מדדי ההכנה ותחושת המיומנות לפני ואחרי האימון המתקדם הבדלים בתפיסה בין סטודנטים ומדריכים קליניים

Size: px
Start display at page:

Download "מדדי ההכנה ותחושת המיומנות לפני ואחרי האימון המתקדם הבדלים בתפיסה בין סטודנטים ומדריכים קליניים"

Transcription

1 מדדי ההכנה ותחושת המיומנות לפני ואחרי האימון המתקדם הבדלים בתפיסה בין סטודנטים ומדריכים קליניים התנסות קלינית מתקדמת הינה חטיבת למידה קלינית המסכמת את תוכנית לימודי הסיעוד. חטיבה זו, מתבצעת לאחר השלמת תכנית הלימודים, בה מתרגלים הלומדים טיפול סיעודי כוללני ופעולות סיעוד מתקדמות תוך שהם מתערים בחיי העשייה הסיעודית. ההתנסות הקלינית המתקדמת מתבצעת ברצף במחלקת אשפוז בסיסית בתחום קליני אחד )מחלקות פנימיות, כירורגיה וילדים על ענפיהם השונים(. מיקוד ההתנסות הקלינית בתחום קליני אחד, מצביעה על הצורך בהכנת הבוגרת התחילית לקראת חיי העבודה כאחות מוסמכת והשתלבות מהירה ויעילה יותר במערכת. מטרת ההתנסות המתקדמת לחשוף את הסטודנטים לאתגרים ולסוגיות מקצועיות וניהוליות )מינהל הסיעוד, ( בחטיבת לימודים זו, מתרגלים הסטודנטים טיפול סיעודי ברמת אחות מוסמכת תחילית )2004, ;Field )Benner,1984 המכלילה אינטגרציה של הידע התיאורטי והידע המעשי שרכשו במהלך לימודיהם. צורכי הבריאות המשתנים של החברה והמאפיינים המקצועיים הייחודיים מציבים את הסיעוד בחזית המקצועות החברתיים ומשפיעים על מבנה והרכב תוכנית הלימודים )מינהל הסיעוד, 6002(. בהשקפת העולם של בית הספר לסיעוד בו נערך המחקר, הסיעוד הוא מקצוע דינאמי המבוסס על עשייה קלינית, הבנת האדם והידע המחקרי שנצבר על התנהגות אנושית בהקשר של בריאות וחולי. עשייה סיעודית מקצועית מחויבת להכיר בייחודיותו של הפרט ולספק מענה לצרכים המשתנים בחברה. בבתי החולים הוכנסה טכנולוגיה מתקדמת, שונו שיטות עבודה ופותחו דרכים חדשות לניהול הטיפול בחולה. האתגר לניהול מצבי בריאות מוטל על הסיעוד, מכוח היותו בעל בסיסי ידע רלוונטיים, ראייה מערכתית כוללת ומחויבות אתית לצורכי המטופל ( Bjorklund,2004 (. ככל שעולה השכלתה של האחות, כך גוברת הנטייה לנטילת אחריות, לקבלת תפקידים ולפיתוח אוריינטציה פרופסיונאלית.)Muir,2004( יש להניח מכך, שאחיות משכילות יותר תהיינה מיומנות יותר ותפעלנה בביטחון ובפחות לחץ. ידע משפיע על תחושת הביטחון בהבנת מצבו של החולה, יכולת ביצוע מיומנויות טכניות נדרשות ומהווה גורם המפחית את מידת הלחץ בו נתונה האחות בעבודתה, מה שתורם לעליה ברמת הטיפול אותה מקבל החולה Donnelly,2006(.)Evans & רכישת ידע ומיומנויות תורמים לשיפור איכות הטיפול הסיעודי, מרחיבים את פעילויותיה העצמאיות של האחות, אחריותה המקצועית, מעשירים את תפקידה ומצעידים אותה לקראת עצמאות ומקצוענות Ross&Clifford,2002) (. מערכת השירות, מצפה מבוגר הסיעוד שיהיה בעל שליטה במיומנויות המוערכות על ידה כחשובות במציאות העשייה היום יומית בטיפול בחולה ועדיין, קיים פער בין יכולות הבוגרים וצפיות המערכת.

2 החינוך לסיעוד נדרש להתאים עצמו לתמורות החלות בבריאות ולענות על הצרכים. לחינוך, עניין בתהליכי התפתחות, מוטיבציה ורלוונטיות של הלמידה. חלק משמעותי מתהליך הלמידה של הסטודנט לסיעוד מתקיים במסגרת ההתנסות הקלינית, כדי לספק לסטודנטים למידה הקשרית וחווייתית, בה התלמיד נמצא עדיין בתחילת תהליך התפתחותו המקצועית Benner,1984(.(Larew et al,2006; ההכשרה שואפת להעניק שירותים מקצועיים ברמה ובאיכות גבוהים. במסגרת ההתנסות מושם דגש על נושאים כמו: Berggren & ;Bevis,1989( עצמאות, יצירתיות, אחריות, יוזמה, שיפוט וקבלת החלטות Boyle et (.)Severinsson,2000 קיים קשר הדוק בין אופי ההוראה לדרך ההפעלה של הלומדים ולתוצרי הלימוד )4991 הגישה הקונסטרוקטיביסטית ללמידה, )דה בונו, היא.)al,2003;Entwistle &Peterson,2004) הרואה באדם גישה כלומד, המפעיל הבנות בתהליך של רכישת ידע, ארגונו והבנייתו, תוך התנסויות מורכבות עם סביבתו המוחשית, החברתית והתרבותית )2009 al,.)loyens et גישה זו מדגישה תהליכי הבנייה לפיהם, הידע אינו מועבר ישירות מהמורה לתלמיד אלא, עובר תהליכי עיבוד מורכבים תוך אינטראקציה בין הסביבה הלימודית והחברתית. הדרכים בהם הלומד יוצר את עולם הידע שלו מתבססים על ידע קודם, תהליכי חשיבה, סקרנות ואישיות של הלומד. בגישה הקונסטרוקטיביסטית, מתואר יחס תלמיד - מורה כמאפשר הפעלת הפוטנציאל הטמון בלומד, אשר לולא ההתערבות לא היה מתממש. בהשקפה זו, החשיבה היא תהליך פעיל, מארגן ובעל יכולת הפשטה. בה, נראה יחס הוראה למידה כמערכת הבאה לעודד תהליכי פרשנות, רפלקציה וחיפוש משמעות. משמעות שהלומד יוצר ולא מקבל מן המוכן 2004( Hack,.)Boulton-Lewis et al, 2001; Loyd-Jones & החשיבה נתפסת כמערכת דינמית, שבכוחה לפעול באופן יצירתי, לחפש אלטרנטיבות ולפתח דרכים חדשות בלתי צפויות ולא שגרתיות. תפקיד בית הספר, לעודד אצל הלומד חשיבה אינטלקטואלית, אינטגרטיבית, התבוננות ושיקול דעת. לשם כך, עליו להקיף את מירב המידע ולדעת להשתמש בו בצורה מושכלת. למידה היא פרי של חשיבה ולא רק צבירת ידע ( 2003 al,.(jerlock et בהצהרות הכתובות של מינהל הסיעוד לקראת 6000, המינהל שם דגש על פיתוח הסיעוד כחלק אינטגראלי ממערכת הבריאות. בין המטרות שנקבעו: בנייה והרמת הרף של סטנדרטים תפקודיים, עיצוב מחדש והתאמה של תפקידים שבאחריות האחות כמענה לצרכי ותמורות המערכת )מינהל הסיעוד, 6000(. כיום, ניתן בסיס חינוך רחב להכשרת הבוגר תוך שמירה על החינוך המקצועי המגמתי. בתכנית הלימודים נקבעת מסגרת מינימום מחייבת בה תנאים להבטחת בריאות המטופל, איכות הטיפול והבטחת הידע ומיומנות של הלומד. בתי הספר צריכים לפעול בהלימה להנחיות אלה ולמצוא דרכים להשגת מטרות החינוך.

3 חשיפת הסטודנט בשלב ההכשרה המקצועית בכלל ובלימוד הקליני בפרט לרכוש את המיומנויות הנדרשות בגישות למידה שונות כמו (Problem Based Learning(PBL או )Evidence Based Nursing( EBN מפתחת את היכולת להפנים את החשיבה ותהליך קבלת החלטות, להתרגל לשאול מדוע פעולה נעשית ומהן הראיות התומכות בה )סופר, al,2008;hmelo-silver,2004;6002.(lyneham et ההתנסות הקלינית היא סביבה לימודית משמעותית לסטודנטים לסיעוד. עם זאת, הלמידה במסגרת זו מציבה אתגרים שעלולים לגרום לסטודנטים לחוות לחץ וחרדה. מחקרים מראים Cook,2005; ( Moscaritolo,2009) שסטודנטים לסיעוד חווים את ההתנסות הקלינית כאחת החוויות המעלות את רמת החרדה במסגרת הלימודים. למרות שחרדה יכולה לשמש כגורם משפיע לשיפור התפקוד במחלקה, רמות גבוהות מדי של חרדה יכולות לשתק ולפגוע ביכולתו של הסטודנט לתפקד במסגרת הלימודים בבית הספר. ההדרכה במחלקות נעשית על ידי מדריכות ביה"ס והן, פועלות להפחתת החרדה של הסטודנטים באמצעות הנחייה אישית ותומכת ובעזרת למידת עמיתים. במחקר הנוכחי בדקנו את יעילות תכני הלימוד וההכשרה בביה"ס כמדדי הכנה לתפקוד המקצועי של הסטודנטים בתקופת האימון המתקדם, כפי שנתפסה על ידי הסטודנטים עצמם ועל ידי המדריכים הקליניים שליוו אותם. שיטה נבדקים במחקר 00 השתתפו סטודנטים לסיעוד בבית ספר תלת שנתי אחד בצפון הארץ. הסטודנטים ענו על 60 השאלון לפני ואחרי תוכנית האימון המתקדם. בנוסף, ענו על השאלון מדריכים קליניים שליוו את הסטודנטים והעריכו את מידת המוכנות שלהם לטפל בקבוצות מטופלים בתקופת האימון המתקדם. מבין.) הסטודנטים היו שני גברים ו- 62 נשים וממוצע הגיל שלהם היה )סטית תקן עשרים מבין הסטודנטים הם רווקים, 2 נשואים ו- 0 גרושים, כאשר ל- 62 מבניהם, אין ילדים. 42 מהם ילידי ישראל והשאר ילידי מדינות אחרות. מבין 60 המדריכים הקליניים, 0 גברים והשאר נשים. ממוצע הגיל )סטית התקן ( מהם ילידי ישראל ו- 46 נולדו במדינות אחרות. 64 מהם בעלי תואר ראשון, ו- 6 בעלי תואר שני. וותק מקצועי הממוצע של המדריכים הקליניים הינו שנים )סטית תקן 2.06(.

4 ו, כלי מחקר במחקר זה הועבר שאלון בן 1 חלקים שפותח ע"י אדמי ( 4921 ) ועובד למטרה זו: 4( החלק הראשון בדק את מידת המיומנות המקצועית של הסטודנט לטיפול בחולה. השאלון מכיל תשעה עשר פריטים המייצגים את חוות דעתם של הנבדקים לפני ואחרי האימון המתקדם וכן, חוות דעתם של המדריכים הקליניים אודות המוכנות של הסטודנטים לטפל בחולה על בסיס הידע שרכשו. השאלון בחן את מידת הביטחון והשליטה שהסטודנטים מרגישים ואת מידת המיומנות שלהם לבצע פעולות סיעוד בסיסיות. התשובות לשאלות נעות על סקאלת ליקרט מ- 4-2 כשציון נמוך מייצג תחושת חוסר מיומנות וציון גבוה מידת מיומנות גבוהה. פריטים 0,2,2,9,46,41,42 הינם פריטים הפוכים. 49 החלק את בדק השני מידת שביעות הרצון של הסטודנטים והמדריכים הקליניים ממידת )6 העצמאות והאחריות המוטלת על הסטודנט בטיפול בחולה וממידת האפשרות שלו להתחלק עם עמיתים לעבודה בבעיות שמטרידות אותו. השאלון כלל שלוש שאלות הנעות על סקאלת ליקרט מ - 4-2, כשציון נמוך מייצג שביעות רצון נמוכה וציון גבוה שביעות רצון גבוהה. החלק השלישי בדק את מידת המוכנות של הסטודנט ותפיסת המדריכים הקליניים את מידת )0 המוכנות שלו לעבודה במחלקות על בסיס תוכנית הלימודים הנרכשת. השאלון הכיל 2 שאלות על מידת המוכנות בנושאים כגון סיעוד החולה במצבי חולי שונים, יצירת קשר טיפולי, מידת הידע ותפיסת המוכנות בהתאם לתוכנית ההכשרה שביה"ס מספק לסטודנט. התשובות לשאלות נעות על סקאלת ליקרט מ 4-2 כשציון נמוך מייצג מידת מוכנות נמוכה וציון גבוה מייצג מידת מוכנות גבוהה. החלק הרביעי בדק את מידת החרדה המצבית של הסטודנט, כפי שהיא נתפסת על ידו ועל ידי )1 המדריכים הקליניים בתקופת האימון המתקדם. השאלון מכיל עשרה פריטים שנעים על סקאלת ליקרט של 4-2, כשציון נמוך מציין חרדה נמוכה וציון גבוה מציין חרדה גבוהה. הליך המחקר השאלונים הועברו לפני ואחרי האימון המתקדם לאותם נבדקים. הסטודנטים ענו עליהם באופן אנונימי והתייחסו לשאלות זהות בשתי המדידות. הועבר שאלון למדריכים הקליניים לאחר האימון המתקדם והושוו הערכות המדריכים הקליניים לתפיסת הסטודנטים את עצמם. המחקר והליך העברת השאלונים קיבלו את אישורה של ועדת האתיקה של המוסד בו נערך המחקר.

5 תוצאות המשתנים מתוארים באמצעות ממוצעים וסטיות תקן ושכיחות על פני כל המדגם, כמו גם, ההבדלים המשמעותיים בין החוויות לפני ואחרי האימון המתקדם, אצל הסטודנטים ואצל המדריכים הקליניים. טבלה מספר 4 מציגה ממוצעים וסטיות תקן של תחושת המיומנות המקצועית ומידת המוכנות לקראת האימון המתקדם ולאחריה, כפי שנתפסה בעיני הסטודנטים. הבדלים במדדי ההכנה ותחושת המיומנות לפני ואחרי והאימון מתקדם חושבו ממוצעים וסטיות תקן של המדדים לפני ואחרי האימון המתקדם. טבלה מספר 4 מציגה מדדים אלו ואת תוצאות מבחני t למדגמים מזווגים שנערכו על מנת לבחון את ההבדלים. טבלה מספר 4: ממוצעים וסטיות תקן של מדדי המוכנות והיכולת לטפל בחולה כפי שחשו הסטודנטים לפני ואחרי האימון מתקדם. t (29) לפני האימון מתקדם אחרי האימון מתקדם עולם התוכן * )390.( 09.3 מיומנות מקצועית כללית )394.( * תפיסת המוכנות הכללית )3940( )394.( )39.0( מוכנות לסיעוד החולה במצבי חולי 4940 שונים )3902( )3902( מידת המוכנות בתרגול מיומנויות סיעוד 4940 בסיסיות * )394.( )3940( תפיסת המיומנות שתוכנית ההכשרה 49.0 מעניקה לתלמיד להתמודד עם חולה במצבי חולי שונים מידת הידע שהתלמיד חש שהוא מפגין 49.3 )3902( )390.( מידת המוכנות ליצור קשר טיפולי )394.( )390.(

6 ניתן לראות מהטבלה, שנמצאו הבדלים מובהקים לפני ואחרי האימון המתקדם בתפיסת הסטודנטים את מידת המיומנות והמוכנות שלהם. אחרי האימון המתקדם הסטודנטים חשים מוכנים ומיומנים יותר מאשר בתחילתו. המימד המשמעותי ביותר בתחושת ההכנה שעלה בעקבות האימון מתקדם הוא תפיסת ההכנה שביה"ס לסיעוד עורך על מנת להכשיר את הסטודנטים לקראתו. ניתן לראות שהסטודנטים מעריכים את תוכנית ההכשרה שניתנה להם בביה"ס באופן משמעותי יותר אחרי האימון המתקדם מאשר לפניו. שאר מימדי ההכנה עלו בעקבות האימון מתקדם, אך לא באופן מובהק. טבלה מספר 6 מציגה ממוצעים וסטיות תקן של מידת שביעות הרצון של הסטודנט ממימדים שונים באחריות הטיפולית וכן מידת החרדה שחש בזמן האימון המתקדם. טבלה מספר : 6 ממוצעים וסטיות תקן של מימדי שביעות הרצון ותחושת החרדה t (29) לפני האימון אחרי האימון המתקדם עולם התוכן המתקדם )3902( שביעות רצון ממידת העצמאות בעבודה הסיעודית שביעות הרצון ממידת האחריות המוטלת בטיפול בחולים במצבים מורכבים )3922( 49.3 מידת שביעות הרצון מהאפשרות להתחלק עם העמיתים בבעיות שמטרידות )39.4( 4900 )3940( מידת שביעות רצון כללית ** תחושת החרדה 9.4. )394.( )3940(

7 ניתן לראות מהטבלה שבאופן כללי שביעות הרצון של הסטודנטים לא השתנתה באופן משמעותי לפני ואחרי האימון המתקדם. היא נשארה גבוהה מאוד בכל אחד מהמימדים ובציון הכללי של שביעות הרצון. עם זאת, מידת החרדה של הסטודנטים פחתה בעקבות האימון המתקדם באופן משמעותי. 1 - טבלאות מספר 0 ו מציגות את כל המימדים והמשתנים שנזכרו כפי שהם נתפסים בעיני המדריכים הקליניים. בתום האימון נשאלו המדריכים הקליניים אודות הסטודנטים ונבדקה ההערכה שלהם על מידת המיומנות המקצועית, המוכנות,שביעות הרצון והחרדה שהתלמיד חווה בעיניהם. כל מדריך קליני העריך את הסטודנטים שבאחריותו, כך ניתן להשוות את הפערים בין תפיסות הצוות והסטודנטים את מידת ההכנה, המיומנות המקצועית והתחושות הרגשיות. : טבלה מספר 0 ממוצעים וסטיות תקן של מדדי המוכנות והיכולת לטפל בחולה כפי שחשו המדריכים הקליניים אחרי האימון המתקדם. מיומנות תפיסת מוכנות מידת תפיסת המיומנות מידת הידע מידת המוכנות ליצור כללית המוכנות לסיעוד המוכנות שתוכנית ההכשרה שהתלמיד חש קשר טיפולי הכללית החולה בתרגול מעניקה לתלמיד שהוא מפגין במצבי מיומנויות להתמודד עם חולה חולי סיעוד במצבי חולי שונים שונים בסיסיות ).934( ).93.( )39.2( : טבלה מספר 1 ממוצעים וסטיות תקן של מימדי שביעות הרצון ותחושת החרדה של הסטודנטים כפי שחשו המדריכים הקליניים אחרי האימון המתקדם. שביעות רצון שביעות הרצון ממידת מידת שביעות מידת שביעות רצון כללית תחושת החרדה ממידת האחריות המוטלת הרצון העצמאות בטיפול בחולים מהאפשרות בעבודה במצבים מורכבים להתחלק עם הסיעודית העמיתים בבעיות שמטרידות.9.. )3920( ).932(.9.0 ).9..( 49..

8 ניתן לראות משתי הטבלאות שצוות המדריכים חווה את מידת המוכנות והמיומנות של הסטודנטים אחרי האימון המתקדם כגבוהה, אך פחות ממה שחוו זאת הסטודנטים עצמם. מידת שביעות הרצון של הסטודנטים כפי שנתפסה ע"י המדריכים הייתה נמוכה באופן משמעותי מאשר תחושת הסטודנטים. המדריכים חוו את מידת החרדה של הסטודנטים כגבוהה יותר מאשר חוו אותה הסטודנטים עצמם 9)t(50)=4,p<0.01)( דיון בתי הספר לסיעוד, הם מערכת דינמית החושפת את הסטודנטים למגוון התנסויות בתהליך הלמידה. ברמת מדיניות מקרו ומיקרו ועל סמך עמדותיהם של קובעי המדיניות, מודגשת חשיבות למידה והוראה בסיעוד בהיותו משפיע על התפתחותו האישית והמקצועית של הלומד. תהליך למידה המעודד להפנים ידע וחשיבה ביקורתית וקלינית דרך הקשרים ומשמעותם )דה בונו, 4991;.(Lyneham et al,2008;hmelo-silver,2004 ניתן לטעון, כי רק במהלך האימון המתקדם סטודנטים מבינים במלואו את הערך של תהליך הלמידה מפני שכאן עבדו יחד עם צוות עמיתים בסביבה מקצועית. תוצאות המחקר מראות כי תכנית הלימודים שכללה הכנה לקראת האימון המתקדם נמצאה כיעילה בקידום ושיפור ידע ומיומנויות מקצועיות של הסטודנט. אחרי האימון המתקדם הסטודנטים חשו מוכנים ומיומנים יותר מאשר לפניו. צוות המדריכים חווה את מידת המוכנות והמיומנות של הסטודנטים אחרי האימון המתקדם כגבוהה, אך פחות ממה שחוו זאת הסטודנטים עצמם. תוצאה זו יכולה להצביע על כך שלצוות המדריכים היו ציפיות גבוהות יותר מהסטודנטים במתן טיפול סיעודי ברמת אחות מוסמכת תחילית. ציפיות אלה נשענות כנראה על כך, שגוף הידע המקצועי של האחיות ניכר בכך שהמטלה היא הגורם המזהה העיקרי, בעל הנראות הגבוהה שמגדירה את זהות האחות. תופעה זו כל כך מתפשטת עד שלא רק אלה שמחוץ למקצוע הסיעוד רואים בו כאוסף של מטלות אלא, גם האחיות עצמן מגדירות את תפקידן במונחים של מטלות שהן יכולות או לא יכולות לעשות Donnelly,2006(.)Evans & בנוסף, יכול להיות שהסטודנטים חשו צורך לרצות את החוקרים שהם חלק מצוות בית הספר בו הם למדו ( Mortel,2008.)Van de שביעות הרצון של הסטודנטים במידת העצמאות בעשייה הסיעודית, במידת האחריות ובאפשרות להתחלק עם עמיתים בבעיות, נשארה גבוהה ולא השתנתה באופן משמעותי לפני ואחרי האימון המתקדם. עם זאת, המדריכים תפסו את מידת שביעות הרצון של הסטודנטים במדדים אלה כנמוכה יותר מאשר תחושת הסטודנטים עצמם. הבדלים אלה יכולים להיות קשורים בהתלהבות של הסטודנטים בתחילת דרכם המקצועית בעשייה הסיעודית במחלקות האשפוז ותחושתם הנוחה בקרב הצוות הסיעודי.

9 התנסות זו, בתקופת האימון המתקדם, נתפסת כחווייתית בה, הסטודנט נמצא בתחילת התפתחותו והשתלבותו במקצוע al,2006(.) Field,2004;Larew et מידת החרדה של הסטודנטים פחתה בעקבות האימון המתקדם באופן משמעותי, לעומת זאת המדריכים חוו את מידת החרדה של הסטודנטים כגבוהה יותר מאשר חוו אותה הסטודנטים עצמם. הירידה בחרדה של הסטודנטים יכולה להיות מוסברת בכך שההכנה והליווי האישי של המדריכים הקליניים הכן תרמו לעליה בביטחון העצמי והמקצועי שלהם, כמו גם ההיענות והקבלה שלהם ע"י הצוות והאחות האחראית במחלקה בה התנסו. יכול להיות שהסטודנטים חשו רצון לרצות את החוקרים שהם מצוות ביה"ס ולכן דיווחו על ירידה ברמת החרדה לאחר האימון המתקדם. את ההבדל בין תחושתם של הסטודנטים לבין התפיסה של המדריכים את רמת החרדה שלהם, ניתן להסביר בכך, שהמדריך הוא אדם מקצועי, מיומן ומנוסה המצפה מהסטודנט לתפקד ברמה מקצועית של אחות תחילית עם פחות בטחון עצמי ויותר תחושות של חרדה Moscaritolo,2009) ( Cook,2005; לסיכום: למרות מגבלות המחקר שהם מדגם קטן יחסית שכולו מביה"ס אחד בצפון הארץ והעובדה שהמדריכים הקליניים ענו על השאלון רק בסוף תקופת האימון המתקדם; אנו מוצאים שהמחקר משקף את חשיבות תהליך ההכנה של הסטודנטים לקראת האימון המתקדם, הנשען על תוכנית הלימודים הבסיסית במהלך שנות לימודיהם בביה"ס וכן, את חשיבות האימון המתקדם עצמו כתהליך הכנה חיובי וחיוני לקראת התחלת דרכם המקצועית כאחיות. לדעתנו, לקראתו יש לחזק את שילוב האימון המתקדם בתוכנית הלימודים גם בהמשך ולעבות את תכנית ההכנה על מנת להשיג את המיטב מתקופה זו ולהעניק את היכולת המרבית להשתלבות האחות המוסמכת התחילית בעולם העבודה והעשייה הסיעודית. אנו ממליצות על ביצוע מחקר במוסדות חינוך נוספים, כדי לבסס את המסקנות שנמצאו במחקר הנוכחי. בנוסף, לבצע מחקר שיבדוק תוצרים בתום שנת עשייה מקצועית של הבוגרים על מנת לבסס את תרומת האימון המתקדם לעשייה הסיעודית.

10 מקורות אדמי, ח. )4921(. השפעותיה של הכנה חיסונית ללחץ על לחצים ועל רמת ביצוע קלינית בקרב תלמידות סיעוד. עבודת גמר לקראת תואר "מוסמך למדעי החברה". אוניברסיטת תל-אביב. מינהל הסיעוד, )6000(. סיכום פעילות לשנת 4999 ויעדים מתוכננים לשנת מינהל הסיעוד, )6002 (. סופר, א. )6002(. קידום הוראת סיעוד מבוסס ראיות בבית הספר לסיעוד. עבודת פרויקט לתואר מוסמך בסיעוד. החוג לסיעוד. אוניברסיטת תל אביב Benner, P. (1984). From Novice to Expert. California: Addison Wesley. 2. Bevis, E. (1989). Curriculum building in nursing. New York: National League for Nursing 3. Berggren, I. & Severinsson, E. (2000). The influence of clinical supervision on nurses' moral decision-making. Nursing Ethics 2, Bjorklund, P. (2004). Invisibility, moral knowledge and nursing work in the writings of Joan Liaschenko and Patricia Rodney. Nursing Ethics, 11 (2), Boyle, E.A., Duffy, T., & Dunleavy, K. (2003). Learning styles and academic outcome: The validity and utility of Vermunt's inventory of learning styles in a British higher education setting. British Journal of Educational Psychology, 73, Boulton-Lewis, G.M., Wilss, L., & Lewis, D.C. (2001). Changes in conceptions of learning for indigenous Australian university students. British Journal of Educational Psychology, 71(2), Cook, L.J., (2005). Inviting teaching behaviors of clinical faculty and nursing students' anxiety. Journal of Nursing Education, 44(4); Entwistle, N.J. & Peterson, E.R. (2004). Concepions of learning and knowledge in higher education: Relationships with study behaviour and influences of learning environments. International Journal of Educational Research, 41, Evans, R. J. & Donnelly, G. W. (2006).A model to describe the relationship between knowledge, skill, and judgment in nursing practice. Nursing Forum, 41 (4), Field, M. J., Barnsley, L.L., Ralston, P. M., Hibbert, S. J., Cunningham, E. I.& Gordon, F. C. (2004) Clinical skills in junior medical officers: a comparison of self-reported confidence and observed competence. Medical Education, 38 (4), Hmelo-Silver, C.E. (2004).Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3),

11 12. Jerlock, M. F. & Severinsson, E.K. (2003). Academic nursing education guidelines: Tool for bridging the gap between theory, research and practice. Nursing & Health Sciences, 5 (3), Larew, C., Lessans, S., Spunt, D., Foster, D. & Covington, B.G. (2006). Innovations in clinical simulation: application of Benner's theory in an interactive patient care simulation. Nurse Educator Perspectives, 27(1), Loyd-Jones, G., & Hack, T. (2004).Self-directed learning and student pragmatism. Advances in Health Sciences Education, 9, Loyens, S.M.M., Rikers, M.J.R. & Schmidt, H.G. (2009). Students' conceptions of constructivist learning in different programme years and different learning environments. British Journal of Educational Psychology, 79, Lyneham, J. Parkinson, C. & Denholm, C. (2008).Explicating Benner s concept of expert practice: intuition in emergency nursing. Journal of Advanced Nursing, 64(4), Moscaritolo, L.M., (2009).Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. Journal of Nursing Education, 48(1); Muir, N. (2004). Clinical decision making: Theory and practice. Nursing Standard, 18(36), Ross, H. & Clifford, K. (2002). Research as a catalyst for change: The transition from student to registered nurse. Journal of Clinical Nursing, 11(4), Van De Mortel, T.F. (2008). Faking it: social desirability response bias in self-report research. Australian Journal of Advanced Nursing, 25 (4): 40-8.

12 תקציר נושא המחקר: הבדלים בין סטודנטים ומדריכים קליניים במדדי ההכנה ותחושת המיומנות לפני ואחרי האימון מתקדם מטרה: לבדוק את יעילות תכנית הלימוד וההכשרה בביה"ס ומידת התפקוד המקצועי של הסטודנטים כפי שבאה לידי ביטוי בתקופת האימון המתקדם. שיטות: כלי המחקר כלל 1 שאלונים למילוי עצמי: 4( מידת המיומנות המקצועית של הסטודנט; 6 ( שביעות הרצון ממידת העצמאות, האחריות ויכולת הסטודנט לשתף עמיתים; 0( מידת המוכנות של הסטודנט ותפיסת המדריכים הקליניים את מוכנותו לעשייה סיעודית; 1( מידת החרדה המצבית של הסטודנט. במחקר השתתפו 00 סטודנטים לסיעוד שענו על השאלון לפני ואחרי תוכנית האימון המתקדם. בנוסף, ענו על השאלון 60 מדריכים קליניים בתום תקופת האימון המתקדם. תוצאות: נמצא כי בתום האימון המתקדם, הסטודנטים חשו באופן כללי מוכנים ומיומנים יותר מאשר בתחילתו. המימד המשמעותי ביותר הוא תפיסת ההכנה שקיבלו בביה"ס על מנת להכשירם לקראת האימון המתקדם הסטודנטים מעריכים את תוכנית ההכשרה שניתנה להם בביה"ס באופן משמעותי יותר אחרי האימון המתקדם מאשר לפניו).. t=*.9 (. שביעות הרצון של הסטודנטים לא השתנתה באופן משמעותי ונשארה גבוהה מאוד בכל אחד מהמימדים ובציון הכללי של שביעות הרצון. מידת החרדה של הסטודנטים פחתה בעקבות האימון המתקדם באופן משמעותי) t=**.902 (. צוות המדריכים חווה את מידת המוכנות והמיומנות של הסטודנטים אחרי האימון המתקדם כגבוהה, אך פחות ממה שחוו זאת הסטודנטים עצמם. מידת שביעות הרצון של הסטודנטים כפי שנתפסה ע"י המדריכים הייתה נמוכה באופן משמעותי ביחס לתחושת הסטודנטים. המדריכים חוו את מידת החרדה של הסטודנטים כגבוהה יותר מאשר חוו אותה הסטודנטים עצמם. סיכום והמלצות: המחקר משקף את חשיבות תהליך ההכנה של הסטודנטים לקראת האימון המתקדם, הנשען על תוכנית הלימודים הבסיסית במהלך הלימודים בביה"ס וכן, מדגיש את חשיבות האימון המתקדם עצמו כתהליך הכנה חיובי וחיוני בתחילת דרכם המקצועית. מילות מפתח: אימון מתקדם, חינוך לסעוד, בוגר תחילי.

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

השפעת ההתנסות המעשית במחלקה ההמטואונקולוגית והשתלות מח-עצם

השפעת ההתנסות המעשית במחלקה ההמטואונקולוגית והשתלות מח-עצם השפעת ההתנסות המעשית במחלקה ההמטואונקולוגית והשתלות מח-עצם על המטפל הסיעודי: חששותיו, קבלת החלטות עתידית והעשרת הידע המקצועי צאלה מעטוףמ מאמר זה עוסק בגורמים המשפיעים על הסטודנטים לסיעוד בעת ההתנסות במחלקת

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

נובמבר 2011 (מנחת העבודה תאריך

נובמבר 2011 (מנחת העבודה תאריך אי ביטחון תעסוקתי והתנהגות אזרחית ארגונית בקרב מורים: מאפייני אישיות ומוטיבציה כמתערבים בקשר. אודליה ארז עבודת גמר מחקרית (התיזה) המוגשת כמילוי חלקי של התואר "מוסמך האוניברסיטה" הדרישות לקבלת אוניברסיטת

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך מדינת ישראל משרד החינוך מינהל חברה ונוער מבחן באנגלית שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: מנהל מרכז השכלה: שם: שם מרכז ההשכלה /מוסד : ציון: תאריך בדיקת המבחן: כולה שהמערכת מוסרית, ומוסרית ערכית רואים

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה

התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה 14 התמחות בתכן הנדסי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה תקציר תכן הנדסי הוא תהליך שבו מפעיל המהנדס את כישוריו לפתרון בעיות, בדרך כלל יישומיות. רפואה ומשפטים מחייבים התמחות. ומה בעניין התמחות בטכנולוגיה? מובאת סקירה

More information

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO Syllabus THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO - 3173 Last update 05-11-2015 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: Yearly

More information

קורסים מקוונים באורנים על-פי תפיסת הסטודנטים

קורסים מקוונים באורנים על-פי תפיסת הסטודנטים קורסים מקוונים באורנים על-פי תפיסת הסטודנטים דוח מחקרמספר 143 ד"ר אורלי סלע אוגוסט 2012 מחקר זה נערך במסגרת הרשות למחקר והערכה, המכללה האקדמית לחינוך "אורנים" 1 3 4 4 6 6 6 7 7 תוכןהעניינים פתחדבר... תקציר...

More information

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp )

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 Education, pp ) הון חברתי וחינוך מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp. 142 169) במעגל של השעתוק של אי-שוויון חברתי, להישגים הנמוכים של הילדים משכבות חלשות במוסדות חינוכיים, ישנו תפקיד

More information

החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך

החינוך וסביבו לו / תשעד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 מחקרים וסוגיות בחינוך 23 אדיב גל, יואב גל / הטיות ידע ותהליכי למידה במערכת החינוך 24 החינוך וסביבו ל"ו / תשע"ד 2014 אדיב גל, יואב גל הטיות ידע ותהליכי למידה במערכת החינוך

More information

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION Syllabus THEORIES OF FAMILY INTERVENTION - 3669 Last update 11-09-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: 1st and/or 2nd Semester

More information

מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות

מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות מקומה של הדרכה בבניית ארגון תומך חדשנות פרופ' מרים ארז הטכניון ראש תוכנית ה- MBA ומרכז הידע לחדשנות Knowledge Center for Innovation Technion Israel Institute of Technology Faculty of Industrial Engineering

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY Syllabus DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY - 34507 Last update 20-11-2013 HU Credits: 6 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) and 2nd degree (Master) Responsible Department: Academic year: 0 Semester: Yearly Teaching

More information

הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה

הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה חינוך התיישבותי הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה מוגש במסגרת היחידה החמישית במדעי החברה תחום דעת: פסיכולוגיה מגישה: נעמה שחם ת.ז: 379333613 מנחה: גברת אורלי דניאל 1 2 מרץ 4372 תוכן עניינים הקדשה אישית...עמוד

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

הקשר שבין צדק ארגוני, התנהגות אזרחית

הקשר שבין צדק ארגוני, התנהגות אזרחית הקשר שבין צדק ארגוני, התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) ויצירתיות בארגון ויינברג אבי עבודת גמר מחקרית (תיזה) המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך האוניברסיטה" אוניברסיטת חיפה הפקולטה למדעי החברה בית

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education שיתוף ומשחק : העתיד של לימוד מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education Sheizaf Rafaeli פרופ' שיזף רפאלי Sagy Center for Internet Research Univ. of Haifa http://rafaeli.net

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

הערכת למידה של סטודנטים בקורס אקדמי

הערכת למידה של סטודנטים בקורס אקדמי הערכת למידה של סטודנטים בקורס אקדמי מיה קאליר-מירב a ואילת ברעם-צברי, b הטכניון מאמר זה מתאר דרכים אחדות להערכת למידה של סטודנטים בקורס אקדמי, והן: שימוש במטלות ביצוע, הערכות עמיתים ורפלקציות. כמו כן מציג

More information

"אני נהנית ללמד, לעורר תלמידים לחשיבה בעקבות הספרות" 186 דפים 50/ אתגרים בהוראת ספרות בבית הספר התיכון

אני נהנית ללמד, לעורר תלמידים לחשיבה בעקבות הספרות 186 דפים 50/ אתגרים בהוראת ספרות בבית הספר התיכון "אני נהנית ללמד, לעורר תלמידים לחשיבה בעקבות הספרות" אתגרים בהוראת ספרות בבית הספר התיכון אילנה אלקד-להמן, יצחק גילת תקציר מאמר זה מציג מחקר שנערך בקרב 79 מורות לספרות בבתי ספר על-יסודיים, אשר השתתפו בהשתלמויות

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

אוניברסיטת תל-אביב רציונל: שיטות הוראה: הרצאות, דיונים וניתוח מקרים.

אוניברסיטת תל-אביב רציונל: שיטות הוראה: הרצאות, דיונים וניתוח מקרים. אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות החוג לסיעוד מס' קורס: 0163.1116 תזונה ש 2 שו"ת, קלינית "ס מועד הקורס: מרצה: שעות קבלה: סמסטר ב', יום ג', בין השעות: 14:00-12:00 miriamt@post.tau.ac.il

More information

הסיעוד בישראל המצב המשפטי הנוכחי, המוצע והרצוי

הסיעוד בישראל המצב המשפטי הנוכחי, המוצע והרצוי הסיעוד בישראל המצב המשפטי הנוכחי, המוצע והרצוי **,* שני חסון תקציר הבריאות נתפסת כזכות בסיסית של האדם. עם זאת ובפועל, הבריאות היא משאב מוגבל תקציבית, המתחרה על קדימותו על מדף הסחורות. הסיעוד כאחד ממקצועות

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

פיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים באמצעות למידה משתפת עידית אדלר, מיכל ציון וזמירה מברך 1

פיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים באמצעות למידה משתפת עידית אדלר, מיכל ציון וזמירה מברך 1 הוראת מדעים פיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים באמצעות למידה משתפת עידית אדלר, מיכל ציון וזמירה מברך 1 מחקר זה מציג מודל לפיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים, שבו שולבו שתי ההשקפות השונות של החינוך הסביבתי:

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

השפעות על התקופה המיידית שלאחר הלידה. Childhood sexual abuse and post traumatic stress. disorder: effects on the immediate postpartum period

השפעות על התקופה המיידית שלאחר הלידה. Childhood sexual abuse and post traumatic stress. disorder: effects on the immediate postpartum period התעללות מינית בילדות ומצב דחק לאחר טראומה: השפעות על התקופה המיידית שלאחר הלידה Childhood sexual abuse and post traumatic stress disorder: effects on the immediate postpartum period 1 התעללות מינית בילדות

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה

הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה תקציר בשנים האחרונות הולכת וגוברת התעניינות החוקרים

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach - 3196 Last update 15-02-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year:

More information

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* ותר מעשור חלף מאז נתפרסם הספר אומה בסיכון Risk( A). Nation at רבים מאלה המתבוננים כיום במצב החינוך רואים את "הזרם הגואה של הבינוניות" מוסיף לגאות. יש לציין כי סיבת

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

Influence of simple structured communication on families' satisfaction with end-of-life decision-making for the elderly

Influence of simple structured communication on families' satisfaction with end-of-life decision-making for the elderly האוניברסיטה העברית ירושלים בית הספר לסיעוד ע"ש הנריאטה סאלד שע"י בי"ח הדסה השפעת תקשורת מובנית פשוטה על שביעות רצונן של משפחות קשישים מתהליך קבלת החלטות סוף החיים Influence of simple structured communication

More information

על מערכות יחסים ויחסים בין מערכות: תפיסות מדריכים את המאפיינים, הייחודיות והתמורות בהדרכה בטיפול משפחתי

על מערכות יחסים ויחסים בין מערכות: תפיסות מדריכים את המאפיינים, הייחודיות והתמורות בהדרכה בטיפול משפחתי על מערכות יחסים ויחסים בין מערכות: תפיסות מדריכים את המאפיינים, הייחודיות והתמורות בהדרכה בטיפול משפחתי חגית שטרן עבודת גמר מחקרית (תיזה) המוגשת לאחר קבלת התואר "מוסמך" אוניברסיטת חיפה הפקולטה למדעי הרווחה

More information

מונחון לשיטות הוראה מתקדמות

מונחון לשיטות הוראה מתקדמות המרכז לקידום ההוראה והלמידה מונחון לשיטות הוראה מתקדמות מהדורת מאי 2016 אורט בראודה המכללה האקדמית להנדסה( ע ר) l רח סנונית, 51 כרמיאל, 2161002 טל l 04-9901911 מרכז מידע l 1-700-70-80-05 פקס 04-9882016

More information

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי

טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי WPF-Windows Presentation Foundation Windows WPF טכנולוגיית WPF מספקת למפתחים מודל תכנות מאוחד לחוויית בניית יישומיי Client חכמים המשלב ממשקי משתמש,תקשורת ומסמכים. מטרת התרגיל : ביצוע אנימציה לאליפסה ברגע

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

חדשות. ידע "לקדוח" בו עד הקרקעית, או "לכסות" נושאים רבים, "לטעום" מהם, "לרחף" מעליהם, לתת בהם אמפיריים.

חדשות. ידע לקדוח בו עד הקרקעית, או לכסות נושאים רבים, לטעום מהם, לרחף מעליהם, לתת בהם אמפיריים. יורם הרפז ה הוראה היא חינוך באמצעות ידע; פעילות שמטרתה להקנות ללומדים ידע תוכני והליכי (גופי ידע ומיומנויות), שיהווה בסיס לרכישה, להבנה, לביקורת וליצירה של ידע על ידם. פעילות זאת מעצבת את יחסם של הלומדים

More information

פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים

פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים ליזי כהן, חגית מישר-טל, משה לייבה 85 ע פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה באמצעות יצירת משחקים במחוללי משחקים מקוונים משה לייבה עיריית חולון moleiba@gmail.com חגית מישר-טל מכון טכנולוגי חולון hagitmt@hit.ac.il

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון ב' של בחינת הבגרות שסמלו 016103 א

More information

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket - New York Times Page 1 of 4 A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket Sam Baris directing customers at Whole Foods in Columbus Circle, where the

More information

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Gidon Bromberg, Yana Abu Taleb Co-Directors EcoPeace Middle East Woodrow Wilson Center About EcoPeace Middle East Environmental peacemaking

More information

למידה: דר' יעל נאות עופרים

למידה: דר' יעל נאות עופרים דר' יעל נאות עופרים למרות שברור ומוסכם שהוראה היא מנוף מרכזי ללמידה של תלמידים, מפתיע לגלות שבמחקר החינוכי לא קיימת מסגרת מושגית מארגנת ומוסכמת לאפיון של הוראה איכותית בכיתת לימוד. הספרות ברובה מתייחסת

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414 ענת אברבנאל צביה אופנברג מיקוד באנגלית Module D New Program in English Literature Option 1 שאלון אינטרני מספר 016115 שאלון אקסטרני מספר 414 לעדכונים והשלמות אתר המיקודים אתכם לאורך כל הדרך ענת אברבנאל

More information

קהילות מורים לומדות -(PLC) סקירת ספרות

קהילות מורים לומדות -(PLC) סקירת ספרות 1 קהילות מורים לומדות -(PLC) סקירת ספרות המחברות: אביבית בלנגה גבי לנדלר-פרדו מדין שחר מוגשת לוועדת המומחים לתחום שפה ואוריינות היזמה למחקר יישומי בחינוך האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ינואר 2011 1 סקירה

More information

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 414 016115, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

סחף בעמדות אתיות של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה העוברים הכשרה במערכות רפואיות

סחף בעמדות אתיות של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה העוברים הכשרה במערכות רפואיות סחף בעמדות אתיות של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה העוברים הכשרה במערכות רפואיות סחף בעמדות אתיות של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה העוברים הכשרה במערכות רפואיות *** רבקה רייכר-עתיר *, רות יבור **, סיגל

More information

ידע של צוותים רפואיים בנושא נפילות באשפוז Medical Staff Knowledge regarding In-patient Falls

ידע של צוותים רפואיים בנושא נפילות באשפוז Medical Staff Knowledge regarding In-patient Falls בע"ה האוניברסיה העברית בירושלים, הפקולה לרפואה עבודת גמר לתואר מוסמך בבריאות הציבור ידע של צוותים רפואיים בנושא נפילות באשפוז Medical Staff Knowledge regarding In-patient Falls אילת בר 06667767 מנחים:

More information

בלימודי מדע וטכנולוגיה - למה מתכוונים?

בלימודי מדע וטכנולוגיה - למה מתכוונים? כ שאומרים Hands on Activities בלימודי מדע וטכנולוגיה - למה מתכוונים? 1 ליאורה סלע Hands on Activities הן פעילויות לימודיות שבאמצעותן תלמידים חווים התנסות ישירה בחומרים וכלים במטרה להבנות הבנה של תופעות,

More information

המחלקה לסיעוד )B.N.(

המחלקה לסיעוד )B.N.( המחלקה לסיעוד )B.N.( בעלי תפקידים במחלקה ד"ר פנינה רומם גב' חיה רייזר ד"ר חנה זידנברג ד"ר ורד דלבר גב' אורלי ליברמן גב' מינה מגריל גב סמדר מלכין גב' דנה קרביץ גב' ראדה ארצי גב. מירי כהן גב' רגינה מויסא

More information

הבעיה. (Infantino & Little, 2005; Johnson, Oswald & (Psunder, 2005)

הבעיה. (Infantino & Little, 2005; Johnson, Oswald & (Psunder, 2005) הכשרת מורים לניהול בכיתה: נייר עמדה ד"ר אליעזר יריב הבעיה מחקרים שונים מעלים ממצאים דומים, גם כשהנתונים המספריים שונים: חצרות בתי הספר והכיתות אינם 1 נתפסים כמקום רגוע או שקט. אמנם מרבית ההפרעות הן פעוטות:

More information

לצפייה בפתרון בווידאו לתרגילים שבחוברת, כנסו ל "סטטיסטיקה והסתברות" בשאלון 802 שבאתר

לצפייה בפתרון בווידאו לתרגילים שבחוברת, כנסו ל סטטיסטיקה והסתברות בשאלון 802 שבאתר 11 סטטיסטיקה 802 1. לפניכם ההתפלגות של יבול עגבניות בטונות, במספר מסוים של חלקות שדה: 9 7 8 12 7 7 6 8 4 x יבול בטונות שכיחות ממוצע היבול לחלקה הוא 7 טון. מצאו בכמה חלקות שדה יבול העגבניות היה 4 טון? א.

More information

מחוון עיצוב קורסים מקוונים

מחוון עיצוב קורסים מקוונים מחוון עיצוב קורסים מקוונים https://goo.gl/yiutzz https://goo.gl/forms/xoqqotysck6hrdef3 מחוון זה יסכם עבורכם ציון כולל על סמך הציונים שתיתנו לכל היבט. ליצירת עותק: משוב על המחוון: אדום (לא מספק) צהוב (סביר)

More information

קריאה ראשונה בשפה שנייה: תחושת המסוגלות של סטודנטים ומורים להוראת ז אנר הרומן לאור הרגלי הקריאה שלהם

קריאה ראשונה בשפה שנייה: תחושת המסוגלות של סטודנטים ומורים להוראת ז אנר הרומן לאור הרגלי הקריאה שלהם 35 קריאה ראשונה בשפה שנייה: תחושת המסוגלות של סטודנטים ומורים להוראת ז אנר הרומן לאור הרגלי הקריאה שלהם אורנה לוין תקציר המאמר דן בשאלה: האם הספרות הפכה לשפה נוספת במכללות להכשרת עובדי הוראה? הכותבת מזהה

More information

מבוא למשפט האיחוד האירופי

מבוא למשפט האיחוד האירופי סילבוס מבוא למשפט האיחוד האירופי - 62782 תאריך עדכון אחרון 01-03-2014 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:בוגר ומסטר היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:משפטים השנה הראשונה בתואר בה ניתן ללמוד את הקורס:

More information

הערכת בית הספר הדמוקרטי: נקודת המבט של הבוגרים

הערכת בית הספר הדמוקרטי: נקודת המבט של הבוגרים 146 הערכת בית הספר הדמוקרטי: נקודת המבט של הבוגרים ד"ר עירית ששון המכללה האקדמית תל חי דוא"ל: iritsa@telhai.ac.il ורסנו-מור כרם (M.A) אוניברסיטת חיפה דוא"ל: keremv@gmail.com תקציר למול הביקורות השונות

More information

תורשכ ירפס לכ ץבוק " ב י קלח יללכ רעש

תורשכ ירפס לכ ץבוק  ב י קלח יללכ רעש בס"ד קובץ כל ספרי כשרות י"ב חלק שער כללי הו"ל בחמלת ה' עלי בזכות אבותי ורבותי הקדושים זי"ע הק' שלום יהודה גראס, אבדק"ק האלמין יצ "ו חלק י "ב 4 ספרים ספר א': הפקעת שערים חלק א': קול קורא'ס שיצאו לאור נגד

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multid

Unique aspects of child sexual abuse: A multid Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multid - 3196 Last update 12-10-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Social Work and Social Welfare Academic year:

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

ןסחאל,םגרתל,טילקהל,לפכשל,קיתעהל ןיא.הבישחה חופיטל סייו וקנרב ןוכממ בתכב רושיא אלל )הטלקהו םוליצ

ןסחאל,םגרתל,טילקהל,לפכשל,קיתעהל ןיא.הבישחה חופיטל סייו וקנרב ןוכממ בתכב רושיא אלל )הטלקהו םוליצ רון ברנדט כל הזכויות שמורות למכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה. אין להעתיק, לשכפל, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע או להפיץ קטעים מטקסט זה בשום צורה ובשום אמצעי, אלקטרוני, אופטי, או מכני )לרבות צילום והקלטה(

More information

דברי ברכה ופתיחה ד"ר משה גבעוני, ראש היחידה למחקר תחבורה - בחינת השפעות היעדר תחבורה ציבורית בשבת על תושבי תל אביב-יפו

דברי ברכה ופתיחה דר משה גבעוני, ראש היחידה למחקר תחבורה - בחינת השפעות היעדר תחבורה ציבורית בשבת על תושבי תל אביב-יפו שנה לפתיחת היחידה למחקר תחבורה יום חמישי 12 בפברואר 2015, בשעה 15:30 אוניברסיטת תל אביב, בנין יד-אבנר*, חדר 115. * רחוב זליג 10, אפקה )מגרש חניה מאחורי הבנין( תוכנית: 15:30 התכנסות וכיבוד קל 16:00 מושב

More information

הכשרה לחינוך לתנועה בגיל הרך בישראל

הכשרה לחינוך לתנועה בגיל הרך בישראל 110 הכשרה לחינוך לתנועה בגיל הרך בישראל ובאנגליה ד"ר עפרה ולטר -חי", מכללה האקדמית "אוהלו" walterss@macam.ac.il המכללה האקדמית "תל ד"ר מלאני פיטר אוניברסיטת אנגליה רסקין, בריטניה. Melanie.Peter@anglia.ac.uk

More information

מבוא מודלים שונים המתארים מעורבות הורים בתמ"ב

מבוא מודלים שונים המתארים מעורבות הורים בתמב 1 מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות משפחה עבור (*) ילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים תוכן עניינים תקציר 2 3 4 5 8 13 15 16 19 מבוא מקומם של הורים בתכניות המיועדות לילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים שותפות

More information

Information The marks for questions are shown in brackets. The maximum mark for this paper is 50. You must not use a dictionary.

Information The marks for questions are shown in brackets. The maximum mark for this paper is 50. You must not use a dictionary. SPEIMEN MTERIL GSE MODERN HEREW Higher Tier Paper 1 Listening H Specimen 2019 Morning Time allowed: 45 minutes (including 5 minutes reading time before the test) You will need no other materials. The pauses

More information

קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשע"ה שו"ת, 3 ש"ס

קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשעה שות, 3 שס 6104.3110 אוניברסיטת תל-אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר למקצועות הבריאות החוג לסיעוד תכנית המוסמך מס' קורס: קורס הנחיית קבוצות קצרות מועד תשע"ה שו"ת, 3 ש"ס מועד הקורס: מרצה 0 שעות קבלה 0 סמסטר ב', יום ג',

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

(פוסטר) The Contribution of FaceBook to the Learning Process in Academic Courses (Poster) Yossi Lev Ashkelon college

(פוסטר) The Contribution of FaceBook to the Learning Process in Academic Courses (Poster) Yossi Lev Ashkelon college ב( ב( ג( ד( 270 ע תרומת הפייסבוק להוראה בקורסים באקדמיה (פוסטר) תרומת הפייסבוק להוראה בקורסים באקדמיה (פוסטר) נחמה נאמן מכללת אשקלון neeman10@netvision.net.il יוסי לב מכללת אשקלון yossi_lev@bezeqint.net

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

ספטמבר 2005 (יו"ר ועדת מ"א (

ספטמבר 2005 (יור ועדת מא ( פרספקטיבה של בן זוג לגבי האשפוז הפסיכיאטרי הראשון של בן הזוג השני עירית מיכאלי עבודת גמר המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך האוניברסיטה " אוניברסיטת חיפה הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות ביה"ס

More information

מורים כמעצבים: קידום הצמיחה המקצועית של מורים לשילוב טכנולוגיה בהוראת חקר בסביבה החוץ-כיתתית

מורים כמעצבים: קידום הצמיחה המקצועית של מורים לשילוב טכנולוגיה בהוראת חקר בסביבה החוץ-כיתתית קרן שרה לוי, יעל קלי, טלי טל 75 ע מורים כמעצבים: קידום הצמיחה המקצועית של מורים לשילוב טכנולוגיה בהוראת חקר בסביבה החוץ-כיתתית טלי טל הטכניון מכון טכנולוגי לישראל rtal@technion.ac.il יעל קלי אוניברסיטת

More information

מה אומר המחקר על הוראה טובה והמורה המצטיין?

מה אומר המחקר על הוראה טובה והמורה המצטיין? מה אומר המחקר על הוראה טובה והמורה המצטיין? נירה חטיבה, אוניברסיטת תל אביב נירה חטיבה תוכן העניינים.אמהי הוראה מצטיינת? מהן מטרות ההוראה?.במה חוקרים לגבי המורה המצטיין?.גהאם יש קשר בין יכולות קוגניטיביות/אקדמיות

More information

אגף חטיבת מרכז דדו 6/2015 בלמ"ס

אגף חטיבת מרכז דדו 6/2015 בלמס המבצעים תוה ה"ד דדו אגף חטיבת מרכז מטכ"לי 0370-7646/7 ח' תש שרי, תש שע"ו 2015 ספטמבר, 21 פרסומי מרכז דדו 6/2015 מערכתית ללמד חשיבה מערכתית? לחשוב את היכולת כיצד לפתח אבי אלטמן תשרי תשע"ו - ספטמבר 2015

More information

BACK מסלול העצמת הדור הבא BASICS. עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים w w w. l o t e m. c o.

BACK מסלול העצמת הדור הבא BASICS. עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים w w w. l o t e m. c o. BACK TO BASICS מסלול העצמת הדור הבא עידית שומן אדטו-שותפה מייסדת - לוטם אסטרטגיות לפתוח ארגונים idita@lotem.co.il w w w. l o t e m. c o. i l למידה בארגונים הפרט - הצוות - הארגון הלומד התוכן המדריך/ התהליך

More information

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal Adv. Shahar HARARI, Israel Key words: Town Planning, Appropriation, Appraisal SUMMARY It seems illogical that the

More information

ל מ י ד ה ר ב ת ע ו צ מ ה

ל מ י ד ה ר ב ת ע ו צ מ ה למידה רבת עוצמה * רון ברנדט 171 תנאים ללמידה רבת עוצמה א ם יש דבר מה שמחנכים צריכים לדעת עליו הרי זו למידה. אנו אומרים שתלמידים באים לבית הספר כדי ללמוד. תפקידנו הוא לגרום לכך שילמדו. אנו דורשים מתלמידים

More information