi Jawatankuasa hendaklah melaporkan semua perkara yang memerlukan perhatian Lembaga Pengarah atau anggota. Bertindak ke atas perkara-perkara yang dianggap wajar oleh Jawatankuasa atau seperti yang dibenarkan oleh Lembaga Pengarah 2. KEHADIRAN DI MESYUARAT Sembilan (9) mesyuarat Jawatankuasa telah diadakan pada tahun. Butiran kehadiran setiap ahli di mesyuarat Jawatankuasa adalah seperti berikut: Kehadiran di Peratus Nama Ahli Jawatankuasa Mesyuarat Jawatankuasa Kehadiran Datuk Hj. Mohd Idris Hj. Mohd Isa 2/2 100% Pengerusi (dilantik sebagai Ahli/Pengerusi berkuatkuasa dari 1 November ) Dato Mangsor Saad 9/9 100% Pengerusi (ditukar jawatan kepada Ahli berkuatkuasa dari 1 November dan tidak lagi menjadi Ahli berkuat kuasa dari 1 Januari 2015) Dato Saripuddin Kasim 8/9 89% Ahli (tidak lagi menjadi Ahli berkuatkuasa dari 1 Januari 2015) Datuk Mat Noor Nawi 4/5 80% Ahli (tidak lagi menjadi Ahli berkuatkuasa dari 1 Julai ) Tn. Hj. Abdul Rahman Kasim 6/6 100% Ahli (dilantik sebagai Ahli berkuatkuasa dari 15 April ) Dato Zuraidah Atan 1/3 33% Ahli (dilantik sebagai Ahli pada 1 Julai dan tidak lagi menjadi Ahli berkuatkuasa dari 1 November ) Tan Sri Dr. Alies Anor Abdul 2/2 100% Ahli (dilantik sebagai Ahli berkuatkuasa dari 1 November ) Laporan Tahunan 143

149 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke RINGKASAN AKTIVITI Pada tahun ini, Jawatankuasa telah menjalankan aktivitiaktiviti berikut selaras dengan Garis Pandun Piawaian Tadbir Urus Korporat bagi Jawatan Pengarah untuk Institusi Kewangan Pembangunan BNM (BNM/RH/GL 005-4] 3.1. Laporan Kewangan Memastikan supaya akaun disediakan tepat pada masanya dan secara tepat: dengan kajian secara kerap ke atas kecukupan peruntukan luar jangka dan hutang lapuk serta ragu. Di samping itu, Jawatankuasa turut memastikan laporan akaun kewangan yang saksama dan telus untuk dikemukakan kepada Lembaga Pengarah dan memastikan penerbitan akaun tahunan yang segera Audit Dalaman a. Mengkaji rancangan audit tahunan bagi memastikan kecukupan skop dan liputan yang menyeluruh terhadap aktiviti dan subsidiarinya serta keperluan sumber Sektor Audit Dalaman untuk menjalankan fungsifungsinya. b. Mengkaji laporan Audit Dalaman, saranan audit dan tindak balas Pengurusan terhadap saranan tersebut. c. Mengkaji status laporan tindakan yang dilaksanakan oleh Pengurusan untuk memperbetulkan isu-isu audit tertunggak bagi memastikan kelemahan kawalan telah ditangani. d. Mengkaji laporan Pencapaian dan Prestasi Audit Dalaman bulanan bagi memastikan perkembangan, pencapaian, prestasi, liputan fungsi Audit Dalaman, latihan yang dihadiri oleh juruaudit dalaman dan memberi perhatian kepada sebab-sebab perletakan jawatan juruaudit dalaman. e. Mengkaji laporan audit yang dikeluarkan oleh pihak-pihak berkuasa, tindak balas pengurusan terhadap saranan Penguatkuasa dan tindakan pembetulan yang diambil untuk memperbaiki kelemahan yang dikesan. f. Mengkaji subsidiari bagi mendapatkan satu tinjauan menyeluruh bagi pengurusan risiko dan sistem kawalan dalaman subsidiari tersebut. g. Meluluskan pelantikan jawatan-jawatan penting dalam Sektor Audit Dalaman. h. Mengarahkan pelaksanaan penyiasatan ke atas aktiviti atau perkara dalam terma rujukannya. i. Mengkaji minit mesyuarat Jawatankuasa untuk mendapatkan tinjauan menyeluruh mengenai perbincangan dan tindakan pembetulan oleh Pengurusan ke atas kelemahan kawalan yang dibangkitkan oleh juruaudit dalaman Audit Luar a. Mengkaji dengan juruaudit luar:- Memorandum Perancangan Audit dan skop kerja bagi tahun ini. Keputusan audit, laporan-laporan audit yang berkaitan dan Memorandum Maklumat Penting Audit berserta tindak balas/ulasan Pengurusan terhadap penemuan tersebut. b. Mengkaji pelantikan juruaudit berkanun luar bagi penyediaan perkhidmatan bukan audit. Apabila mempertimbangkan kelulusan bagi perkhidmatan tersebut, Jawatankuasa akan mempertimbangkan proses dan keperluan (termasuk had yuran) yang ditetapkan di bawah dasar bagi pelantikan sedemikian. c. Menilai prestasi juruaudit luar dan membuat saranan kepada Lembaga Pengarah mengenai pelantikan mereka Urusniaga Pihak Berkaitan Mengkaji urusniaga pihak berkaitan yang dimeterai oleh dan subsidiarinya.

150 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama 4. LATIHAN Latihan yang dihadiri oleh ahli-ahli Jawatankuasa dilaporkan di bawah Penyata Tadbir Urus Korporat di muka surat 138 hingga FUNGSI AUDIT DALAMAN Jawatankuasa dibantu oleh Sektor Audit Dalaman dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. Sektor Audit Dalaman menyediakan penilaian bebas dan objektif berhubung kecukupan dan keberkesanan pengurusan risiko, kawalan dalaman dan proses-proses tadbir urus korporat. Sektor Audit Dalaman turut menjalankan audit penyiasatan jika sebarang tindakan yang tidak wajar, menyalahi undang-undang dan tidak amanah dilaporkan. Fungsi audit dalaman mengkaji keberkesanan struktur kawalan dalaman ke atas aktiviti dan subsidiarinya dengan memfokus kepada bidang-bidang berisiko tinggi seperti yang ditentukan menggunakan pendekatan berasaskan risiko. Semua aktiviti berisiko tinggi di setiap bidang yang boleh diaudit akan diaudit setiap tahun. Audit dalaman meliputi, antara lain, kajian kecukupan pengurusan risiko, kawalan operasi, pematuhan dengan prosedur, garis panduan dan keperluan berkanun yang ditetapkan, kualiti aset, kecekapan pengurusan dan tahap perkhidmatan pelanggan. Audit-audit tersebut adalah untuk memastikan supaya kawalan yang diwujudkan bersesuaian, dilaksanakan secara aktif dan mencapai tahap pendedahan risiko yang boleh diterima, selari dengan dasar pengurusan risiko. Dalam menjalankan kajian tersebut, audit dalaman membuat saranan bagi penambahbaikan dan peningkatan sistem kawalan dalaman dan proses kerja sedia ada. Sektor Audit Dalaman turut menjalankan audit ke atas sistem maklumat bagi memastikan supaya sumber-sumber pengkomputeran dijaga dengan secukupnya untuk melindungi dan menyediakan kelangsungan sistem tersebut bagi menyokong keperluan operasi perniagaan. Sektor Audit Dalaman menyediakan fungsi rundingan atau khidmat nasihat dalam penilaian pendedahan risiko bagi sistem, produk perniagaan dan perkhidmatan baharu untuk menilai kawalan yang sepatutnya disediakan bagi mengurangkan risiko yang dikenal pasti sebelum pelaksanaannya. Bagi mengekalkan objektif dan kebebasannya, Sektor Audit Dalaman tidak terlibat dalam proses pemilihan atau pelaksanaan sistem apabila memberikan fungsi rundingan atau khidmat nasihat tersebut. Semua aktiviti audit dijalankan sejajar dengan objektif dan dasar dan mematuhi dasar serta garis panduan berkaitan yang dikeluarkan oleh BNM dan seperti panduan dalam Kod Etika dan Piawaian Antarabangsa bagi Amalan Profesional Audit Dalaman (Piawaian) seperti yang dianjurkan oleh Institut Juruaudit Dalaman (IIA). Pada tahun, aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Sektor Audit Dalaman adalah seperti berikut: Membangunkan rancangan audit dalaman menggunakan pendekatan berasaskan risiko, dengan mengambil kira rancangan pengembangan perniagaan serta input daripada Pengurusan dan Jawatankuasa. Menyediakan penilaian bebas dan jaminan objektif terhadap kecukupan dan keberkesanan pengurusan risiko, kawalan dalaman dan proses tadbir urus melalui kajian tersusun ke atas jabatan dan operasi yang dikenal pasti dalam rancangan audit tahunan. Menjalankan tugasan tidak berjadual dan kajian khas seperti yang diarahkan oleh Jawatankuasa, Pengurusan atau BNM. Memastikan tahap pematuhan dengan dasar dan prosedur serta keperluan berkanun. Mengesyorkan penambahbaikan dan peningkatan kepada sistem kawalan dalaman dan prosedur/ proses sedia ada. Menjalankan penyiasatan ke atas aktiviti atau perkara seperti diarahkan oleh Jawatankuasa dan Pengurusan. Laporan Tahunan 145

151 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke b) Jawatankuasa Pencalonan Jawatankuasa Pencalonan memastikan keberkesanan Lembaga Pengarah dalam melaksanakan tugas mereka. Jawatankuasa menilai prestasi Ahli Lembaga dan Pengarah Urusan/Presiden serta mengesyorkan pelantikan baharu. Jawatankuasa Pencalonan terdiri daripada empat (4) orang ahli yang dilantik dari kalangan para Pengarah Bukan Eksekutif. Jawatankuasa telah mengadakan sembilan (9) mesyuarat bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember. Ahli-ahli Jawatankuasa Pencalonan dan rekod kehadiran mereka di mesyuarat adalah seperti berikut: Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Tan Sri Sabbaruddin Chik (Pelantikan sebagai Pengerusi sehingga 9/4/) 3/3 Datuk Mat Noor Nawi (Pelantikan sebagai Pengerusi pada 27/5/) 6/6 Datuk Mustafha Hj. Abd. Razak Pengarah Urusan /Presiden 9/9 Dato Abdul Mutalib Alias (Pelantikan sehingga 30/6/ pelantikan semula pada 1/11/) 5/6 Dato Mangsor Saad (Pelantikan sehingga 31/12/) 9/9 Dato Zuraidah Atan (Pelantikan sehingga 1/11/) 6/7 Dato Saripuddin Kasim (Pelantikan pada 1/7/ hingga 31/12/) 4/4 Terma rujukan Jawatankuasa Pencalonan adalah: Menyelia komposisi dan pemilihan Lembaga. Menilai prestasi dan keberkesanan ahli-ahli Lembaga, Jawatankuasa Lembaga dan jawatan-jawatan pengurusan utama. Mengesyorkan langkah-langkah untuk meningkatkan keberkesanan Lembaga dan Jawatankuasa Lembaga. Mewujudkan mekanisma penilaian rasmi untuk menilai keberkesanan Lembaga secara keseluruhan, sumbangan setiap Pengarah terhadap keberkesanan Lembaga, sumbangan setiap jawatankuasa yang diwujudkan oleh Lembaga dan prestasi Pengarah Urusan. Mengesyorkan kepada Lembaga, pemecatan para Pengarah/Pengarah Urusan/Presiden jika mereka didapati tidak memainkan peranan yang berkesan, terlibat dalam salah laku atau cuai dalam melaksanakan tugas mereka. Memastikan supaya para Pengarah terus menghadiri program pembangunan modal insan yang bersesuaian. Menyelia pelantikan dan rancangan penggantian Pengurusan dan menilai prestasi para pegawai kanan serta mengesyorkan kepada Lembaga, tindakan yang sewajarnya terhadap mereka yang didapati tidak menjalankan tugas secara berkesan, terlibat dalam salah laku atau cuai dalam melaksanakan tanggungjawab mereka. c) Jawatankuasa Imbuhan Jawatankuasa Imbuhan membantu Lembaga Pengarah menentukan struktur pembayaran imbuhan, mengenal pasti arah aliran semasa dan menilai isu-isu berkaitan imbuhan bagi memastikan kecekapan organisasi. Jawatankuasa turut mengesyorkan kenaikan gaji, pakej-pakej imbuhan lain dan bonus warga kerja. Jawatankuasa terdiri daripada empat (4) orang Pengarah Bukan Eksekutif. Jawatankuasa telah mengadakan lapan (8) mesyuarat pada tahun. Ahliahli Jawatankuasa Imbuhan dan rekod kehadiran mesyuarat mereka adalah seperti berikut:- Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Dato Saripuddin Kasim (Pelantikan sebagai Pengerusi sehingga 31/12/) 8/8 Datuk Mat Noor Nawi (Pelantikan sehingga 1/7/) 4/4 Dato Abdul Mutalib Alias (Pelantikan sehingga 1/7/) 3/4 Dato Zuraidah Atan (Pelantikan sehingga 1/11/) 4/6 Dr. Roselan Baki (Pelantikan pada 1/7/) 4/4 Dato Mangsor Saad (Pelantikan pada 1/7/ sehingga 31/12/) 4/4

152 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Terma rujukan Jawatankuasa Imbuhan adalah: Mencadangkan rangka kerja imbuhan bagi para Pengarah, Pengarah Urusan, para Pengurus Besar dan Ketua Audit Dalaman. Mencadangkan pakej-pakej imbuhan bagi para pengarah, Pengarah Urusan, para Pengurus Besar dan Ketua Audit Dalaman. Memastikan supaya pakej imbuhan bagi Pengarah Urusan turut meliputi ganjaran yang dihubungkaitkan dengan prestasi korporat dan individu dengan tujuan untuk menggalakkan pencapaian piawaian prestasi yang tinggi. Memastikan supaya pakej-pakej imbuhan para Pengarah Bukan Eksekutif berpadanan dengan tahap tanggungjawab dan sumbangan mereka terhadap keberkesanan Lembaga Pengarah. d) Jawatankuasa Pengurusan Risiko Jawatankuasa Pengurusan Risiko memastikan aplikasi piawaian amalan terbaik dan tertinggi bagi pengurusan risiko. Ia turut menentukan strategi risiko untuk melindungi kepentingan, anggota dan pendeposit Bank. Jawatankuasa turut berusaha mempertingkatkan budaya pengurusan risiko di setiap peringkat dalam Bank. Jawatankuasa telah mengadakan empat (4) mesyuarat pada tahun. Jawatankuasa terdiri daripada lima orang Pengarah Bukan Eksekutif. Ahli-ahli Jawatankuasa Pengurusan Risiko dan rekod kehadiran di mesyuarat adalah seperti berikut: Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Datuk Mat Noor Nawi (Pelantikan sebagai Pengerusi pada 1/7/ hingga 1/11/) 3/3 Dato Abdul Mutalib Alias (Pelantikan sehingga 1/7/ dan pelantikan sebagai Pengerusi pada 1/11/) 2/2 Dato Mangsor Saad (Pelantikan sehingga 31/12/) 4/4 Dato Zuraidah Atan (Pelantikan sehingga 1/11/) 1/3 Dr. Roselan Baki (Pelantikan pada 1/7/ hingga 1/11/) 2/2 Haji Abdul Rahman Kasim (Pelantikan pada 1/7/) 3/3 Datuk Hj. Mohd Idris Hj. Mohd Isa (Pelantikan pada 1/11/) 1/1 Terma rujukan Jawatankuasa Pengurusan Risiko adalah:- Mengkaji dan mencadangkan strategi pengurusan risiko, dasar dan tolerensi risiko untuk kelulusan Lembaga Mengkaji dan menilai kecukupan dasar dan rangka kerja pengurusan risiko untuk mengenal pasti, mengukur, memantau dan mengawal risiko-risiko serta menentukan setakat mana keberkesanan dasar dan rangka kerja tersebut Memastikan supaya infrastruktur, sumber dan sistem disediakan untuk mengurus risiko dan memastikan agar warga kerja yang bertanggungjawab melaksanakan sistem pengurusan risiko, mampu menjalankan tanggungjawab mereka secara bebas sambil menjalankan aktiviti berisiko Bank Mengkaji semua laporan berkala pengurusan berhubung pendedahan risiko, komposisi profil risiko dan aktiviti pengurusan risiko e. Jawatankuasa Pelaburan Jawatankuasa Pelaburan memastikan proses membuat keputusan pelaburan yang berkesan dan pulangan pelaburan yang berpadanan dengan matlamat dan objektif kewangan Bank. Ini termasuk pelaburan ekuiti, pendapatan tetap, hartanah dan pelaburan-pelaburan lain yang dianggap sesuai oleh jawatankuasa. Jawatankuasa turut mengawasi keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Pelaburan di peringkat pengurusan. Jawatankuasa Pelaburan telah mengadakan tiga (3) mesyuarat pada tahun. Jawatankuasa terdiri daripada lima (5) orang Pengarah Bukan Eksekutif. Ahli-ahli Jawatankuasa Pelaburan dan rekod kehadiran mesyuarat adalah seperti berikut: Laporan Tahunan 147

153 Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Utama Ulang Tahun Ke Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Tan Sri Sabbaruddin Chik (Pelantikan sebagai Pengerusi sehingga 9/4/) 1/1 Datuk Mat Noor Nawi (Pelantikan sebagai Pengerusi pada 9/4/) 1/2 Datuk Mustafha Hj. Abd Razak Pengarah Urusan /Presiden 3/3 Dato Abdul Mutalib Alias (Pelantikan sehingga 1/7/) 1/1 Dato Zuraidah Atan (Pelantikan sehingga 1/7/) 0/1 Dr. Roselan Baki (Pelantikan sehingga 1/7/) 2/2 Haji Abdul Rahman Kasim (Pelantikan pada 1/7/) 2/2 Encik Mohd Fauzy Abdullah 3/3 Prof. Dr. Nor Hayati Binti Ahmad (Pelantikan pada 1/7/) 2/2 Terma rujukan Jawatankuasa Pelaburan adalah: Merumuskan dasar dan hala tuju pelaburan Bank berhubung pelaburan ekuiti. Menentukan dasar dan garis panduan pelaburan Bank serta menilai pelaburan-pelaburan baharu. Menentukan dan meluluskan dasar dan garis panduan pelaburan Bank berdasarkan objektif perniagaan Bank. Mengesahkan pelaburan Bank dalam hartanah sebenar. Meluluskan pembelian hartanah sebenar bagi tujuan operasi. 10 JAWATANKUASA-JAWATANKUASA BANK Lembaga Tender Lembaga Tender menilai sebut harga yang dicadangkan kepada Bank dan menjalankan penilaian menyeluruh bagi setiap cadangan dengan mengambil kira kepentingan dan kedudukan kewangan Bank, serta pulangan dan nilai yang akan dijana untuk Bank. Lembaga tender terdiri daripada tiga (3) orang Pengarah Bukan Eksekutif. Jawatankuasa telah mengadakan empat (4) mesyuarat pada tahun. Ahli-ahli Lembaga Tender dan rekod mesyuarat adalah seperti berikut: Nama Pengarah Kehadiran di Mesyuarat Dato Mangsor Saad (Pelantikan sebagai Pengerusi sehingga 31/12/)) 4/4 Datuk Mustafha Hj. Abd Razak Pengarah Urusan/Presiden 4/4 Datuk Mat Noor Nawi (Pelantikan sehingga 1/7/) 2/2 Dato Saripuddin Kasim (Pelantikan sehingga 31/12/) 3/4 Datuk Rahim Yunus (Pelantikan pada 1/4/ hingga 14/7/) 2/2 Dr. Roselan Baki (Pelantikan pada 1/7/) 2/2 En. Nik Mohd Nasir Nik Rithauddeen (Pelantikan pada 27/8/) 1/1 Antara tanggungjawab Lembaga tender adalah: Mempertimbangkan dan meluluskan pengambilalihan melalui tender yang bernilai melebihi RM1.5 juta (perbelanjaan modal, pengubahsuaian dan perbelanjaan). Lembaga tender diberi kuasa untuk memanggil pembekal/ kontraktor untuk mengemukakan sebut harga atau perundingan harga.

154 Laporan Jawatankuasa Audit Kami, Jawatankuasa Audit telah menjalankan pemeriksaan dan kajian penilaian kami secara berkala dengan Jabatan Audit di cawangan, subsidiari dan Yayasan pada tahun. Ia dijalankan bertujuan untuk memastikan kecukupan dan keberkesanan sistem kawalan dalaman, pengurusan risiko dan tadbir urus Bank dipenuhi dan mematuhi Syariah. Selaras dengan keperluan Bank Negara Malaysia (BNM) yang ditetapkan dalam garis panduan BNM/RH/GL005-4 Garis Panduan Piawaian Tadbir Urus Korporat berhubung Jawatan Pengarah bagi Institusi Kewangan Pembangunan, Pemeriksaan Jawatankuasa Audit telah dilaksanakan sebanyak sembilan kali pada tahun bagi memastikan supaya operasi perbankan selaras dengan dasar dan prosedur yang ditetapkan. Kami berpuas hati dengan pendekatan berasaskan risiko yang diambil oleh pegurusan, operasinya, subsidiari dan Yayasan. Pendekatan audit berasaskan risiko termasuk mengkaji kecukupan pengurusan risiko dan kawalan operasi, pematuhan undang-undang dan peraturan, kualiti dan keberkesanan aset serta keberkesanan pengurusan. Risiko yang dikenal pasti berkaitan dengan operasi Bank, subsidiari dan Yayasan adalah tertakluk kepada pelaksanaan langkah-langkah kawalan dalaman yang diambil oleh Lembaga Pengarah untuk menghindari risiko. Bidang-bidang yang menjadi kebimbangan Lembaga Pengarah didokumen dan dimaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan supaya tindakan pembetulan dapat diambil. Jawatankuasa juga berpuas hati dengan tahap kawalan dalaman dan tindakan pembetulan yang diambil oleh Pengurusan Bank ke atas penemuan audit yang dilaporkan. Walau bagaimanapun, jabatan Audit Dalaman akan terus memantau dengan teliti dan mengkaji dari semasa ke semasa bidangbidang di bawah pengawasannya. Matlamat kami adalah untuk terus menyokong peningkatan kebertanggungjawaban dan kewibawaan bagi memastikan supaya kepentingan tidak dikompromi dan sentiasa dilindungi dalam menghadapi persekitaran yang kompetitif. Dalam usaha untuk mempelbagai fungsi konsultatif Audit Dalaman, tiga pekeliling kawalan dalaman yang dikenali sebagai ICAN (Nota Saranan Kawalan Dalaman) telah diedarkan kepada Ibu Pejabat, pejabat-pejabat Wilayah dan cawangan sepanjang tahun. ICAN merupakan suatu saluran untuk Audit Dalaman menyampaikan saranan/tip mengenai isuisu yang dikenal pasti bagi meningkatkan tahap kesedaran dalamkalangan warga kerja. Senarai ICAN yang diedarkan pada tahun adalah seperti berikut: i. Sistem perkongsian pengetahuan - Program Penilaian Sendiri Audit bagi cawangan (PeKA) ii. Meninggikan kesedaran di kalangan warga kerja berhubung Usaha Wajar Pelanggan (CDD) iii. Tip-tip untuk mengesan penipuan melalui kajian ke atas laporan harian di cawangan. Bagi meninggikan tahap kesedaran dan kepentingan kawalan dalaman di peringkat cawangan, Audit Dalaman telah mengambil inisiatif untuk melaksanakan Seminar-seminar Kesedaran Kawalan Dalaman dalam kalangan pengurusan di Ar-Rahnu X change dan Rakyat Xcess, di sembilan wilayah. Audit Dalaman juga diiktiraf dari sudut keunggulan corak pemikirannya apabila diberi peluang untuk berkongsi pengetahuan dalam bidang pengauditan, kawalan dalaman dan tadbir urus organisasi. Ketua Juruaudit Dalaman Bank Rakyat turut diundang sebagai ahli panel/penceramah oleh Institut Juruaudit Dalaman (IIA) di seminar/persidangan anjurannya berhubung Audit Dalaman: Mendorong Nilai Perniagaan Strategik dan sebagai penceramah di Persidangan Audit : Tonggak Penting Syariah Tadbir Urus Kewangan Islam serta sebagai perantara di Persidangan Perbankan Islam Antarabangsa (IIBC). Laporan Tahunan 149

155

156 1978 Pengumuman Lembaga Pengarah baharu yang dilantik, selaras dengan Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas 1978)

157 Jawatankuasa Pengurusan Risiko Ulang Tahun Ke Usaha Bank ke arah mengukuhkan falsafah pengurusan risiko dan memantapkan kemampuan pengurusan risikonya mula menampakkan kesan pada tahun, walaupun berhadapan dengan suasana industri perkhidmatan kewangan yang berevolusi pantas dan amat bersaingan. Menerusi perkongsian strategik dengan unit perniagaan, Sektor Pengurusan Risiko terus memangkin usaha memupuk pengurusan risiko sebagai sebahagian daripada usaha niaga serta ke dalam proses membuat keputusan pelaksanaan strategik. Walaupun peningkatan jangkaan penguatkuasaan terhadap tadbir urus risiko, perancangan modal dan kecairan berasaskan risiko, perletakan harga dengan mengambil kira risiko, pembiayaan bertanggungjawab dan agenda inklusif kewangan negara memberi cabaran besar kepada perniagaan, namun pemahaman yang lebih mendalam terhadap risiko yang terlibat telah memberikan memandang ke hadapan bagi sumber kelebihan daya saingnya. Sehubungan itu, Sektor Pengurusan Risiko telah muncul sebagai pemudahcara yang banyak membantu dalam setiap keputusan perniagaan dengan menyediakan khidmat nasihat perniagaan dan unjuran bagi risiko persekitaran dalaman dan luar Bank yang baharu dan bakal muncul. MEMUPUK BUDAYA RISIKO Sebagai kesinambungan kepada kempen kesedaran risikonya pada tahun 2013, telah memperhebatkan usaha ke arah memupuk budaya pengurusan risiko dalam kalangan warga kerjanya. Pada tahun, Sektor Pengurusan Risiko dan Pematuhan telah berpadu tenaga untuk melancarkan Program Kesedaran dan Pendidikan Risiko dan Pematuhan Bersepadu yang julung kali diadakan. Tahun pertama dalam program tiga tahun tersebut disasarkan sebagai tahun penerapan asas pengurusan risiko dan pematuhan di seluruh. Usaha ini bertujuan untuk memupuk kesedaran dan pemahaman terhadap aspek risiko dan pematuhan perniagaan perbankan Islam, manfaat budaya risiko dan pematuhan yang baik serta tanggungjawab dan tingkah laku warga kerja yang diharapkan di semua peringkat di dalam Bank. Program latihan tersusun bagi tahun dimulakan dengan perjumpaan bersama Lembaga Pengarah yang bertujuan untuk mewujudkan panduan dari peringkat atas yang seragam. Menjelang akhir tahun, program tersebut telah berjaya melibatkan warga kerja pengurusan kanan dan pertengahan serta para Penolong Naib Presiden di Ibu Pejabat, Pejabat Wilayah dan cawangan. PENYERAGAMAN PANDUAN DARI PERINGKAT ATAS Sepanjang tahun, Pengurusan Risiko terus memperluaskan inisiatif pengurusan dan tadbir urus risiko yang melibatkan penjajaran semula amalan pengurusan risiko Bank bagi mempertingkatkan keprihatinan terhadap risiko secara keseluruhan dengan mewujudkan Rangka Kerja Pengurusan Risiko Bersepadu. Rangka kerja tersebut menyediakan panduan yang merangkumi semua dasar dan prosedur berkaitan pengurusan risiko, bagi memastikan keselarasan dengan objektif pengurusan risiko yang lebih luas dan model tiga barisan pertahanan. Rangka Kerja Pengurusan Risiko Bersepadu turut merangkumi semakan semula tadbir urus dan struktur pengawasan bagi memastikan supaya tiga barisan pertahanan tersebar luas ke seluruh organisasi. Peranan dan tanggungjawab yang jelas dan dipertingkatkan bagi setiap jawatankuasa pengawasan iaitu Jawatankuasa Risiko Lembaga, Jawatankuasa Risiko Pengurusan, Jawatankuasa Kajian Pembiayaan dan Jawatankuasa Pengurusan Risiko Operasi telah menghasilkan pertimbangan berteraskan prinsip dan usaha mengoptimum sumber, kecekapan dan produktiviti. Dalam memandu Bank ke arah proses membuat keputusan berasaskan risiko, Lembaga Pengarah telah meluluskan satu Penyata Kadar Kesanggupan Menanggung Risiko dengan skop yang luas bagi menggambarkan tahap risiko yang sanggup diambil oleh dalam merealisasikan strategi dan rancangan perniagaannya. Penyata tersebut adalah seperti berikut: Strategi perniagaan Bank dan aktiviti-aktivitinya yang melibatkan pengambilan risiko hendaklah sentiasa berada dalam kemampuan Bank dan ini dicapai melalui pengukuhan enam dimensi berikut - Tadbir Urus Risiko; Kecukupan Modal dan Nilai Pemegang Saham; Reputasi sebagai Bank Islam; Kualiti Aset; Kecairan; dan Ketahanan Operasi. Melangkah ke tahun 2015, Pengurusan Risiko akan terus menyelaraskan toleransi risikonya bagi mempertingkatkan pemantauan dan memandu aktiviti perniagaannya supaya sentiasa dalam lingkungan Penyata Kadar Kesanggupan Menanggung Risiko tersebut. Toleransi risiko Bank menterjemahkan kadar kesanggupan menanggung risiko yang luas kepada objektif yang boleh diukur bagi setiap fungsi perniagaan dengan tujuan untuk terus meninggikan lagi keseluruhan kesedaran risiko.

158 MEMPERKASA KEPUTUSAN PENGURUSAN RISIKO MELALUI PENILAIAN MODAL Kecukupan modal sentiasa menjadi faktor utama dalam proses membuat keputusan di sesebuah institusi kewangan. Pembentukan Jabatan Perancangan Modal Berasaskan Risiko pada tahun menunjukkan betapa mengakui pentingnya memiliki sumber-sumber yang berfokus bagi menjalankan penilaian kecukupan modal berasaskan risiko yang berwibawa. Menyedari manfaat menerima pakai piawaian industri dalam mengukur kecukupan modal, telah mengambil Rangka Kerja Kecukupan Modal bagi bank-bank Islam (CAFIM) yang digariskan oleh BNM dan piawaian kecukupan modal antrabangsa Basel II dan Basel III sebagai penanda aras, walaupun tidak berada di bawah keperluan penguatkuasaan tersebut. Bank kini berada di landasan yang betul ke arah mencapai sasarannya untuk memulakan laporan berasaskan CAFIB pada tahun Selain daripada kewibawaan pengukuran kecukupan modal, ketahanan modal juga adalah faktor penting yang diambil kira oleh Bank. Sehubungan itu, Pengurusan Risiko telah menyediakan prinsipprinsip panduan bagi ujian tekanan sebagai salah satu kaedah penting untuk menilai ketahanan kedudukan modal. Satu Rangka Kerja Ujian Tekanan yang menggabungkan aspek risiko kredit, pasaran dan operasi telah diwujudkan untuk meninggikan lagi kemampuan dalam mengenal pasti bahagian-bahagian yang masih mempunyai kelemahan dan menguruskan risiko tersebut. Oleh yang demikian, secara sukarela mematuhi Garis Panduan Ujian Tekanan BNM sebagai suatu amalan yang baik. Langkah Bank yang seterusnya adalah melaksanakan elemen-elemen dalam Pillar II Basel II secara beransur-ansur. TRANSFORMASI BUDAYA KREDIT Seperti institusi kewangan yang lain, risiko kredit adalah salah satu jenis risiko utama yang dihadapi oleh Bank. Perkara yang membezakan jenis risiko yang dihadapi oleh berbanding institusi kewangan lain adalah kedudukannya sebagai pembiaya peribadi kepada warga kerja sektor awam melalui potongan gaji menerusi ANGKASA yang mendominasi portfolionya. Walaupun mempunyai pasaran yang telah tersedia dengan sejarah kualiti yang baik, terus menerapkan budaya kredit yang teguh di semua peringkat. Sebagai sebahagian daripada proses tersebut dan untuk memandu rancangan perniagaanya agar sentiasa dalam lingkungan kadar kesanggupannya menanggung risiko yang terpaksa diambil, telah mempertingkatkan Dasar Risiko Kredit Runcitnya. Usaha ini bertujuan untuk mengukuhkan piawaian taja jamin dan kriteria pemberian kredit. Dalam mengkaji Dasar ini, mengambil pelbagai garis panduan berhemah BNM dan amalan pengurusan risiko kredit terbaik industri sebagai penanda aras. Di samping itu, turut dipandu oleh Dasar Pelanggan Lemah sebagai menyahut seruan BNM untuk menangani kadar hutang isi rumah. Pendedahan kepada kredit perniagaan kekal di tahap minimum memandangkan rancangan kepelbagaian portfolio Bank Rakyat masih berada di peringkat awal. Sebagai satu amalan yang baik, Bank telah mempertingkatkan Dasar Risiko Kredit Korporat untuk menyokong kadar kesanggupan menanggung risiko kredit. Justeru, penambahbaikan dalam proses kerja telah diperkenalkan di mana pengasingan tugas dipatuhi dengan ketat. Bagi menyokong dasar dan prosedur yang teguh, Bank terus mengukuhkan kemampuan dan kapasiti sumber-sumbernya yang merupakan faktor terpenting dalam rancangan kepelbagaian. Menyediakan keputusan pemantauan dan penilaian risiko tambah nilai kepada Lembaga Pengarah dan Pengurusan adalah perlu bagi memastikan proses membuat keputusan yang berwibawa dan pengawasan risiko yang berkesan. Dalam menyampaikan penilaian risiko yang membina dan bermaklumat, terus mempertingkatkan portfolio risiko kreditnya sepanjang tahun. Ini bertujuan, antara lain, untuk memberi pemahaman dan penilaian bagi faktor-faktor risiko dalaman dan luaran. Di samping itu, Pengurusan Risiko turut melakukan pengesahan dan ujian balik ke atas model-model skor kredit bagi memastikan kewibawaan dan keberkaitannya. Penemuan dan analisis dibincangkan dalam pelbagai jawatankuasa risiko sebelum strategi perniagaan berasaskan risiko dilaksanakan. Memastikan aset berkualiti tinggi terus menjadi salah satu daripada tumpuan utama Bank pada tahun Pelbagai inisiatif telah diambil pada tahun untuk menambah baik piawaian taja jamin dan lebih banyak dasar dalaman sedang dibangunkan untuk pelaksanaan pada tahun Laporan Tahunan 153

159 Jawatankuasa Pengurusan Risiko Ulang Tahun Ke MENGOPTIMUM LEMBARAN IMBANGAN DAN MEMAKSIMUMKAN PULANGAN MAMPAN Dalam mencapai objektif kewangannya, merangka pelan perniagaan strategik dalam lingkungan kadar kesanggupan menanggung risiko, dengan anggapan bahawa keseimbangan yang sewajarnya antara tahap risiko dan ganjaran mampu mengekalkan pulangan yang maksimum kepada pemegang saham. Ia meliputi pengurusan secara proaktif bagi lembaran imbangan Bank serta pengurusan berhemah bagi sumber-sumber termasuk pembiayaan dan perletakan harga, untuk menyokong pertumbuhan nilai ekonomi Bank dan mengekalkan asas modal yang berwibawa bagi menangani risiko struktur yang sedia ada dalam semua aktiviti Bank. Bagi memastikan pertumbuhan dan keuntungan yang mampan, Bank Rakyat telah mewujudkan dasar peletakan harga yang menyelaraskan peletakan harga produk pembiayaanya berdasarkan profil risiko jangkaan setiap produk tersebut. Di samping itu, dasar perletakan harga turut menyertakan keperluan kadar asas bagi pembiayaan runcit kadar terapung selaras dengan Garis Panduan Perletakan Harga Berasaskan Risiko dan Rangka Kerja Kadar Rujukan BNM. juga terus mengukuhkan pengurusan risiko strukturnya, iaitu kecairan dan kadar pulangan risiko. Didorong oleh pulangan yang lumayan sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini, kadar tetap jangka panjang pembiayaan peribadi meliputi majoriti daripada komposisi aset yang membawa kepada Nilai Ekonomi Ekuiti yang lebih tinggi berbanding nilai ambang penguatkuasaan. Disebabkan oleh persekitaran pasaran yang berubah-ubah, meletakkan kedudukannya bersesuaian dengan keadaan pasaran semasa supaya dapat menguruskan Kadar Risiko Pulangannya secara berkesan dalam Buku Perbankan; melaksanakan beberapa langkah yang menekankan pertumbuhan pembiayaan runcit kadar terapung serta aset-aset jangka pendek seperti pembiayaan perdagangan dan barisan tunai berikutan pertumbuhan Akaun Semasa dan Simpanan serta instrumen pembiayaan kadar tetap bertempoh lebih lama. Selain daripada strategi pertumbuhan organik, turut menyediakan satu rancangan sokongan untuk menangani hal-hal tersebut dangan pantas. Di samping mengendalikan gabungan aset dan liabiliti yang bersesuaian, turut mengekalkan kedudukan kecairan yang optimum kerana setiap urusniaga atau komitmen kewangan mempunyai implikasi secara langsung atau tidak langsung yang besar terhadap kecairan Bank. Keadaan ini memerlukan memberi perhatian yang sepenuhnya kepada strategi risiko kecairan dan pengurusan pendekatan serta sentiasa mempertingkatkan usahanya untuk menguruskan risiko kecairan secara berkesan. Sehubungan itu, sentiasa memastikan pematuhannya dengan keperluan penguatkuasaan kecairan dan merangka strategi tahap kesediaanya secara proaktif supaya mematuhi nisbah kecairan Basel III iaitu Nisbah Liputan Kecairan (LCR) dan Nisbah Pembiayaan Stabil Bersih (NFSR). MENGUKUHKAN PENGURUSAN RISIKO OPERASI Aktiviti pengurusan risiko operasi di terus ditadbir oleh Rangka Kerja dan Dasar Pengurusan Risiko Operasi. Bagi memastikan perhatian dan tumpuan pengawasan yang cukup oleh pengurusan tertinggi, hal risiko operasi dibincangkan secara spesifik oleh Jawatankuasa Pengurusan Risko Operasi khas sebelum digabungkan dengan aktiviti pengurusan risiko yang lain untuk dilaporkan kepada Jawatankuasa Pengurusan Risiko dan Jawatankuasa Risiko Lembaga. terus memperkemas struktur pengurusan risiko operasinya dengan menggabungkan risiko Syariah dan risiko teknologi di bawah bidang kuasa pengurusan risiko operasi. Gabungan pengurusan keselamatan maklumat dan kesinambungan perniagaan membolehkan beroperasi dengan perspektif yang menyeluruh terhadap pendedahan risiko operasi dan kecekapan pengurusan sumbernya dengan memanfaatkan proses dan kaedah pengurusan risiko yang sama. Pembentukan profil risiko operasi telah dipertingkatkan dengan menggunakan pendekatan panduan dari atas ke bawah yang membantu mengenal pasti pendedahan risiko operasi penting di peringkat usaha niaga. Dengan ini, dapat menyusun keutamaan bagi sumber-sumbernya untuk membolehkan pengurusan bidang-bidang kelemahan yang kritikal. Peranan Pengurusan Risiko adalah untuk mengesahkan profil risiko operasi panduan dari atas ke bawah dengan pelaksanaan Penilaian Risiko dan Kawalan Sendiri (RCSA) berasaskan dari bawah ke atas. Sebagai salah sebuah institusi perintis yang membuat laporan bagi Rangkaian Online Bersepadu Risiko Operasi (ORION) BNM, Bank Rakyat telah melaporkan kejadian kehilangan data risiko operasi dan penunjuk risiko pentingnya kepada BNM sejak bulan November. memperoleh manfaat daripada penyertaannya dalam ORION memandangkan kerjasama dan perkongsian maklumat yang lebih besar dikalangan syarikat dalam industri akan dapat menambah baik pemantauannya ke atas pendedahan risiko operasi baharu. Pada tahun, juga telah mempertingkat pengurusan kesinambungan perniagaanya dengan menetapkan penanda aras berasaskan amalan berwibawa global tanpa menjejaskan pematuhannya kepada keperluan penguatkuasaan.

160 Jawatankuasa Pengurusan Risiko ASPIRASI PEMATUHAN Bank terus mematuhi keperluan undang-undang, peraturan dan penguatkuasaan dan mengakui bahawa budaya pematuhan yang teguh menggalakkan kelebihan daya saing. Berpandukan objektif ini, Bank telah menggariskan penyata misi berikut: Memelihara kewibawaan dan reputasi Bank melalui pematuhan terhadap undang-undang, penguatkuasaan, peraturan, garis panduan dan piawaian etika di semua pasaran dan bidang kuasa di mana ia beroperas Memenuhi jangkaan pemegang kepentingan utama yang meliputi, antara lain, pelanggan, warga kerja, penguatkuasa peraturan, kerajaan dan orang ramai Meninggikan lagi imej korporat Bank sebagai sebuah organisasi yang dihormati dari sudut pematuhan Pematuhan dengan undang-undang dan peraturan adalah satu bahagian penting dalam strategi perniagaan Bank. Penambahbaikan secara berterusan bagi proses dan prosedur pengurusan risiko pematuhan telah dilaksanakan untuk mengurus risiko pematuhan dengan berkesan. Proses pembangunan produk turut dipertingkatkan bagi memastikan aktiviti penyusunan produk yang teguh dan supaya produk kekal relevan dan berdaya saing. Keperluan Perundangan Baharu Bank komited untuk memastikan langkah-langkah yang mencukupi tersedia bagi melindungi Maklumat Peribadi, selaras dengan Akta Perlindungan Maklumat Peribadi 2010 ( PDPA ) yang mula berkuat kuasa pada November Sebagai sebuah Institusi Kewangan Asing (FFI) yang mengambil bahagian di bawah Akta Pematuhan Cukai Akaun Asing (FATCA), Bank telah mengambil langkah untuk mematuhi keperluan FATCA. Anti Pengubahan Wang Haram dan Membanteras Pembiayaan Rejim Pengganas Sebagai mematuhi AMLATFA 2001 yang dipinda, Bank telah mewujudkan dasar dan piawaian untuk mengurus risiko berkaitan pengubahan wang haram, pembiayaan keganasan dan aktiviti-aktiviti kewangan haram lain. Dasar dan piawaian tersebut mengukuhkan peranan dan kebertanggungjawaban untuk melindungi aset dan reputasi Bank serta menjaga kepentingan pemegang kepentingan dan para pelanggan. Pelaksanaan proses penerimaan pelanggan bersepadu turut meliputi pengenalan dan pengesahan, sejajar dengan usaha wajar pelanggan dan peningkatan keperluan usaha wajar Akta dan peraturan BNM. Semua ini, berserta peruntukan kawalan pengubahan wang haram lain telah mengukuhkan lagi keupayaan berasaskan risiko Bank untuk tujuan pemantauan AML. Laporan Tahunan 155

161 Laporan Jawatankuasa Syariah Ulang Tahun Ke Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang Sebagai pelaksanaan peranan dan tanggungjawab Jawatankuasa Syariah, kami dengan ini membentangkan laporan mengenai pematuhan Syariah dalam aktiviti dan operasi perniagaan bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember. 1. Kami telah mengkaji prinsip dan kontrak berkaitan dengan produk-produk yang diperkenalkan oleh seperti berikut: i. Pembiayaan-i Mikro (Bazar Ramadhan) berdasarkan Qard, Wakalah dan Ujrah yang dilancarkan pada 9 Jun. ii. Pembiyaan Kenderaan-i Variasi: Motor Berkuasa Tinggi berdasar Al-Ijarah Thumma Al-Bai yang dilancarkan pada 16 Jun. iii. Deposit-i Bertempoh Penduhuluan Tunai berdasarkan Tawarruq yang dilancarkan pada 30 September. iv. Perkhidmatan Rakyat C.A.R.E. berdasarkan Wakalah bil Ujarah yang dilancarkan pada 1 Disember. 2. Kami telah mengkaji transaksi, aplikasi dan urusniaga yang dimeterai oleh melalui proses-proses berikut: i. Kajian Syariah terhadap dasar dan prosedur produk serta jabatan. ii. Kajian Syariah terhadap Lembaran Pendedahan Produk (PDS), dokumen-dokumen perundangan, bahan-bahan pemberitahuan dan pemasaran sebelum penerbitan. iii. Kajian Syariah terhadap status pematuhan Syariah para pelanggan perbankan komersil sebelum kelulusan pembiayaan. iv. Kajian Syariah terhadap langganan sekuriti kerajaan Islam dan Sekuriti Hutang Swasta Islam (IPDS). v. Kajian Syariah terhadap pengendalian produk di peringkat cawangan dan jabatan yang melibatkan kajian ke atas dokumen-dokumen perundangan yang dilaksana dan aturan akad. vi. Penilaian risiko Syariah terhadap produk-produk baharu atau penambahbaikan produk, proses dan prosedur, aktiviti serta operasi perniagaan sedia ada. vii. Audit Syariah terhadap operasi, dokumentasi dan aplikasi sistem-sistem teknologi maklumat bagi jabatan, cawangan dan subsidiari. 3. Pengurusan bertanggungjawab memastikan supaya menjalankan perniagaannya selaras dengan prinsipprinsip Syariah. Adalah menjadi tanggungjawab kami untuk membentuk pandangan bebas berdasarkan kajian kami terhadap operasi Bank dan melapor kembali kepada pengurusan Bank Rakyat. 4. Kami telah menilai kerja yang dijalankan oleh Jabatan Kajian Syariah dan Jabatan Audit Syariah yang meliputi pemeriksaan secara sampel, setiap jenis urusniaga, dokumentasi yang berkaitan dan prosedur yang ditrerima pakai oleh. 5. Kami merancang dan menjalankan kajian kami bagi memperoleh semua maklumat dan penerangan yang kami anggap perlu untuk menyediakan kepada kami bukti yang mencukupi untuk memberi jaminan yang munasabah bahawa Bank rakyat tidak melanggar prinsip-prinsip Syariah. Pada pendapat kami: 1. Prinsip dan kontrak yang dilaksanakan berhubung produk-produk yang disenaraikan di atas mematuhi prinsip Syariah dan resolusi Syariah yang dikeluarkan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia, serta keputusan-keputusan Syariah yang dibuat oleh kami. 2. Transaksi, aplikasi dan urusniaga yang dimeterai oleh yang telah kami kaji adalah mematuhi prinsip Syariah dan resolusi Syariah yang dikeluarkan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia, serta keputusan-keputusan Syariah yang dibuat oleh kami. 3. Semua acara yang disahkan Tidak Patuh Syariah telah direktifikasi dengan sewajarnya. 4. Transaksi, aplikasi dan urusniaga yang tertakluk kepada penyiasatan dan rektifikasi selanjutnya yang akan dijalankan secara berterusan. 5. Peruntukan keuntungan dan caj kerugian berkaitan dengan akaun-akaun pelaburan mematuhi asas yang telah diluluskan oleh kami selaras dengan prinsip-prinsip Syariah.

162 6. Semua pendapatan yang telah direalisasi daripada sumber atau melalui kaedah yang ditegah oleh prinsip Syariah telah dipertimbangkan untuk dilupuskan ke saluran-saluran amal. 7. Pengiraan zakat mematuhi prinsip-prinsip Syariah. Jumlah zakat perniagaan yang dikeluarkan bagi tahun adalah sebanyak RM43,182, Kami, ahli-ahli Jawatankuasa Syariah, setakat mana yang kami ketahui, dengan ini mengesahkan bahawa operasi, setakat usaha terbaiknya, bagi tahun berakhir 31 Disember telah dijalankan selaras dengan prinsip-prinsip Syariah. Laporan tahunan Jawatankuasa Syariah Dato Setia Mohd Tamyes Bin Abd Wahid Pengerusi, Jawatankuasa Syariah. Ustaz Wan Rumaizi Bin Wan Husin Ahli Jawatankuasa Syariah Laporan Tahunan 157. Datuk Abu Hasan Bin L. Din Al Hafiz Ahli Jawatankuasa Syariah Ustaz Md Yunus Bin Abd Aziz Ahli Jawatankuasa Syariah Prof Madya Dr Siti Salwani Binti Razali Ahli Jawatankuasa Syariah. Ustaz Abdullaah Bin Jalil Ahli Jawatankuasa Syariah

163 Bidang Rujukan Syariah Ulang Tahun Ke Terma Rujukan Jawatankuasa Syariah 1.0 OBJEKTIF JAWATANKUASA Syariah Pembentukan Jawatankuasa Syariah ( JS ) adalah satu keperluan yang dikenakan oleh Bank Negara Malaysia ( BNM ). Ia bertujuan untuk memastikan semua pengurusan aktiviti, produk, urusniaga, operasi dan zakat dan semua anak syarikatnya mematuhi Syariah sepanjang masa sebagai sebuah institusi kewangan Islam lengkap sepenuhnya yang diperbadankan di Malaysia. 2.0 PEMBENTUKAN JAWATANKUASA Syariah 2.1 JS hendaklah melapor secara langsung kepada Lembaga Pengarah ( LP ) dan hendaklah diiktiraf sebagai sebuah jawatankuasa bebas. 2.2 Pelantikan ahli-ahli JS mesti mendapat kelulusan bertulis terlebih dahulu daripada BNM dan LP atas saranan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pancalonan. 2.3 Ahli JS mesti memenuhi kriteria layak dan wajar untuk menjadi ahli JS seperti yang dinyatakan dalam Rangka Kerja Tadbir Urus Syariah bagi Institusi Kewangan Islam oleh BNM ( BNM/SGF ). 2.4 JS hendaklah terdiri daripada sekurang-kurangnya lima (5) orang ahli seperti yang dikehendaki oleh BNM/SGF. 2.5 Majoriti ahli-ahli JS hendaklah mempunyai latar belakang kelayakan Syariah dengan sekurang-kurangnya berkelulusan ijazah sarjana muda Syariah yang meliputi pengajian usul fiqh (asalan undang-undang Islam) atau fiqh muamalat (undang-undang urusniaga/komersil Islam) dari universiti yang diiktiraf. 2.6 Pengerusi JS hendaklah memiliki latar belakang kelayakan Syariah. 2.7 JS boleh dianggotai oleh pakar-pakar dengan pelbagai kelayakan, pengalaman dan pengetahuan untuk membantu kedalaman dan keluasan perbincangan Syariah. 2.8 Majoriti ahli-ahli JS hendaklah berupaya menampilkan kemahiran dan pengetahuan yang mendalam dalam penulisan dan pertuturan bahasa Arab dan mempunyai pemahaman yang baik dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris. 2.9 Ahli JS tidak dianggap sebagai ahli JS dan ditegah daripada melaksanakan peranan sebagai ahli JS setelah tempoh pelantikan beliau tamat sehingga kelulusan baharu diperoleh daripada BNM. 3.0 PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB 3.1 Bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan terhadap semua keputusan, pandangan dan pendapat Syariah yang dikeluarkan berhubung hal-hal Syariah yang disediakan oleh JS. 3.2 Menasihat dan menyampaikan input serta bantuan yang diperlukan berkaitan hal-hal Syariah kepada LP, pemegang kepentingan dan pihak-pihak yang bersekutu dengan operasi dan aktiviti perniagaan Bank Rakat termasuk aktiviti subsidiari dan koperasinya di bawah kawalan Suruhanjaya Koperasi Malaysia ( SKM ) yang berbincang atau merujuk dengan mengikut kes bagi memastikan pematuhan dengan keperluan Syariah sepanjang masa. 3.3 Menerima pakai resolusi Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia ( MPS/BNM ) dan Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti ( MPS/SECCOM ), apabila dikeluarkan, dalam proses membuat keputusan Syariah dan memaklumkan pihak Pengurusan dan LP jika JS menggunakan haknya untuk menerima pakai keputusankeputusan yang ketat seperti yang dibenarkan oleh BNM/ SGF. 3.4 Menjalankan peranan pengawasan ke atas hal-hal Syariah berkaitan operasi dan aktiviti perniagaan termasuk subsidiarinya dan memandu dan subsidiarinya berhubung pelaksanaan keputusan Syariah yang dikeluarkan. 3.5 Menilai dan mengesahkan kerja-kerja termasuk penyelidikan Syariah, takyif fiqhi (aplikasi perintah Syariah), laporan dan penemuan (dijalankan oleh empat fungsi Syariah dalaman Bank iaitu Penyelidikan, Kajian, Risiko dan Audit), termasuk Penyelidikan dan Khidmat Rundingan Syariah, Kajian Syariah, SRM dan Audit Syariah bagi memastikan pematuhan Syariah.

164 3.6 Melulus dan menyediakan pengesahan bertulis (atau dalam bentuk sijil yang ditandatangani oleh semua ahli JS) berhubung pematuhan Syariah bagi cadangan produk Bank Rakyat berdasarkan sokongan takyif fiqhi yang sewajarnya dan mengesahkan bahawa tiada percanggahan dengan perintah MPS/BNM dikenal pasti dalam cadangan produk berkenaan bagi tujuan permohonan kelulusan produk baharu kepada BNM. 3.7 Memperakui semua rangka kerja, dasar, prosedur dan sebarang dokumen permohonan berkaitan Syariah dan memastikan kandungannya tidak mengandungi sebarang elemen yang tidak sejajar dengan Syariah. 3.8 Memperakui dan mengesahkan semua dokumen berkaitan dengan produk, perniagaan dan operasi termasuk tetapi tidak terhad kepada dokumen perundangan, dasar dan prosedur produk, manual produk dan cagaran pemasaran bagi memastikan pematuhan dengan keperluan Syariah, kecuali tugasan-tugasan khas tertentu yang dipertanggungjawabkan oleh mana-mana empat (4) fungsi Syariah dalaman khusus dengan mencatat keputusan JS yang dipersetujui. 3.9 Menasihat dan membantu dalam rundingannya dengan MPS/BNM dan/atau MPS/SECCOM jika perlu, secara bertulis Menasihati berhubung pengiraan, peruntukan dan pengagihan zakat dan mengesahkan senarai penerima zakat selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa Zakat Perniagaan Bank di bawah Asnaf ( JZPBA ) Mengecualikan diri daripada proses membuat keputusan yang tidak sejajar dengan perintah MPS/BNM yang mungkin melanggar Akta Bank Pusat Malaysia Tidak boleh sekali-kali bertindak dengan cara yang boleh mencabar perintah dan keputusan yang dikeluarkan oleh MPS/BNM dan JS, dan dikehendaki agar menghormati dan mematuhi perintah Syariah diterbitkan yang dikeluarkan oleh MPS/BNM dan hendaklah tidak menentang keputusan JS yang mereka wakili di khalayak Penarikan balik keputusan Syariah yang dikeluarkan oleh JS dalam hal penerbitan resolusi dan keputusan Syariah baharu dan/atau disemak semula oleh MPS/BNM dan MPS/ SECCOM Mengimbangi konflik antara pendekatan Syariah dan perundangan supaya mampu memimpin amalan Bank Rakyat secara beransur-ansur ke arah amalan Syariah terbaik yang diterima di peringkat global Memperakui dan mengesahkan semua perkara berkaitan acara tidak patuh Syariah, langkah-langkah raktifikasi dan proses penyucian termasuk senarai benefisiari bagi pendapatan tercemar untuk laporan seterusnya kepada LP Memaklumkan BNM berhubung aktiviti tidak patuh Syariah jika ia tidak ditangani secara berkesan atau secukupnya atau tiada langkah rektifikasi dilakukan oleh Memaklumkan LP dari semasa ke semasa berhubung halhal Syariah yang berkaitan Mendedahkan maklumat yang mencukupi berhubung Syariah seperti yang dikehendaki oleh BNM dalam laporan JS tahunan yang dimuatkan dalam laporan tahunan Bank Rakyat dan mengesahkan laporan tahunan tersebut sebelum diterbitkan Bertindak sebagai jurucakap Syariah untuk menjawab pertanyaan berkaitan Syariah semasa Mesyuarat Agung Tahunan atau di sebarang acara awam yang melibatkan Mematuhi prinsip kerahsiaan berkaitan perniagaan, operasi dan hal ehwal sepanjang masa di mana semua maklumat yang diperoleh hendaklah tidak digunakan dengan cara yang boleh menjejaskan Tanggungjawab-tanggungjawab lain yang diamanah oleh LP dari semasa ke semasa atau sebarang perkara Syariah yang memerlukan perhatian segera JS. Laporan Tahunan 159

165 Bidang Rujukan Syariah Ulang Tahun Ke MESYUARAT JAWATANKUASA Syariah 4.1 Mesyuarat JS hendaklah diadakan sekurang-kurangnya sekali setiap dua (2) bulan. 4.2 Korum minimum bagi mesyuarat JS adalah 2/3 di mana majoriti yang hadir merupakan ahli-ahli yang berkelayakan Syariah. 4.3 Jika Pengerusi JS tidak hadir ke mesyuarat JS, ahli-ahli hendaklah melantik seorang (1) ahli yang memiliki latar belakang Syariah dalam kalangan mereka sebagai Pengerusi gantian untuk mempengerusi mesyuarat berkenaan. 4.4 Sebarang keputusan semasa mesyuarat JS hendaklah diluluskan beradasarkan undian 2/3 daripada ahli yang hadir di mana majoriti daripada undian 2/3 tersebut hendaklah daripada ahli-ahli yang berkelayakan Syariah. 4.5 Sebarang percanggahan pandangan oleh ahli JS hendaklah dicatat dengan sewajarnya berserta justifikasi dan beliau berhak untuk mengecualikan diri daripada mengundi dalam proses membuat keputusan. 4.6 Ahli JS mesti menghadiri sekurang-kurangnya 75% daripada mesyuarat JS yang diadakan pada setiap tahun kewangan, kecuali atas sebab-sebab munasabah, di tempat rasmi di ibu pejabat atau di tempat lain seperti yang ditentukan oleh Urus setia Syariah kepada JS di dalam atau di luar Malaysia. 4.7 Sebagai alternatif, mesyuarat JS boleh diadakan menerusi persidangan melalui video atau telefon. 4.8 Pengarah Urusan/Presiden ( MD ), Ketua Pegawai Risiko ( CRO ), Ketua Audit Dalaman ( CIA ) dan ahli-ahli Pengurusan yang lain boleh dijemput di satu-satu mesyuarat untuk memberi penerangan kepada JS berhubung hal-hal yang timbul dan/atau dokumen yang dibentangkan. 4.9 Keputusan rasmi JS hendaklah disampaikan kepada Pengurusan dan LP pada setiap suku tahun dan penyebaran kepada unit-unit perniagaan dan sokongan hendaklah dilakukan selepas mesyuarat, setelah dikaji oleh Setiausaha kepada JS dan disahkan oleh Pengerusi JS. 5.0 LAPORAN JAWATANKUASA Syariah TAHUNAN 5.1 JS dikehendaki melaporkan semua produk yang diluluskan (yang telah dilancarkan) bagi tahun berkenaan, mendedahkan peristiwa tidak patuh Syariah dan jumlah pendapatan yang telah disucikan serta menyatakan jumlah zakat yang telah diagihkan pada tahun tersebut. 5.2 Laporan tersebut juga hendaklah menyatakan semua maklumat yang diperlukan oleh BNM di bawah Garis Panduan Laporan Kewangan bagi Institusi Kewangan Pembangunan. 5.3 Laporan tersebut hendaklah ditandatangani oleh semua ahli JS. 5.4 Laporan JS Tahunan disertakan di dalam laporan tahunan. 6.0 PEMBENTANGAN DI MESYUARAT LEMBAGA PENGARAH 6.1 Seorang wakil JS menghadiri mesyuarat LP untuk berperanan sebagai penghubung atau penyampai antara JS dan LP dalam hal-hal berkaitan Syariah. 6.2 Seorang ahli JS dilantik sebagai wakil kekal manakala seorang lagi sebagai wakil gantian jika wakil kekal tidak dapat hadir ke mesyuarat. 6.3 Wakil JS hendaklah memberi khidmat nasihat hanya berhubung hal-hal berkaitan Syariah, tanpa campur tangan dalam hal-hal perniagaan. 6.4 Elaun yang dibayar kepada wakil JS yang menghadiri mesyuarat adalah tertakluk kepada kelulusan LP dan/atau kajian dari semasa ke semasa atas saranan Jawatankuasa Imbuhan Bilangan mesyuarat JS yang diadakan pada tahun tertentu, serta kehadiran setiap ahli JS hendaklah didedahkan dalam laporan tahunan.

166 Bidang Rujukan Syariah 7.0 PENASIHAT KEPADA JAWATANKUASA ZAKAT PERNIAGAAN BANK DI BAWAH ASNAF 7.1 Seorang (1) ahli JS dilantiik sebagai penasihat JZPBA bagi memastikan pengurusan zakat mematuhi Syariah. 7.2 Wakil JS atau penasihat zakat tersebut hendaklah memberi khidmat nasihat berhubung hal-hal zakat yang merangkumi pengiraan, peruntukan, pengagihan, isu had kifayah (jumlah yang mencukupi) dan kelayakan asnaf berkaitan hal-hal yang selari dengan prinsip dan keperluan Syariah. 7.3 Elaun yang dibayar kepada wakil JS yang berkhidmat sebagai penasihat kepada JZPBA adalah tertakluk kepada kelulusan LP dan/atau kajian dari semasa ke semasa atas saranan Jawatankuasa Imbuhan. 8.0 IMBUHAN AHLI JAWATANKUASA Syariah 8.1 Ahli JS diberi imbuhan dengan yuran bulanan tetap dan elaun yang dibayar berdasarkan kehadiran mereka ke mesyuarat. 9.0 SETIAUSAHA DAN URUSETIA JAWATANKUASA Syariah 9.1 Ketua Syariah yang memiliki kelayakan Syariah hendaklah dilantik oleh JS sebagai Setiausaha kepada JS. Setiausaha kepada JS tidak mempunyai sebarang kuasa mengundi dalam proses membuat keputusan JS. 9.2 Setiausaha kepada JS, atau seorang setiausaha gantian yang dilantik oleh Setiausaha kepada JS jika beliau tidak dapat hadir, hendaklah hadir di semua mesyuarat JS dan membuat catatan yang tepat dan mencukupi bagi sebarang tindakan yang dibincangkan semasa mesyuarat. Semua catatan berhubung mesyuarat JS hendaklah disemak oleh Setiausaha sebelum diperpanjangkan. 9.3 Fungsi Urusetia Syariah kepada JS diamanahkan kepada Urusetia JS dan Bahagian Penyelidikan Fatwa di bawah Jabatan Penyelidikan Syariah dan Jabatan Khidmat Rundingan. 8.2 Elaun yang dibayar bagi kehadiran ke mesyuarat merangkumi mesyuarat JS dan semua mesyuarat lain yang memerlukan kehadiran seorang ahli JS. 8.3 Apabila ahli JS dijemput untuk menghadiri sesebuah acara rasmi atau tidak rasmi, menghadiri acara rasmi bagi pihak, dijemput sebagai jurulatih di program dalaman atau luaran atau ke sebarang acara atas nama, ahli JS berkenaan berhak menerima yuran acara tetap dan tuntutan perbatuan. Laporan Tahunan Apabila dilantik semula sebagai ahli JS, satu kenaikan imbuhan bagi setiap ahli JS akan dipertimbangkan. 8.5 Jumlah imbuhan adalah tertakluk kepada kelulusan LP dan/atau kajian dari semasa ke semasa atas saranan Jawatankuasa Imbuhan dan ia hendaklah setimpal dengan peranan dan tanggungjawab ahli JS berkenaan.

167 Penyata Kewangan 163 Laporan Ketua Audit Negara 166 Penyata Pengarah 167 Laporan Ahli Jawatankuasa Syariah 169 Akuan Berkanun 170 Laporan Para Pengarah 173 Penyata Kedudukan Kewangan 175 Penyata Untung atau Rugi dan Pendapatan Komprehensif Lain 177 Penyata Perubahan Ekuiti 181 Penyata Aliran Tunai 184 Nota kepada Penyata Kewangan

168

169

170

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh

Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- DibentangkanOleh Latihan MyMesyuarat -PENGERUSI- 1 DibentangkanOleh Versi 20120315 PENGENALAN MyMesyuarat merupakan sistem pengurusan keputusan mesyuarat atas talian dan tanpa menggunakan kertas. Merupakan salah satu produk

More information

Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH

Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH Lampiran A : PETA NEGERI KEDAH Sumber : Kedah 1771-1821, The Search For Security and Independence, OXFORD UNIVERSITY PRESS LONDON NEW YORK Lampiran B : MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI KEDAH SUMBER : LAMAN INFO

More information

AUDIT SYARIAH: TEORI DAN PELAKSANAAN. Azizi Che Seman Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya

AUDIT SYARIAH: TEORI DAN PELAKSANAAN. Azizi Che Seman Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya AUDIT SYARIAH: TEORI DAN PELAKSANAAN Azizi Che Seman Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya Kandungan Pengenalan Proses Audit Syariah Audit Syariah Menurut Rangkakerja Tadbir Urus BNM Kepentingan Audit

More information

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ

IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ IMPROVING ENERGY SAVING EVALUATION IN LIGHTING USING DAYLIGHT UTILIZATION WITH AREA SEGREGATION TECHNIQUE MOHAMMAD ASIF UL HAQ A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA Jadual Kerja Urusan Pendaftaran Kursus, Permohonan Penganugerahan Diploma dan Urusan Peperiksaan Semester I, Sesi /2019 BIL AKTIVITI TEMPOH/MASA MINGGU KE TARIKH CATATAN 1.

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE

SPM4342 KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB KONSEP ASAS DALAM WEBPAGE PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education, UTM

More information

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08

SULIT P2115-EKONOMI DARI PERSPEKTIF ISLAM/JAN 08 ARAHAN : Jawab EMPAT soalan sahaja. SOALAN 1 a) Bincangkan 2 sumber perundangan berikut : i. Qiyas ii. Ijma b) Ekonomi Islam merupakan ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras dengan syariat dari

More information

SOKONGAN KEWANGAN. PEJABAT BURSAR Kod Dokumen: UPM/SOK/KEW-BUY/P013 PROSEDUR PEROLEHAN PEMBELIAN TERUS

SOKONGAN KEWANGAN. PEJABAT BURSAR Kod Dokumen: UPM/SOK/KEW-BUY/P013 PROSEDUR PEROLEHAN PEMBELIAN TERUS Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Prosedur ini disediakan bagi tujuan untuk menerangkan tatacara, bidang tugas dan tanggungjawab bagi proses pembelian terus secara elektronik. Prosedur ini merangkumi semua

More information

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan

NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan NOTA 5: PANDUAN MENGHASILKAN LAMAN (SITES) 1.1 Pengenalan Sites boleh digunakan dalam penghasilan Sumber Pembelajaran. Sumber pembelajaran mengandungi beberapa halaman yang terdiri daripada teks, video

More information

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN Halaman: 1 / 7 1.0 TUJUAN Arahan kerja ini bertujuan untuk menerangkan tatacara untuk memohon perkhidmatan menembak haiwan liar di Bahagian Keselamatan. 2.0 SKOP Skop arahan kerja ini merangkumi semua

More information

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED

MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENT MALAYSIA CONSTRUCTION PROJECT SHARIL AMRAN BIN AMIR MOHAMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 2013 MANAGEMENT OF VARIATION ORDER IN PUBLIC WORKS DEPARTMENTS

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1 / 7 1.0 TUJUAN Arahan kerja ini bertujuan untuk menerangkan tatacara untuk memohon perkhidmatan menembak haiwan liar di Bahagian Keselamatan. 2.0 SKOP Skop arahan kerja ini merangkumi semua

More information

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH]

JAWAB LISAN DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] No. Soalan: 52 PR-1351-L00611 PEMBERITAHUAN PERTANYAAN BAGI JAWAB LISAN DEWAN RAKYAT MALAYSIA PERTANYAAN JAWAB LISAN DARIPADA DATO' SRI HASAN BIN MALEK [KUALA PILAH] TARIKH 3 APRIL 2017 SO ALAN Dato' Sri

More information

KAJIAN KES PORTFOLIO HARTANAH BERBEZA

KAJIAN KES PORTFOLIO HARTANAH BERBEZA BAB LIMA KAJIAN KES PORTFOLIO HARTANAH BERBEZA 5.1 Pengenalan I- merupakan satu instrumen pelaburan berlandaskan syariah yang memberi peluang baru kepada pelabur untuk melabur di dalam hartanah. Kewujudan

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA REZVAN TORABI FEP 2011 9 ISLAMIC BANK EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY IN MALAYSIA BY REZVAN TORABI Thesis Submitted to the School

More information

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH

TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA TEMPATAN TERHADAP KES PELANGGARAN SYARAT GUNA TANAH NUR AINI BINTI IDRIS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA i TINDAKAN PIHAK BERKUASA NEGERI DAN PIHAK BERKUASA

More information

PUSAT PENGAJIAN SAINS PERUBATAN UNIVERSITI SAINS MALAYSIA MS ISO 9001:2008. PENGURUSAN PEMBELIAN BAHAN PAKAI HABIS (VOT 27000) (PPSP/Pent/CP5)

PUSAT PENGAJIAN SAINS PERUBATAN UNIVERSITI SAINS MALAYSIA MS ISO 9001:2008. PENGURUSAN PEMBELIAN BAHAN PAKAI HABIS (VOT 27000) (PPSP/Pent/CP5) PUSAT PENGAJIAN SAINS PERUBATAN UNIVERSITI SAINS MALAYSIA MS ISO 9001:2008 PENGURUSAN PEMBELIAN BAHAN PAKAI HABIS (VOT 27000) (PPSP/Pent/CP5) Edisi 3 1 Julai 2015 1/8 KANDUNGAN : 1. Tujuan 2. Skop 3. Dokumen

More information

PEMBANGUNAN KOMPETENSI

PEMBANGUNAN KOMPETENSI PEMBANGUNAN KOMPETENSI SASARAN JAN FEB MAR APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DIS 1. SAY IT IN ENGLISH WITH CONFIDENCE 1 HARI Terbuka 16 2. KESELAMATAN PEJABAT DAN RISIKO 1 HARI Pelaksana 17 (Gred 11-40)

More information

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN

HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN HUBUNGAN ANTARA GANJARAN DAN ETIKA KERJA ISLAM DENGAN KOMITMEN DALAM KALANGAN PEKERJA DI JABATAN PEMBANGUNAN PERSEKUTUAN KELANTAN NORUL HUDA BINTI MAT RASHID FAKULTI PENGURUSAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

UTHM/PB/100 6/4/ Jld.2 (1) Tarikh: 02 Januari 2012 PEKELILING BENDAHARI BIL. 1 / 2012

UTHM/PB/100 6/4/ Jld.2 (1) Tarikh: 02 Januari 2012 PEKELILING BENDAHARI BIL. 1 / 2012 PEJABAT BENDAHARI UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA UTHM/PB/100 6/4/ Jld.2 (1) Tarikh: 02 Januari 2012 PEKELILING BENDAHARI BIL. 1 / 2012 Semua Pengurus Bahagian Universiti Tun Hussein Onn Malaysia YBhg.

More information

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL)

PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) PROCEEDING 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMIC EDUCATION AND LAW (2ND ICIEL) Published by: eisbn 978-967-14841-8-0 2nd International Conference On Islamic Education and Law (2ND ICIEL) Copyright 2018

More information

PERKHIDMATAN UTAMA PRASISWAZAH

PERKHIDMATAN UTAMA PRASISWAZAH Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN Garis Panduan ini bertujuan untuk menjadi rujukan dan panduan yang perlu diikuti oleh pensyarah di dalam pengendalian peperiksaan akhir posting bagi Program Doktor Perubatan Fasa

More information

PROFIL KORPORAT. Corporate Profile

PROFIL KORPORAT. Corporate Profile PROFIL KORPORAT Corporate Profile KANDUNGAN contents PROFIL KORPORAT Corporate Profile Pengenalan Introduction 2 Wawasan Vision 4 Penyataan Misi Mission Statement 4 Falsafah Philosophy 5 Nilai-nilai Utama

More information

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat

Manual Pengguna. Disediakan Untuk : Audit Korporat Manual Pengguna Laporan Audit Dalam (Auditor) Disediakan Untuk : Audit Korporat Disediakan oleh : Unit Pengurusan Aplikasi Pejabat, PSMB ISI KANDUNGAN ISI KANDUNGAN Carta Alir 3 Cara Menggunakan Sistem

More information

SOKONGAN KEWANGAN. PEJABAT BURSAR Kod Dokumen: UPM/SOK/KEW-BUY/P004. PROSEDUR PEMBELIAN TERUS Tarikh: 26/05/2017

SOKONGAN KEWANGAN. PEJABAT BURSAR Kod Dokumen: UPM/SOK/KEW-BUY/P004. PROSEDUR PEMBELIAN TERUS Tarikh: 26/05/2017 Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Prosedur ini disediakan bagi tujuan untuk menerangkan tatacara, bidang tugas dan tanggungjawab bagi proses pembelian terus. Prosedur ini merangkumi semua perolehan Universiti

More information

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB

SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB SPM4342 PEMBANGUNAN SISTEM PEMBELAJARAN BERASASKAN WEB PRINSIP ASAS MEREKA BENTUK WEB PM. Dr. Jamalludin Harun Norah Md Noor Norasykin Mohd Zaid Department of Educational Multimedia Faculty of Education,

More information

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL

FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL iv FEAR OF CRIME WITHIN NON-GATED RESIDENTIAL COMMUNITIES IN THE URBAN CONTEXT SITI AISHAH BINTI AHMAD KAMIL A dissertation submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

3. Tujuan Peperiksaan : Untuk memenuhi sebahagian daripada syarat untuk pengesahan dalam jawatan Juruteknik Perubatan U19

3. Tujuan Peperiksaan : Untuk memenuhi sebahagian daripada syarat untuk pengesahan dalam jawatan Juruteknik Perubatan U19 SUKATAN PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN JURUTEKNIK PERUBATAN (PROSTHETIK DAN ORTHOTIK) GRED U19 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

More information

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI

METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI METAPHOR ANALYSIS OF DR. MAHATHIR S BUSINESS SPEECHES ALIAKBAR IMANI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy Language Academy Universiti

More information

[Perakaunan Islam] AGE464 - lslamic Accounting. [Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi LIMA muka surat

[Perakaunan Islam] AGE464 - lslamic Accounting. [Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi LIMA muka surat UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination Academic Session 2007 12008 April 2008 AGE464 - lslamic Accounting [Perakaunan Islam] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination

More information

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT

PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT SOALAN NO: 15 PARLIMEN MALAYSIA PEMBERITAHU PERTANYAAN DEWAN RAKYAT PERTANYAAN DARIPADA TARIKH SO ALAN : Lisan : Datuk Jumat bin ldris [ Sepanggar] : 13 November 2014 : Datuk Jumat bin ldris minta MENTERI

More information

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951.

UNDANG-UNDANG MALAYSIA. Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN (1) Akta ini bolehlah dinamakan Akta Hari Kelepasan 1951. UNDANG-UNDANG MALAYSIA Akta 369 AKTA HARI KELEPASAN 1951 Suatu Akta bagi membuat peruntukan-peruntukan mengenai hari kelepasan am dan hari kelepasan bank. Tajuk ringkas dan pemakaian [31hb Disember 1951]

More information

MOSAICKING OF TORN IMAGE USING GRAPH ALGORITHM AND COLOR PIXEL MATCHING IBRAHIM THORIG

MOSAICKING OF TORN IMAGE USING GRAPH ALGORITHM AND COLOR PIXEL MATCHING IBRAHIM THORIG MOSAICKING OF TORN IMAGE USING GRAPH ALGORITHM AND COLOR PIXEL MATCHING IBRAHIM THORIG A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Computer

More information

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH

PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH iii PEMBANGUNAN APLIKASI CEPAT MEMBACA AL-QURAN UNTUK PLATFORM ANDROID (Mai IQra) YANTI MUNIRAH BINTI JUSOH Laporan projek ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Sarjana

More information

Laman Web Komuniti PANDUAN ADMINISTRATOR 5R STRATEGIC CONSULTANCY SDN BHD. Version History

Laman Web Komuniti PANDUAN ADMINISTRATOR 5R STRATEGIC CONSULTANCY SDN BHD. Version History 5R STRATEGIC CONSULTANCY SDN BHD Laman Web Komuniti PANDUAN ADMINISTRATOR Version History Project ID Project Name LAMAN WEB KOMUNITI MANUAL Document Status Draft Version Date Author Version Summary 23

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1/10 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Prosedur ini bertujuan untuk menerangkan tatacara, tindakan, bidang tugas dan tanggungjawab untuk proses perolehan yang dibuat secara rundingan terus (Direct Negotiation).

More information

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan

Bab 2. Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia. Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin. Pengenalan Bab 2 Polisi e-pembelajaran di IPT Malaysia Hanafi Atan Mohamed Amin Embi Supyan Hussin Pengenalan Polisi ialah garis panduan umum yang disediakan untuk mencapai sesuatu hasil, matlamat atau objektif yang

More information

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) PELUPUSAN ASET/INVENTORI (DISPOSAL ASSET/INVENTORY)

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) PELUPUSAN ASET/INVENTORI (DISPOSAL ASSET/INVENTORY) MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) JABATAN BENDAHARI PELUPUSAN UPSI (ISO)/BEN/P08/MP03 PINDAAN: 00 TARIKH: 8 JANUARI 2016 Muka surat :1/14 ISI KANDUNGAN BIL PERKARA MUKA SURAT 1.0 Pengenalan 1.1 Pendahuluan

More information

OPTIMISING OPPORTUNITIES Bank Islam Malaysia Berhad (98127-x) LAPORAN TAHUNAN 2013 ANNUAL REPORT

OPTIMISING OPPORTUNITIES Bank Islam Malaysia Berhad (98127-x) LAPORAN TAHUNAN 2013 ANNUAL REPORT www.bankislam.com.my Bank Islam Malaysia Berhad (98127-x) Level 32, Menara Bank Islam No. 22, Jalan Perak 50450 Kuala Lumpur Tel: +603 2088 8000 Fax: +603 2088 8033 Bank Islam Malaysia Berhad (98127-x)

More information

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State)

وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 155-170 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia وظاي ف الدولة الا سلامية (The Duties And Function Of An Islamic State) *. *Corresponding author. Email: amirhusin66@gmail.com

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING QUERY TRANSLATION DISAMBIGUATION IN ENGLISH-MALAY CROSS-LANGUAGE INFORMATION RETRIEVAL ZULAINI BINTI YAHYA FSKTM 2012 27 QURANIC ONTOLOGY FOR RESOLVING

More information

SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN TK 2 BAGI PEMBANTU TEKNIK LANDSKAP GRED J29

SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN TK 2 BAGI PEMBANTU TEKNIK LANDSKAP GRED J29 SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN TK 2 BAGI PEMBANTU TEKNIK LANDSKAP GRED J29 1. Matlamat Sukatan Peperiksaan 1.1 Tahap Kecekapan 2 (TK 2) Pada TK2 ; Pegawai i. Berpengetahuan dan faham asas rekabentuk

More information

Perlaksanaan program kerjasama latihan kebombaan bersama Institusi dalam dan luar Negara.

Perlaksanaan program kerjasama latihan kebombaan bersama Institusi dalam dan luar Negara. Perlaksanaan program kerjasama latihan kebombaan bersama Institusi dalam dan luar Negara. Sepanjang tahun 2014, Bahagian Latihan telah melaksanakan beberapa program kerjasama latihan kebombaan. Antaranya

More information

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST

SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST SCHOOL OF PHYSICS LOGO DESIGN CONTEST 1. INTRODUCTION A logo is an icon that represents the identity of an institution. It is used not just to promote the institution itself, but should also be able to

More information

Proses Penyelidikan Tindakan. MTE3133: Penyelidikan Tindakan

Proses Penyelidikan Tindakan. MTE3133: Penyelidikan Tindakan Proses Penyelidikan Tindakan MTE3133: Penyelidikan Tindakan Hasil Pembelajaran Mengkaji proses penyelidikan tindakan Menerangkan tatacara menjalankan penyelidikan tindakan Adaptasi model Lewin (1946) &

More information

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD

EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD EVALUATION USABILITY MEASUREMENT INDEX FOR HIGHER EDUCATION INSTITUTE MUHAMMAD ALIIF BIN AHMAD A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS. Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS

DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS. Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS DASAR DAN PELAKSANAAN IHES BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM JAIS Disampaikan Oleh; Tn. Anas Bin Ayob Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Islam JAIS Kandungan 1. Pengenalan 2. Sejarah Sistem Pendidikan

More information

MANUAL PENGGUNA PENERIMAAN BARANG(ASET/INVENTORI) MELALUI NOTA TERIMAAN BARANG (GRN) MENGGUNAKAN APLIKASI:-

MANUAL PENGGUNA PENERIMAAN BARANG(ASET/INVENTORI) MELALUI NOTA TERIMAAN BARANG (GRN) MENGGUNAKAN APLIKASI:- LAMPIRAN 1-1 MANUAL PENGGUNA PENERIMAAN BARANG(ASET/INVENTORI) MELALUI NOTA TERIMAAN BARANG (GRN) MENGGUNAKAN APLIKASI:- http://myfis.upsi.edu.my:7781/ims/ JABATAN BENDAHARI UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN

More information

THE CONCEPT OF CRIMINOLOGY {BATHIL) IN ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTION PRACTICES IN MALAYSIA AND ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

THE CONCEPT OF CRIMINOLOGY {BATHIL) IN ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTION PRACTICES IN MALAYSIA AND ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN THE CONCEPT OF CRIMINOLOGY {BATHIL) IN ISLAMIC FINANCIAL INSTITUTION PRACTICES IN MALAYSIA AND ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN RESEARCH MANAGEMENT INSTITUTE (RMI) UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA 40450 SHAH ALAM, SELANGOR

More information

LAWATAN PERKONGSIAN PINTAR JKKPUU BRUNEI DARUSSALAM

LAWATAN PERKONGSIAN PINTAR JKKPUU BRUNEI DARUSSALAM LAWATAN PERKONGSIAN PINTAR JKKPUU BRUNEI DARUSSALAM 28 Oktober 2016 28-30 Oktober 2016 9.30 am 12.10 pm 2.30 pm 3.00 pm Berkumpul di KLIA Berlepas ke Brunei Darussalam dengan penerbangan Royal Air Brunei

More information

FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL ORGANIZATION YASER HASSAN HASSAN AL-QADHI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA FACTORS THAT AFFECT KNOWLEDGE SHARING AMONG EMPLOYEES IN MULTINATIONAL

More information

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani. 50 INTRODUCTION Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani. PENGENALAN Bagi pihak Lembaga Pengarah Bank Pembangunan, saya dengan sukacitanya membentangkan Laporan Tahunan ke-37 dan Penyata

More information

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013

PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN) 2013 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 29 Mac 2013 29 March 2013 P.U. (A) 113 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERATURAN-PERATURAN PERKHIDMATAN KUARANTIN DAN PEMERIKSAAN MALAYSIA (PENGELUARAN PERMIT, LESEN DAN PERAKUAN)

More information

Prakata. BERSAMA MELAKSANA TRANSFORMASI Dato Mohamad Zabidi Zainal

Prakata. BERSAMA MELAKSANA TRANSFORMASI Dato Mohamad Zabidi Zainal PENILAIA PENILAIAN N ST AR STAR RATING RATING AGENSI AGENSI SEKTOR SEKTOR AWAM AWAM Prakata Perkhidmatan Awam Malaysia sentiasa berusaha untuk meningkatkan keupayaan jentera pentadbiran ke arah penyampaian

More information

SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN (TK 1) BAGI PENERBIT RANCANGAN GRED B27/ B28

SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN (TK 1) BAGI PENERBIT RANCANGAN GRED B27/ B28 SUKATAN PEPERIKSAAN TAHAP KECEKAPAN (TK 1) BAGI PENERBIT RANCANGAN GRED B27/ B28 1. Matlamat Sukatan Peperiksaan Tahap Kecekapan 1(TK 1) i. Berkebolehan dan berpengetahuan dalam prinsip-prinsip berkaitan

More information

Bank Islam Malaysia Berhad NILAI 2017 Semua maklumat yang terkandung didalam Laporan Tahunan Bersepadu ini adalah betul ketika dicetak.

Bank Islam Malaysia Berhad NILAI 2017 Semua maklumat yang terkandung didalam Laporan Tahunan Bersepadu ini adalah betul ketika dicetak. MEREALISASIKAN NILAI MENGENAI INI Bank Islam merupakan salah satu daripada sembilan bank Islam di Malaysia yang komited menjadi pengamal awal inisiatif Pengantaraan berasaskan Nilai yang disarankan oleh

More information

PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN DAN KEHENDAK UNTUK MELAPOR) 2014

PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN DAN KEHENDAK UNTUK MELAPOR) 2014 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 7 April 2014 7 April 2014 P.U. (A) 93 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE PERINTAH PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN (PENGISYTIHARAN ENTITI DITENTUKAN

More information

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS

THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS 3 THE PREVAILING PRACTICE IN DECIDING THE PRACTICAL COMPLETION OF CONSTRUCTION WORK. MOHAMMAD HARITH BIN MOHD YUNOS A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

Chairman s Statement. Pernyataan Pengerusi. Dear Shareholders, Pemegang Saham yang dihormati,

Chairman s Statement. Pernyataan Pengerusi. Dear Shareholders, Pemegang Saham yang dihormati, Dear Shareholders, I am delighted to announce that despite a challenging operating environment, Bank Islam Malaysia Berhad ( Bank Islam or the Bank ) performed reasonably well during the financial year

More information

Hak Cipta Terpelihara Arkib Negara Malaysia PERUNDANGAN DAN PERATURAN DALAM PENGURUSAN REKOD

Hak Cipta Terpelihara Arkib Negara Malaysia PERUNDANGAN DAN PERATURAN DALAM PENGURUSAN REKOD PERUNDANGAN DAN PERATURAN DALAM PENGURUSAN REKOD OBJEKTIF Melaksanakan pengurusan rekod dengan betul berdasarkan perundangan dan peraturan yang telah ditetapkan dan masih berkuatkuasa penggunaannya 2 KANDUNGAN

More information

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF

MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF MOLECULAR PHYLOGENY OF SELECTED MANGO CULTIVARS BASED ON INTERNAL TRANSCRIBED SPACER (ITS) REGION SHAHKILA MOHD ARIF A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of

More information

SYARAT KEMASUKAN PROGRAM DIPLOMA UTM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA (UTM)

SYARAT KEMASUKAN PROGRAM DIPLOMA UTM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA (UTM) SYARAT KEMASUKAN PROGRAM DIPLOMA UTM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA (UTM) SYARAT-SYARAT MINIMUM KEMASUKAN PROGRAM DIPLOMA SYARAT AM UNIVERSITI 1. Warganegara Malaysia 2. Memiliki Sijil Pelajaran Malaysia

More information

3. Tujuan Peperiksaan : i. Untuk pengesahan dalam perkhidmatan bagi jawatan Pembantu Perpustakaan yang dilantik terus;

3. Tujuan Peperiksaan : i. Untuk pengesahan dalam perkhidmatan bagi jawatan Pembantu Perpustakaan yang dilantik terus; SUKATAN PEPERIKSAAN PERKHIDMATAN PEMBANTU PERPUSTAKAAN GRED S17 PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA ----------------------------------------------------------------------------------------------------

More information

Kemudahan asas PWTC dibaik pulih

Kemudahan asas PWTC dibaik pulih Berita Harian, Malaysia 22 Feb 2013, by No author available Sentral, page 2-386.00 cm² Malaysia - Malay Newspapers - circulation 160,597 (MTWTFS) ID 182791287 PAGE 1 of 1 Kemudahan asas PWTC dibaik pulih

More information

Pakej Mikro Kredit Berdasarkan Skim Ar Rahnu Di Malaysia Azlin AlisaAhmad Nik Abdul Rahim Nik Abdul Ghani

Pakej Mikro Kredit Berdasarkan Skim Ar Rahnu Di Malaysia Azlin AlisaAhmad Nik Abdul Rahim Nik Abdul Ghani Pakej Mikro Kredit Berdasarkan Skim Ar Rahnu Di Malaysia Azlin AlisaAhmad Nik Abdul Rahim Nik Abdul Ghani Abstrak Kemunculan pakej mikro kredit berdasarkan skim pajak gadai Islam (Ar Rahnu) di Malaysia

More information

GARIS PANDUAN PEMBANGUNAN KANDUNGAN SEKTOR AWAM

GARIS PANDUAN PEMBANGUNAN KANDUNGAN SEKTOR AWAM (Lampiran kepada Surat Ketua Pengarah MAMPU) Rujukan MAMPU : UPTM 159/05/648/1 (14) Tarikh : 11 September 2009 GARIS PANDUAN PEMBANGUNAN KANDUNGAN SEKTOR AWAM Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan

More information

Platform pelaburan patuh Syariah yang pertama di dunia AMALAN TERBAIK PELABURAN SYARIAH

Platform pelaburan patuh Syariah yang pertama di dunia AMALAN TERBAIK PELABURAN SYARIAH Platform pelaburan patuh Syariah yang pertama di dunia AMALAN TERBAIK PELABURAN SYARIAH 1 ISI KANDUNGAN 1. PENGENALAN 2. OBJEKTIF 3. SKOP PELAKSANAAN AMALAN TERBAIK PELABURAN SYARIAH 4. PANDUAN PELABURAN

More information

Journal of Advanced Research in Business and Management Studies 9, Issue 1 (2017) 75-91

Journal of Advanced Research in Business and Management Studies 9, Issue 1 (2017) 75-91 9, Issue 1 (2017) 75-91 Journal of Advanced Research in Business and Management Studies Journal homepage: www.akademiabaru.com/arbms.html ISSN: 2462-1935 Transformasi Koperasi kepada Bank Koperasi: Analisis

More information

AN INVESTIGATION ON VEHICLE OVERLOADING IN MUAR MELAKA ROAD HAZLINA BINTI MARWAN

AN INVESTIGATION ON VEHICLE OVERLOADING IN MUAR MELAKA ROAD HAZLINA BINTI MARWAN iii AN INVESTIGATION ON VEHICLE OVERLOADING IN MUAR MELAKA ROAD HAZLINA BINTI MARWAN A project report submitted in fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering (Civil)

More information

EKOLOGI, HABITAT MANUSIA DAN PERUBAHAN PERSEKITARAN

EKOLOGI, HABITAT MANUSIA DAN PERUBAHAN PERSEKITARAN EKOLOGI, HABITAT MANUSIA DAN PERUBAHAN Prosiding Seminar Antarabangsa Ke 8 Ekologi, Habitat Manusia dan Perubahan Persekitaran Kampus Tuanku Abdul Halim Mu adzam Shah, Universiti Kebangsaan Malaysia, Langkawi,

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1/10 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Prosedur ini menerangkan kaedah pengendalian maklum balas pelanggan yang diterima daripada pelanggan yang menerima perkhidmatan Universiti Putra Malaysia. Prosedur ini

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1/13 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Prosedur ini menerangkan cara untuk mengurus pembangunan ICT baharu atau naik taraf di semua PTJ UPM. Prosedur ini merangkumi aktiviti pembangunan ICT daripada permohonan

More information

STUDENTS ACHIEVEMENT 2014

STUDENTS ACHIEVEMENT 2014 STUDENTS ACHIEVEMENT 2014 Dunman High ASEANPlus Summit Singapore 4 th to 6 th June 2014 Empat orang pelajar dari PERMATApintar telah mengambil bahagian dalam Dunman High ASEANPlus Summit di Singapore pada

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA APPLICATION OF HUMAN GOVERNANCE BY SYARIAH COMMITTEE IN DETERMINING THE ISLAMICITY OF BANKING PRODUCTS

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA APPLICATION OF HUMAN GOVERNANCE BY SYARIAH COMMITTEE IN DETERMINING THE ISLAMICITY OF BANKING PRODUCTS UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA APPLICATION OF HUMAN GOVERNANCE BY SYARIAH COMMITTEE IN DETERMINING THE ISLAMICITY OF BANKING PRODUCTS MELISSA JOHANNIE YUSOH GSM 2013 9 APPLICATION OF HUMAN GOVERNANCE BY SYARIAH

More information

BUTIRAN PERIBADI

BUTIRAN PERIBADI BUTIRAN PERIBADI 2011-2016 PAGE 2 MUSTAFA KAMAL BIN AMAT MISRA Tempat lahir: Kluang, Johor Tarikh lahir: 10 September 1986 Jantina Kewarganegaraan Lelaki Malaysia No Kad Pengenalan 860910235213 Pendidikan

More information

PERKONGSIAN AMALAN TERBAIK: PENGURUSAN PENGANJURAN EKSPO INOVASI ISLAM (i-inova) USIM

PERKONGSIAN AMALAN TERBAIK: PENGURUSAN PENGANJURAN EKSPO INOVASI ISLAM (i-inova) USIM PERKONGSIAN AMALAN TERBAIK: PENGURUSAN PENGANJURAN EKSPO INOVASI ISLAM (i-inova) USIM 1 Wan Fauriah Binti Wan Samad, Timbalan Pendaftar, di Pusat Pengurusan Penyelidikan (PPP), Universiti Sains Islam Malaysia

More information

PENGURUSAN. Kod Dokumen : UPM/PGR/P008 PROSEDUR MESYUARAT KAJIAN SEMULA PENGURUSAN ISO UPM

PENGURUSAN. Kod Dokumen : UPM/PGR/P008 PROSEDUR MESYUARAT KAJIAN SEMULA PENGURUSAN ISO UPM Halaman: 1/8 1.0 TUJUAN Prosedur ini menerangkan tatacara untuk melaksanakan Mesyuarat Kajian Semula pengurusan pada tempoh yang dirancang. 2.0 SKOP Prosedur ini merangkumi semua perancangan, pelaksanaan,

More information

KEFAHAMAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM DI MALAYSIA MELALUI PENGALAMAN PENUBUHAN BANK ISLAM

KEFAHAMAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM DI MALAYSIA MELALUI PENGALAMAN PENUBUHAN BANK ISLAM Jurnal AL-ANWAR, Persatuan Bekas Mahasiswa Islam Timur (PBMITT) Volume 4, No. 2, December 2017: 31-45 KEFAHAMAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM DI MALAYSIA MELALUI PENGALAMAN PENUBUHAN

More information

MTE3133: Penyelidikan Tindakan

MTE3133: Penyelidikan Tindakan Penyelidikan Tindakan: Konsep & Model MTE3133: Penyelidikan Tindakan Dr. Ng Kok Fu, Jabatan Matematik, IPG-KSAH Rujukan Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for teacher researcher (2 nd ed.).

More information

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD

SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD SPEECH BY COMRADE ASYIFAH RASHID MARSILING BRANCH PEOPLE S ACTION PARTY CONVENTION 2017 19 NOVEMBER 2017 SINGAPORE S PLACE IN THE WORLD Party Chairman, Secretary-General, Comrades, Brothers & Sisters,

More information

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR

SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR i SEISMIC AND PROGRESSIVE COLLAPSE ASSESSMENT OF NEW PROPOSED STEEL CONNECTION IMAN FARIDMEHR A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Doctor of Philosophy (Civil

More information

MODAL INSAN KOPERASI :

MODAL INSAN KOPERASI : DIMENSIKOOP MODAL INSAN KOPERASI : INOVASI DAN TRANSFORMASI MEMPERKASA SEKTOR KOPERASI Norshuhadah Abd Malik Pusat Keusahawanan Koperasi dan Peruncitan Pengenalan Inovasi Perkataan inovasi amat berkait

More information

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS

COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY MALAYSIAN CONTRACTORS OPERATING IN MIDDLE EAST USING FIDIC FORM OF CONTRACTS AHMED ABUBAKER A. SALEH UNIVERSITY TECHNOLOGY MALAYSIA COMMON CONTRACTUAL ISSUES FACED BY

More information

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER

(The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL MOHAMED HUSSEIN* MOHD NASIR OMAR AHMAD SUNAWARI BINLONG MUDASIR BIN ROSDER Jurnal Hadhari 4 (1) (2012) 137-154 www.ukm.my/jhadhari The National University of Malaysia النفس الا نسانية عند فخر الدين الرازي (The Human Soul Based on the Opinion of Fakhr al-din al-razi) ELBAHLOUL

More information

PROGRAM PENGKERANIAN AKAUN KOLEJ KOMUNITI LEDANG JOHOR KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI TAJUK PENULISAN: PENILAIAN STOK DALAM PERAKAUNAN PENULIS:

PROGRAM PENGKERANIAN AKAUN KOLEJ KOMUNITI LEDANG JOHOR KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI TAJUK PENULISAN: PENILAIAN STOK DALAM PERAKAUNAN PENULIS: PROGRAM PENGKERANIAN AKAUN KOLEJ KOMUNITI LEDANG JOHOR KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI TAJUK PENULISAN: PENILAIAN STOK DALAM PERAKAUNAN PENULIS: NORAZILA BINTI ANIAH Penilaian Stok Dalam Perakaunan Penulis:

More information

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH

A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A ROBUST ESTIMATION METHOD OF LOCATION AND SCALE WITH APPLICATION IN MONITORING PROCESS VARIABILITY ROHAYU BT MOHD SALLEH A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree

More information

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL

DOKUMEN TIDAK TERKAWAL Halaman: 1/5 1.0 TUJUAN 2.0 SKOP Menerangkan kaedah membina rekod item bahan terbitan bersiri bercetak yang telah dijilid dan sedia berjilid. Meliputi jurnal berjilid dan sedia berjilid yang dilanggan.

More information

LAPORAN TAHUNAN BERAKHIR 19 JANUARI 2015 (TARIKH MATANG)

LAPORAN TAHUNAN BERAKHIR 19 JANUARI 2015 (TARIKH MATANG) LAPORAN TAHUNAN BERAKHIR 19 JANUARI 2015 (TARIKH MATANG) PMB INVESTMENT BERHAD (256439-D) (Syarikat Kumpulan Pelaburan MARA) Tingkat Bawah, Wisma PMB No. 1A, Jalan Lumut 50400 Kuala Lumpur LAPORAN TAHUNAN

More information

SUKATAN PEPERIKSAAN (SUBJEK JABATAN) AKADEMI SENI BUDAYA DAN WARISAN KEBANGSAAN

SUKATAN PEPERIKSAAN (SUBJEK JABATAN) AKADEMI SENI BUDAYA DAN WARISAN KEBANGSAAN SUKATAN PEPERIKSAAN (SUBJEK JABATAN) AKADEMI SENI BUDAYA DAN WARISAN KEBANGSAAN PEGAWAI KEBUDAYAAN 1. Tarikh Sukatan Peperiksaan diluluskan oleh Lembaga Peperiksaan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan.

More information

GARIS PANDUAN CPE COSEC LS GARIS PANDUAN PELAKSANAAN MANDATORI SSM CONTINUING PROFESIONAL EDUCATION (CPE) POINTS DAN

GARIS PANDUAN CPE COSEC LS GARIS PANDUAN PELAKSANAAN MANDATORI SSM CONTINUING PROFESIONAL EDUCATION (CPE) POINTS DAN GARIS PANDUAN CPE COSEC LS LAMPIRAN GARIS PANDUAN PELAKSANAAN MANDATORI SSM CONTINUING PROFESIONAL EDUCATION (CPE) POINTS DAN SYARAT-SYARAT BARU LESEN SETIAUSAHA SYARIKAT 1. Setiausaha syarikat diwajibkan

More information

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK06 ARAHAN KERJA PENGURUSAN DRUG/PRODUK DI FARMASI UTAMA UVH

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK06 ARAHAN KERJA PENGURUSAN DRUG/PRODUK DI FARMASI UTAMA UVH Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN Arahan Kerja ini memperincikan cara mengurus drug/produk di Farmasi Utama UVH menurut prosedur UPM/OPR/FPV/P005, langkah 6.2 2.0 SKOP Arahan Kerja ini meliputi proses pengurusan

More information

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis

HAK MILIK PmAT mrenajlr.mi mm.u. sum Jl. ! l1hat Sebelah. 'Pe l) tesis 1100091366 'Pe l) tesis 1100091366 A new preference scale of imuitiomstic fuzzy analytic hierarchy process and its application to sustainable energy planning 1 Norliana Mohd Najib. PUSAT PEMBElAJARAN DIGITAL

More information

PENGURUSAN. Kod Dokumen : UPM/PGR/P008 PROSEDUR MESYUARAT KAJIAN SEMULA PENGURUSAN ISO UPM

PENGURUSAN. Kod Dokumen : UPM/PGR/P008 PROSEDUR MESYUARAT KAJIAN SEMULA PENGURUSAN ISO UPM Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN Prosedur ini disediakan bagi tujuan menerangkan tatacara untuk melaksanakan Mesyuarat Kajian Semula pengurusan pada tempoh yang dirancang. 2.0 SKOP Prosedur ini merangkumi semua

More information

SCS. Kit HR FACILITIES (KEMUDAHAN)

SCS. Kit HR FACILITIES (KEMUDAHAN) SCS Kit HR FACILITIES (KEMUDAHAN) series 1/2015 SCS Kit Bersatu Berusaha Berbakti We the Civil Servant are the most fortunate people, as we are given this golden opportunity to be able to serve and make

More information

PENAFIAN Liabiliti dengan keputusan anda sendiri FutureCash tidak menawarkan Nasihat Pelaburan atau Perkhidmatan Broker Amaran undang-undang

PENAFIAN Liabiliti dengan keputusan anda sendiri FutureCash tidak menawarkan Nasihat Pelaburan atau Perkhidmatan Broker Amaran undang-undang PENAFIAN 2 Kertas Putih ini telah disediakan untuk diedarkan bagi tujuan maklumat sahaja. FutureCash tidak menjamin ketepatan kesimpulan dan kenyataan yang dicapai dalam dokumen ini. Dengan menggunakan,

More information

PERKHIDMATAN UTAMA SISWAZAH

PERKHIDMATAN UTAMA SISWAZAH Halaman: 1/10 1.0 TUJUAN Prosedur ini menerangkan tatacara pengurusan peperiksaan akhir kursus siswazah. 2.0 SKOP Prosedur ini merangkumi urusan memasukkan tarikh peperiksaan akhir dalam i-gims, penyediaan

More information

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK06 ARAHAN KERJA PENGURUSAN DRUG/PRODUK DI FARMASI UTAMA UVH

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK06 ARAHAN KERJA PENGURUSAN DRUG/PRODUK DI FARMASI UTAMA UVH Halaman: 1/6 1.0 TUJUAN Arahan Kerja ini memperincikan cara mengurus drug/produk di Farmasi Utama UVH menurut prosedur UPM/OPR/FPV/P005, langkah 6.2 2.0 SKOP Arahan Kerja ini meliputi proses pengurusan

More information

KECENDERUNGAN PELAJAR DAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP PENUBUHAN BANK WAKAF

KECENDERUNGAN PELAJAR DAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP PENUBUHAN BANK WAKAF KECENDERUNGAN PELAJAR DAN MASYARAKAT ISLAM TERHADAP PENUBUHAN BANK WAKAF MUHAMMAD RIDHWAN AB. AZIZ Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri

More information

VISI MISI. Berkhidmat kepada Negara Brunei Darussalam sebagai institusi kewangan utama melalui penyelesaian Islam

VISI MISI. Berkhidmat kepada Negara Brunei Darussalam sebagai institusi kewangan utama melalui penyelesaian Islam VISI Berkhidmat kepada Negara Brunei Darussalam sebagai institusi kewangan utama melalui penyelesaian Islam MISI Mencapai kecemerlangan dengan menyediakan penyelesaian yang berfokuskan pelanggan untuk

More information